دختران زیلایی به ناحق از تحصیل محروم شده‌اند/ حذف رشته تجربی دختران/ اداره آموزش پرورش عشایر پاسخ دهد

دختران زیلایی به ناحق از تحصیل محروم شده‌اند/  حذف رشته تجربی دختران/ اداره آموزش پرورش عشایر  پاسخ دهد
افتونیوز _ دنیای مدرن به قول دورکیم جامعه شناس فرانسوی با عبور از جامعه مکانیکی به جامعه ارگانیکی و تقسیم کار ،باعث ایجاد تحولات زیادی در ابعاد مختلف گشت.زنان به عنوان قشری از جامعه که همواره در طول تاریخ از صحنه جامعه طرد بودند به صحنه آمدند و دوشا دوش مردان در کار های مختلف و به مرور زمان در جایگاه های تصمیم گیری قرار گرفتند. از آنجایی که در جهان مدرن جدید ،علم و دانشِ آکادمیک مهم ترین فاکتور حضور زنان و مردان در مشاغل مختلف است این مهم اهمیت توجه به توسعه مراکز علمی ،آموزشی و توجه به ایجاد زیر ساخت های آموزشی را در یک کشور می طلبد انتشار عکس های از دختران و زنان منطقه زیلایی در شبکه های اجتماعی در سال گذشته (دخترانی که در جوانی چنان پیر و فرتوت شده بودند که خود گویای عمق فاجعه گذشته بر آنان بود)خبر از عمق محرومیت ، فقر ، انزوا و طرد منطقه زیلایی و مردمانش داشت. زنان در طول تاریخ همواره به دلایل مختلف فرهنگی،اجتماعی و جنسیتی و...مورد بی مهری و بی توجهی جامعه قرار گرفته اند..کشور ایران از جمله کشور های در حال توسعه می باشد که برای ورود به جمع کشورهای توسعه یافته باید زیر ساخت های آموزشی خود را در سراسر کشور مهیا کند. منطقه محروم زیلایی به علت دوری از مرکز و ضعف برخی مدیران در مهیا کردن امکانات اولیه زیست ،مورد بی مهری و عقب ماندگی قرار گرفته شده است.این منطقه بالغ بر ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد.و جای بسی تعجب دارد که دختران این منطقه که مایل به تحصیل در رشته تجربی هستند در اتفاقی تعجب برانگیز آمده اگر می خواهند ادامه تحصیل دهند باید به مرکز استان و یا دیگر مناطق مهاجرت کنند. مریم میگوید: ما در سال های گذشته در منطقه کلاس تجربی برای دختران داشتیم ولی امسال بنا به دلایلی غیر منطقی آن را حذف کرده اند و ما مجبوریم که یا ترک تحصیل کنیم یا هم دور از خانواده ها در غربت درس بخوانیم که برایمان بسیار سخت است‌. محمد والدین یکی از بچه ها می گوید :من نمی توانم دوری فرزندم در غربت را تحمل کنم و برایمان سخت است که دخترم پیشمان نباشد‌.شهر مشکلات زیادی دارد و مجبوریم یا دخترمان ترک تحصیل کند یا به رشته ای که مورد علاقه اش نیست برود‌. فاطمه میگوید :من علاقه دارم در آینده پزشک بشوم و به مناطق محروم خدمت کنم ولی الان شرایط برایم بسیار سخت شده است و باید خانواده ام را راضی کنم که به جای دیگر مهاجرت کنند یا هم خودم به تنهایی به شهر بروم و درس بخوانم که بسیار سخت و مشکل است . دوری از خانواده ،آسیب های اجتماعی مختلف در جامعه شهری ،ترک تحصیل یا تغییر رشته علیرغم میل شخصی دانش آموزان دختر و مشکلات بسیار دیگر می تواند از نتایج حذف رشته تجربی برای دختران منطقه زیلایی باشد که امیدواریم مدیرکل آموزش و پرورش استان در این باره تدبیری بیاندیشند. با توجه به فرهنگ مذهبی و سنتی حاکم بر این مناطق برای بسیاری از خانواده ها تحمل این وضعیت کار آسانی نیست و علی رغم میل باطنی خودشان مانع از ادامه تحصیل دخترانشان می شوند. به دلیل اینکه دانش آموزان باید مسافت طولانی برای رسیدن به مدرسه را طی کنند و از طرفی عدم فراهم بودن وسایل نقلیه و نداشتن هزینه رفت‌ و آمد، در نهایت مجبور به ترک تحصیل و منحل شدن کلاس درس شده است. یکی دیگر از مشکلاتی که خانواده های این دانش آموزان با آن دست و پنجه نرم می کنند ، فقر شدید اقتصادی و نداشتن هزینه های لازم برای تحصیل فرزندانشان در مدارس شهری است .     ______________________ گزارش علیرضا اوحدی نیا
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 زیلایی 1399/5/25 0:52:14

    این عکس هایی که زدید بسیار غیرواقعی و سوگیری دارند و مربوط به امسال نیست، مخصوصا که روی تخته اسم احمدی نژاد هست و اما پاسخ به ناشناس زیلایی توانمندی بی نظیر و فراوانی در زمینه نیروی انسانی دارند، ولی آیا تاکنون دیدید که اختلافات محلی را کنار بگذاریم و همه برای رضای خدا کار کنیم، تا بوده در این منطقه همین بوده،، ما حتی در حد مدیر مدرسه راضی به خدمت گرفتن رقیب سیاسی خودمون نبودیم و نیستیم، چه برسه به مدیر اداره تا کنون چن نفر از هم ولایتی های ما کارشناس یک بخش از اداره آ.پ عشایر بودند؟ یا تمایل نداشتند کار کنند به علتهای متعدد یا کارشکنی از جانب خود ما باعث شده که نتوانند! اگر پذیرش اینکه یک فرد از زیلایی که رقیب سیاسی ماست مدیریت اداره بشود را داشتیم، مطمئناً مدیر میشود، کما اینکه ظرفیت مدیریت مدرسه هم نداریم مشکل از بیرون نیست مشکل از درون ماست! ضمن اینکه اداره آ.پ عشایر صرفاً زیلایی نیست، مناطق گچساران و جلیل و ... هم هستند، مدیر و کارشناس جلیلی داشتیم، ولی فقط یک معاون زیلایی داشتیم که نحوه عملکرد خودش و کارشکنی های ما خود گویای همه چیز بوده و هست!! امیدوارم که نظرم بدون ویرایش قرار داده بشه

    پاسخ
  • 2 ناشناس 1399/5/24 20:12:25

    ۷۵ درصد دانش آموزان عشایر، از زیلایی هستند اما سالهاست مدیران غیربومی بر زیلایی ها ستم میکند نه مدیریت. یعنی بچه های زیلایی خودشان صلاحیت مدیریت خودشان را ندارند یا آموزش و پرورش عشایر را منحل کنید تا آموزش و پرورش بویراحمد متولی باشد یا بدهید خود بچه های زیلایی اداره کنند

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها