-
«دُور مَحرم رحیم» و خدای اسپینوزا
هجیر تشکری
-
هشتگی برای «زنان گوجهچین» دهدشتی
فضلالله یاری
-
جادههای کهگیلویه و بویراحمد: قاتلان خاموش!
حمیده تابش نژاد
-
زنان گوجه چین؛ پایانِ شب ِ نابرابری سپید نیست!
رفعت کاظمی
-
مرثیههای ناتمام برای «زنان گوجهچین کهگیلویه» چرا با این حجم از غصه و درد نمیمیریم؟!
صیاد خردمند
-
پرسشهای صریح در باره سقوط بالگرد رئیسی
یادداشت سایر رسانه ها
-
تقصیر را گردن مسئولین قبلی نیندازید!
میلاد یزدانپناه
-
انتظار توسعه کهگیلویه بزرگ با نمایندگی موحد سرابی بیش نیست
سید علیرضا تقوی دوست
-
واکنش فعال اجتماعی به خبر شکایت موحد از وزارت نفت/ چه اتفاقی برای امید و اعتماد عمومی میافتد؟!
رفعت کاظمی
-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
- «پل چهارم بشار یاسوج» همچنان در پیچ و خم وعدهها
- آفت پروانه سفید برگخوار درختان تنومند زاگرس را به زانو در میآورد / ابتلای ۶۰ هزار هکتار جنگلهای کهگیلویه به آفت
- روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
- حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
جنجال پراید ۹۰ میلیونی؛ حق با کیست؟
افتونیوز _ قیمت پراید در بازار خودرو همچنان بالا میرود، این در حالیست که از ابتدای سال تاکنون ایران خودرو و سایپا محصولات خود را دو بار گران کردنده اند، در این رابطه اعلام شده، براساس توافقات بعمل آمده میان شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار قرار بر این شد تا قیمت خودرو هر سه ماه یک بار براساس نرخ تورم بخشی که توسط بانک مرکزی اعلام میشود تغییر پیدا کند.
به گزارش افتونیوز به نقل از فرارو، در حال حاضر خودروسازان و قطعه سازان معتقدند هستند، قیمت خودرو واقعی نیست و جا برای افزایش بیشتر وجود دارد، این در حالی است که از آن طرف مردم و کارشناسان نیز تاکید میکنند، با توجه به کیفیت پایین و عدم تنوع محصولات، به طور مثال پراید با قیمتهای فعلی به هیچ عنوان ارزش خرید ندارد.
چرا پراید ۹۰ میلیونی ارزش خرید ندارد
امرالله امینی استاد دانشگاه علامه طباطبایی می گوید: با اشاره به اینکه پراید به واقع ۹۰ میلیون تومان نمیارزد، گفت: بالا رفتن قیمت این خودرو به دلایل مختلفی بستگی دارد که بعضا آنها ساختاری هستند و برخی دیگر نیز مربوط به آشفتگی مدیریتی بوده که بر صنعت خودرو حکمفرما است، به عنوان مثال ببنید، در حال حاضر وزارت صنعت به عنوان یک وزارتخانه استراتژیک هر روز یک مدیر به خود دیده و امروز نیز درگیر دعواهای سیاسی بین دولت و مجلس شده است.
وی افزود: افرد قبلی نیز که به عنوان وزیر بر مسند کار قرار گرفتند، به هیچ عنوان از کفایت و صلاحیت لازم برای این این کار برخوردار نبودند، مدعای این موضوع نیز میتواند وضعیت امروز بازار و صنعت خودروی کشورمان باشد، از سوی دیگر مدیران شرکتهای خودروساز نیز همگی برای مدت کوتاهی حضور دارند و بعد از تغییر دولت، آنها نیز عوض میشوند، اما اگر ایران خودرو و سایپا درست و حسابی خصوصی شده بودند، امروز با پراید ۹۰ میلیون تومانی روبرو نبودیم، چرا که مدیر خصوصی واقعا به دنبال پیشرفت و ترقی است نه اینکه به مانند برخی مدیران دولتی تنها بخواهد صندلی خود را حفظ کند.
امینی با تاکید بر اینکه تا زمانیکه خودروسازان خصوصی نشوند، وضعیت بازار به همین منوال فعلی خواهد بود، اظهار داشت: خودروسازان تا سال قبل میتوانستند، سالی یکبار درخواست افزایش قیمت را ارائه دهند، اما امسال بر اساس اعلام شورای رقابت این مدت به هر سه ماه کاهش یافته، به طوریکه تاکنون دوبار قیمت رسمی کارخانه با افزایش روبرو بوده، با این سیستم معلوم است که تا پایان سال دوبار دیگر نیز نرخها با افرایش همراه میشود، بنابراین باید برای از بین بردن این سیکل معیوب که خودروسازان مدام درخواست افزایش قیمت دارند، یک راه حل اساسی پیدا کرد.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: راهکار اساسی نیز خصوصی سازی واقعی خودروسازان و خروج دولت از صنعت خودرو است، اگر واقعا این شرکتها خصوصی شوند، آنها به دنبال کاهش هزینه تولید خودرو، افزایش بهره وری، افزایش هزینه برای مباحث تحقیق و توسعه و در نهایت متنوع کردن سبد محصولات خود میروند، در صورتیکه الان خودروسازان با مدیریت دولتی کوچکترین اهمیتی برای تحقق این مسائلی که بیان شد، نمیدهند، از سویی الان که در مورد پراید کاری نمیتوان انجام داد، زیرا که تولید آن متوقف شد، اما برای سایر محصولات فعلی و همچنین جایگزینان این خودرو میتوان رویه اصلاحی را در پیش گرفت و هزینه تولید آنها را کاهش داد، اما این مسئله با سختیهای زیادی روبرو است که، متاسفانه شرکتها نمیخواهد به آنها تن دهند.
امینی ادامه داد: طی این چند وقته گذشته بارها شنیدهایم، قیمتهای ۹۰ میلیونی و حتی ۱۰۰ میلیونی برای پراید را که شاید در این رقمها خریداری نیز وجود نداشته باشد، اما در فضای مجازی چنین نرخهای اعلام میشود، باید توجه داشته که صنعت خودرو با مشکلات بسیار عمیقی روبرو است و تا زمانیکه این مشکلات به طور ریشهای حل نشوند، نمیتوان انتظار تولید محصول با کیفیت و اقتصادی را از خودروسازان داشت.
پراید ۹۰ میلیونی گران نیست!
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان همگن در گفتگویی با اشاره به اینکه افزایش قیمت پراید به ۹۰ میلیون تومان طبیعی است، گفت:اعتقاد بنده پراید ۹۰ میلیون تومانی گران نیست، زیرا که صنعت خودرو ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد و با توجه به افزایش قیمت دلار از ابتدای سال تاکنون، طبیعی است که خودرو نیز به عنوان یک کالای سرمایهای با افزایش نرخ روبرو باشد، چرا که بسیاری از مردم برای حفظ ارزش داراییها خود به سراغ بازاری همچون خودرو میآیند، طبعا در چنین شرایطی تقاضا در بازار زیاد میشود و به دنبال آن قیمتها نیز بالا میرود.
وی افزود: یکی از اصلیترین ریشههای افزایش قیمت خودرو، دخالت دولت در این بازار و قیمت گذاری دستوری است، سالهاست که خودروساران و قطعه سازان محصولات خود را با زیان تولید میکنند، نتیجه این کار نیز زیان انباشته انبوهی است که خودروسازان هر ساله با آن روبرو میشوند، هر سال قیمت مواد اولیه و همچنین نرخ حقوق و دستمزد زیاد میشود، اما انتظار این است که خودروسازان قیمتهای محصولاتشان را گران نکنند، چنین چیزی در عمل نمیتواند رخ دهد، بنابراین تا زمانیکه تورم انتظاری در اقتصاد کشور وجود دارد، قیمت پراید و سایر خودروها نیز با رشد همراه خواهد شد.
نجفی منش با تاکید بر اینکه تحریمها صنعت خودرو را با مشکلات بسیار زیادی روبرو کرده است، اظهار داشت: بیش از دو سال است دو صنعت خودرو و قطعه با تحریمهای یکجانبه و ظالمانه آمریکا روبرو شده، به طوریکه حتی ما برای مواد اولید با مصائب بسیاری روبرو هستیم، در چنین شرایطی میزان تولید نیز در دو سال گذشته با کاهش روبرو شده، بنابراین وضعیت خودرو عادی نیست، دولت باید از این صنعت حمایت کند تا همچنان چرخ آن بچرخد، طی این دو سال بسیاری از قطعه سازان کوچک و متوسط با ورشکستی و تعطیلی مواجه شده اند، تمامی این اتفاقات نیز درست بعد از تحریم صنعت خودرو رخ داد.
این قطعه ساز با اشاره به اینکه قیمتها باید در حاشیه بازار تعیین شود، بیان داشت: در دهه ۷۰ تجربه این کار وجود داشته که بسیار موفق آمیز بوده، اما دولت همچنان اصرار دارد که قیمتها را دستوری اعلام کند، از سوی دیگر ما پیشنهاد دادیم، با عرضه خودرو در بورس کالا نیز میتوان نرخ را به صورت رقابتی تعیین کرد، اما این مسئله نیز هنوز در حد حرف است، تا زمانیکه قیمت گذاری دستوری باشد، وضع صنعت خودرو همین است، دولت باید اجازه دهد قیمتها در حاشیه بازار و براساس مکانیزم بازار تعیین شود، در چنین صورتی بعد از مدتی قیمتها متعادل خواهد شد و مشکلات نیز مرتفع میشود.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 بزرگداشت شهدای خدمت برگزار می شود/+زمان و مکان
- 2 افزایش ۳۵ درصدی اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در حوزه بهداشتی
- 3 محکومیت یک موسسه دندان پزشکی در یاسوج
- 4 روایت رئیس سازمان امور عشایر کشور از بازدید شهید رئیسی از کارخانه قند یاسوج
- 5 ثبت نام۸۶۶۴ مادر دارای سه فرزند در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد
- 6 برگزاری انتخابات سازمانهای مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد
- 7 ۳ هزار و ۲٠٠ شهروند کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد داریم
- 8 واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل نبود نقدینگی مواجهند
- نماینده گچساران و استاندار و ماجرای«قیر و قیف» / سخن تاجگردون با احمدزاده چه بود؟
- کمبود محسوس تجهیزات اطفای حریق در کهگیلویه وبویراحمد
- کشور نیاز به شعار عدالتخواهی و رفتار نمایشی ندارد/ نشاط سیاسی باید به جامعه برگردد
- جزئیات اعتبارات و تخصیص های دو سفر ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد
- اسحاق جهانگیری کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد
- استاندار اسبق کهگیلویه و بویراحمد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد
- نماینده بویراحمد: نگاهم به آموزش و پرورش سیاسی نیست/ در مسائل پیش و پا افتاده این حوزه دخالت نمیکنم
- بخش قابل توجهی از آتشسوزیها در شهرستان بویراحمد تعمدی است
- معاوضه زمین با مالکان بافت تاریخی دهدشت
- فرماندار اسبق دنا درگذشت
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!