-
"فریدون داوری" شاعر عشق و حماسه
ایرج اقبال فر
-
فریدون داوری در چهار پرده
فضلالله یاری
-
کوچ ابد مرد ادب ایل و فریدون فرهنگ
سید غلام بلادی
-
یاسوج؛ شهری که شیخ شاخصش پیشهزن بود!
محمد مختاری
-
جزای نیکی جز نیکی نیست
جبار چراغک
-
زیبایی بر بستر فاجعه
سید غلام بلادی
-
«لذت وقیح»
امراله نصرالهی
-
زنان و دولت چهاردهم
سیده فرزانه آرامش
-
شاقول اصلی در ماجرای قتل دکتر داوودی
فضلالله یاری
-
در این محنتسرا نابههنجاران و کج روان بزرگ شمرده شدهاند
پریچهر زعیمی
تا پایان پاندمی کرونا یک میلیون کودک ایرانی در خطر هستند/ خطر موج سوم و چهارم کرونا در پاییز
فوق تخصص عفونی اطفال گفت: تا پایان پاندمی کرونا یک میلیون کودک ایرانی در خطر هستند و بدترین حالت بروز موج سوم و چهارم کرونا در پاییز است که باید آمادگی کامل داشته باشیم.
افتونیوز _ عباس کریمی استاد دانشگاه و متخصص عفونی گفت باید با رویکرد علمی و اجرایی مناسب آماده باشیم و سناریوهای مختلف مدیریتی را در نظر بگیریم و خود را برای بدترین وضعیت ممکن آماده کنیم. بدترین وضعیت حالتی است که موج سوم را به خاطر اجتماعات اخیر و مسافرتهای غیر ضروری داشته باشیم و بعد از بازگشایی مدارس و ظهور آنفلوانزا موج چهارمی هم از راه برسد که در آن کودکان هم به خاطر حضور آنفلوانزا و کرونا کنار هم میزان درگیری بیشتری را داشته باشند.
به گزارش افتونیوز به نقل از ایرنا، وی افزود: در ایران حدود ۳۰ درصد جامعه زیر ۱۹ سال سن دارند و حدود ۵ تا ۱۰ درصد افراد درگیر جامعه با بیماری کووید ۱۹ را این گروه سنی تشکیل میدهند که ۹۵ درصد بدون علامت یا باعلائم خفیف، حدود چهار درصد نوع شدید و کمتر از یک درصد از نوع بحرانی هستند. یعنی در کل کشور حدود ۲۵ میلیون نفر زیر ۱۹ سال داریم که پنج درصد کل افراد درگیر جامعه از بین این ۲۵ میلیون هستند. اگر فرض کنیم تا پایان پاندمی ۸۰ درصد کل جامعه آلوده بشوند میشود حدس زد از ابتدا تا پایان پاندمی یک میلیون کودک آلوده خواهیم داشت و ۵۰ هزار نفر از اینها دچار بیماری شدید خواهند بود و ۱۰ هزار نفر آنها دچار وضعیت بحرانی خواهند شد.
کریمی گفت: میزان مثبت شدن تست rea- time pcr در کودکان ۲ تا ۱۰ سال، حتی در تماس با فرد مثبت، نسبت به بقیه کم است. بنابراین نقش انتقال به دیگران در این گروه سنی اگر بدون علامت باشند، نسبت به بزرگسالان کمتر است. اما به هر حال در زنجیره انتقال قرار میگیرند و آنهایی که علائم شدید و علائم بحرانی دارند بیشتر از کسانی که بدون علامت هستند یا علامت متوسط دارند بیماری را میتوانند منتقل کنند.
این استاد دانشگاه افزود: از طرف دیگر حضور در مدارس از جنبههای روان شناختی، نهادینه شدن روشهای اجتماعی، کسب علم و دانش، مهارتهای اجتماعی، مهارت تفکر، مهارت نحوه ارتباط با همنوعان و مهارت حل مسئله لازم است که باید در مدارس به دانشآموزان آموزش داده شوند و در آن شکی نیست. ماندن فرزندان در منزل به محرومیت از ارتباط، افسردگی و اضطراب ختم میشود و چه بسا باعث مشاجرات شدید خانوادگی هم میشود.
کریمی گفت: در حقیقت جواب به سوال بازگشایی مدارس بله یا خیر نیست. سوال به این مشکلی پاسخ ساده ندارد و از استان به استان و از شهرستان به شهرستان و از مدرسه به مدرسه دیگر متفاوت است. برخورد صفر و صدی با این موضوع نشان میدهد ما موضوع را سهل گرفتهایم و به درستی مدیریت نمیکنیم. وضعیت اپیدمیولوژی، نحوه حمایت دولت، وضعیت مدارس، آمادگی مردم، وجود کلیه الزامات برای بازگشایی و وضعیت شیوع آنفلوانزا در کنار کرونا در تصمیمگیری برای بازگشایی مدارس موثر است.
این استاد دانشگاه گفت بسیاری از کشورهای اروپایی مثل دانمارک، فنلاند، ایتالیا، بسیاری از ایالتهای امریکا، چین، ژاپن، کره و کشورهای دیگر در صدد بازگشایی مدارس هستند یا حتی برخی مدارس را بازگشایی کردند. اما اینها شرایطی دارد و یونیسف و سازمان جهانی بهداشت هم پاسخ بله یا خیر در این مورد نمیدهند.
وی گفت: اینکه هر منطقه درچه وضعیتی (پرخطر، متوسط، کم خطر) قرار دارد یکی از معیارهای مهم بازگشایی است. یعنی اگر تعداد موارد جدید در ۱۰۰ هزار نفر کمتر از ۱۰نفر در هفته باشد و تست Rea- time pcr در افراد تست شده کمتر از پنج درصد مثبت شود و همچنین افرادی که با علائم شبه کووید به درمانگاهها مراجعه میکنند کمتر از پنج درصد باشد میشود مدارس را با در نظر گرفتن حمایتهای دولت و آمادگی مردم و فراهم شدن الزامات بازگشایی باز کرد.
کریمی افزود: اگر تعداد این افراد مبتلا ۱۰۰ در هزار باشد یا میزان pcr مثبت یا بیماران شبه کووید بین ۵ تا ۱۰ درصد باشند باید دوگانه عمل کرد و بازگشایی کامل میتواند خطرناک باشد. یعنی هم آموزش از راه دور و هم آموزش با حضور محدود افراد باید صورت بگیرد و میشود از ۵۰ درصد ظرفیت مدارس استفاده کرد و موارد حضوری را برای دروس اصلی و مهارتها نگه داشت. اگر تعداد موارد بیش از ۱۰۰ در هر صد هزار نفر در هفته باشد یا میزان تست pcr مثبت یا بیماران شبه کووید مراجعهکننده به درمانگاهها بیش از ۱۰ درصد باشد آموزش تا اطلاع ثانوی باید کاملاً مجازی باشد.
وی اشاره کرد : باید هر دو هفته یک بار سنجش کنیم و اگر موارد کووید قطعی یا محتمل یا شبه کووید طی ۲۸ روز شیب نزولی داشته باشند، میشود مدارس را بازگشایی کرد و بر اساس آن تصمیم گرفت. البته باید این حالتها انعطاف-پذیر باشند و این طور نیست که سه وضعیت بازگشایی کامل، حضور کامل یا ترکیبی از این دو قابل تبدیل به هم نباشند و هر دو هفته باید ارزیابی صورت بگیرد و هر ۲۸ روز درمورد بازگشایی میشود تجدید نظر کرد. اما اگر در مدرسهای طغیان صورت گیرد باید تصمیم فوری براساس شرایط اتخاذ شود.
کریمی تاکید کرد: یکی از چالشهای پیش روی ما در ماههای آتی شیوع ویروس آنفلوانزا خواهد بود که یک قرن قبل نزدیک ۴۰ میلیون نفر را در دنیا کشت و در دو پاندمی در قرن بیستم، یک تا چهار میلیون نفر در هر پاندمی در آسیا کشته شدند. حالا سوال این است که آیا آنفلوانزا با کرونا همراهی خواهد داشت یا نه؟
وی ادامه داد: در این مورد باید آزمایشگاههای مرجع مشخص کنند که آیا گردش آنفلوانزا را از اوایل پاییز خواهیم داشت یا نه. آیا کرونا اجازه عرض اندام به سایر ویروسها را خواهد داد؟ آیا رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست و ماسک زدن باعث خواهد شد میزان آنفلوانزا در ماههای آتی نسبت به سالهای قبل پایین باشد؟
کریمی گفت: سوال بعدی این است که اگر آنفلوانزا در گردش باشد عفونت همزمان آنفلوانزا با کرونا را خواهیم داشت؟ تجربه سارس و مرس در دنیا و کرونا ویروس ۲ در چین نشان میدهد متاسفانه عفونت همزمان این دو ممکن است رخ دهد طوری که در چین تا ۵۷ درصد همزمانی ویروس آنفلوانزا و کرونا گزارش شده است. نکته مهم دیگر این است که اگر این دو با هم باشند شانس عوارض بیشتر خواهد بود و جالب اینکه اینها از نظر بالینی و تصویربرداری قابل افتراق از همدیگر نیستند. همچنین تستهای اختصاصی هم به راحتی بیماری ناشی از آنفلوانزا و کووید را از هم جدا نمیکنند. مسئله بعد این است که درخصوص ویروس کرونا میزان شیوع آن در بچههای زیر پنج سال کمتر است، اما آنفلوانزا در بچههای زیر پنج سال میزان بالاتری دارد و میزان کشندگی آن هم بیشتر است.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 پیام تسلیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پی درگذشت فریدون داوری شاعر آئینی و انقلابی
- 2 پذیرش ۴۹۰ دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد طی امسال
- 3 نقش میدان گازی مختار بویراحمد در رفع چالش ناترازی انرژی
- 4 پذیرش بیش از دوهزار دانشجو در دانشگاه آزاد یاسوج طی سال تحصیلی جدید
- 5 تدوین برنامه توسعه و پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد
- 6 باند مالخران در دام پلیس کهگیلویه
- 7 کهگیلویه و بویراحمد تنها استان فاقد مجتمع فرهنگی کودک و نوجوان
- 8 تخریب ۵۰۹ فقره ساختوساز غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- مکاتبه تاجگردون با وزیر دادگستری درباره قوانین قاچاق و تعزیرات
- لایحه موضوع دوتابعیتی فرزندان مسئولین چیست؟!/ دلایل تاجگردون برای رای منفی به این طرح
- پیام تسلیت دبیر هیات دولت در پی درگذشت شاعر هماستانی
- پیام تسلیت استاندار اسبق استان های لرستان و کهگیلویه و بویراحمد در پی درگذشت استاد فریدون داوری
- موفقیت خبرنگار کهگیلویه و بویراحمدی در جشنواره رسانه ای بانوان کشور
- انتصاب معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گچساران+ جزییات
- معاون بیمهای تامین اجتماعی گچساران منصوب شد+ حکم
- پیام تسلیت استاندار در پی درگذشت شاعر هماستانی
- معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور در گذشت شاعر و ادیب هم استانی را تسلیت گفت/+متن پیام
- «نادر منتظریان» در گذشت شاعر و ادیب هم استانی را تسلیت گفت/+متن پیام
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!