-
چه باید کرد؟!
یادداشت مخاطبان
-
چرا به پزشکیان رای بدهیم ؟
سیدمحمدعلی سجادی
-
اصلاحات هنوز نمرده؛ زندهباد اصلاحات
علی ضامنی پور
-
مناظره های غیرکارشناسی و نقش نامزدهای پوششی
کوروش پورک پور
-
چرا مردم تفکر اصلاح طلبی را دوست دارند؟
سجاد افسر
-
مسعود پزشکیان: طبیب قلبها و صدای بیصدایان در سیاست ایران
ریحانه رضوان
-
مردم؛ "وجود حاضر غایب" در اصلاحات
محسن خرامین
-
انتخاباتی فیصلهبخش!
حامد وکیلی
-
پزشکیان تنها درمان اقتصاد انتظاری کشور
سجاد افسر
-
«دموکراسی بدون دموکراتها»
علی خرم
- «پل چهارم بشار یاسوج» همچنان در پیچ و خم وعدهها
- آفت پروانه سفید برگخوار درختان تنومند زاگرس را به زانو در میآورد / ابتلای ۶۰ هزار هکتار جنگلهای کهگیلویه به آفت
- روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
- حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
برخی ملاحظات پیرامون سنتگرایی و مدرنیته
جهانگیر ایزدپناه از چگونگی طی مراحل قرون وسطایی درغرب و ظهور تجدد، مدرنیته یا نوگرایی و زمینههای پیدایش آن که خود بحثی است مفصل، بسی سخن گفته شده است میگذریم و به تعریف و مشخصات مدرنیته یا نوگرایی میپردازیم. گرچه از مدرنیته در هر محفل و اجتماعی صحبت است ولی برای شناخت درست و اصولی این واژه (مدرنیته)، و چگونه راه یافتن آن در زندگی مردم و رواج یافتن آن در زبان فارسی باز جای سخن گفتن است. مدرنیته یا نوگرایی، تغییر و تحول نوین یا مفهوم پویا و کنکاشگر در همه زمینههاست. از صنعت و تکنولوژی، فلسفه، هنر و ادبیات تا شناخت جهان و دیگر رشتههای علوم، ساختار جامعه و نقش انسانها را در برمیگیرد و بر خلاف سنتگرایی بر فردگرایی، آزادیهای فردی و اجتماعی و توانایی انسانها در دگرگونسازی تاکید دارد. در واقع نوگرایی نوعی انقلاب صنعتی، اجتماعی و علمی –فکری است، در مقابل موانع سنتگرایی و حافظان وضع موجود. نوگرایی در پرتو خصلت دیالکتیکی خود انسانها و جامعه بشری را از مرحلهای از تکامل به مرحله دیگر سوق میدهد. اما این نوگرایی امری نسبی است که نسبت به سنتگرایی و شرایط گذشته این مفهوم را یافته است و علیرغم مقاومت و مقابله سنتگرایی بر پایه توسعه همهجانبه ساختار جوامع شکل میگیرد. گرچه مدرنیته ابتدا درغرب به وقوع پیوسته اما مختص غرب نیست و نباید برای حفظ وضع موجود، تحت لوای غربستیزی به مقابله با آن پرداخت. این فرآیند همه جوامع را کمابیش در بر میگیرد زیرا پویایی و نوگرایی در سرشت انسان و جوامع بشری نهفته است. نباید مدرنیته را به عمد یا به سهو با استعمارگری و امپریالیست یکی دانست و با آن مقابله کرد. نوگرایی تقدیر زمانه خواست کل بشریت است و راه فراری از آن نیست. جوامعی که در روند نوگرایی پیشقدم بودهاند بسی قربانیان و مشکلات بیشتری را پشت سر گذاشتهاند که راه را برای رهروان بعدی (آن هم بسته به شرایط جامعهشان) آسانتر کردهاند. بنابراین ما میتوانیم این روند را آسانتر و با هزینه کمتری پیش ببریم. علیرغم این مسائل در جوامعی که باورهای متافیزیکی و سنتگرایی ریشههای قوی دارد، نوگرایی باروند کندتری پیش میرود. سنتگرایی که مقابل نوگرایی مقاومت میکند، خود در گذشته نسبت به جامعه ماقبل خود مدرن گونه بوده است. ایران زمان هخامنشیان و یونان عهد باستان نسبت به ممالک دیگر مدرنتر بودند. یعنی نوگرایی امری نسبی است و حتی مدرنیته امروزین نسبت به جوامع آینده نوعی سنت گرایی محسوب خواهد شود. یک مثال ساده زمانی اجتماع و خانواده تولید و اقتصادشان در حد احتیاجات خویش بود، بعد با رشد نیازها به تبادل کالا با کالا روی آوردند که نسبت به ما قبل آن حالت مدرن داشت، بعد مسکوکات طلا و نقره و اسکناس رایج شد و به تدریج این سیستم تبادلات هم دچار تحول و تغییر میشود و کمتر مورد استفاده قرار میگیرد. یا زمانه انسانهای اولیه با ابزار سنگی و شکار جانوران امرار معاش میکردند و به تدریج به کشاورزی و تولید کالا روی آوردند. پر واضح است که مدرن شدن نسبی است و فعلا نهایتی بر آن متصور نیست. از پدیدههای گوناگون مثالهای زیادی میتوان زد که از آنها صرف نظر میکنیم. توسعه لازمه نوینگرایی است، گرچه تجارب و ارتباطات جهانی تاثیرگذارند، اما تا ساختار، شرایط زندگی و طرز معیشت یک جامعه تغییر نکند، نباید انتظار چندانی برای نوگرایی داشت، زیرا نوگرایی نوعی تغییر و تکامل همه جانبه اقتصادی، اجتماعی، ساختاری، آموزشی، فرهنگی، فکری و اندیشهای است.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 کتاب «ایل آقایی» وارثان سرزمین پارس در یاسوج رونمایی شد
- 2 گاز به ۲۴ روستا در زیلایی میرسد
- 3 در سه سال اخیر ۵۰ پروژه بهداشت درمان و آموزش بهرهبرداری شد
- 4 ۱۳۲ میلیارد تومان برای توسعه مشاغل خانگی کهگیلویه و بویراحمد
- 5 تعیین ۸۴۳ شعبۀ اخذ رأی در کهگیلویه و بویراحمد
- 6 بازداشت یک نفر در حادثه قتل پارک آبشار یاسوج
- 7 تیم فوتبال نفت و گاز گچساران دهم شد
- 8 کلاهبرداران فضای مجازی در کهگیلویه دستگیر شدند
- سوءاستفاده ستاد قالیباف از یک افتتاحیه/ نصب بنر جلوی مسجد تل زالی یاسوج و اعتراض مردمی
- ابراز نگرانی جمعی از مدیران دولت تدبیر و امید از چینش یک طرفه هیئت های اجرایی انتخابات ریاست جمهوری در استان
- رئیس ستاد مرکزی اصولگرایان معتدل حامی دکتر مسعود پزشکیان در کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- ما نمی گویم با «پزشکیان» همه مشکلات حل می شود/اجازه ندهید دوباره کشور به دست نااهلان ویران شود
- «محمود منطقیان» سخنران گردهمایی حامیان«دکتر پزشکیان» در یاسوج/ زمان و مکان
- ابهامات جدی در برگزاری انتخابات اتحادیههای اصناف کهگیلویه!
- «ستاد قالیباف» شعبه «خلقی پور» با حضور«روشنفکر» افتتاح شد+ تصاویر
- تصاویر افتتاحیه ستاد سعید جلیلی در یاسوج
- ستاد بانوان حامی «پزشکیان» در دهدشت افتتاح شد+ تصاویر
- در نشست دانشگاهیان حامی «پزشکیان» در یاسوج چه گذشت؟
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!