-
«خودویرانگری فرهنگی؛ از انکار تاریخ تا تحقیر نمادهای ملی»
سید ساعد حسینی -
نامهای به وجدان یک ملت؛ زمانی برای پایان یک فاجعه قابل پیشگیری
علی سینا رخشنده مند -
مردم آزاری با سیاستهای ورشکسته
پیام واحد -
تفنگ را در مراسمات شادی و غم غلاف کنید
ابوصالح دانشفر -
سدسازی کنونی از حمله مغول مخربتر است/ از وعده بهار سبز تا تقابل قومیتها و شکاف منطقهای
رحمتالله شهرخپور -
سدهای ماندگان و خرسان ۳؛ زخم تازه بر تن استان خاموش
سید آیت شفایی -
درخواست توقف فوری سدهای خرسان و ماندگان در دنا؛ نجات زیستبوم زاگرس
محمد مسلمی -
جناب آقای پزشکیان، رودخانه را به «بند استبداد» نبندید
علی ضامنی پور -
تعرض به "زیست - بوم دنا" ، "خائیز" و "خامی" خیانت به نسل آینده
وحید محمدی تبار -
تجربه تلخ دریاچه ارومیه و گاوخونی تکرار میشود؟
مسعود چرامین
-
شریعتی: تلاش کردم صدای فرودستان و بیصدایان باشم/ تاریخ را با دید انتقادی و فارغ از نگاه ایدئولوژیکی بخوانید/ روایت وقایع ۱۹شهریور تا ۱۹ آبان گچساران/ فیلم
-
اختصاص 5 میلیارد برای تخریب و بازسازی ساختمان شهرداری دهدشت
-
وضعیت اسفناک جاده روستایی « امامزاده نورالدین(ع) » کهگیلویه/ وعده هایی که قرار نیست عملی شوند!/+فیلم
-
«پل چهارم بشار یاسوج» همچنان در پیچ و خم وعدهها
-
آفت پروانه سفید برگخوار درختان تنومند زاگرس را به زانو در میآورد / ابتلای ۶۰ هزار هکتار جنگلهای کهگیلویه به آفت
-
روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
-
حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
-
حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
-
خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
-
آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
پای شوتی ها به جنگلهای زاگرس رسید
اَفتونیوز _ ماشین ها که جان می گیرند ، می سوزند و می سوزانند، فکر و ذهنشان به حداقل رساندن زمان میان مبدا و مقصد است تا نان شبشان را تامین کنند. این ماشین ها به خودرو های شوتی معروفند خودروهایی که رانندگان آن در قالب حملکننده قاچاق چوب که تیشه به ریشه جنگل ها زاگرس می زننه و خطراتی که برای مردم در جاد رقم می زنند و برای لقمه نانی، ناامنی و مرگ ، را به دیگران هدیه می دهند.
سرعت بالا، پلاک ها ناخوانا، تردد در نیمه های شب ، راننده های ماهر و بی کله ای که گویا هیچ ترسی از پیچ های تند جاده ، تاریکی و گشت های پلیس ندارند ، .
شاید بیشتر جوانانی که به این شغل ها رو می اورند ؛ نداشتن شغل مناسب و یا سود خوبی که نصبیشان میشود.
کهگیلویه وبویراحمد استانی چهارفصل با ۵۰۰ هزار هکتار مرتع و ۶۰۰ هزار هکتار جنگل در جنوب غربی ایران بوده که در واقع ۲۰ درصد جنگل ها زاگرس در این استان قرار دارد و یکی از تامین کنندگان اصلی زغال بلوط به صورت غیر قانونی شناخته می شود، این روزها تیشه بیکاری بر گرده این جنگل ها فرود می آید و خودروهای شوتی چوب و زغال بلوط ها را در کهگیلویه و بویراحمد به استانهای مختلف کشور قاچاق می کنند و از اواخر پاییز و در زمستان قاچاق چوب بلوط ها افزایش می یاید.
یکی از راننده گان شوتی به خبرنگار اَفتونیوز می گوید : ساعت ۴ بعدازظهر به جنگل ها می رویم با اَره برقی که خریدم حدود سه ماشین خرد میکنم و اماده میکنم و ازساعت ۸ شب تا ۴ صبح سه بار به سمت شیراز حرکت میکنم و بدون درد سر حدود ۳ میلیون همین یک شب کار میکنم ، و به سراغ یکی دیگه رفتم و چند دقیقه را باهاش حرف زدم
یکی دیگر از این رانندگان می گوید: توقف برای شوتی در جاده ممنوع است مگه اینکه با اسکورت ها از قبل هماهنگ کرده باشد . آنها در مبدا استارت می زنند و در مقصد ترمز می کنند و بارش ازیاسوج به سمت بهبهان حرکت میکند و حدود ۴۰۰ کلیو هیزم خشک با خود حمل میکند، در مسیر آب خوردن، و بنزین یا چرت زدن نداریم چرا که وقت بارگیری، بنزینت باید تکمیل باشه و راننده شوتی پشت فرمان که مینشیند، موتور را به قصد۱۸۰ یا ۲۰۰ آتش میکند و میگن ترمزی در کار نیست و میگفت کاری به پیچ وچاله چوله یا سرعت گیر نداریم ، شهرستان و بویراحمد شوتی ها بیشتری در حمل قاچاق چوب دارد
تاراج منابع طبیعی به عنوان سرمایه ملی، آلودگی هوا، وقوع سیل، رانش زمین، از بین رفتن گیاهان بومی و گونه های ارزشمند و آسیب به محیط زیست جانوران و انسانها تنها بخشی از مضرات قاچاق چوب است که باید با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به عموم مردم و جدیتر شدن متولیان این بخش از گسترش آن جلوگیری کرد.
گزارش : امیر بینافر
کهگیلویه وبویراحمد استانی چهارفصل با ۵۰۰ هزار هکتار مرتع و ۶۰۰ هزار هکتار جنگل در جنوب غربی ایران بوده که در واقع ۲۰ درصد جنگل ها زاگرس در این استان قرار دارد و یکی از تامین کنندگان اصلی زغال بلوط به صورت غیر قانونی شناخته می شود، این روزها تیشه بیکاری بر گرده این جنگل ها فرود می آید و خودروهای شوتی چوب و زغال بلوط ها را در کهگیلویه و بویراحمد به استانهای مختلف کشور قاچاق می کنند و از اواخر پاییز و در زمستان قاچاق چوب بلوط ها افزایش می یاید.
یکی از راننده گان شوتی به خبرنگار اَفتونیوز می گوید : ساعت ۴ بعدازظهر به جنگل ها می رویم با اَره برقی که خریدم حدود سه ماشین خرد میکنم و اماده میکنم و ازساعت ۸ شب تا ۴ صبح سه بار به سمت شیراز حرکت میکنم و بدون درد سر حدود ۳ میلیون همین یک شب کار میکنم ، و به سراغ یکی دیگه رفتم و چند دقیقه را باهاش حرف زدم
یکی دیگر از این رانندگان می گوید: توقف برای شوتی در جاده ممنوع است مگه اینکه با اسکورت ها از قبل هماهنگ کرده باشد . آنها در مبدا استارت می زنند و در مقصد ترمز می کنند و بارش ازیاسوج به سمت بهبهان حرکت میکند و حدود ۴۰۰ کلیو هیزم خشک با خود حمل میکند، در مسیر آب خوردن، و بنزین یا چرت زدن نداریم چرا که وقت بارگیری، بنزینت باید تکمیل باشه و راننده شوتی پشت فرمان که مینشیند، موتور را به قصد۱۸۰ یا ۲۰۰ آتش میکند و میگن ترمزی در کار نیست و میگفت کاری به پیچ وچاله چوله یا سرعت گیر نداریم ، شهرستان و بویراحمد شوتی ها بیشتری در حمل قاچاق چوب دارد
تاراج منابع طبیعی به عنوان سرمایه ملی، آلودگی هوا، وقوع سیل، رانش زمین، از بین رفتن گیاهان بومی و گونه های ارزشمند و آسیب به محیط زیست جانوران و انسانها تنها بخشی از مضرات قاچاق چوب است که باید با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به عموم مردم و جدیتر شدن متولیان این بخش از گسترش آن جلوگیری کرد.
گزارش : امیر بینافر
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
-
«خودویرانگری فرهنگی؛ از انکار تاریخ تا تحقیر نمادهای ملی»
سید ساعد حسینی -
نامهای به وجدان یک ملت؛ زمانی برای پایان یک فاجعه قابل پیشگیری
علی سینا رخشنده مند -
مردم آزاری با سیاستهای ورشکسته
پیام واحد -
تفنگ را در مراسمات شادی و غم غلاف کنید
ابوصالح دانشفر -
سدسازی کنونی از حمله مغول مخربتر است/ از وعده بهار سبز تا تقابل قومیتها و شکاف منطقهای
رحمتالله شهرخپور -
سدهای ماندگان و خرسان ۳؛ زخم تازه بر تن استان خاموش
سید آیت شفایی -
درخواست توقف فوری سدهای خرسان و ماندگان در دنا؛ نجات زیستبوم زاگرس
محمد مسلمی -
جناب آقای پزشکیان، رودخانه را به «بند استبداد» نبندید
علی ضامنی پور -
تعرض به "زیست - بوم دنا" ، "خائیز" و "خامی" خیانت به نسل آینده
وحید محمدی تبار -
تجربه تلخ دریاچه ارومیه و گاوخونی تکرار میشود؟
مسعود چرامین
-
شریعتی: تلاش کردم صدای فرودستان و بیصدایان باشم/ تاریخ را با دید انتقادی و فارغ از نگاه ایدئولوژیکی بخوانید/ روایت وقایع ۱۹شهریور تا ۱۹ آبان گچساران/ فیلم
-
اختصاص 5 میلیارد برای تخریب و بازسازی ساختمان شهرداری دهدشت
-
وضعیت اسفناک جاده روستایی « امامزاده نورالدین(ع) » کهگیلویه/ وعده هایی که قرار نیست عملی شوند!/+فیلم
-
«پل چهارم بشار یاسوج» همچنان در پیچ و خم وعدهها
-
آفت پروانه سفید برگخوار درختان تنومند زاگرس را به زانو در میآورد / ابتلای ۶۰ هزار هکتار جنگلهای کهگیلویه به آفت
-
روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
-
حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
-
حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
-
خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
-
آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!