-
"فریدون داوری" شاعر عشق و حماسه
ایرج اقبال فر
-
فریدون داوری در چهار پرده
فضلالله یاری
-
کوچ ابد مرد ادب ایل و فریدون فرهنگ
سید غلام بلادی
-
یاسوج؛ شهری که شیخ شاخصش پیشهزن بود!
محمد مختاری
-
جزای نیکی جز نیکی نیست
جبار چراغک
-
زیبایی بر بستر فاجعه
سید غلام بلادی
-
«لذت وقیح»
امراله نصرالهی
-
زنان و دولت چهاردهم
سیده فرزانه آرامش
-
شاقول اصلی در ماجرای قتل دکتر داوودی
فضلالله یاری
-
در این محنتسرا نابههنجاران و کج روان بزرگ شمرده شدهاند
پریچهر زعیمی
دموکراسی از نگاه دو فیلسوف
غلامحسین هادیانی نژاد*
جان لاک را معمار دموکراسی مدرن می نامند. فیلسوف قرن هفدهم است، هفتاد سال زودتر از استورات میل در انگلستان به دنیا آمد، کار فلسفی کرد و درگذشت. چکیده و جان کلام فلسفی جان لاک اینگونه است:
همه انسانها برابر آفریده شده اند همه حق حیات دارند. همه از حق آزادی باید برخوردار باشند. همه در پیشگاه قانون برابرند همه حق مالکیت دارند.
جان لاک بر این باور است. چون این حقوق تا زمانی که جوامع وارد مرحله ی قرار دادهای اجتماعی یا جامعه ی مدنی نشده اند مورد تجاوز قرار می گیرند و هر کس مطابق میل و سلیقه ی خود ظلم و عدالت یا حق و باطل را تفسیر و اجرا می کنند و قاعده و قانون مشخصی نیست. پس ضرورت سازمان و نهادی بنام قرارداد اجتماعی احساس می شود تا قوانین و مقررات را تنظیم کند.
اما از کجا معلوم هست که همین حکومت مدنی نوین حقوق افراد جامعه را نادیده نگیرد و به آنها تعدی و تجاوز نکند جان لاک برای جلوگیری از تعدی حکومت دو راه پیشنهاد می دهد
یک : یک رشته حقوق طبیعی برای انسان در نظر می گیرد و آنها را فطری و ذاتی می داند که هیچ نهاد و حکومتی حق ندارد وارد حریم آنها شود. به آنها دست درازی کند. تنها وظیفه حکومت پاسداری از این خقوق است. چون این حقوق قبل از حکومت وجود داشته حکومت آنها را خلق نکرده و به فرد نبخشیده مثل حق آزادی بیان ؛ آزادی مذاهب ؛ حق مالکیت و حفظ جان. وظیفه ی حکومت تامین این حقوق است اگر نتوانست از آنها پاسداری کند مشروعیتش زیر سوال می رود.
دو: چون دغدغه ی اصلی جان لاک مهار و کنترل قدرت است به تقسیم قدرت می پردازد تا قدرت در یک جا متمرکز نشود. چون تمرکز قدرت فساد زاست و سعی می کند تا سلطه حکومت را محدود کند. می گوید تمام عزل نصب ها باید به دست مردم باشد یعنی انتخابی باشند و زمان محدودی داشته باشند. مشروعیت حکومت به انتخاب آزادانه اکثریت بر می گردد. اما جان استورات میل به حنبه ی دیگری از دموکراسی توجه میکند. از زاویه ی دیگری مسئله را طرح می نماید که در خور توجه است و نیاز به تامل دارد کسانی که با حکومت اکثریت جامعه موافق نیستند یا نقشی در انتخاب حکومت نداشته اند چه جایگاهی دارند ؟ حقوق اقلیت در نظام طراحی شده ی اکثریت چیست ؟ در حالیکه تبعیت اقلیت ، از اکثریت یک امر بدیهی ست ؛ اما اکثریت تا چه اندازه حق دارند مخالفان خود را که همان اقلیت هستند وادار به پذیرش اعتقادات خود کنند آزادی اقلیت تا چه اندازه هست ؟ آیا در تمام امور باید تابع اکثریت باشند ؟ آیا حدود و ثغور اقلیت باید از ناحیه اکثریت صورت پذیرد ؟
آیا بهترین کسی که می تواند درباره ی منافع و مصالح فرد تصمیم بگیرد خود فرد است یا اکثریت ؟ جان استورات میل در پاسخ همه سوالات فوق می گوید: اکثریت تنها و تنها در یک مورد محق است مجاز است در رفتار فرد دخالت کند که عمل یا فعل فرد به شخص دیگری یا جامعه زیان می رساند
میل از منظر فلسفی اثبات می کند اکثریت تحت هیچ شرایطی حق ندارد اظهار نظر فرد که مغایر با نظر اکثریت است را مانع شود و یا از اظهار نطر جلوگیری کند. در آزادی نظر سه حالت متصور است : یکم : نظر فرد درست است دوم : نظر فرد غلط است سوم : رگه های از حق و باطل دارد حالت دیگری ندارد. نظر فرد درست است به تاریخ که مراجعه می کنیم در خیلی موارد اکثریت دچار اشتباه شده اند. تاریخ مملو از نظریات اشتباه هست که حالت اکثری به خود گرفته اند. *راه نو ، فکر نو و اندیشه ی نو* در مخالفت با همین اکثریت ها شکل گرفته است. نظر فرد غلط باشد استورات میل استدلال میکند اگر جلوی نظریات غلط گرفته شود صحت و سقم نظریات اثبات نمی شود، نظریات در مواجهه ی با افکار مختلف پخته تر می گردند و نظریات غلط مشخص می گردد.
در نظر فرد رگه های از حقیقت و باطل هست استدلال میل این است نمی توان ادعا کرد نظریه ی صددرصد صحیح هست مطلق اندیشیدن ، مطلق سخن گفتن در علوم انسانی خطاست ، پس نگاه تعصب آمیز و سرسپردگی محض به یک عقیده خطا و ناصواب است تفاوت در نگاه دو فیلسوف را ببینید از دو منظر به مساله دموکراسی نگاه می کنند جان لاک به افکار عمومی به دیده ی تحسین می نگرد. استورات میل نگاه بسیار بدبینانه ی به افکار عمومی دارد ، چون حکومت همیشه به دنبال انتخاب مجدد است به دنبال جلب افکار عمومی است.
آیا دموکراسی نهایت مطلوب بشری ست ؟ آیا بشر در آینده می تواند فلک را سقف بشکافد طرحی نو دراندازد ؟ آیا بشر توانایی بر طرف کردن عیوب دموکراسی را دارد ؟ آیا می تواند شیوه ی بهتری از حکومت کردن را جایگزین کند.
*فعال سیاسی و دبیر حزب کارگزاران استان
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 پیام تسلیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پی درگذشت فریدون داوری شاعر آئینی و انقلابی
- 2 پذیرش ۴۹۰ دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد طی امسال
- 3 نقش میدان گازی مختار بویراحمد در رفع چالش ناترازی انرژی
- 4 پذیرش بیش از دوهزار دانشجو در دانشگاه آزاد یاسوج طی سال تحصیلی جدید
- 5 تدوین برنامه توسعه و پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد
- 6 باند مالخران در دام پلیس کهگیلویه
- 7 کهگیلویه و بویراحمد تنها استان فاقد مجتمع فرهنگی کودک و نوجوان
- 8 تخریب ۵۰۹ فقره ساختوساز غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- مکاتبه تاجگردون با وزیر دادگستری درباره قوانین قاچاق و تعزیرات
- لایحه موضوع دوتابعیتی فرزندان مسئولین چیست؟!/ دلایل تاجگردون برای رای منفی به این طرح
- پیام تسلیت دبیر هیات دولت در پی درگذشت شاعر هماستانی
- پیام تسلیت استاندار اسبق استان های لرستان و کهگیلویه و بویراحمد در پی درگذشت استاد فریدون داوری
- موفقیت خبرنگار کهگیلویه و بویراحمدی در جشنواره رسانه ای بانوان کشور
- انتصاب معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گچساران+ جزییات
- معاون بیمهای تامین اجتماعی گچساران منصوب شد+ حکم
- پیام تسلیت استاندار در پی درگذشت شاعر هماستانی
- معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور در گذشت شاعر و ادیب هم استانی را تسلیت گفت/+متن پیام
- «نادر منتظریان» در گذشت شاعر و ادیب هم استانی را تسلیت گفت/+متن پیام
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!