-  
                            
                    وعده «فوقالعاده خاص» همچنان در انتظار اجرا/ فشار تورم بر دوش کارمندان دولت
                
                    ناشناس -  
                            
                    کنشگران مرزی
                
                    ناصر اقبالی -  
                            
                    از تسلی تا نمایش رنج
                
                    علی ضامنی پور -  
                            
                    جوشوخروش «ملت» در آرامستانها
                
                    محسن خرامین -  
                            
                    گفتم مرو رفتی و بد بیراه رفتی!
                
                    علیرضا کفایی -  
                            
                    قطع انشعاب آب در یاسوج؛ بیتوجهی آب و فاضلاب به بحران معیشتی مردم
                
                    حسن کریمی -  
                            
                    عروسی دختر شمخانی؛ آیینهای از تضادها و زوایای پنهان جامعه
                
                    محمد خونچمن -  
                            
                    در مذمت آیینهای سوگواری؛ وقتی مرگ به تماشا بدل می شود
                
                    علی ضامنی پور -  
                            
                    شكاف انتظارات از دكتر بهرامي
                
                    ناصر اقبالی -  
                            
                    فرماندار کهگیلویه و بازتعریف جلسات شورای اداری؛ از هماهنگی تا مطالبهگری جدی
                
                    ناشناس 
شَربِه
   اَفتونیوز _  شاهرضا دیودیده : شَربِه ، شَروِه یا مرثیه ، نوع و سبکی از شیون و عزاداری هست که بصورت آواز غمگین توسط زنانی که تقریبا صدای خوبی دارند با لهجه محلی در وصف فرد متوفی خوانده میشود.
به عبارت دیگر شَربِه یا شَروِه به نغمه های جانسوزی گفته میشود که زنان این مرز و بوم بویژه زنان خطه جنوب و جنوب غرب ایران که خواستگاه اصلی شَربِه می باشد در وصف عزیزان از دست رفته خود و معمولا بر سر مزارش می خوانند و بقیه زنان با گریه و زاری همراهیش می کنند.
اینکه از کی و چه موقع شَربِه خوانی در وصف اموات باب شده دقیقا معلوم نیست ولی به نظر میرسد ضجه و مویه که امروزه بیشتر شَربِه گفته میشود به اشکال گوناگون در همه اعصار بوده بطوریکه شاید میتوان گفت همزاد بشر می باشد.
در بعضی نقاط با موسیقی غمگین و نی ، زنی را که شَروِه میخواند همراهی می کنند.
به این نوع عزاداری مداحی هم گفته میشود چرا که در مدح و بزرگی فرد متوفی خوانده میشود.
این سبک شیون و عزاداری عموما در بین زنان عشایر رایج است ، البته شَربِه خوانی فقط مختص زنان نیست در بعضی جاها توسط مردان هم اجرا میشود.
از نکات قابل توجه در شَربِه خوانی اینکه هر چه فرد متوفی عزیزتر ، معروفتر ، شجاعتر و داناتر باشد شعرهای خوانده شده متناسب با صفات فرد فوت شده به مراتب جانسوزتر خواهد بود و معمولا شَربِه خوان از صفات و خصوصیات خوبی که فرد فوت شده در زمان حیات داشته در شعرهایش استفاده میکند ، ضمنا اشعار بکار رفته در شربه متناسب با زن یا مرد بودن فرد فوت شده تنظیم و خوانده میشود.
خواندن شَربِه در سوگ فرد متوفی اثری قوی بر روح ، روان و جسم نزدیکان و بستگان سببی و نسبی مرحوم یا مرحومه دارد بطوریکه هنگام یادآوری خصوصیات خوب فرد فوت شده بر شدت گریه و زاری آنها افزوده میشود و بر سر و سینه خود میزنند و نهایتا بطور معجزه آسا و به مرور در تسکین آلام آنها تاثیر فراوانی دارد.
این رسم دیرین در اکثر نقاط عشایری و روستایی همچنان به قوت خود باقیست اگر چه به واسطه زندگی شهری و شهرنشینی دربعضی جاها کمرنگ شده و جای خودش را به مداحی به سبک امروزی که عموما توسط مجری مراسم اجرا میشود داده است.
                
                
                
                
                
در بعضی نقاط با موسیقی غمگین و نی ، زنی را که شَروِه میخواند همراهی می کنند.
به این نوع عزاداری مداحی هم گفته میشود چرا که در مدح و بزرگی فرد متوفی خوانده میشود.
این سبک شیون و عزاداری عموما در بین زنان عشایر رایج است ، البته شَربِه خوانی فقط مختص زنان نیست در بعضی جاها توسط مردان هم اجرا میشود.
از نکات قابل توجه در شَربِه خوانی اینکه هر چه فرد متوفی عزیزتر ، معروفتر ، شجاعتر و داناتر باشد شعرهای خوانده شده متناسب با صفات فرد فوت شده به مراتب جانسوزتر خواهد بود و معمولا شَربِه خوان از صفات و خصوصیات خوبی که فرد فوت شده در زمان حیات داشته در شعرهایش استفاده میکند ، ضمنا اشعار بکار رفته در شربه متناسب با زن یا مرد بودن فرد فوت شده تنظیم و خوانده میشود.
خواندن شَربِه در سوگ فرد متوفی اثری قوی بر روح ، روان و جسم نزدیکان و بستگان سببی و نسبی مرحوم یا مرحومه دارد بطوریکه هنگام یادآوری خصوصیات خوب فرد فوت شده بر شدت گریه و زاری آنها افزوده میشود و بر سر و سینه خود میزنند و نهایتا بطور معجزه آسا و به مرور در تسکین آلام آنها تاثیر فراوانی دارد.
این رسم دیرین در اکثر نقاط عشایری و روستایی همچنان به قوت خود باقیست اگر چه به واسطه زندگی شهری و شهرنشینی دربعضی جاها کمرنگ شده و جای خودش را به مداحی به سبک امروزی که عموما توسط مجری مراسم اجرا میشود داده است.
                        نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
                        
                        کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
                    
- 1 پیام تسلیت جبهه اصلاحات کهگیلویه و بویراحمد به تاجزاده
 - 2 توزیع ۱۰۰ تن جو دولتی بین عشایر شهرستانهای دنا و مارگون
 - 3 ۹۷ متهم در بهمئی به دام پلیس افتاد
 - 4 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
 - 5 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
 - 6 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
 - 7 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
 - 8 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
 
-  
                            
                    دعوت فرماندار بویراحمد برای حضور در مراسم باشکوه راهپیمایی ۱۳ آبان
                
             -  
                            
                    کشف دو دستگاه فلزیاب و دستگیری سه متهم در شهرستان دنا
                
             -  
                            
                    ۱۰ طرح زیربنایی در هشتمین جلسه کارگروه امور زیربنایی کهگیلویه و بویراحمد تصویب شد 
                
             -  
                            
                    سرپرست ورزش و جوانان بویراحمد منصوب شد/ عکس
                
             -  
                            
                    بررسی مشکلات بیش از ۱۳۰ واحد تولیدی کهگیلویه و بویراحمد در ستاد تسهیل
                
             -  
                            
                    استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر تقویت پژوهش و فناوری در دستگاهها تأکید کرد
                
             -  
                            
                    سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل زنجیره تولید شیلات و ماهیان سردآبی در کهگیلویه و بویراحمد
                
             -  
                            
                    تخریب پارک محلهای توسط شهرداری یاسوج؛ وقتی ساختمان جای نفس شهر را میگیرد/ تصاویر
                
             -  
                            
                    تاجگردون: چرخه مالی حساب سرمایهگذاری نفت شفاف نیست/ ضرورت ارائه الگوی کشت متناسب با نیازهای واقعی اقلیم
                
             -  
                            
                    استاندار: همه دستگاههای دولتی برای توسعه صادرات به بخش خصوصی کمک کنند/ تأکید رحمانی بر ضرورت تحول در زیرساختها و توسعه صادرات غیرنفتی
                
             
            
        
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
                                
                                
                                
                                
                                
                                
                                
                                
                
                
                
                
                
  
  
  
  
 
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!