-
"فریدون داوری" شاعر عشق و حماسه
ایرج اقبال فر
-
فریدون داوری در چهار پرده
فضلالله یاری
-
کوچ ابد مرد ادب ایل و فریدون فرهنگ
سید غلام بلادی
-
یاسوج؛ شهری که شیخ شاخصش پیشهزن بود!
محمد مختاری
-
جزای نیکی جز نیکی نیست
جبار چراغک
-
زیبایی بر بستر فاجعه
سید غلام بلادی
-
«لذت وقیح»
امراله نصرالهی
-
زنان و دولت چهاردهم
سیده فرزانه آرامش
-
شاقول اصلی در ماجرای قتل دکتر داوودی
فضلالله یاری
-
در این محنتسرا نابههنجاران و کج روان بزرگ شمرده شدهاند
پریچهر زعیمی
لیست های طایفه ای؛ شهر فدای طایفه
لیست های طایفه ای؛
شهر فدای طایفه
در خلال پژوهشی که دکتر علی ایاری در مورد ارتباط قبیله (طایفه) گرایی با توسعه نیافتگی انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که انسجام درون طایفه ای از نگاه لایه های پایین طایفه متکی نزاع های دسته جمعی، وصلت های خویشاوندی و طایفه گرایی است. درصورتی که برای طبقه بالادستی طایفه، بیشتر جهت بهره برداری از پتانسیل طایفه برای حفظ و یا ارتقای جایگاه خود است.
این پژوهش به درستی تفاوت بین دیدگاه لایه های مختلف اجتماعی در رابطه با قبیله گرایی را عیان می سازد و بیان می دارد که طبقه ی برخوردار و به نوعی متنفذ طایفه، آنجایی تاکید بر همگرایی و وحدت قبیله دارند که پای منافع شخصی خود یا خانواده ی خودشان در میان باشد و این همگرایی در راستای تامین منافع خود و اطرافیانشان باشد نه منفعت طایفه و برعکس لایه های پایین قبیله (به لحاظ جایگاه های اداری، مالی، خانوادگی و ... ) هموراه سود و نفع کلی قبیله را بر نفع شخصی خود ارجحیت می دهند و این روال در ایام نزدیک به انتخابات به خصوص شورای شهر، تب تندتری به خود می گیرد و بیشتر رخ نمایی می کند .
این مسئله در شهر دهدشت که رنگ و رخِ گزاره های قبیله ای در آن شدیدتر است، ظهور بیشتری دارد.
هرچه به انتخابات شورای شهر نزدیک تر می شویم، بحث اتحاد درون طایفه ای، اجماع، همبستگی، وحدت و لیست های متنوع اجماعی بیشتری در فضای اجتماعی به گوش می رسد.
در هفته ی اخیر چندین لیست اجماع از طوایف مختلف در فضای رسانه نشر پیدا کرده است که ابهامات بسیاری را برای مخاطبین به همراه داشته است.
مخاطبینی که گاها خود از همان طایفه ی مورد نظر هستند و هیچ اطلاعی از اجماع ذکر شده ندارند و تنها از طریق رسانه ها با این اجماع آشنا می شوند که همین خود می تواند حکایتی از بی فایده و بی اثر بودن چنین اجماع هایی باشد و البته شاهدی باشد بر داده ها و نتایج ؤپژوهشی که در ابتدای مقاله به آن پرداخته شد و مدعی بود که قشر ضعیف قبیله از نگاه قشر قدرتمند قبیله تنها وسیله ای ست برای سوء استفاده تا قشر قدرتمند جایگاه خود را ارتقا دهد یا جایگاه فعلی خود را حفظ کند.
مسئله ی دیگر این است که اصولا هدف از وجود چنین اجماع هایی چیست؟
آیا یک دست سازی شورا برای هموار کردن راه توسعه شهر مدنظر است یا تنفیع طایفه خود؟
که البته تجربه شورای چهارم حداقل گزاره اول، که توسعه شهر است را رد می کند.
اگر نخواهیم بگویم بر گزاره دوم صحه می گزارد و نکته ی جالب دیگری که در رد این نظریه که هدف لیست های طایفه ای، توسعه ی شهر است خودنمایی می کند، این است که اکثر لیست هایی که در این ایام از طرف طایفه های مختلف منتشر شده است کمترین توجه به تخصص و سابقه ی افراد شده است و بیشتر توجه به ساختارهای مالی و پولی بوده است یعنی اینکه افرادِ دارای تخصص به حاشیه رانده شده اند و افراد دارای جایگاه مالی و بعضا اداری بالاتر، خروجی این لیست ها بوده اند. مسئله ای که شائبه ی دست داشتن اربابان قدرت در خروجی لیست های طایفه ای را پر رنگ تر می کند و برهان دیگری در استفاده ابزاری خانواده های توانگر از تعصبات و علقیات طایفه ای و قبیله ای برای حفظ و ارتقا قدرت خود در ساختارهای قدرت اجتماعی است
و اما موضوعی که بنظر نویسنده می تواند اساسی باشد این است که اصولا کاندیدهای محترم شورا که نگاه طایفه ای دارند و در راستای تمکین به طایفه می خواهند پا به عرصه ی انتخابات بگذارند، چگونه می توانند هنگام کار در شورای شهر نگاه خود را فراتر از طایفه ببرند و منفعت شهر را فدای منفعت طایفه خود نکنند؟
آیا در صورت راهیابی به شورا، توان و قدرت ایستادن بر مصلحت شهر در مقابل مصلحت طایفه را دارند؟
آیا با نگرش محدود و کوته بینانه ی طایفه ای، می توان ساختار متنوع و چندین طایفه ای شهر را مدیریت کرد؟
آیا چنین شورایی برای انتخاب شهردار با نگاه توسعه ای و شایسته سالاری دست به انتخاب می زند یا چون خود را مدیون طایفه می داند، مجددا طایفه را بر شهر ارجحیت می دهد؟ و با چنین انتخابی آیا می خواهد و یا اصلا می تواند در مقابل تخلفات احتمالی شهرداری دست به اقدامی بزند؟
جواب همه ی این سوالها قطعا کفه ی ترازو را به سمت توسعه نیافتگی و عقب ماندگی و درجا زدن شهر سنگین تر می کند که امید داریم یک بار برای همیشه کاندیدای محترم شهر که همه داعیه ی غمِ توسعه شهر را دارند، در مقابل نگاه خشک و محدود طایفه گرایی بایستند و فریاد # نه_ به_ طایفه گرایی سر دهند و به دنبال اجماع های تخصصی محور و فرا طایفه ای بروند!!!
سید ابراهیم رشیدی فرد
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 پیام تسلیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پی درگذشت فریدون داوری شاعر آئینی و انقلابی
- 2 پذیرش ۴۹۰ دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد طی امسال
- 3 نقش میدان گازی مختار بویراحمد در رفع چالش ناترازی انرژی
- 4 پذیرش بیش از دوهزار دانشجو در دانشگاه آزاد یاسوج طی سال تحصیلی جدید
- 5 تدوین برنامه توسعه و پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد
- 6 باند مالخران در دام پلیس کهگیلویه
- 7 کهگیلویه و بویراحمد تنها استان فاقد مجتمع فرهنگی کودک و نوجوان
- 8 تخریب ۵۰۹ فقره ساختوساز غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- مکاتبه تاجگردون با وزیر دادگستری درباره قوانین قاچاق و تعزیرات
- لایحه موضوع دوتابعیتی فرزندان مسئولین چیست؟!/ دلایل تاجگردون برای رای منفی به این طرح
- پیام تسلیت دبیر هیات دولت در پی درگذشت شاعر هماستانی
- پیام تسلیت استاندار اسبق استان های لرستان و کهگیلویه و بویراحمد در پی درگذشت استاد فریدون داوری
- موفقیت خبرنگار کهگیلویه و بویراحمدی در جشنواره رسانه ای بانوان کشور
- انتصاب معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گچساران+ جزییات
- معاون بیمهای تامین اجتماعی گچساران منصوب شد+ حکم
- پیام تسلیت استاندار در پی درگذشت شاعر هماستانی
- معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور در گذشت شاعر و ادیب هم استانی را تسلیت گفت/+متن پیام
- «نادر منتظریان» در گذشت شاعر و ادیب هم استانی را تسلیت گفت/+متن پیام
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!