-
آینده جنگ اسرائیل با ایران چه خواهد شد؟
عباس عبدی -
«شافرج الله»
سیدمحمد مختاری -
ایران خانهی ماست؛ مسئولیت ایرانی بودن فراتر از هر تفاوتی
علیرضا تابش -
وقتی وفاداری استاندار به دولت قربانی روابط و رفاقتهای پشت پرده میشود»
یادداشت مخاطبان -
دفاع از ایران؛ به نام یا به ننگ!
فضلالله یاری -
جوابیهای به یک رسانه/ وقتی مدح بیمحتوا جای مطالبهگری رسانهای را میگیرد
حسن کریمی -
مرثیهای بر پروژههای نیمهتمام استان کهگیلویه و بویراحمد
بویار پارسه -
دیدهبان
هجیر تشکری -
عوارض شناسی تعطیلی خرد سیاسی در سطح میزان پیشرفت شهرستانهای چهارگانه
یاسین علویان سوق -
واقعیت مدیران 50 میلیاردتومانی و نقش «تاجگردون» در بحران مدیران اینستاگرامی!
اسلام ذوالقدرپور
آزادی واردات خودرو پشت چراغ مجمع؛ ارزانی خودرو شاید وقتی دیگر!

به گزارش اَفتونیوز به نقل از فرارو، طحان نظیف افزود: البته هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام که در مجمع تشخیص مصلحت نظام مستقر است طی نامهای مواردی از این مصوبه را به عنوان مغایر با سیاستها اعلام کرده بود که ما در شورای نگهبان بر اساس مقررات موظف هستیم آنها به مجلس منعکس کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام این ماده را مغایر با سیاستهای حمایت از تولید ایرانی و کار و سرمایه ایرانی، مغایر با سیاستهای اقتصاد مقاومتی و مغایر سیاستهای اداری دانسته بود. حتی ماده ۱۰ مصوبه که قبلا ایرادی به آن وارد نشده بود را مغایر با سیاستها دانستند.
آزادی واردات خودرو پشت چراغ مجمع؛ ارزانیخودرو شاید وقتی دیگر!واردات خودرو تنها به نفع عدهای خاص است
امرالله امینی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه در تاریخ صنعت خودرو به هیچ عنوان سابقه نداشته که واردات خودرو بتواند این صنعت را رقابتپذیر کند، اظهار داشت: اصولا این فرضیه که با وجود رقبای خارجی صنعت خودرو ایران رقابتپذیر میشود به هیچ عنوان با توجه به خودروهایی که تاکنون به کشور وارد شده، درست نیست، در این راستا در حالیکه خودروهای پرتیراژ داخلی که عموم مردم توانایی خرید آنها را داشته باشند، زیر ۳۰۰ میلیون تومان است، قیمت خودروهای وارداتی در حال حاضر میلیاردی بوده، بنابراین هیچ سنخیتی بین این دو مقوله وجود ندارد.
وی افزود: طی چند ماه اخیر نمایندگان کمیسیون صنعت مجلس به دنبال آزادسازی واردات خودرو با شیوههای مختلف بودهاند، اما با توجه به شرایط کشور، نهادهای بالادستی فعلاً جلوی این قضیه را گرفتهاند و آن را متناقض با سیاستهای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی آن هم در شرایط تحریمی امروز میدانند، در هر صورت واردات خودرو دردی از مردم دوا نخواهد کرد اینکه گفته میشود با واردات خودرو، قیمتها شکسته میشود به نوعی عوامفریبی است.
امینی گفت: در صورت واردات، خودروهای خارجی با افت محسوسی روبهرو میشود، اما این موضوع ارتباطی به خودروهای ساخت داخل و شرکتهای خودروسازی بزرگ ندارد، بر اساس آمارهای رسمی تا قبل از ممنوعیت واردات، تنها ۵ درصد از بازار خودرو منحصر به واردات بود، در حالی که ۹۵ درصد بازار در اختیار شرکتهای داخلی بوده است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: حال بر چه اساس و منطقی میتوان قبول کرد که به طور مثال ۳۰ هزار خودرو در سال قیمت وارد شود و بعد از آن خودروهای داخلی با افت محسوس قیمت و حداقل ۲۰ درصدی روبرو شوند، این بازار گرمی که برخیها با استفاده از این تبلیغات فراوان به راه انداختهاند که با آزادی واردات، خودرو نیز افت بسیاری خواهد کرد، سرابی بیش نیست و اکثریت قریب به اتفاق مردم از این موضوع منتفع نخواهند شد. بلکه تنها یک قشر مرفه اقلیت از این واردات نفع میبرند و میتوانند خودورهای میلیاردی را با قیمت بسیار کمتری خریداری کنند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در همین طرح ساماندهی صنعت خودرو، واردات را منوط به صادرات قطعه و خودرو کردهاند، در حال حاضر کدام خودروساز و قطعهساز آنقدر توانایی دارد که صادرات کند، که در مقابل آن بخواهد خودرویی به کشور بیاورد، بنابراین به نظر میرسد اساس این طرح اشتباه بوده و نمیتواند این صنعت را سر و سامان دهد، بزرگترین مشکل صنعت خودرو خود دولت و دخالتهای دولت و مجلس در صنعت خودرو است، تا زمانی که مدیران شرکتهای خودروسازی توسط دولت تعیین شوند، صنعت خودروسازی به هیچ عنوان اصلاح نخواهد شد.
امینی با تاکید بر اینکه شرکتهای خودروسازی تبدیل به حیاط خلوت مجلس و دولتهای مختلف شدهاند، بیان کرد: در دهه هفتاد اوج بالندگی صنعت قطعهسازی بود، به طوری که ما قطعات ساخته شده توسط صنعتگران داخلی را صادر میکردیم، اما امروز به جایی رسیدهایم که قطعه سازان داخلی برای کسب سود بیشتر قطعات خود را از چین وارد کرده و به اسم خود جا میزنند، امروز صنعت خودرو و قطعهسازی با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستند و تا زمانی که دولت عزمی برای حل مشکلات این صنایع نداشته باشد وضع فعلی ادامه پیدا خواهد کرد و مردم نباید منتظر کاهش قیمت خودروهای داخلی باشد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه که برای کاهش قیمت خودرو باید اقدامات اصلاحی و زیرساختی زیادی انجام شود، تصریح کرد: درحال حاضر هزینه تولید بسیار زیاد است و خودروسازان با تولید هر خودرویی زیان بیشتری برای خود کنار میگذارند، همچنین بهرهوری در این صنعت پایین بوده و از تکنولوژی روز نیز خبری نیست، آقایان اگر واقعاً قصد بهتر شدن اوضاع این صنعت را دارند، بهتر است زمینه لازم را برای جذب سرمایهگذاری خارجی و حضور خودروسازان خارجی، حتی به صورت مونتاژ در داخل را فراهم کنند، به جای اینکه بخواهیم خودرو را به صورت کامل وارد کنند.
وی افرود: باید فضا را طوری فراهم آورند که خودرو در داخل و با مشارکت خارجیها تولید شود، اما فضا برای این کار فراهم نیست، اما آقایان تنها میخواهند برای خود و کسب سودهای میلیاردی چندین هزار خودرو وارد کرده، اما در این بین منافع مردم را پیش میکشند.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 ارزآوری ۲۵ میلیون دلاری محصولات کشاورزی برای کهگیلویه و بویراحمد
- 2 شرور سابقه دار در باشت دستگیر شد
- 3 خالی کردن حساب با پیامک جعلی ابلاغیه قضایی
- 4 کاهش ۱۵ درصدی ترددهای بیناستانی در جادههای کهگیلویه و بویراحمد
- 5 امحا ماینرهای کشف شده در کهگیلویه و بویراحمد
- 6 رئیس شورای شهر: ترافیک سنگین یاسوج چالش بزرگ پیش روی ماست
- 7 صدور حکم قاطع برای نانوایی متخلف گچسارانی در دام تعزیرات
- 8 خسارت زلزله دهدشت به ۱۰۰۰ واحد مسکونی
-
به دستور استاندار آبگیری آزمایشی فاز اول آبرسانی ۴شهر انجام خواهد شد/ موحد: ۸۰۰میلیارد ریال از محل اعتبارات در اختیار نماینده برای پروژه ۴شهر قرار داده شد
-
نشست احزاب اصلاحطلب و اصولگرا با استاندار/ «وحدت» و «همبستگی ملی» فصل مشترک جریانهای سیاسی استان/ گزارش و عکس
-
رئیس فرهنگ و ارشاد گچساران منصوب شد/ ابلاغ
-
مديرعامل شركت نفت گچساران: كتابخانههای شركت نفت گچساران بیش از 6 هزار نفر عضو دارد
-
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر شتاب و روند تکمیل پروژههای عمرانی و خدماتی شهر یاسوج تاکید کرد
-
استاندار: زیرساختهای گردشگری مذهبی توسعه مییابند
-
تذکر رئیسجمهور به منابر، رسانه ملی و نمازهای جمعه: از سخنان تفرقهافکنانه و اختلافبرانگیز بهشدت پرهیز شود
-
«وضعیت حساس کنونی» ؛ جنگ یا صلح؟!
-
«همایونفر» معاون اداره کل مسکن و شهرسازی استان شد/ ابلاغ
-
هتل ورزش یاسوج پس از سالها تکمیل میشود/ آگهی مناقصه
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!