-
از قاب عکس طبیعت تا سکوت طلایی؛ دنا را معامله نکنید
مرضیه حسن پور -
سکوتی که گندم را میسوزاند | روایتی آرام از فاجعهای خاموش
حافظ یعقوبی -
نخبه کشی در کهگیلویه؛ نقض بدیهیترین اصل منطق در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
حسن کریمی -
از پایان تاریخ تا دموکراسیِ محتضَر
محسن خرامین -
نا-ظفرمندیِ توسعه: اربابِ مردم یا نمایندۀ آنها؟
حسین موسوی -
روابط عمومی؛ تجلی فهم، تفسیر و راهبریِ اجتماعیِ
صیاد خردمند -
تأملی بر اقدامات پوپولیستی دولتها در استان کهگیلویه و بویراحمد
حسن کریمی -
چگونگی ایجاد تعلیمات عشایری از آغاز
سید ساعد حسینی -
تاجگردون؛ وکیل یا ولینعمت؟
یادداشت مخاطبان -
به اعماق برگرد «شیوا»
امراله نصرالهی
از "شور برنو" تا "نه به برنو"

اَفتونیوز _ در روزهای اخیر بار دیگر فضای عمومی استان درگیر موضوع نزاع های دسته جمعی و خشونت خیابانی است که از طریق شبکه های اجتماعی در حال توزیع در سطح استان و کشور است .
تحلیل و ارزیابی این موضوع و نقش رسانه ها و شبکه های اجتماعی در آن نیازمند یک کار تحلیلی و عمیق است . آنچه می توان در این میان بیان کرد واقعیت بروز این خشونت ها و عدم گریز در کنترل و مدیریت پخش و انتشار عمومی آن در شبکه های اجتماعی است؛ نقطه عزیمتی که نادیده گرفتن آن جز تلاش عبث در تغییر صورت مسئله نیست .
خشونت و نزاع دسته جمعی نه خاص کهگیلویه و بویراحمد است و نه متعلق به این دوره زمانی که اتفاقا در طول تاریخ استان چنین موضوعی حتی در شکل شدیدتر آن مسبوق به سابقه بوده است . در این تاریخ نیز معمولا تفنگ و پیروزی های متاثر از تفنگ مایه افتخار و مباهات ابدی ایل و فرزندان ایل می باشد و از همین جاست که تفنگ و برنو به چنین تقدسی در فرهنگ استان دست پیدا کرده اند .
رد پای این نگاه در فضای موسیقایی استان و همچنین حوزه خوانندگی اُرگ، ادبیات و بخش اعظم فرهنگ عامه استان و تولیدات برخی هنرمندان استان که از قِبَل زندگی، سادگی و محرومیت عشایر در حال کاسبی جشنواره ای هستند می توان دنبال کرد. اخیرا نیز اسطوره سرایان استان با کمترین سواد و به لطف کپی و تکنولوژی جدید در حال تقویت و تشدید و ساخت یک فضای مصنوعی از عشق، غیرت و تاریخ استان هستند و با نام ها و لوازم مدرن به پستوی کهنه ترین سنت ها سرک می کشند .
طبیعی است از دل این تعصبات، اسطوره سرایی ها و تاکیدات خشونت و دسته بندی های قومی و گروهی بازتولید می شوند و نمونه های عریان در خیابان اقدام به قمه کشی و شلیک اسلحه می کنند. نمونه های مستتر البته خطرناک تر است و امروزه فضای سیاسی، انتخاباتی و مدیریتی استان آلوده به همین نبش قبر تاریخ و مرزبندی هاست .
فضای مجازی استان و وضعیت و استوری بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی پر از عکس های یادگاری با تفنگ و یادآوری گذشته ای است که بر تفنگ تاکید دارد. تفنگ و تیراندازی به مراسمات عزا و شادی مردم نیز کشیده شده است و هفته قبل شاهد مرگ یکی از هم استانی ها در چرام بر اثر شلیک تیر شادی به شقیقه اش بودیم . جالب آن که در چنین فضایی به یکباره در میان عکس ها و نمادهای تفنگ شاهد اشتراک گذاری پوستر "نه به خشونت" و تفنگ و "نه به تیراندازی" از سوی افرادی هستیم که متاثر از هیجانات، ساعتی قصد گسترش چنین هشتگی را دارند. افرادی که صرفا مناسبت گرا هستند و فارغ از هر چیز هم مذهبی ان هم سکولار، هم مدرنند و هم بسیار کهنه گرا، هم ذوب در نظامند و هم اپوزیسیون و .... و در هر مناسبتی پوستر آن مناسبت و موضوع را به اشتراک می گذارند .
البته می توان در شکل منطقی از تاریخ تفنگ و حوادث آن گفت و نوشت و یا در ادبیات نیز این کلمات و فضاها مورد استفاده قرار گیرند اما اینکه در زیر سایه "شور برنو" در استان به هشتگ "نه به برنو" امیدی داشته باشیم بسیار عبث و بی حاصل است ./ گلبونگ
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 نقره داغ ۹۳۰ خودروی متخلف در کهگیلویه و بویراحمد
- 2 وجود ۹۱۲ خانواده دارای فرزند چندقلو در کهگیلویه و بویراحمد
- 3 هزار کنتور برق در کهگیلویه و بویراحمد تا پایان امسال هوشمند میشود
- 4 کاهش بارندگی و آسیب جدی به مزارع کهگیلویه و بویراحمد
- 5 گره کور بلوار جمهوری یاسوج با ورود دستگاه قضایی باز شد
- 6 پیام تبریک نادر منتظریان به فرمانده جديد سپاه استان
- 7 ۶ مجروح در پی تیراندازی در عروسی
- 8 نبود بالگرد مشکل جدی مهار آتشسوزی جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد است
-
مهرجو:امسال تسهیلات مشاغل خانگی بر اساس جمعیت، پتانسیل و شاخصهای هر شهرستان توزیع خواهد شد/ کاظمیجو: پتروشیمی و کارخانهها از قبل مسئولیتهای اجتماعی میتوانند خیلی کارها برای شهرستان انجام دهند
-
اجرای ۵۰عنوان برنامه به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در گچساران
-
مدیر آموزش و پرورش چاروسا منصوب شد/ حکم
-
احترام به مردم به شیوه شبکه دنا! / از غیب شدن مجری تا عدم حضور شهردار یاسوج!
-
مدیرکل میراث فرهنگی: اشیا تاریخی به درستی نگهداری نمیشوند/ برای تکمیل موزه نیاز به اعتبار داریم/ کاروانسرا و بافت تاریخی دهدشت احیا میشوند
-
حضور دو نماینده سابق و اسبق بویراحمد در مراسمهای عمومی/ فعالیتهای انتخاباتی «روشنفکر» و «زارعی» شروع شد؟!
-
کار جالب یک مرکز درمانی در راستای مسئولیت اجتماعی/ «درمانگاه صدرا» جور شهرداری یاسوج را کشید!
-
کمانه سیاست تهاجمی تاجگردون به خودش/ آقای تاجگردون! از صف اول نمایشها بترسید نه از جوانان گچساران و باشت!
-
پیشرفت طرح صنایع پلیمر گچساران از ۴۴ درصد عبور کرد/ جزییات
-
توضیحات فرماندار لنده در خصوص احیای معدن فسفات قیام
نظرات ارسالی 5 نظر
معمولا اغلب افرادی که پدرانشان در گذشته ضعیف تر بودن امروزه خشم و خشونت بیشتری از خود نشان میدهند هر چه پدرانشان شجاع تر و حنگجو تر باشن فرزندانشون صلح طلب تر نمونه این موضوع فرزند میرزا یدا.... که معلم بودن و وقتی در مورد گذشته و خاطرات قدیم حرف میزدن از دوستی ها ،خواستگاری ها،نامزدی ها ،مسافرتها سخن میگفتن و روش ایشان بر خلاف پدرشان بود که سال ۱۳۲۴ کشته شده بود و میفرمودن که اون دوره خوب یا بد تمام شده و باید فرهنگ با هشق زندگی کردن را یاد بگیریم ،به ولا خیلی از فامیل تا چند سال پیش منتقد ایشان بودن و میگفتن حیف ان پدر اما این چند ساله به لطف فضای مجازی اگاه شدن که حق با ان معلم عزیز صلح دوست بوده،جالب اینکه شخصی که گفته میشد قاتل میرزا یدا... هستن اسم فرزندشان که در سال ۱۳۲۴ذمتولد شدن را به نام میرزا یدا... میگذارد و جالبتر اینکه میرزا سالار بعدا کلی تلاش میکند تا فرزند قاتل پدر که به نام پدرش نامگذاری شده و هر دو در یکسال متولد شدن را پیدا کند و با او دوستی داشته باشد که سالهاست ادامه داشت تا اینکه تقریبا ۲ ماه پیش میرزا سالار فوت کردن. روح همه صلح دوستان شاد گودرزی
پاسخاحسنت . خیلی شیوا نوشتید . ما خود را به خواب زده ایم ، کاش یکی ما را از خواب غفلت بیدار کند . کسی که به خواب رفته ، شاید بیدار شود ولی کسی که خودش را به خواب زده هرگز بیدار نمی شود
پاسخرفتارهای خشونت آمیز و اینگونه، دادگاهی است خودخواسته که ناشی از عدم اعتماد به سیستم قضایی است...
پاسخسلام محمد هستم. متاسفانه توهم فئودالیسمی پشت پرده وافراد منفعت جو (او شلو کن)داره استان رونابود میکنه و به قهقرا میبره از تجربه خودم بگم چند وقت پیش به دلیل مرافع ملکی که با هم طایفه ای هایم داشتیم شخصی که از طایفه دیگه بوداسرار داشت که فلان فلان کردها رو بکشید و خانه هاشون رو آتش بزنید تا دیگه از این غلت ها نکن البته من هم کوتاهی نکردم و همانجا جوابش را کف دستش گذاشتم که تو مواظب خودت باش .ولی در مورد نزاع دیروز یکی از مخاطبانم که از طایفه مقتول میباشد قبل از درگیری وضعیت گذاشته بود که (هر کری نه کره هرشیری نه شیره )موقعی دیدمش گفتم اخ از بخت مردم شهر و دیارم دوس دارم با استوری و وضعیت گذاشتن به این بی فرهنگی کمک کنم ولی آب در هاون کوبیدن هست. درد دارم زیاد از این ناهماهنگی شهر و دیارم ولی چه بگویم که جاده ناهموارهست(چه عضوی به درد آورد روزگار دگرعضوها را نماند قرار)هیچ وقت خودم رو از این مردم جدا نمیدانم ولی خیلی احساس تنهایی میکنم به دلیل این واکنشها،کنشها از قلم بدستان میخواهم دردنامه بنویسند برای این وقایع اسفناک نه جوک وتمسخر در اخر انشالا عاقبت همه ما به خیر شود.
پاسخپدران ماازروزی که بجای قلم ومکتب،تفنگ بدست گرفتند راه رااشتباه رفته اند.
پاسخ