-
«دُور مَحرم رحیم» و خدای اسپینوزا
هجیر تشکری
-
هشتگی برای «زنان گوجهچین» دهدشتی
فضلالله یاری
-
جادههای کهگیلویه و بویراحمد: قاتلان خاموش!
حمیده تابش نژاد
-
زنان گوجه چین؛ پایانِ شب ِ نابرابری سپید نیست!
رفعت کاظمی
-
مرثیههای ناتمام برای «زنان گوجهچین کهگیلویه» چرا با این حجم از غصه و درد نمیمیریم؟!
صیاد خردمند
-
پرسشهای صریح در باره سقوط بالگرد رئیسی
یادداشت سایر رسانه ها
-
تقصیر را گردن مسئولین قبلی نیندازید!
میلاد یزدانپناه
-
انتظار توسعه کهگیلویه بزرگ با نمایندگی موحد سرابی بیش نیست
سید علیرضا تقوی دوست
-
واکنش فعال اجتماعی به خبر شکایت موحد از وزارت نفت/ چه اتفاقی برای امید و اعتماد عمومی میافتد؟!
رفعت کاظمی
-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
- «پل چهارم بشار یاسوج» همچنان در پیچ و خم وعدهها
- آفت پروانه سفید برگخوار درختان تنومند زاگرس را به زانو در میآورد / ابتلای ۶۰ هزار هکتار جنگلهای کهگیلویه به آفت
- روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
- حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
یارگیری از حاشیهنشینان بهجای رسیدگی به آنان
افتونیوز - جهانگیر ایزدپناه (فعال اجتماعی) هر تغییری در ساختار اقتصادی– اجتماعی جامعه تحولات سیاسی متناسب با آن را میطلبد؛ در دوران پهلوی جامعه ما تحول و تجددی یافت بهخصوص از انقلاب سفید به بعد ساختار کهن دگرگون شد. سیلی از مردم روستاها و عشایر به حاشیه شهرها روی آوردند اما بهدرستی جذب سیستم سرمایهداری نشدند. طبیعی است که تحول فرهنگی این حاشیهنشینان هم بهکندی انجام گرفت و هم پیوندی و یکپارچگی (انتگراسیون) لازم در جامعه شکل نگرفت. حاشیهنشینان بهدرستی جذب جامعه سرمایهداری تجدد یافته نشدند. به علت بافتار و ساختار جامعهای با کثرت روستانشین هم مدت بیشتری وقت میطلبید تا فرهنگ شهرنشینی و حاشیهنشینان بههمپیوستگی (انتگره) دست یابند و هم حاکمیت پهلوی آنچنان برنامهریزی درست و علمی برای رسیدگی به حاشیهنشینان و حل این معضل نداشت. در نتیجه این دوگانگی شرایط زیستی و فرهنگی در جامعه نمایان بود. همین حاشیهنشینان و حاشیهنشینی در مراحل بعدی مشکلآفرین شد. از طرفی خود رژیم پهلوی این درک را نداشت یا به علت ماهیت نوع سلطنتش نخواست قبول کند که وقتی مدرنیزاسیون را پیش میبرد باید به الزامات آن یعنی دموکراتیزاسیون هم گردن نهد. در عمل یک تناقضی در سیاستش بود. از یکسو درصدد گسترش شهرنشینی و تجدد و باسواد شدن و رشد مؤسسات آموزشی بود و از دیگر سو سیاست سانسور و کنترل و پیگرد سیاسی هر نوع مخالفی را دنبال میکرد و آزادیهای دمکراتیک و کثرتگرایی را برنمیتافت. بنا براین در کنار دیگر عوامل با دو اشکال عمده روبرو بود یکی سیاست تغییر ساختار جامعه و مدرنیزاسیون بدون رعایت الزامات آن (دمکراتیزاسیون) و دیگری سیل حاشیهنشینان سروسامان نیافته با افکار و فرهنگشان و عدم رسیدگی لازم به آنها. همین حاشیهنشینان بیشترین زمینه را برای بهرهبرداری نیروهای سنتگرا داشتند. در نتیجه حاکمیت پهلوی دوم هم با مخالفت و چالش روشنفکران و قشر آزادیخواه و هم با سنتگرایان مذهبی و بهرهگیریشان از حاشیهنشینان روبرو گشت. دراینبین اقشار بینابینی هم علیرغم تحولات و تجدد نسبیشان هنوز فرهنگ و اعتقادات مذهبی در وجودشان وجود داشت، زیرا جامعه ایران ملغمهای از سنت و تجدد بود. در کنار این نقیصهها افزایش ناگهانی قیمت نفت و عدم برنامهریزی دقیق برای سرمایهگذاریهای بنیادین و علمی باعث تورم و فساد شد. در نتیجه رژیم شاه با جنبشی اعتراضی مرکب از دو طیف یکی متجددان و روشنفکران و نیروهای چپ و دیگری سنتگرایان مذهبی روبرو شد و انقلاب بهمن 57 به وقوع پیوست. انقلاب پیروز شد و رهبران که بیشترین نیرو و پشتیبانی را از سوی حاشیهنشینان و سنتگرایان دریافت کرده بودند، افراد وفادار و مناسب با روحیه و اهداف خود را بیشتر از بین همین اقشار گزینش کردند و به خدمت گرفتند و آن طیف دیگر را از عرصه اجتماع بیرون راندند. هم خاستگاه طبقاتی و فرهنگی روحانیون و آموزههایشان و هم خاستگاه به خدمت گرفته شدگان و فرهنگ و آموزههایشان با شهرنشینان و تجددخواهان سازگاری نداشت و این امر منجر به تلاش برای یکسانسازی سلایق جامعه و دخالت در امور خصوصی و ظواهر اقشار مختلف جامعه شد که بهتدریج با عدم پذیرش مردم روبرو گشت. در ادامه و بهمرورزمان اما حاشیهنشینان فقرشان بیشتر شدند و مشکلات زندگیشان گریبانگیر اکثریت مردم شد. گزینش و به خدمتگیری عدهای از حاشیهنشینان جای رسیدگی و فقرزدایی از حاشیهنشینان و سایر اقشار مردم را گرفت اما شعار خدمت به مستضعفان لقلقه زبان ماند. از قرار معلوم باید در مفاهیم زبان و ادبیات هم دست برد و این تمثیل را باید دگرگون ساخت و گفت «رطب خورده منع رطب توان کرد.» دراینبین روشنفکران نگونبخت هم از سوی هواخواهان حکومت قبل و هم از سوی حاکمیت جدید مورد بیمهریاند.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 بزرگداشت شهدای خدمت برگزار می شود/+زمان و مکان
- 2 افزایش ۳۵ درصدی اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در حوزه بهداشتی
- 3 محکومیت یک موسسه دندان پزشکی در یاسوج
- 4 روایت رئیس سازمان امور عشایر کشور از بازدید شهید رئیسی از کارخانه قند یاسوج
- 5 ثبت نام۸۶۶۴ مادر دارای سه فرزند در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد
- 6 برگزاری انتخابات سازمانهای مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد
- 7 ۳ هزار و ۲٠٠ شهروند کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد داریم
- 8 واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل نبود نقدینگی مواجهند
- چرا ۸ سال به فکر افزایش ولتاژ برق منطقه نبودید؟
- در پروژههای بزرگ رتبه آخر کشور هستیم
- تغییر ساعت کاری ادارات و دستگاههای اجرایی کهگیلویه و بویراحمد
- نماینده گچساران و استاندار و ماجرای«قیر و قیف» / سخن تاجگردون با احمدزاده چه بود؟
- کمبود محسوس تجهیزات اطفای حریق در کهگیلویه وبویراحمد
- کشور نیاز به شعار عدالتخواهی و رفتار نمایشی ندارد/ نشاط سیاسی باید به جامعه برگردد
- جزئیات اعتبارات و تخصیص های دو سفر ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد
- اسحاق جهانگیری کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد
- استاندار اسبق کهگیلویه و بویراحمد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد
- نماینده بویراحمد: نگاهم به آموزش و پرورش سیاسی نیست/ در مسائل پیش و پا افتاده این حوزه دخالت نمیکنم
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!