-
تحلیلی از عملکرد و سیاست های تاجگردون در بستر پلتفرم های مجازی
یعقوب درویشیان -
در نقد شبه رسانه ها و بلاگرها؛ دوربینت را زمین بگذار!
ادریس کشاورز -
به بهانه روز جهانی آگاهی از اتیسم
لیلا حسینی -
اهمیت کتاب و کتابخوانی
سیدکاظم فاضل -
همبستگی ملی اکسیر نجات بخش، حیات آفرین و تجربه موفق ایران زمین
سید علی حمیدهکیش -
مردم تغییر می خواستند، نه معامله !
محمود منطقیان -
سیری در سروده های حسن دمساز
سیدکاظم فاضل -
روایت های شیرین تا تلخ نماینده محترم مردم شریف گچساران و باشت جناب حاج غلامرضا تاج گردون با اصلاحاتی ها در پانزده سال گذشته!
سید سعادت حسینپور -
روایت های شیرین تا تلخ نماینده محترم مردم شریف گچساران و باشت جناب حاج غلامرضا تاج گردون با اصلاحاتی ها در پانزده سال گذشته!
سید سعادت حسینپور -
روپوش آبی قدیمی
علی ضامنی پور
گزارش
بر زمین ماندن دستورات خودرویی رئیس جمهور
آمارنامه جدید میگوید هم دستور اسفندماه سال قبل ابراهیم رئیسی بر زمین مانده و هم بخش زیادی از آمارها و وعدههای اعلام شده توسط مقامات وزارت صمت قابل تائید نیستند.

اَفتونیوز _ آمار رسمی تولید خودرو خیلی چیزها را زیر سوال برد؛ از اولین عنوان فرمان ۸ مادهای سال قبل رئیس جمهوری بگیرید تا گزارشهای ادعایی وزارت صمت در ماه های گذشته. واقعیت این است؛ صنعت خودرو ایران در سال ۱۴۰۱ تنها نزدیک ۲۰ درصد رشد تولید داشته. به گزارش فراز، ۱۱ اسفند سال ۱۴۰۰ وقتی ابراهیم رئیسی در اقدامی که گفته میشد «سرزده و بدون اطلاع قبلی» بوده از پارکینگ و خط تولید شرکت ایران خودرو بازدید کرد، ۸ فرمان مهم به صنعت خودروی کشور داد. اولین عنوان از این ۸ فرمان به مساله «تولید» بر می گشت و اولین بند از این بخش، چنین بود؛ «تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حداقل ۵۰ درصد افزایش یابد.»
۱۱ ماه بعد از آن ۱۱ اسفند، بالاخره آمار تولید خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد. گزارشی که انتشار آن در ۱۰ ماه اخیر یعنی از ابتدای سال جاری و بدون اعلام قبلی متوقف شده بود. تا پیش از وزارت فاطمی امین، آمارنامه صنعت خودرو به صورت منظم و هر ۳ ماه یک بار از سوی دفتر صنایع خودرومنتشر میشد.
آمارنامه جدید میگوید هم دستور اسفندماه سال قبل ابراهیم رئیسی بر زمین مانده و هم بخش زیادی از آمارها و وعدههای اعلام شده توسط مقامات وزارت صمت قابل تائید نیستند.
وزارت صمت مقطع اسفندماه سال ۱۴۰۰ دربار ه ۸ فرمان خودرویی ابراهیم رئیسی میگفت چنین چیزی « ممکن میشود» و دولت سیزدهم آن را انجام خواهد داد.
آمار رسمی وزارت صمت برای سال ۱۴۰۰، درباره عدد دقیق تولید خودرو چنین میگوید: «ایرانخودرو و سایپا بههمراه دیگر خودروسازان کوچک کشور در سال ۱۴۰۰ تعداد ۹۶۳ هزار و ۱۷۹ دستگاه خودرو تولید کردند»؛ این گزارشی است که روز ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ منتشر شده است.
با احتساب این آمار و لحاظ کردن دستور اسفندماه سال قبل رئیس جمهوری میبایست در پایان امسال شاهد تولید حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور میبودیم. در فاصله یک ماه و نیم زمان تا پایان سال اما آمارهای رسمی منتشر شده نشان میدهند نه تنها چشم اندازی برای رسیدن به عدد تولید یک و نیم میلیون خودرو وجود ندارد، بلکه صنعت خودروی کشور احتمالا حتی به نیمی از این عدد هم نمیرسد.
روایت اعداد رسمی منتشر شده از سوی دفتر صنایع خودرواینگونه است؛ مجموع کل تولید ۱۰ ماهه سال جاری ۹۹۴ هزار و ۱۵۶ دستگاه خودرو شامل ۸۶۲ هزار و ۴۷۰ دستگاه سواری و مابقی وانت، کشنده، ون، اتوبوس و مینیبوس بوده است. یعنی در ۱۰ ماه ابتدای سال جاری تقریبا به اندازه کل تولید سال قبل، خودرو جدید تولید شده است. معنای این عدد تولید روزانه ۳ هزار و ۲۵۰ دستگاه خودرو است. این یعنی آنکه با همین ضرب آهنگ، عدد تولید تا پایان سال به اندازه ۱۹۵ هزار دستگاه خودرو افزایش خواهد یافت که به معنای افزایش حدود ۱۸ و نیم درصدی مجموع تولید است؛ یعنی ۳۱ درصد کمتر از فرمان سال قبل ابراهیم رئیسی.
۳ خودروساز بزرگ، عقبتر از متوسط تولید
میشود روایتهای متفاوتتری از میان برخی اعداد دیگر هم در این رابطه یافت. مثلا روایت آمارهای سامانه کدال، جایی که مشخص میشود آمار افزایش تولید سه شرکت اصلی خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو از متوسط ۱۸ و نیم درصد کل صنعت خودروی کشور هم کمتر بوده.سه خودروساز بزرگ کشور در ۱۰ ماهه اول سال ۱۴۰۱ در مجموع ۸۷۳ هزار و ۳۵۲ دستگاه خودروی سواری تولید کردهاند. این یعنی افزیش ۱۱۴هزار و ۶۱۶ دستگاه بیشتر نسبت به سال گذشته و معنای آن رشد ۱۵ درصدی تولید این سه شرکت است؛ ۳ درصد کمتر از رشد تولید اعلام شده برای کل صنعت خودروی کشور.
ابهام در آمار خودروهای ناقص
همین اعداد و ارقام مربوط به رشد کمتر از ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ هم البته چندان بدون اما و اگر نیستند. از جمله در میان مشخص نشده که تکلیف خودروهای ناقص سال ۱۴۰۰ چیست و آنها در کجای آمارها و ارقام اعلام شده قرار دارند؟
سال گذشته در میان آمار حدود یک میلیون خودروی تولیدی در کشور، چیزی نزدیک به ۲۰ درصد یعنی معادل ۲۰۰ هزار خودروی ناقص وجود داشت. خودروهایی که اصولا باید در سال تازه تکمیل و روانه بازار شده باشند. سوال این است؛ آیا این خودروها در امار مربوط به تولید سال ۱۴۰۱ لحاظ شده اند یا خیر؟
تفاوت بین پاسخ منفی و مثبت به این سوال، تفاوت بزرگی در تصویر تولید خودروی سال ۱۴۰۱ ایجاد خواهد کرد. تفاوتی به اندازه فاصله صفر شدن آمار افزایش تولید تا رقم ۲۰ درصدی این افزایش.در شرایطی که برخی از آمارها حکایت از افزایش عرضه ۳۰ درصدی خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل دارند، این گمانه مطرح است که بخش بزرگی از این افزایش عرضه مربوط به آمار وارد شدن خودروهای ناقص سال قبل به بازار باشد.
فاصله نجومی آمارهای وزیر صمت با آمارهای رسمی
گره اصلی آمارها صرفا بر زمین ماندن اولین بخش از ۸ فرمان خودرویی ابراهیم رئیسی نیست. موضوع اصلی به نقض وعدهها و مهمتر از آن گزارشهای وزارت صمت از آمار تولید خودرو باز میگردد. یعنی اینکه وقتی وعدهای محقق نشده، چرا درباره آن وعده بر زمین مانده است.
آمارهای غیرواقعی مطرح میشود؟
زمانی که ابراهیم رئیسی ۸ فرمان خودرویی خود را صادر کرد، مقامات مختلف وزارت صمت از جمله شخص وزیر اعلام کردند که این فرمان ها «شدنی» هستند و آنها از پس انجامشان بر میآیند. هنوز چند ماهی نگذشته بود که سیل آمارهای وزارت صمت از مراحل مختلف «انجام شدن» آن دستور و از جمله افزایش چشمگیر تولید خبر میداد. مهمترین و برجستهترین این آمارها به سخنان روز ۱۰ ابان ۱۴۰۱ فاطمی امین بر میگردد. جایی که وزیر صمت از رشد ۳۰۰ درصدی تولید خودروی کامل در کشور طی سال جاری خبر داده بود. یعنی بیش از ۱۵ برابر آمارهای موجود. نکته اینکه هیچگاه این سخنان فاطمی امین و آمار ۳۰۰ درصدی رشد تولید خودروی کامل، تکذیب یا اصلاح نشد که آن را به یک اشتباه لفظی یا برداشت غلط نسبت دهند. خصوصا اینکه همین رقم یک بار قبل از نشست خبری آبانماه وزیر صمت، در روز ۱۳ تیرماه سال جاری توسط امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت هم عنوان شده بود.
او در آن تاریخ گفته بود که «رشد تولید خودرو ۳۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است.» نه در مقطع تیرماه سال جاری و نه در آبانماه، هیچکدام از آمارهای رسمی موجود حتی صحت ده درصد آمارهای ارائه شده توسط دو مقام وزارت صمت را هم تائید نمیکرد.بنابراین حتما یکی از مهمترین سوالات درباره آمارهای تولید خودرو در کشور این است که عدد اعلام شده توسط وزیر صمت چه مبنایی دارد و چه عاملی میتواند این فاصله نجومی بین آمار او با آمار رسمی تولید را توجیه کند؟
در ماههای اخیر حتی برخی نمایندگان مجلس هم در آمارهای تولید خودرو تشکیک کرده و آن را زیر سوال بردهاند. هر چند سخنگوی وزارت صمت در چند نوبت این تشکیک نمایندگان را به بیاطلاعی و حتی غرضورزی آنها نسبت داده بود اما سوالات بیجواب درباره آمارهایی نظیر آمار ارائه شده توسط فاطمی امین نشان میدهد که باید آن «شک» را جدی گرفت.
آمارهای غلط، وعدههای بر زمین مانده
با این حساب تا اینجای کار در ده ماهه اول سال ۱۴۰۱ نه برنامههای خودرویی دولت سیزدهم محقق شده و نه حتی صحت آمارهای ارائه شده توسط مقامات وزارت صمت قابل تائید است. شاید ایراد اول یعنی عدم تحقق برنامههایی نظیر بخش اول ۸ فرمان خودرویی رئیس جمهوری و اعلام آمادگی وزارت صمت برای تحقق آن را بتوان پای ضعف دولت گذاشت، اما مساله ایراد دوم جدیتر از این حرفهاست. اینکه وزیر صمت آماری میدهد که هیچ غرابتی با واقعیت ندارد، دیگر فقط ضعف نیست. این در بهترین شرایط یک آمارسازی و ناراستی در روایت واقعیت است.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 ۱۷ میلیارد ریال اعتبار در ورزش زورخانه ای کهگیلویه وبویراحمد هزینه شده است
- 2 ۲۳ درصد از نوآموزان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون مراجعه نکردند
- 3 اسکان بیش از ۱۲ هزار نفر در ستادهای اسکان آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد
- 4 مرحله دوم طرح کالابرگ الکترونیکی در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد
- 5 انفجار یک منزل مسکونی در یاسوج
- 6 توزیع گوشت قربانی با عنوان میهمانی مادر در گچساران
- 7 تاکید جدی استاندار بر حمایت از متقاضییان سرمایه گذار در بخش کشاورزی
- 8 میزان مصرف گاز در کهگیلویه وبویراحمد رو به افزایش است
-
آمار مرگ مادران در استان ما بیش از دو برابر میانگین کشوری است/ با هرگونه رانت و فساد در نظام اداری حوزه سلامت مبارزه خواهیم کرد/ برای انتقام نیامده ام
-
گزارش تصویری از تودیع رئیس سابق و معارفه سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
-
مقام قضایی «مردمدار و حامی رسانهها » در سانحه رانندگی درگذشت
-
همه باید دست به دست هم دهیم تا تصویر استان تغییر کند/رسانه باید صدای منافع ملی باشد، نه منافع گروهی و منطقهای
-
جزئیات مابهالتفاوت ۷۰ درصدی حقوق بازنشستگان از زبان سید کامل تقوی نژاد
-
رتبه کهگیلویه و بویراحمد در نزاع،جعل اسناد و تولید اخبار منفی چند است؟
-
خطر انقراض گیاهان کوهی در کهگیلویه و بویراحمد؛ تیشه به ریشه طبیعت!
-
مجوز احداث سه بیمارستان جدید در کهگیلویه و بویراحمد اخذ شد
-
کهگیلویه و بویراحمد ۱۶۶۰ پروژه نیمهتمام و مستمر دارد
-
جزئیات ۴۴۰ ابلاغ ناقص و مازاد در آموزش و پرورش بویراحمد
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!