یادداشت
گفتگو و گزارش

استاندار کهگیلویه و بویراحمد؛


وزارت نیرو در قبال دو سد خرسان و آبریز رفتار دوگانه دارد/ پای چینی ها به سادات محمودی باز شد!

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از عملکرد دوگانه وزارت نیرو در احداث سدهای خِرسان و آبریز در سادات محمودی دنا و کهگیلویه این استان انتقاد و گفت: برای احداث سد آبریز گفتند روستاها زیر آب میرود و ایراد دارد اما در سادات محمودی که ۱۷ روستا زیر آب می رود، می گویند ایرادی ندارد.

 وزارت نیرو در قبال دو سد خرسان و آبریز  رفتار دوگانه دارد/ پای چینی ها به سادات محمودی باز شد!

اَفتونیوز|  سد خِرسان‌ سه با ۲۴ کیلومترمربع وسعت، ۱۵۵ مترارتفاع، یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون مترمکعب حجم و ۳۹ کیلومتر طول یکی از بزرگترین سدهای بُتنی خواهد بود که عملیات اجرایی این طرح از سال ۸۶ آغاز شده و مسئولان شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اهدافی نظیر تولید انرژی برق آبی، تنظیم جریان، افزایش عمر مفید سدهای پایین دست و کاهش هزینه‌های سیستم‌های سیلاب در سدهای خرسان‌۲ و ۳ را از مهم ترین اهداف اجرای این طرح عنوان می‌کنند اما بنابر گفته منابع آگاه،این طرح که در ابتدا تنها قرار بود به ایجاد یک سد اکتفا کند در میانه راه انتقال آب بین‌حوضه‌ای هم به آن اضافه شده تا آبی به میزان ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال را به استان‌های یزد، کرمان و اصفهان مُنتقل کند.

پای چینی ها در میان است

در روز ششم شهریورماه ۱۳۹۳ مجوز ترک تشریفات مناقصه احداث"سد و نیروگاه‌ برق‌آبی خرسان۳" با استفاده از خط اعتباری چین به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ابلاغ و وزارت نیرو در آن روز گفت: مجوز تَرک تشریفات این مُناقصه با استفاده از خط اعتباری چین ابلاغ شده که قرار است اعتبار لازم برای انعقاد قرارداد با مشارکت شرکت‌های داخلی تانا انرژی بین‌الملل، جهاد توسعه منابع آب، پرهون طرح و یک شرکت چینی  تامین شود.

جلوی زیاده خواهی ها می ایستیم

نماینده لردگان و خانمیرزا در مجلس یازدهم برخلاف دیدگاه تخصصی کارشناسان گفت:احداث سد خرسان سه جزء منافع چهارمحال و بختیاری بوده و اگر منافع این استان مورد بی‌مهری قرارگیرد با استفاده از ظرفیت‌های قانونی جلوی هرگونه زیاده‌خواهی را می گیریم.

"حسین بامیری" گفت: این سد یک ضربه‌گیر برای سد کارون ۳ و ۴ به شمار می‌رود و پیشرفت فیزیکی این سد اکنون به ۱۵ درصد رسیده و درتلاش هستیم تا از ظرفیت بخش خصوصی و بانک‌ها در این سد استفاده کنیم.

وی از پیگیری مجمع نمایندگان چهار محال و بختیاری در نشست با وزیر نیرو و رئیس سازمان برنامه و بودجه جهت افزایش اعتبار این سد هم خبرداد.

زیر آب رفتن چندین  روستا در کهگیلویه و بویراحمد

مشاور طرح سد و نیروگاه خرسان سه، پتانسیل‌های ویژه این سد را تامین آب برای چهارمحال و بختیاری، ایجاد شرایط ویژه برای پرورش آبزیان و ایجاد محیط زیست مناسب و گردشگری عنوان و گفت: این سد به لحاظ خصوصیات، شبیه سد کارون سه است.

"حسن رخشانی زاده" گفت: خسارت‌های ناشی از این سد برای استان کهگیلویه و بویراحمد زیر آب رفتن  ۷ ۱ روستا به طور کامل و در بخش کشاورزی۲۳ روستا است.

برخورد دوگانه وزارت نیرو با سدسازی در کهگیلویه و بویراحمد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از عملکرد دوگانه وزارت نیرو در احداث سدهای خِرسان و آبریز در سادات محمودی دنا و کهگیلویه این استان انتقاد و گفت: برای احداث سد آبریز گفتند روستاها زیر آب میرود و ایراد دارد اما در سادات محمودی که ۱۷ روستا زیر آب می رود، می گویند ایرادی ندارد.

سیدعلی احمدزاده" با اشاره به احداث سد خِرسان در دهستان محمودی دنا گفت: بزرگترین قبرستان میراثی دوران عیلامی در منطقه سادات محمودی با احداث سد خرسان سه زیر آب می رود و ما روی احداث این سد حرف داریم.

وی افزود: احداث سد خرسان بغیر از خسارت، سودی برای کهگیلویه و بویراحمد به همراه ندارد و خدمات‌رسانی به ۱۷ روستای سادات محمودی اکنون مُختل شده است.

  این سد هیچ سودی برای استان ندارد

نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس نیز با اشاره به اینکه احداث سد خرسان سه مجوز زیست محیطی ندارد، گفت: هشت حلقه چاه نفتی زیر آب این سد می رود.

"مهدی روشنفکر"  گفت:سال ۹۲ مطالعات احداث این سد نهایی و مُجوز‌های تَرک تشریفات آن برای اجرا صادر شده اما دراین ۱۰ سال، ۱۷ روستا در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل واقع شدن در مخزن سد از برخی خدمات نظیر گازرسانی محروم شده‌اند.

وی از مکاتبات انجام شده با رئیس جمهور، وزیر نیرو و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای جلوگیری از اجرای این طرح به دلیل مخالفت مردم، مشکلات و تبعات اجتماعی و زیستی این پروژه خبرداد و افزود: ۱۲ هزار هکتار جنگل زیر آب می‌رود که در مجموع شش میلیون انواع درخت جنگلی که از ۱۰۰ تا ۲ هزار سال عمر دارند نابود می‌شود.

وی گفت:دریاچه پشت این سد باعث گرم شدن هوا شده و آفت‌های مختلف نیز وارد جنگل‌های زاگرس جنوبی می‌شود و از سویی کِرم بلوط خواری که جنگلهای مناطق گرمسیری را فراگرفته تمام جنگل‌های مناطق سردسیری را نیز فرامی‌گیرد.

با احداث سد خرسان سه، کارون برای همیشه خشک می شود

این نماینده مجلس گفت:بیش از ۱۰ هزار نفر با احداث این سد زیر آب می‌روند که این جمعیت،حاشیه نشینی در شهر یاسوج را به شدت افزایش داده و می‌تواند آسیب‌های اجتماعی جبران ناپذیری را بدنبال داشته باشد.

روشنفکر افزود: رودهای بشار و خِرسان اصلی‌ترین سرچشمه رود کارون بوده و با انتقال آب سرچشمه این رود، کارون برای همیشه خشک شده و البته مزارستان ۱۲ شهید و سه امامزاده زیر آب می‌رود که می‌تواند تاثیرات اجتماعی بسیار نامطلوبی در جامعه در پی داشته باشد.

وی گفت: ادارات محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری تاکنون مجوز زیست محیطی برای سد خرسان ۳ را صادر نکرده اند و حتی با انتقال آب به دیگر مناطق کتبا مخالفت شده است.

وی افزود: احداث سد خرسان در کهگیلویه و بویراحمد و در شهرستان دنا جزء مصیبت برای ۱۷ روستا و نابود شدن منابع طبیعی و میراث تاریخی چندهزار ساله، هیچ سودی بدنبال برای این استان نخواهد داشت./ایلنا



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 بی سرزمین تر از باد، 1401/12/13 2:53:54

    از قدیم گفتن ،خیری به خانه رواست بر مسجد حرام است ،تا حالا چندین سد،از قبیل ،مارون،کوثر،چمشیر،و حالا سد خرسان و تنگ سرخ ،، که در واقع منافع و استفاده بهینه این سدها برای دیگران و استانهای همجوار است ،،،همه بحث ها و ایرادها به کنار ،،جای تاسف دارد که نماینده محترم مردم شهرستان لردگان در مجلس شورای اسلامی ادعای مالکیت و حق به جانب میگیرد جهت جلوگیری از انتقال آب سد خرسان به استانهای یزد و اصفهان و کرمان ،،،؟؟ آیا نماینده محترم مردم لردگان از خودشون سوال نکردن که شما چرا و به چه دلیلی اجازه خروج و انتقال آب سد خرسان را به استان‌های دیگر نمیدهی ؟؟ استان کهگیلویه و بویراحمد همچون طفل معصوم و مظلومی که به تازگی پدر و مادرش را دست داده هر کسی از راه میرسه یا نیشگونی ازش میگیرد یا از سر لذت و بازیگوشی دیگران زیر لگد و استهزاء دیگران مورد تمسخر و،،،واقع شده ،،،یا مثل کشور ایران در زمان جنگ جهانی از جنوب و شمال مورد تسخیر و سلطه و هجوم کشورهای شوروی سابق،و آمریکا و متحدانش قرار گرفته ،بدون از هیچ گونه دخالت کشور ایران و با اعلان بی طرفی دولت ایران در دخالت و مشارکت در جنگ،،ولی کشورهای بیگانه و ظالم از ضعف و بی غیرتی دولت وقت ایران استفاده کرده و ملت مظلوم ایران زیر چرخ ابرقدرت‌های شرق و غرب،بیشترین خسارت را از جنگ جهانی بردن ،،،به همین خاطر تنها کشوری که بدون دخالت در جنگ و و با اعلان بی طرفی در جنگ متحمل بیشترین تلفات ،(بر اثر قحطی حدودا ده میلیون نفر در ایران از گرسنگی جون خودشون را از دست دادن ،به نحوی که بیشتر نقاط ایران بخاطر فقر و نداری (به تاراج بردن و غارت غلات و آذوقه مردم ایران جهت استفاده و تغذیه نیروهای نظامی و ارتش های درگیر جنگ،،،) اقدام به خوردن گوشت حیوانات حرام گوشت و مردار میکردن ،،،مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از قدیم الایام مورد ظلم و ستم درباریان ،،در زمان‌های مختلف قرار گرفتن،،و حالا متاسفانه با وجود بی ادعایی و قانع بودن به کمترین میزان از شرایط لازم برای لذت بردن از زندگی و حق قانونی خود،،،مداوم مورد هجمه و بی مهری و بی توجهی مسئولان ارشد کشوری و استان‌های همجوار خود قرار میگیرند،در صورتیکه تجربه ثابت کرده در تمام شرایط سخت کشور ،،مردم استان کهگیلویه و بویراحمد رتبه اول حمایت خود ،از قبیل شرکت در جنگ تحمیلی و اهدای ،صدها و هزاران شهید و جانباز و آزاده،،،به اثبات رساندن،،،،ولی حالا از کوچکترین حق قانونی خود،،محروم میشوند بدون از ذره ای توجه به عزت و احترام مردم محروم از سرمایه دار از همه لحاظ،،، مردم محروم و مظلوم ولی با عزت سادات محمودی ساکن ۱۷روستا که قرار است تمام دارایی و فرهنگ،و خاطره اجدادیشان زیر خروارها آب و خاک دفن شود بدون از ذره ای توجه و دستمزد و سر و سامان دادن از طرف دولت ،،با احداث سد خرسان،،و بخاطر تمامی عواقب ناخوشایند و عقده های مرگبار. در آینده (راه اندازی و احداث سد ،،خدای نکرده،،)) اگر همه مردم منطقه سادات محمودی و منطقه خود نیز همراه با خاطرات و،فرهنگ ،،،اجدادی خود دفن شوند به مراتب دردی کمتر دارد از اینکه به چشم خود ببینند خانه و کاشانه ویران و نابود ،،و دیگران از این آتش ویرانی شاد و خندان و،،،،، ؟؟؟،،،،،،،تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ،،،،،،😔😭😭

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها