یادداشت
گفتگو و گزارش

با کهگیلویه و بویراحمد چه کرده اید؟

راحت کننده‌تر از همه این‌ها مواجه شدن با تحصیل کرده ترین و با سوادترین و در عین حال افسرده ترین جوانان سال های اخیر استان است که فرصتی برای برای شکوفا شدن ندارند. جالب است اکثریت سیاستگذاران استان حرف از توسعه استان می زنند.

با کهگیلویه و بویراحمد چه کرده اید؟

اَفتونیوز| نوروز امسال را باید به یکدیگر تسلیت گفت. شهر و روستا پر شده از پوسترهای جوانان و نوجوانان پرپرشده بر اثر مسائلی چون خودکشی. اکثر کوچه ها و خیابان ها محلی برای عزاداری شده است. پدران و مادران غمگین تر از همیشه‌اند، دیگر نایی برای نفس کشیدن ندارند. پدری می‌گفت در این شرایط دیگر غروری برایم نمانده است، هر روز جلوی خانواده‌ام شرمنده و شرمنده‌تر می‌شوم. اما ناراحت کننده‌تر از همه این‌ها مواجه شدن با تحصیل کرده ترین و با سوادترین و در عین حال افسرده ترین جوانان سال های اخیر استان است که فرصتی برای برای شکوفا شدن ندارند. جالب است اکثریت سیاستگذاران استان حرف از توسعه استان می زنند.

به بررسی چندین پدیده اقتصادی و اجتماعی استان می پردازم:

1.  امنیت سرمایه گذاری: بدترین استان از نظر امنیت سرمایه گذاری با آمار 5.67 است. امنیت سرمایه گذاری شامل مؤلفه‌هایی همچون عمل مسئولانه استانی به وعده های داده شده، سرقت مالی (پول نقد، کالا و تجهیزات)، اعمال نفوذ و تبانی در معاملات، ادارات و چندین مولفه دیگر...

2.  بیشترین نرخ ترم دوازده ماهه در کشور با آمار (47.9) است.

3.  کمترین میزان اشتغال در بین استان های کشور.

4.  شاخص توسعه یافتگی در رتبه 29 کشوری.

5.  افزایش پدیده های اجتماعی همچون خودکشی، طلاق و  کاهش ازدواج (بعد از کرمانشاه بیشترین دختران مجرد در بین استان های کشور).

 

در حوزه محیط زیست نیز هر روز وضع بدتر می‌شود. ایجاد سدهای بیرویه در استان همانند خرسان 3، تنگ سرخ و چمشیر عوارض جبران ناپذیری برای استان خواهد داشت. من جمله، از بین رفتن گونه‌های گیاهی و دارویی (بیشترین میزان گونه های گیاهی دارویی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد است)، افزایش دمای استان، آواره شدن مردم چندین روستا. بخشی از جنگل های استان نیز در تابستان طعمه حریق شده اند. و اگر در چند سال آینده کوه نیر، دنا را بدون از برف دیدید تعجب نکنید.

فرشید بهادر



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها