-
فریدون داوری در چهار پرده
فضلالله یاری
-
کوچ ابد مرد ادب ایل و فریدون فرهنگ
سید غلام بلادی
-
یاسوج؛ شهری که شیخ شاخصش پیشهزن بود!
محمد مختاری
-
جزای نیکی جز نیکی نیست
جبار چراغک
-
زیبایی بر بستر فاجعه
سید غلام بلادی
-
«لذت وقیح»
امراله نصرالهی
-
زنان و دولت چهاردهم
سیده فرزانه آرامش
-
شاقول اصلی در ماجرای قتل دکتر داوودی
فضلالله یاری
-
در این محنتسرا نابههنجاران و کج روان بزرگ شمرده شدهاند
پریچهر زعیمی
-
بیوه زنان
آفتاب افریدون
- فرهنگ و هنر
- 5
- چهارشنبه , 24 اسفند 1401 -AM -09:25
مختصری درباره نوشتارهای زنده یاد عطا طاهری
در کتاب ارزشمند کوچ کوچ و سایر نوشته هایش علاوه بر انعکاس زندگی وفرهنگ وآداب ورسوم این دیار بخوبی می توان تاریخ وسرگذشت تاریخی شان را دریافت .
اَفتونیوز| جهانگیر ایزدپناه روزنامه نگار و فعال اجتماعی در یادداشتی نوشت؛ بدون شک زنده یاد عطا طاهری بویراحمدی یکی از شخصیتهای برجسته فرهنگ وادب استان کهگیلویه وبویر احمد وهمسایگان لر زبان آنها است. در کتاب ارزشمند کوچ کوچ و سایر نوشته هایش علاوه بر انعکاس زندگی وفرهنگ وآداب ورسوم این دیار بخوبی می توان تاریخ وسرگذشت تاریخی شان را دریافت . طاهری با بیان وتجسم صحنه هایی اززندگی مردم وهمچنین طبیعت سرشار از زیبایی این مرزو بوم غنی اما بنا حق محروم شده ، آئینه تمام نمایی را پیش روی جامعه شناسان وفرهنگ پژوهان قرار میدهد و علت های توسعه نیافتگی این استان سرشار از منابع طبیعی را در خلال نوشته هایش بخوبی می توان دریافت.
موفقیت زنده یاد طاهری در آثارش را می بایست 1-- درشناخت وعلاقه اش به علم وفرهنگ وآداب ورسوم مردم زاد وبومش،2-- موقعیت خانوادگی اش که وی را گاهی در جوار و گاهی دربطن کانونهای اصلی قدرت وبزرگان منطقه ومجالست وتصمیم هایشان قرار میداد 3--- حافظه واستعداد شخصی وی در بخاطر سپردن همه رویدادها وحوادث دوران زندگی پر فراز وفرود ش 4-- پیوند وارتباطش با هردوبخش بوبراحمد علیا و سفلی و کهگیلویه 5—اطلاع از وضع سراسری ایران ونشست وبرخاستهایش با مقامهای حکومتی وشخصیتهای غیرحکومتی وجامعه شهری، دانست .
گرچه زنده یاد کی عطا طاهری با بزرگان وخوانین نشست و برخاست و قوم و خویشی نزدیک داشت اما در لابلای نوشتارهایش بخوبی می توان به اختلاف بین زندگی فلاکت بار توده مردم در مقایسه با رفاه و کبکبه و دبدبه و رفاه خوانین پی برد.
پیچش هنرمندانه قلم زنده یاد طاهری بگونه ایست که نه کدورت خاطرونه رشته قوم وخویشی اش با بزرگان و خوانین را می گسلد و نه هم از بیان فقر و درد و رنج مردم که در واقع خوانین مسبب بخشی از این رنجهایند چشم پوشی میکند. این شیوه نگارش معمولا کار بزرگان مصلحت اندیش است که ضمن رعایت همه جوانب پیوندها و انتظارها باز هم به بیان گوشه ای نه چندان عیان از واقعیت ظلم و ستم مقتدرین زمانه خویش می پردازد. همین مصلحت اندیشی استکه محبوبیت ومقبولیت و احترامش را در بین همه اقشار مردم منطقه رقم میزند. از چنین نویسنده و شخصیت برجسته فرهنگی با همه محذوریت ومعذوریت ها وچشمداشتهای جامعه ایلی عشیره ای نباید بیش از این انتظار داشت . موقعیت اجتماعی و پیوندی زنده یاد طاهری ونوع رسالت فرهنگی ادبی اش را نباید با کسانی مقایسه کرد که مستقیم به سیاست می پردازند و میخواهند ریشه های فقر ورنج و درد مردم و عدم توسعه استان را بررسی و نقد کنند که درنتیجه قلم شان تیز تر و تند تر از مرحوم طاهری بر آن طرف قضیه می تازد ( بر همان طرفی که رشته قوم وخویشی زنده یاد کی عطا با آنها و پرهیزاز گسستش مانع آن میگردد)
همه این دیده اغماض را نباید عیب یا محافظه کاری نوشتار زنده یاد کی عطا پنداشت. بلکه این تفاوت بین اهل فرهنگ ونویسندگی با اهل سیاست هم هست که رسالت شان مبارزه مستقیم با ریشه ظلم و ستم است. ضمنا باید تفاوت بین جامعه مدرن و شهری و مناسبات مردم دیگر استانها را با مناسبات جامعه عشیره ای _ قبیله ای ما و پایبندی ها به خویشاوندی و سنن گوناگون را هم در نظر داشت. تجربه نشان داده است که کسانی که اهل سیاست و مبارزه مستقیم با بی عدالتی اند اگر قادر به درک تفاوت بین جامعه مدرن شهری با جوامع سنتی ایلی عشیره نباشند گرچه تلنگری بر تابوهای ناصواب ذهنی جامعه سنتی عشیره ای ما میزنند اما بعلت عدم ظرافت بیان در دست یابی به اهداف خود موفقیت چندانی کسب نمیکنند
باید یاد آورشد که سیر توسعه و دگرگونی در زندگی ما می طلبد با مدارا و نرمش و بیان ظریف حقایق در نقد و چالش مسببین گذشتهِ عدم توسعه و عدم پیشرفت کهگیلویه وبویر احمد و تعصب و خرده فرهنگ بجای مانده ازتاثیر آن دوران بکوشیم. بعضی معیارهای ارزشی یا بهتر است بگوییم ارزش متوهمانه ما همچون جنگها و مناسبات و نوع حاکمیت های گذشته ما نه ارزش بلکه مغایر با ارزش و مانع توسعه وترقی اند. با این حال بر گذشته گان زیاد نباید خرده گرفت اما اکنون سعی بر ادامه پاسداشت وتعصب ورزیدن بر همان شبه ارزشهایی که در واقع مغایر ارزش بوده اند کاریست بس خطا و ناسازگار با سیرترقی وتحول است.
از گذشته ها پند بگیریم اما آنچه امروز لازمه ترقی ماست روحیه حق طلبی و طلب بودجه ورسیدگی هرچه بیشتر از سوی حاکمیت و مسئولین فعلی برای توسعه و پیشرفت استان است زیرا این توسعه زیرساختها و پیشرفت اقتصادی و بهبود زندگی و آموزش است که افکار و بینش و دانش و آگاهی مردم را متحول میسازد.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 پیام تسلیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پی درگذشت فریدون داوری شاعر آئینی و انقلابی
- 2 پذیرش ۴۹۰ دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد طی امسال
- 3 نقش میدان گازی مختار بویراحمد در رفع چالش ناترازی انرژی
- 4 پذیرش بیش از دوهزار دانشجو در دانشگاه آزاد یاسوج طی سال تحصیلی جدید
- 5 تدوین برنامه توسعه و پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد
- 6 باند مالخران در دام پلیس کهگیلویه
- 7 کهگیلویه و بویراحمد تنها استان فاقد مجتمع فرهنگی کودک و نوجوان
- 8 تخریب ۵۰۹ فقره ساختوساز غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- موفقیت خبرنگار کهگیلویه و بویراحمدی در جشنواره رسانه ای بانوان کشور
- انتصاب معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گچساران+ جزییات
- معاون بیمهای تامین اجتماعی گچساران منصوب شد+ حکم
- پیام تسلیت استاندار در پی درگذشت شاعر هماستانی
- معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور در گذشت شاعر و ادیب هم استانی را تسلیت گفت/+متن پیام
- «نادر منتظریان» در گذشت شاعر و ادیب هم استانی را تسلیت گفت/+متن پیام
- رونمایی از ۱۲ کتاب جدید در شهرستان کهگیلویه/ از«آیین آزادگی» تا«سلطه نمادین علیه زنان» و «دلنوشتههای جادهای استان»
- استاندار: زیرساخت های حفاظت از جنگل های کهگیلویه وبویراحمد افزایش یابد
- طرح کاهش تعرفه واردات خودرو در صحن مجلس
- فرماندار دنا: مدیران خسته و بینظم را محترمانه بدرقه میکنیم
نظرات ارسالی 5 نظر
باعرض سلام وادب واحترام به استاد گرانقدر برادر بزرگوار،خوبم جناب آقای دکترایزد پناه زیبااندیش.همواره نور افشان باد نگاهت،کلامت،قلمت وگام هایت ،درود وسپاس بی پایان.
پاسخبا عرض سلام و ادب و احترام به برادر عزیز و بزرگوار حناب اقای ایزد پناه که با قلم رسایشان به درستی این نوشتار گرانبهارا ترسیم فرمودند سپاس و درود خدا بر شما
پاسخسلام کلام خاص و صحبت و سخن جدیدی عنوان نکردی فقط کلی گویی کردی آنچه مسلم است قدرت همیشه با درد و آلام قشر ضعیف و رعیت بوده فی الواقع زر و زور در دست هرکسی بوده بهمین منوال بوده تغیری حاصل نشده عزیز دل برادر
پاسخاحسنت بر قلم شیوا ، نقاد،منعطف و حق گویی شما ...و هر آنچه در محتوای کلام بوده عین واقعیت جامعه ای است کم توسعه ولی در دنیای مترقی و البته هزار رنگ سیاست ...بدور از جانبداری و سوگیری ...کاش نویسندگان و فعالین اجتماعی همیشه در نگاهشان به افراد ،جامعه و سیاست ،اقتصاد ،فرهنگ و خرده فرهنگ ...و ....و...همیشه سمت سوی اصلاح و پیشرفت جامعه خود باشد نه در هم کوبیدن یکی به جهت خوشایند رقیبان و دیگر کسانی که سلیقه کاری متفاوت دارند ..و تا وقتی ذهنیت ،تفکر و خردگرایی حاکم بر زندگی جوامع نباشد پیشرفت و ترقی حالت پاندولی به خود خواهد گرفت..و هیچ گاه به سوی یه جامعه مدرن با هم زیستی همه اقشار در یک نظام متعادل طی طریق نخواهد نمود ...لذا همیشه سبک نوشتار شخص یا یه گروه گویای ذهنیت آنان در برنامه ریزی و برخورد با موضوعات مختلف هست...لازمه یک جامعه سالم قانون همه یاهیچ نیست ..و پیشرفت لازمه اش اتحاد ،همدلی و پرهیز از تنش های سیاسی..و حرکت همه ما به سمت بهترینهای از آنچه هست برای محیط پیرامون خود بوده...و اینجاست که رسانه و فعالین اجتماعی میتواند نقش راهبردی داشته باشند ...برادر ایزدپناه تلفیق جالبی داشته از تاریخ کهن نویسندگی با خلق یک زیبایی خاص از بزرگانی که در عین همراه بودن با مردم عشایر(با همه مصائبی که در زمان خود وجود داشته) عینا با وجودی که با خوانین و کدخدایان نشست و برخاست داشته عملا نقاد همین حاکمین محلیست که بعضا ظالمین بر همین مردم محروم نیز بوده و قلمش حامی مردمیست که از امکانات و حداقل های اولیه یک زندگی ساده بی بهره اند و صد البته با تاکید بر نگاه متوازن با خرد گرایی و پرهیز از تندی و در عین حال حق گویی عزیزی که قدم و قلمش را برای جامعه خود بکار میگیرد ....سپاس.
پاسخدرود بر شما دوست عزیزم جناب ایزدپناه .ادای دین نسبت به این بزرگان خود کار فرهنگی پسندیده ای است . تشکر .
پاسخ