یادداشت
گفتگو و گزارش

محقق و گیاه شناس،


بیلهر ۴ ترکیب سرطان زا دارد/«جاشیر خوراکی»، «کرفس» و«زرین گیاه» منقرض شده اند.

یک محقق و گیاه شناس از انقراض سه گونه گیاهی در استان کهگیلویه و بویراحمد و بویراحمد خبر داد.

بیلهر ۴ ترکیب سرطان زا دارد/«جاشیر خوراکی»، «کرفس» و«زرین گیاه» منقرض شده اند.

اَفتونیوز| عزیزالله جعفری روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در نشست گیاهان دارویی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت،  سه گونه گیاهی کوهی استان کهگیلویه و بویراحمد شامل «جاشیر خوراکی»، «کرفس» و«زرین گیاه» منقرض شده اند.

وی اظهارکرد: بسیاری از گونه های گیاهی به دلایل مختلف از جمله ورای دام، ریشه کنی و تخریب از عرصه های استان کهگیلویه و بویراحمد در حال حذف شدن هستند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج خاطرنشان کرد: حتی آخرین بوته های این گونه ها به یک تا دو هکتار رسیده است.

جعفری تصریح کرد: در صورتی که تنوع زیستی آسیب ببیند و از بین برود زندگی ما را تا امن و کم بار می کند.

وی ادامه داد: واقعا اگر اینقدر این گونه های گیاهی برای مردم محبوب است و مصرف دارند می توانند با کشت بذر این گیاهان از تخریب و ریشه کنی و نابودی آنها جلوگیری کرد.

این محقق و گیاه شناس عنوان کرد: کشت یک هکتار «کَنگر» ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان درآمد خواهد داشت که می توان جهت جلوگیری از از بین رفتن آنها و منقرض شدن، بعنوان فرصت شغلی از این گیاهان استفاده کرد.

جعفری در خصوص گونه گیاه کوهی «بیلهر» تاکید کرد: طبق تحقیقات و کارهای پژوهشی و علمی مشخص شد که ۴ ترکیب سرطان زا در گیاه «بیلهر» وجود دارد.

وی با بیان اینکه دو گیاه کوه دنا را استانهای همجوار می چینند و برداشت و در دیگر استان‌ها با قیمت بالا می‌فروشند، بیان کرد: هر کیلوگرم گیاه«هوه چوبه» که از کوه دنا برداشت می شود را ۸۰۰ تا یک میلیون تومان و هر کیلوگرم«زرویی» یک تا دو میلیون تومان می فروشند.

گفتنی است که زرین گیاه یا بادرنجبویه دنایی از گیاهان دارویی با ارزش و انحصاری کشور ما ایران است که متاسفانه در سال‌های اخیر، به دلایل مختلفی از جمله خشکسالی و بهره‌برداری بیش از اندازه توسط دام و انسان، در خطر انقراض قرار گرفته است.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 کی 1402/2/15 20:33:53

    مردم قدیم با خوردن بیلهر تا ۱۰۰ سال عمر ایکردن و مردم الان کلا ۷۰ سال بیشتر عمر نیکنن و چرا اطلاعات کذب میدین!!سند علمیش رو از کجا اوردین؟؟

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها