-
کوچ ابد مرد ادب ایل و فریدون فرهنگ
سید غلام بلادی
-
یاسوج؛ شهری که شیخ شاخصش پیشهزن بود!
محمد مختاری
-
جزای نیکی جز نیکی نیست
جبار چراغک
-
زیبایی بر بستر فاجعه
سید غلام بلادی
-
«لذت وقیح»
امراله نصرالهی
-
زنان و دولت چهاردهم
سیده فرزانه آرامش
-
شاقول اصلی در ماجرای قتل دکتر داوودی
فضلالله یاری
-
در این محنتسرا نابههنجاران و کج روان بزرگ شمرده شدهاند
پریچهر زعیمی
-
بیوه زنان
آفتاب افریدون
-
خلاصهای از مصاحبه با انقلابیون
علیرضا کفایی
از ده ویران که ستاند خراج؟
نظامی، در مخزنالاسرار مدام از ستم پادشاهان، قصه میگوید. از خراجهای سنگین که کمر مردم را میشکست. او مدام میپرسد که «از ده ویران که ستاند خراج؟» اما گویا حاکمانی بودهاند که این کار را میکردهاند. میشود گفت نظامی در دوره خودش انسان منفعلی نیست و تا دستش رسیده در لابهلای قصهها، ستم پادشاهان را نقد کرده است.
اَفتونیوز| فریبا خانی، نویسنده و روزنامهنگار درباره بزرگمهر و انوشیروان قبلا نوشتم که وزیر تیزهوش انوشیروان از زبان بوفها به پادشاه انتقاد کرد برای خراج سنگین و ویرانه ساختن دهها و آبادیها... و از زبان جغد که برای شیربها یک ده ویران میخواست گفت اگر ایشان پادشاه باشد، زین ده ویران دهمت صدهزار. اما در جای دیگر قصهای در مخزن الاسرار میخوانیم داستان پیرزنی که بر دامن سلطان سنجر میآویزد و انتقاد میکند که شحنه مست تو به خانهام یورش آورده و مرا کتک زده. به این مضمون:
«پیرزنی را ستمی درگرفت/ دست زد و دامن سنجر گرفت
کای ملک آزرم تو کم دیدهام/ وز تو همه ساله ستم دیدهام
شحنه مست آمده در کوی من/ زد لگدی چند فرا روی من»
پیرزن شرح ظلمش را به سلطان میگوید که چگونه از خانهاش بیرونش کشیده شده و به وسینهاش کوفتهاند و از پادشاه داد میخواهد و میگوید:
«گر ندهی داد من ای شهریار/ با تو رود روزِ شمار، این شمار
داوری و داد نمیبینمت/ وز ستم آزاد نمیبینمت
از ملکان قوت و یاری رسد/ از تو به ما بین که چه خواری رسد»
اما گویا این سلطان سلجوقی به پیرزن و دادخواهیاش محل نمیگذارد. راهش را میکشد و میرود. از قضا این پادشاه سلجوقی چون به داد بینوایان و مردم نرسید و ظلم پیرزن را نشنید، عاقبت خوشی نداشت.
«سنجر، کاقلیم خراسان گرفت/ کرد زیان کاین سخن آسان گرفت!»
با این حکایتهای ظریف، میتوان گفت نظامی شاعر منفعلی نیست و حتی در جای جای قصههای عاشقانهاش هم انتقادهای سیاسی خودش را دارد به قول عبدالحمید ضیایی مدرس فلسفه، حافظ هم بسیار منتقد و سیاسی است و بیتفاوت نیست. برخلاف مولانا که شاعری درونگراست و با اینکه در حمله مغولها هم میزیسته، سعی کرده است به دنیای درون بپردازد و سیر آفاق کند و کمتر به دنیای سیاست بپردازد...
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 پیام تسلیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پی درگذشت فریدون داوری شاعر آئینی و انقلابی
- 2 پذیرش ۴۹۰ دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد طی امسال
- 3 نقش میدان گازی مختار بویراحمد در رفع چالش ناترازی انرژی
- 4 پذیرش بیش از دوهزار دانشجو در دانشگاه آزاد یاسوج طی سال تحصیلی جدید
- 5 تدوین برنامه توسعه و پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد
- 6 باند مالخران در دام پلیس کهگیلویه
- 7 کهگیلویه و بویراحمد تنها استان فاقد مجتمع فرهنگی کودک و نوجوان
- 8 تخریب ۵۰۹ فقره ساختوساز غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور در گذشت شاعر و ادیب هم استانی را تسلیت گفت/+متن پیام
- «نادر منتظریان» در گذشت شاعر و ادیب هم استانی را تسلیت گفت/+متن پیام
- رونمایی از ۱۲ کتاب جدید در شهرستان کهگیلویه/ از«آیین آزادگی» تا«سلطه نمادین علیه زنان» و «دلنوشتههای جادهای استان»
- استاندار: زیرساخت های حفاظت از جنگل های کهگیلویه وبویراحمد افزایش یابد
- طرح کاهش تعرفه واردات خودرو در صحن مجلس
- فرماندار دنا: مدیران خسته و بینظم را محترمانه بدرقه میکنیم
- غبارروبی گلزار شهدای گمنام گچساران به مناسبت هفته بسیج/ تصاویر
- تشریح بیمه "زنان خانهدار و دختران" از زبان سرپرست تامین اجتماعی گچساران
- پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه ایمن سازی و رفع نقاط حادثه خیز سپیدار - بنستان محور یاسوج - دهدشت
- مارگون با ۷۰ برنامه به استقبال هفته بسیج میرود/ جزییات
نظرات ارسالی 1 نظر
آفرین ، آفرین ، صد آفرین
پاسخ