-
تقصیر را گردن مسئولین قبلی نیندازید!
میلاد یزدانپناه
-
انتظار توسعه کهگیلویه بزرگ با نمایندگی موحد سرابی بیش نیست
سید علیرضا تقوی دوست
-
واکنش فعال اجتماعی به خبر شکایت موحد از وزارت نفت/ چه اتفاقی برای امید و اعتماد عمومی میافتد؟!
رفعت کاظمی
-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
-
آقای استاندار زمان خداحافظی فرا نرسیده است؟
محمد نجفی نژاد
-
یاسوج فاقد المانهایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است
یادداشت مخاطبان
-
سعدی؛ جامعهشناسی شاعر
امراله نصرالهی
-
از زندگی تا مرگ؛ در سوگ برادر/ «جمال» همه دار و ندار ما بود
محمد طاهر اکوانیان
-
انتخابات در کهگیلویه و مسئولیت جامعه (قسمت دوم)
نوروز پرندوار
-
استاندار؛ تنگ پیرزال؛ سقوط مرگبار
حسین بویراحمدی اصل
- روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
- حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
- عشایر «دیلگون» بویراحمد خطاب به مدیرکل امور عشایر استان/ آقای «آذرفر» جادههای ما توجه میخواهند
- بلوطهای بخش پاتاوه ایستاده جان میدهند/ منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟
تجمعات سرافراز یا سرافکنده؟
بخشی دیگر نیز فرودستانی هستند که دولت را ولی و قیم خیرخواهی می بینند که هم برای گرفتن صدقه ای وهم برای عرض ارادت خود را به چنین تجمعاتی می رسانند. بخش کوچک تر هواداران قدرت مستقر هستند که به دیدار مراد خویش می روند.
افتونیوز - سیدعباس سجادی
ورود اقای رئیسی و استقبال چند هزارنفری مردم استان سیل شماتت و محکومیت مردم از سوی بخشی از فعالان مدنی وسیاسی و ازسوی دیگر محکومیت فعالان مدنی وسیاسی محکوم کننده را از سوی طیف دیگری در فضای رسانه ای ومجازی در پی داشته است . گویی هر کدام از زاویه دید خویش و موقعیت و مکان نشسته در آن بخشی از واقعه را دیده و تصویر میکنند، درحالیکه تحلیل جامعه شناختی و روانشناختی اجتماعی چنین تجمعاتی وافراد تشکیل دهنده آن فراتر از زمان حال و ورود فردی خاص ، ریشه های متعدد دارد و کارکردهای گوناگونی بر آن مترتب است. دوری تاریخی مناطق لرنشین (بجز بختیاری ها که در دوره قاجار و پهلوی درمراتب بالای قدرت حضور و ایفای نقش میکردند) و مردم استان ما هم بخشی از محرومین تاریخی از عنصر کم یاب قدرت بوده اند نوعی عقده و عطش سیری ناپذیر را در میان آنان پدید آورده است که بخشی از آن را در میان طبقه تحصیلکرده این جامعه و سرسپردگی و تملق و فانی کردن خود در ساختار قدرت و بخشی دیگر را در عامه مردم به صورت هجوم برای دیدن و تشویق صاحبان قدرت می بینیم. ساختار عشیره ای این جغرافیا که خود را در موجودیت شهرهای کنونی استان هم به شکل عمیق و غلیظی بازتولید و انتخابات های شورا و مجلس آن را تقویت کرده است تجمعات را وجهه هویتی بخشیده و آن را سکویی برای دست یابی به بخشی از منابع قدرت و ثروت برای رندان عرصه سیاست قرار داده است.
گرچه نمیتوان از تفاوت وتنوع انگیزه شرکت کنندگان چشم پوشی کرد اما بخشی از جمعیت استقبال کننده را برکرسی نشستگان مجلس و دولت برای چانه زنی و تثبیت موقعیت خویش گرد آورده اند و بخشی دیگر نیز فرودستانی هستند که دولت را ولی و قیم خیرخواهی می بینند که هم برای گرفتن صدقه ای وهم برای عرض ارادت خود را به چنین تجمعاتی می رسانند. بخش کوچک تر هواداران قدرت مستقر هستند که به دیدار مراد خویش می روند.
کارکردهای انسجام بخشی وهویتی، عاطفی و قدرت بخشی برای هر گونه تجمع در جوامع سنتی و عشیره ای با "همبستگی مکانیکی" مشهود است . مراسمات گسترده شادی و تشییع و عزا نیز گونه ای از این اجتماعات انبوه هستند که روزانه برپا و قابل مشاهده هستند . گرچه افراد با اهداف ارمانی و گاه نازل دیگری به این گونه تجمعات میایند ولی انگیزه واراده عناصر قدرت بر این است که این تجمعات را مناسک بسط دهنده و تقویت کننده قدرت خویش قرار دهند.
این در حالیست که این استان علی رغم تمایزها و تفاوت ها و خرده فرهنگ ها بخشی از پیکره بزرگی بنام ایران است که نمیتوان آن را بصورت مستقل و جزیره ای تجزیه و تحلیل کرد و بی شک بخشی از آفات اجتماعی و سیاسی از پیکره به جزء سرایت کرده است.
اینک این پرسش مطرح می شود ایا این مردم در خور ملامتند؟ ایا نخبگان در بوجود آمدن این وضعیت بی تقصیر و مبرایند؟ ایا رندان شکارگر سیاست و اقتصاد بانی این وضعیتند یا محصول آن؟
از همه مهمتر ساختار قدرت در بوجود امدن چنین وضعیتی در جوامع محلی چه نقشی ایفا میکند؟
ایا کارکردهای این گونه تجمعات یکسره فاقد ارزش است؟
روشن است نمیتوان نقش هیچکدام از عناصر چندگانه اعم از توده های مردم ، نخبگان ، فرصت طلبان و ساختار قدرت رسمی را انکار کرد ولی تعیین سهم هر کدام با بررسی علمی تر و گفتگوهای گسترده و چندوجهی مشخص خواهد شد.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 ثبت نام۸۶۶۴ مادر دارای سه فرزند در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد
- 2 برگزاری انتخابات سازمانهای مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد
- 3 ۳ هزار و ۲٠٠ شهروند کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد داریم
- 4 واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل نبود نقدینگی مواجهند
- 5 مدیر راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه منصوب شد
- 6 مشکل تهیه داروهای بیماران خاص یاسوج مرتفع میشود
- 7 پیش بینی برداشت بیش از ۱۰۰۰تن کلزا در کهگیلویه و بویراحمد
- 8 افزایش ۲.۷ درصدی ثبت تولد در کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته
- اجتماع مردمی برای شهادت آیتالله رئیسی در یاسوج
- وقتی «شبکه دنا» سر مخاطبان کلاه میگذارد! / «پخش زنده» یا ضبط شده؟! / عکس
- جزئیات مرگ ۲ کودک در شهرستان دنا
- مجهز شدن تونلهای محور پاتاوه_ دهدشت به سیستم روشنایی ظرف ۴ ماه آینده
- زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد: ۸ تیر ۱۴۰۳ / آغاز تبلیغات انتخاباتی از ۲۳ خرداد
- صداوسیما «فرود سخت» را برای بینندگان غیرقابل تحمل کرد
- هشت خبری که دیشب، مردم را به اشتباه انداخت!
- پیام تسلیت رئیس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی استان کهگیلویه و بویراحمد در پی شهادت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و جمعی از همراهان ایشان
- انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در چه تاریخی برگزار میشود؟ / جزییات
- گاف عجیب سخنگوی شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آیا یک حقوقدان قانون را نمیداند؟!+کلیپ
نظرات ارسالی 3 نظر
من سیاسی و فعال سیاسی نیستم،اما ب عنوان یک شهروند،دلم می سوزد و (به حال این مردمی ک انگار هنوز در شعب ابیطالب هستند)کاری ز دستم برنمی اید،مردمی ک در اوج فقر و فلاکت و بدبختی و نداری و غم و تنگدستی و بیکاری و بی توجهی دولت اسلامی،هنوز نفس زنان ب دنبال رییس جمهوری میدوند که مملکت رو در بدترین شرایط سیاسی و اقتصادی و بی امنیتی ممکن قرار داده است.به خودمان رحم کنیم.
پاسخبررسی جدی، جامع و قابل تاملی است و از حب و بعص بدور است
پاسخآخ وبخت ما مردم عادی که هر کی راس ایبو حرف مفت ایزنه لالایی دونین ولی خو نیبرتون
پاسخ