یادداشت
گفتگو و گزارش

در جلسه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باشت مطرح شد :


به ازای هر ۴ ازدواج در استان یک طلاق داریم!

جلسه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار و فرماندار دادستان در سالن جلسات فرمانداری شهرستان باشت برگزار شد.

به ازای هر ۴ ازدواج در استان یک طلاق داریم!

اَفتونیوز| جلسه حمایت از خانواده و  جوانی جمعیت با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار و فرماندار دادستان در سالن جلسات فرمانداری شهرستان باشت برگزار شد.

فرماندار باشت نادر گرامی در این جلسه اظهار داشت: همه ی دستگاه ها باید پای کار بیایند ودر این مورد همکاری کنند.

وی افزود: تسهیلات فرزندآوری ،خودرو و مسکن در راستای خدمات دولت در بحث جوانی جمعیت نیاز به تشریح دارد که باید مبلغین هم در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

حسن حضرتی نژاد سرپرست اداره ورزش و جوانان باشت اظهار داشت: نیاز است در این مورد مدیران پای کار بیایند و موضوع را جدی بگیرند ما باید از جوانان حمایت کنیم.

وی افزود: در تیرماه جشن ازدواج ۳۵ زوج برگزار شد و به آنان هدایا و جهیزیه اهدا شد .

حضرتی ادامه داد: دو سالن آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری در شهرستان را جهت ازدواج جوانان معرفی کردیم .

وی خاطرنشان کرد:رئیس جمهور و وزیر ورزش بر کمیته ساماندهی جوانان تاکید داشتند و در مصوبات تاکید دارند بانک ها موانع تسهیلات را کنار بگذارند و مدیرانی که در این زمینه سنگ اندازی می کنند معرفی شوند .

وی ادامه داد: دستگاه های دولتی ،مراکز و باشگاه ها برای ازدواج جوانان مورد استفاده قرار بگیرد .

وی افزود: از دیگر مصوبات بر این قرار بود که راه و شهرسازی مسئول آماده سازی زمین و ساخت خوابگاه متاهلی شود .

وی ادامه داد: در روستاها و شهرهای کوچک از زوج های جوان فاقد زمین ثبت نام به عمل آید .

حضرتی در پایان گفت: در مسیر ازدواج جوانان مراکز دولتی پای کار بیایند که مشکلات جوانان مرتفع شود .

رشیدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان در این جلسه اظهار داشت: حد باروری(یعنی یک مادر ایرانی در دوران باروری خود چند فرزند به دنیا بیاورد؟) حداقلی برای جلوگیری از افت جمعیت ۲/۱ است .

وی افزود : ما ۴ شاخص آماری حیاتی شامل مرگ،تولد ،ازدواج و طلاق داریم .

وی ادامه داد: به ازای هر ۱۰۰۰ نفر در استان ۱۴ تولد و ۴ مرگ داریم هم چنین از نظر ازدواج ۸/۱ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر و ۲/۱ طلاق به ازای ۱۰۰۰ نفر داریم یعنی به ازای هر ۴ ازدواج یک طلاق در سطح استان داریم .

وی افزود :این آمار در کشور به ازای هر ۳ ازدواج یک طلاق است و همچنین اگر به ۳۰ سال گذشته بازگردیم این آمار به ازای هر ۵ ازدواج یک طلاق است .

رشیدی ادامه داد: از نظر ترکیب سنی ۸درصد جمعیت استان کودکان زیر ۵ سال ، ۲۴ درصد نوجوانان ۵تا ۱۸ سال ، ۱۶ درصد جوانان ۱۸تا ۲۹ سال ،۴۲ درصد میانسالان ۳۰ تا ۵۹ سال و ۹درصد سالمندان یعنی ۶۰ سال به بالا هستند.

وی افزود :در کشور میزان جمعیت سالمند ۱۲ درصد و در شهرستان باشت ۱۱/۸ درصد است .

رشیدی عنوان کرد: در سال ۱۳۶۵ میزان باروری عمومی به ۶/۵  رسید و در یک بازه ی زمانی سیاست کنترل جمعیت با شعار فرزند کمتر زندگی بهتر تلاش شد و در سال ۱۳۹۰ این شاخص به زیر حد نرمال یعنی ۱/۸ رسید .

رشیدی افزود: در سال ۱۴۰۰ قانون جوانی جمعیت در قالب ۷۳ ماده و ۸۵ تبصره به وزارت خانه ها ابلاغ شد .

وی افزود: در استان و شهرستان در مرحله ی گذار هستیم و به سمت سالمندی می رویم .

وی ادامه داد: مشکلات جمعیت سالمند به لحاظ نگه داری ،مسکن ،حقوق ،اقتصاد و فرهنگی است .

رشیدی عنوان کرد : در بحث جوانی جمعیت یک طرح در وزارت بهداشت به نام طرح هم نفس است که با طراحی اپیلیکشن در حین ازدواج و بعد از ازدواج پیام های آموزشی برای زوجین ارسال می شود .

رشیدی ادامه داد : در بحث سقط جینن طبق آمار حدود ۴۰۰۰ سقط در سال داریم اگر بتوانیم از ۶۰۰ تای این ها جلوگیری کنیم می توانیم میزان باروری را ۰/۱ درصد افزایش دهیم.

وی ادامه داد : در این زمینه تفاهم نامه ای میان بسیج جامعه علوم پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی منعقد شده است که مراکزی تحت عنوان "نفس" یعنی نجات فرزندان سقط دایر شود و هدف آموزش و پیشگیری از سقط و شناخت مراکزی باشد که سقط در آن انجام می گیرد.

وی همچنین گفت: در هر شهرستانی یک مرکز مردمی نفس راه اندازی می شود .

رشیدی عنوان کرد : مسئله ی بعدی شناسایی زوج های نابارو است در استان ۲۰۰۰۰ زوج نابارور داریم اگر بتوانیم آن ها را شناسایی و معرفی کنیم که کمکی به آن ها در زمینه حمایت های مالی و دادن وام شود گام بزرگی است .

رشیدی افزود : کارانه پلکانی طرح رویش را داریم که بهورز ها در محدوده ی تحت پوشش خود به ازای هر افزایش تولد نسبت به سال قبل بین ۱میلیون تا ۱میلیون و ۲۰۰ هزارتومان کارانه می گیرند.

وی افزود :  پایگاه های ما باید بتوانند با ارائه مشاوره فرزند آوری میزان تولدها را افزایش دهند  .

رشیدی عنوان کرد : در شهرستان باشت ۳۸۴۱ زن در شرایط فرزند آوری قرار دارند و برای رسیدن به اعدادی که اعلام شد باید سالینه ۳۸۴ تولد در شهرستان داشته باشیم .

رشیدی در پایان گفت: در شهرستان باشت میزان تولد در مدت مشابه سال گذشته ۹۹ تولد بوده و امسال این عدد به ۱۲۲ رسید.

سیدجواد هاشمی مهر در این جلسه اظهار داشت :همانگونه که در گذشته تلاش شد در جهت شعار فرزند کمتر تلاش کنیم حالا نیز باید تلاش و همت کنیم و به جوانی جمعیت ببندیشیم و و در این راستا فعالیت کنیم .

هاشمی مهر افزود : تسهیلات بانک ها جز در موارد فرزند آوری ، ناباروری و ازدواج بسته است و اگر موردی خلاف این مشاهده شد به ما گزارش دهید .

وی عنوان کرد : باید از ظرفیت های بومی و محلی جهت ترویج ازدواج آسان استفاده کنیم و همچنین خانواده ها و بزرگان به این بحث ورود کنند و جوانان را تشویق به ازدواج کنند .

وی افزود : دستگاه های متولی مثل بهزیستی و علوم پزشکی بحث افزایش دفاتر مشاوره به خصوص در بحث ازدواج را در دستور کار خود قرار بدهند .

وی ادامه داد : سبک زندگی و نگاه ما تغییر کرده و این آمار طلاق در استان نگران کننده است و باید از همه پتانسیل هایی که در سطح جامعه وجود دارد استفاده کنیم که مشکلات رفع شود .

هاشمی مهر در پایان گفت : باید همه ی دستگاه های مسئول در زمینه حمایت از ازدواج جوانان مطابق قانون بازخواست شوند .



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها