یادداشت
گفتگو و گزارش

محمد علی وکیلی: من در استیضاح ربیعی پیشقدم بودم نه تاج گردون!

وکیلی در بخشی از این گفت و گوی بلند به بحث سقوط هواپیمای تهران یاسوج و استیضاح علی ربیعی اشاره کرد و اظهار داشت، وقتی این تراژدی تلخ برای استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد، اولین کسی بودم که طرح استیضاح دو وزیر[آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی، ربیعی وزیر وقت کار، تعاون و رفاه اجتماعی] را تهیه کردم و بعد از آن آقای تاجگردون نیز به این طرح ملحق شد.

محمد علی وکیلی: من در استیضاح ربیعی پیشقدم بودم نه تاج گردون!

اَفتونیوز| محمدعلی وکیلی (متولد ۱۳۴۴ در یاسوج)، سیاستمدار اصلاح طلب، نماینده سابق مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه ابتکار اخیرا گفت و گویی با یکی از رسانه های استانی انجام داده است.

وکیلی در بخشی از این گفت و گوی بلند به بحث سقوط هواپیمای تهران یاسوج و استیضاح علی ربیعی اشاره کرد و اظهار داشت، وقتی این تراژدی تلخ برای استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد، اولین کسی بودم که طرح استیضاح دو وزیر[آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی، ربیعی وزیر وقت کار، تعاون و رفاه اجتماعی] را تهیه کردم و بعد از آن آقای تاجگردون نیز به این طرح ملحق شد. من فیلم استیضاح مقدماتی آقای آخوندی در کمیسیون مربوطه را داشتم ولی به دنبال این نبودم که این فیلم منتشر شود.

در کمیسیون عمران آقای آخوندی را چنان استیضاحی کردم که کمیسیون عمران قانع شد که ایشان باید استیضاح شود، بعد با آقای تاجگردون توافقی کردیم که ایشان محور استیضاح آقای ربیعی باشد و من محور استیضاح آقای آخوندی باشم. دلیل اینکه آقای تاجگردون محور استیضاح آقای ربیعی باشد، این بود که من از روز اولی که به مجلس آمدم به دلایل مختلفی دنبال استیضاح آقای ربیعی بودم، و حتی هجمه زیادی از سوی اصلاح طلبان به من وارد شد که چرا من به دنبال استیضاح ایشان هستم. اگر من محور استیضاح آقای ربیعی می‌شدم.

اصلاح‌طلبی از من پذیرفته نبود، چون تصور می‌شد من با ایشان درگیری شخصی دارم و به دنبال بهانه‌ای هستم که ایشان را استیضاح کنم. دوما، آقای تاجگردون در مناسبات شخصی با آقای ربیعی رفاقت بیشتری داشت و من با ایشان زاویه سنگینی داشتم، و اتفاقاً من با آقای آخوندی رفاقت داشتم.

من و آقای تاجگردون هر دو عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید و از اعضای مؤثر بودیم، در اساسنامه فراکسیون امید یک اصل دارد که می گوید: اگر کسی را اعضای فراکسیون بخواهند استیضاح کند، باید قبل از استیضاح در صحن علنی مجلس او را به صحن فراکسیون بیاورند و استیضاح را انجام دهند، اگر فراکسیون رأی به نفع استیضاح‌کننده داد، همه اعضا مخالف یا موافق مجبورند با استیضاح کننده همراهی کننند و برعکس؛ اگر فراکسیون قانع نشد و رأی به ضرر استیضاح داد، استیضاح‌کننده باید به نفع فراکسیون کوتاه می‌آمد.
دو ساعت قبل از استیضاح در صحن علنی مجلس، ساعت ۶ صبح در فراکسیون امید من باید آقای آخوندی را استیضاح می‌کردم و آقای تاجگردون باید آقای ربیعی را استیضاح کند. وقتی جلسه تشکیل شد، در کمال تعجب آقای تاجگردون در آن جلسه حضور پیدا نکرد، و من به تنهایی از استیضاح آقای آخوندی دفاع کردم و خوشبختانه فراکسیون رأی داد.
به آقای ربیعی رسیدیم، آقای تاجگردون نبود که دفاع کند، از مدافعین آقای ربیعی افراد چهره زیادی حضور داشتند، با اینکه مسئولیت دفاع از طرح آقای تاجگردون را نداشتم، در آن جلسه از آقای عارف به عنوان رئیس فراکسیون اجازه خواستم که سؤالی از آقای ربیعی بپرسم. خیلی مخالفت شد، ولی بالاخره من از ایشان سوالم را پرسیدم. من گفتم آقای ربیعی پیرامون من در جا‌هایی قضاوتی کرده و به رسانه‌ها درز کرده به همین دلیل می‌خواهم از ایشان سؤال بپرسم و ایشان حاشیه نروند.
می‌خواهم بپرسم که آقای ربیعی از روزی که شما وزیر و من نماینده شدم، آیا از شما پست و جایگاهی برای فردی از منسوبان یا دوستان خود از شما خواستم یا خیر؟ آقای ربیعی خیلی تلاش کرد که پاسخ ندهد. ولی با اصرار من بالاخره ایشان گفتند که «شما نه فقط نخواستید بلکه از روزی که آمدید نگذاشتید آب خوش وزارت از گلوی من پایین برود».
گفتم آقایان و خانم‌ها شنیدید من هیچ مطالبه‌ای از آقای ربیعی نداشتم، در حالی که ایشان مطالبه نشست و برخاست با من را بارها از خانواده و دوستان من داشته است. متأسفانه رأی‌گیری استیضاح ایشان در فراکسیون امید رأی نیاورد.
اما در زمان استیضاح در صحن علنی مجلس، آقای تاجگردون صحبت خیلی خوب و تأثیرگذاری کرد، برخی دوستان هم صحبت کردم و من هم خیلی تلاش کردم، آقای تاجگردون هم شاهد بودند، با خواهش و تمنا از نمایندگان رأی جمع کردیم.

اما به دلیل اینکه آقای تاجگردون صبح آن روز حضور پیدا نکرد، با اختلاف یک رأی استیضاح شکست خورد و درگیری شدیدی بین من و آقای امیرآبادی هم صورت گرفت، و حتی نمایندگان پایداری نیز با آقای ربیعی بودند.
وسط بازی‌ای که برای استیضاح آقای ربیعی پیش آمد، از جمله این بازی، جریان فراکسیون ولایی با محوریت آقای امیرآبادی و دیگر دوستان پایداری در دفاع از آقای ربیعی باعث شد که ساعت یک قبل از شروع مجدد صحن، فراکسیون امید جلسه مجددی گرفت و از بیرون پیغام دادند «حالا که آقای ربیعی رأی نیاورد به صلاح نیست که آقای آخوندی استیضاح شود» و به رغم اینکه من آماده بودم در انتقاد از سقوط هواپیمای آسمان علیه آقای آخوندی صحبت کنم ولی در آن روز مجدداً فراکسیون امید طرح استیضاح خود را پس گرفت و جلسه ساعت ۲ برای استیضاح آقای آخوندی شکل نگرفت.
من علارغم تلاشی که در خصوص سقوط هواپیما، تعقیب مدیر هواپیمایی آسمان، تعقیب قضایی این جریان، تعقیب در کمیسیون اصل ۹۰ که در نهایت به صدور رأی کمیسیون علیه هواپیمایی آسمان و مقصیرین این موضوع منتهی شد، داشتم ولی خلاف اخلاق می‌دانستم که بخواهم از این جریان کاسبی کنم، از خون‌هایی که مظلومانه در دنا ریخته شد، از نردبان خون این مظلوم‌ها برای خودم کسب وجهه و محبوبیت کنم و نام و نشانی درست کنیم. البته در کمال بی‌انصافی علیه من چه‌ها نوشتند و گفتند که معامله کرده و من کم ندیدم از این مسائل در استان. این‌ها گزاره‌های تاریخی بود که در نهایت بی اخلاقی و بی انصافی اتفاق افتاد و من همیشه احساس شرم داشتم که بخواهم سهم خودم را در این خصوص برشمارم. اگر ضرورتی شد زمانی فیلم استیضاح آقای آخوندی در کمیسیون عمران و فراکسیون امید را منتشر می‌کنم، مردم حتماً بهتر قضاوت خواهند کرد.

منبع: کبنانیوز



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 6 نظر

  • 1 ناشناس 1402/7/23 23:43:54

    هممم بشنک و باورکن همه مردم تورا بخوبی شناختند حیییییف خیلی بدی کردی در حق استان هرگز مردم قبولت ندارنو. عمرا

    پاسخ
    • 1 - 1 بویراحمد پاسخ به : 1402/7/24 16:46:42

      خیانت به رای لرزبونا کردی

  • 2 ناشناس 1402/7/5 16:2:32

    کور و پشیمونم از رایی که به عنوان یک هم استانی و لر زبان برات در تهران دادم بعد از سال ها یادش افتاده که باید یه چیزی بگه شما بگو چیکار برای همان لر زبانان و همشهریانت انجام دادی که شبانه روز پای کار بودند تا رای بیاری دریغ از جواب تلفن آنها کار پیشکش

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1402/7/5 16:2:31

    کور و پشیمونم از رایی که به عنوان یک هم استانی و لر زبان برات در تهران دادم بعد از سال ها یادش افتاده که باید یه چیزی بگه شما بگو چیکار برای همان لر زبانان و همشهریانت انجام دادی که شبانه روز پای کار بودند تا رای بیاری دریغ از جواب تلفن آنها کار پیشکش

    پاسخ
  • 4 جاودان خرد 1402/7/4 22:16:31

    ضمن احترام به جنابعالی.اصلا قبولت ندارم چون در یک موردی که برای استان باید حداکثر پنج دقیقه وقت می گذاشتی و نگذاشتی یک سال امتحانت کردم

    پاسخ
  • 5 پیش‌گو 1402/7/3 17:16:58

    بنده کسی بودم روزی خبر از رد اعتبار تاج دادم بعد از رد صلاحیت برادرش ....و از همینجا قول میدم به زودی ماهیت اقای تاجگردون بر ملا خواهد شد تا مردم استان بدانند ننگ زاگرس کیست و قهرمان زاگرس چیست.....جناب تاجگردون بوته گون زاگرس هم نیست.....منتطر باشید شمارش معکس برای صربه مغزی ایشان و هر تفکر انحصار طلب متکبر و تو خالی و پوشالی در استان اغاز شده است....تاجگردون باید خدا خدا کند رد صلاحیت شود و بعد خدا خدا کند نماینده مجلس نشود...چون تمام داشته‌های پوشالی و خانه عنکبوتی ایشان فرو خواهد ریخت.

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها