-
تقصیر را گردن مسئولین قبلی نیندازید!
میلاد یزدانپناه
-
انتظار توسعه کهگیلویه بزرگ با نمایندگی موحد سرابی بیش نیست
سید علیرضا تقوی دوست
-
واکنش فعال اجتماعی به خبر شکایت موحد از وزارت نفت/ چه اتفاقی برای امید و اعتماد عمومی میافتد؟!
رفعت کاظمی
-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
-
آقای استاندار زمان خداحافظی فرا نرسیده است؟
محمد نجفی نژاد
-
یاسوج فاقد المانهایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است
یادداشت مخاطبان
-
سعدی؛ جامعهشناسی شاعر
امراله نصرالهی
-
از زندگی تا مرگ؛ در سوگ برادر/ «جمال» همه دار و ندار ما بود
محمد طاهر اکوانیان
-
انتخابات در کهگیلویه و مسئولیت جامعه (قسمت دوم)
نوروز پرندوار
-
استاندار؛ تنگ پیرزال؛ سقوط مرگبار
حسین بویراحمدی اصل
- روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
- حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
- عشایر «دیلگون» بویراحمد خطاب به مدیرکل امور عشایر استان/ آقای «آذرفر» جادههای ما توجه میخواهند
- بلوطهای بخش پاتاوه ایستاده جان میدهند/ منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟
بدعت دانشگاه یاسوج/ مصائب جذب دانشجویان خارجی
شاید عجله بهادر کرمی برای جذب هر چه سریعتر این دانشجویان به دانشگاه یاسوج و کسب عنوان دانشگاه بینالمللی قابل درک باشد، اما نه با روشی که اکنون در پیش گرفته است. بدعت کرمی نه تنها موجب آوارگی دانشجویان شده بلکه اساتید را برای تدریس در وضعیت بسیار مشقتباری قرار داده است.
اَفتونیوز| یکی از شاخصهای سنجش جایگاه دانشگاهها، ارتباطات بینالمللی آنهاست که بهطور کلی دو بعد دارد. دانشگاهها یا از طریق پژوهش و زیرمجموعههای آن و یا بهوسیله تبادل دانشجو با نظام جهانی علم تبادلاتی برقرار میکنند.
دانشگاه یاسوج سالهاست که از نظر پژوهش، جایگاه مناسبی در نظام جهانی پیدا کرده و ارتباط چندانی به رؤسای دانشگاه در دورههای مختلف نداشته و اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بار آن را به دوش کشیدهاند. اما حالا رئیس جدید دانشگاه برای تکمیل بخش دیگر این معادله، اقدام به جذب ۷۰ دانشجوی خارجی عمدتا عراقی کرده است. اقدامی که هر طور به آن نگاه کنید ممکن نیست بتواند تحول مطلوبی در وضعیت دانشگاه یاسوج ایجاد کند.
از یک طرف موجب شده بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی کفخواب شوند و شبها را در نمازخانه به شکل بسیار نامطلوبی بگذرانند. از طرف دیگر به قیمت بیکیفیت بودن خوابگاه بخش دانشجویان ایرانی، بخش دانشجویان خارجی به بهترین شکل ممکن تجهیز شود.
اما داستان به همین جا ختم نمیشود. یکی از بزرگترین معضلهایی که اساتید، دانشجویان و کادر دانشگاه با این دانشجویان دارند، ضعف آنها در زبان فارسی و انگلیسی است. اغلب این دانشجویان نه فارسی بلدند و نه تسلطی بر انگلیسی دارند. همین عامل موجب شده ارتباط با آنها به سختی صورت گیرد.
معمولا دانشجویان خارجی، هنگام ورود به دانشگاههای ایران، یک سال را در مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان میگذرانند و در آنجا علاوه بر زبان فارسی، تاریخ و جغرافیای ایران نیز میخوانند. اما گویا در دانشگاه یاسوج همهچیز به یکباره رخ داده است و این دانشجویان بدون طی این یکسال مستقیم به کلاسهای دانشگاه هدایت شدهاند.
شاید عجله «بهادر کرمی» برای جذب هر چه سریعتر این دانشجویان به دانشگاه یاسوج و کسب عنوان دانشگاه بینالمللی قابل درک باشد، اما نه با روشی که اکنون در پیش گرفته است. بدعت کرمی نه تنها موجب آوارگی دانشجویان شده بلکه اساتید را برای تدریس در وضعیت بسیار مشقتباری قرار داده است. همه اینها در حالی است که تبادل دانشجو معمولا باید با کشورهایی صورت گیرد که مرکز تولید علم هستند. همچنان این سوال مطرح است که تبادل دانشجو با کشوری همچون عراق و عمان و ... اساسا چه منفعت علمیای میتواند به بار بیاورد؟
یکی از اساتید با تجربه دانشگاه یاسوج که تاکید داشت نام او فاش نشود در گفتوگویی با خبرنگار اَفتونیوز اظهار داشت: متاسفانه دانشجویان عراقی یک کلمه فارسی متوجه نمیشوند و انگلیسی را هم مطلقا نمیفهمند، واقعا برای ما دشوار است که حتی اسمشان را بپرسیم.
این استاد دانشگاه گفت، این دو ترم به اندازه ۲۰ ترم اذیت شدم، هنوز نفهمیدم فلسفه حضور این دانشجویان چیست و کسی که نه فارسی را متوجه میشود و نه در حد یک کودک انگلیسی میفهمد چه کمکی میتواند به دانشگاه داشته باشد؟ وی اضافه کرد و گفت: گاهی میل و اراده غیرمستقیمی وجود دارد و از ما میخواهند به این دانشجویان نمره هم بدهیم!
حضور این دانشجوها با این شیوه عملا تیر خلاص به وضعیت دانشگاههای ایران در داخل و خارج است، تصور کنید فردی سر کلاس حضور داشته باشد اما با این تفاوت که نه تو حرف اون را میفهمی و نه دانشجو حرف تو را !
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 ۳ هزار و ۲٠٠ شهروند کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد داریم
- 2 واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل نبود نقدینگی مواجهند
- 3 مدیر راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه منصوب شد
- 4 مشکل تهیه داروهای بیماران خاص یاسوج مرتفع میشود
- 5 پیش بینی برداشت بیش از ۱۰۰۰تن کلزا در کهگیلویه و بویراحمد
- 6 افزایش ۲.۷ درصدی ثبت تولد در کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته
- 7 افزایش چشمگیر داوطلبان جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد
- 8 دو عنوان برتر هلال احمر استان در یک جشنواره مهم ملی
- «محمود منطقیان» عزادار شد
- خسارت ۱۵۰ میلیارد تومانی سیل به کهگیلویه و بویراحمد
- افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج به ۵ پرواز از خرداد ماه
- «شاباش پول» بر سر هیئت ورزشی کبدی کهگیلویه و بویراحمد
- واگذاری ۹۹ ساله اراضی نهضت ملی مسکن به مردم
- پای «هوش مصنوعی» به «جریمههای رانندگی» باز شد
- مرگ کارگر جوان یاسوجی در کارخانه فولاد
- باند سارقان مسلح طلافروشان کیفی دستگیر شدند
- قطع همکاری فدراسیون فوتبال با خداداد افشاریان/ حتی اسم او را در بیانیه پایانی نیاوردند
- وجود گنج داریوش در مخزن سد خرسان ۳ به هیچ وجه صحت ندارد
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!