یادداشت
گفتگو و گزارش

در گفت و گوی اختصاصی اردلان زینل زاده با اَفتونیوز مطرح شد،


ما با فعالیت سیاسی خانوادگی روبه رو هستیم/ برخی می‌خواهند پتروشیمی گچساران را مصادره کنند/نسبت انتخابات آینده و تاج گردون

این پایگاه خبری در گفت و گویی کوتاه پیرامون برخی مسائل استان و کشور با اردلان زینل زاده مدیرکل اسبق اداره کار استان به گفت و گو نشسته است.

 ما با فعالیت سیاسی خانوادگی روبه رو هستیم/ برخی می‌خواهند پتروشیمی گچساران را مصادره کنند/نسبت انتخابات آینده و تاج گردون

اَفتونیوز| اردلان زینل زاده از جمله فعالین سیاسی گچساران و باشت است که چند سالی است نام او در بیش از پیش در افکار عمومی شنیده می شود.

وی پیش از این بعنوان مدیرکل اداره کار استان و شهردار گچساران فعالیت داشت و روزومه قابل قبول مدیریتی از خود برجای گذاشت، وی بعدها در سودای حضور در مجلس شورای اسلامی را در سر پروراند اما با حضور چهره ای مانند تاج گردون امکان خودنمایی بیشتر نیافت، البته برخی معتقدند اگر وی در انتخابات میان دوره ای رقیب سید ناصر حسینی می‌شد شاید نتیجه انتخابات جور دیگری رخ میداد، در این مجال اَفتونیوز گفت و گویی با این فعال سیاسی ترتیب داده است که به شرح زیر آورده می شود.

اَفتونیوز: بحث را در خصوص مساله و دغدغه بسیاری از مردم و مسولان یعنی توسعه نیافتگی استان شروع کنیم، به نظر شما شهرستان گچساران و باشت در بعد توسعه چه جایگاهی در کشور قرار دارند؟

زینل زاده: چرا تاکید شما روی توسعه در استان است و نگاهی کلی ندارید؟ به طور کلی ما کشور توسعه نیافته ای هستیم و استان ما نیز توسعه نیافته است یک نگاهی که نسبت به توسعه در میان مسئولین وجود دارد این است که تصور می کنند توسعه یک اتفاق است که یک نفر آن را طی مدت کوتاه یک ساله، دوساله و یا چهار ساله رقم بزند از دیدگاه بنده توسعه یک فرآیند است و فرآیند در گذر بلند مدت رخ می دهد که باید در کوتاه مدت مقدمات آن فراهم باشد و کار شود.

هر کشوری چهارچوب خاصی برای توسعه دارد در کشور ما توسعه در قالب برنامه های توسعه باید رخ دهد. در کشور ما بعد از جنگ و دفاع مقدس در سال ۶۸ برنامه های توسعه ۵ ساله را آغاز کردیم که حالا با توجه به اینکه برنامه توسعه هفتم هنوز تصویب نشده در حال طی کردن برنامه توسعه ششم هستیم، باید این ۶ برنامه طی ۳۰ سال طی میشد که با توجه به مسائل و مشکلاتی طی شدن این برنامه ها به ۳۴ سال رسید.

اینکه فکر کنیم در  استان و شهرستان ما یا هر استان دیگری فارغ از نگاه و شرایط حاکم بر کشور یک حرکت جدی که موجب تحول است در احوال مردم رخ دهد یک نوع نگاه غیرکارشناسی و بدون از منطق و به دور از علون مرتبط با توسعه است و باید در چهارچوب برنامه توسعه، حرکت جمعی، افزودن سطح دانش، کاهش تمامیت خواهی و کاهش لابی گری ها توسعه را ببینیم.

اَفتونیوز: از برنامه توسعه گفتید، طی جلسات تصویب برنامه توسعه هفتم در مجلس یک جلسه اسامی غائبین خوانده شد هر سه نماینده استان غایب بودند، با توجه به اهمیت این موضوع به نظر شما دلیل غیبت نمایندگان استان موجه است؟

زینل زاده: برنامه های توسعه مهم ترین سند توسعه ملی برای هر کشوری از جمله کشور ما است، آقایان هر سه محترم و مجرب هستند من اطلاعی ندارم چه مشغله ای داشتند که از این مورد واجب تر بوده است.

حضور یا عدم حضور می تواند اثرات مثبت و منفی داشته باشد ولی مهم تر از همه این موارد این است که چرا جامعه خبری و رسانه ها شش برنامه توسعه که پشت سر گذاشته ایم را رصد نمی کنند که کجا هستیم و قرار است به کجا برسیم! همانطور که شما می دانید برنامه توسعه در مورد کلیه اقلام اثرگذار در توسعه یعنی خدمات، درمان، آموزش عالی و... عدد و رقم و هدف مورد نظر را به ما می دهد و جامعه خبری باید پیگیر باشد که این عدد و ارقام ها تا چه حد محقق شده است آیا همتی و جدیتی در کشور وجود داشته است؟

من اعتقاد دارم خیلی از مسئولین و بخش عمده ای از وکلای مردم در مجلس اطلاعی از این برنامه های توسعه ندارند و روح حاکم بر مجلس یک روح غیرکارشناسی است و این یک نقطه ضعف است هر زمان ما نتوانیم بارم بندی برای عملکردها تعیین کنیم، قضاوت ها سلیقه ای می شود و این سلیقه ای نگاه کردن بسیار مهلک است که همه‌چیز را سیاست زده می کند یعنی  بر اساس سلیقه ای که داریم مسائل و مشکلات را می بینیم و قضاوت می کنیم.

اَفتونیوز: عملکرد دولت سیزدهم  در کشور، استان و شهرستان های گچساران و باشت چگونه‌ می بینید؟

زینل زاده: عملکرد این دولت در ابعاد مختلف باید نسبت به برنامه توسعه ششم سنجیده شود که آیا به اهداف و اعداد و ارقام مندرج در این برنامه رسیده ایم یا خیر.

بر اساس آمار مشخص شده توسط مراجع رسمی در کلیه دولت ها ما فقط به ۳۰ درصد اهداف مندرج در برنامه های توسعه رسیدیم.

به طور کلی وقتی در مسیری در حال حرکت هستیم و حرکت روند کندی  دارد نمی توانیم تافته جدابافته باشیم قطعا نقصان هایی وجود دارد و قطعا شرایط بین المللی نیز تاثیر دارد و در شرایطی که در دنیا رکود وجود دارد و در بحث اشتغال مشکل است کشور ما نیز دچار کمبودها و مشکلاتی است اما معتقدم با همین شرایط اگر به خوباوری برسیم و با امکانات و پتانسیل های کشوری و کار کارشناسی بدون آزمون و خطا پیش برویم بخش زیادی از مشکلات قابل حل است.

اَفتونیوز: جناب سید قدرت حسینی در مصاحبه ای گفتند تا ما و خانواده تاجگردون در فضای سیاسی این دو شهرستان هستیم بقیه کاندیداها شانسی ندارند.نظر شما در این مورد چیست؟

زینل زاده: وقتی کار سیاسی را خانوادگی می بینیم و کار سیاسی را مبتنی بر ارائه برنامه و نوع نگاه به توسعه نبینیم هر خانواده ای بیاید این مسائل و مشکلات وجود دارد و این مغایر با شایسته سالاری است.

وقتی احساس کنیم باید مقوله وکالت مردم در قالب خانواده ها پیش برود مغایر با شایسته سالاری است، همه ی خانواده ها محترم هستند وکالت مردم را نباید در چهارچوب خانواده ببینیم باید در چهارچوب شایسته سالاری ببیینم.

خیلی از خانواده های هستند که به لحاظ  معلومات و سطح سواد و مشخصه های دیگر می توانند سرآمد باشند اما باید فضا برای خدمت هموار باشد.

اَفتونیوز: به نظر شما در دو شهرستان گچساران و باشت قوم گرایی و تبعیض وجود دارد یا خیر؟

زینل زاده: واقعیتی است که مختص به الان نمیشود و در همه ادوار مختلف وجود داشته  و به طور کلی هر چقدر وسع دید کم تر باشد و نگاه مسئولین غیرکارشناسی تر باشد قوم گرایی پررنگ تر شده و در همه ادوار وجود داشته و هیچ گاه هم به صفر نخواهد رسید.

اَفتونیوز: در بحث اشتغال در دو شهرستان گچساران و باشت همواره علت را عدم جذب نیروهای بومی توسط پتروشیمی عنوان می کنند نظر شما چیست؟

زینل زاده: پتروشیمی را خیلی از سیاسیون جزیره امنی برای خودشان تعریف می کنند یعنی برای هر ناکامی و انتظاراتی که مردم از حاکمیت سیاسی دارند توپ را در زمین پتروشیمی می اندازند در اینکه پتروشیمی باید از نیروهایی که توان علمی و استعداد و تجربه دارند با اولویت بومی( گچساران -باشت-استان) استفاده کند شکی نیست ولی اعتقاد من بر این است اگر صفر تا صد نیروی پتروشیمی از گچساران و باشت باشد مشکل اشتغال حل نخواهد شد.

خیلی ها می خواهند احداث پتروشیمی یا صنعت های دیگر را به نفع خود مصادره کنند اما این موارد در دولت ها تعیین می شود چون حجم سرمایه گذاری بالاست خود دولت ها تعیین می کنند، نمی خواهم نقش وکلای مردم را نادیده بگیریم اما اینکه بگوییم یک نفر وکیل مردم شد و پتروشیمی احداث کرد و دیگری نتوانست امری اشتباه است، نقش وکلای مردم در جذب اعتبارات و پیشرفت پروژه ها است.

همان طور که‌ گفته شد، پتروشیمی یک جزیره امن برای فرار از نقصان ها و ناکامی هاست اما راهکارها برای حل مشکل اشتغال وجود دارند ما نباید فکر کنیم همه ی مشکلات مردم بایستی در پتروشیمی حل کنیم در بخش های مختلف کشاورزی ،صنعت و خدمات راهکارهای ملی و شهرستانی وجود دارد.

اَفتونیوز: نماینده بویراحمد در نشست خبری مدعی شدند از ۱۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار سفر ریاست جمهوری ۷۰۰۰میلیارد تومان به شهرستان های سه گانه بویراحمد ، دنا و مارگون اختصاص داشت این از نگاه شما که قرار است در معرض انتخاب مردم قرار بگیرید عدالت است؟

زینل زاده: نمی توانم بگویم عدالت یا بی عدالتی است، تصمیم اعتبارات باید در چهارچوب قالب برنامه توسعه باشد و وظیفه وکلا است که بر تقسیم اعتبارات نظارت کنند و جمعیت استان و همچنین گچساران و باشت مشخص است اگر قرار باشد تقسیمی صورت بگیرد باید نسبت به جمعیت و وسع باشد.

اَفتونیوز: به نظر شما به آقای تاجگردون در بحث اعتبارنامه ظلم شد؟

زینل زاده: بحث آقای تاجگردون و بحث های مورد نظر پیرامون تایید صلاحیت ها در حال حاضر در سطح شهرستان گچساران و باشت وجود دارد اما اینکه فرد یا افرادی برای اینکه فضا برای خودشان باز شود بخواهند این موضوعات را دنبال کنند، احساس می کنم منفعت طلبی است و‌پسندیده نیست. دستگاه های نظارتی وظیفه  دارند کارهای پیرامون نظارت، تایید صلاحیت و اعتبارنامه انجام دهند اما اینکه زینل زاده یا شخص دیگری برای جایگاه شخصی خودش کسی را از عرصه خارج کند که فضا برای خودش ایجاد شود به اعتقاد من کار پسندیده ای نیست.

اَفتونیوز: بعضی نگاه ها علل توسعه نیافتگی شهرستان گچساران و باشت را در نبود نیروی انسانی در سطح کلان عنوان می کنند نظر شما چیست؟

زینل زاده: این نبود نیروی انسانی در سطح کلان برای استان و علی الخصوص گچساران و باشت که نیرو کم است اثر منفی دارد اما نمی توان همه علل توسعه نیافتگی را در آن خلاصه کرد.

اَفتونیوز: انتقادات زیادی به هیئت اجرایی انتخابات در سطح شهرستان گچساران رخ داد نظر شما چیست؟

زینل زاده: قطعا گروه های سیاسی که فعالیت می کنند و می خواهند در عرصه انتخابات حضور پیدا کنند در واقع تمعهیداتی را برای خود دارند.

در دولت های مختلف تلاش شده  از افرادی که هم فکر و هم رویه باشند استفاده کنند و دلیل این انتخاب هم کنترل بهتر انتخابات عنوان شده و اعتقاد بر این داشتند که در این صورت هماهنگی بهتری رخ می دهد اما من اعتقاد دارم که باید از تمام سلیقه ها استفاده شود و باید از پتانسیل افرادی که خودخواهی و منفعت طلبی پیرامون مسائل سیاسی نداشته باشند و واقعیت ها را می بینند و عمل می کنند در انتخابات همه ی شهرستان ها استفاده کرد و به طور کلی اگر از سلایق مختلف استفاده شود خروجی بهتری دارد.

اَفتونیوز:  نماینده فعلی و گروه اصولگرایان با شعار عبور از تبعیض و قوم گرایی به صحنه آمدند به نظر شما این شعار محقق شد؟

زینل زاده: در وهله ی اول بهتر است خود این دوستان پاسخ این سوال رو بدهند اما به طور کلی گروه ها و سلایق مختلف بر اساس خواسته های طرفداران خویش حرکت می کنند و این ریشه در منفعت طلبی دارد که یکی ار مظاهر آن قوم گرایی است.

اَفتونیوز: قریب به ۸ سال در سمت شهردار گچساران فعالیت داشتید به نظر خودتان عملکرد قابل قبولی داشتید؟ شایعاتی از اختلافات شما با سیاسیون در اون زمان وجود داشت صحت دارد؟

زینل زاده: برای عملکرد باید از مردم بپرسید و این مردم هستند که باید به عملکرد من نمره دهند .

من به عنوان شهردار همیشه تلاش کردم که شرح وظایف در شهرداری به نحو احسنت با تمام نیرو انجام بدهم و در راستای پیشبرد مدیریت امور شهری استفاده حداکثری از پتانسیل های کشوری و استانی و شهرستانی داشته باشم و تمام تلاش خود را داشتم که جلوی سیاسی شدن شهرداری را بگیرم و در دو دوره ای که شهردار بودم انتصابات سیاسی نداشتم و انتصاباتم در چهارچوب ارائه ی خدمات حداکثری به شهروندان بوده و هیچ گاه نگاه قومیت گرایی و سیاسی نداشته ام ولی در مورد کنار رفتن من و اینکه آیا سیاسیون اثرگذار بوده اند یا خیر باید از آن ها بپرسید اما به طور کلی شهردار توسط شورای شهر تعیین می شود و‌ نگاه شورا با توجه به اینکه منتخب مردم بوده اند و باید پاسخگوی مطالبات مردم باشند پیگیری مطالبات افراد خاص می باشد، اگر اختلاف نظری بوده هم ناشی از این مورد بوده و من هیچ گاه مطالبات اشخاص را بر مطالبات عمومی مردم ترجیح نداده ام.

اَفتونیوز : با توجه به در پیش بودن انتخابات سخنی در پایان برای مردم در این زمینه اگر دارید بیان کنید.

زینل زاده: انتخابات یک مسابقه است که تعدادی از کاندیداها حضور دارند و مردم رای می دهند امیدوارم که روند به صورتی باشد که مردم با تمام سلایق بتوانند حضور پیدا کنند و  رای دهند و انتخاب مردمی به گونه ای باشد که حرکت جدی به سمت تحول ایجاد شود.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 6 نظر

  • 1 ناشناس 1402/8/2 10:53:23

    هر وقت باشتی ها از گچساران رفتن بعد گچساران آباد میشه تا باشت هست ،آینده گچساران هم از این بدتر میشه

    پاسخ
  • 2 امید 1402/8/1 17:24:22

    مردم دارن و گرسنگی می میرن شما هنوز از انتخابات و غلومک تاجگردون و قدرت الله و حشمت الله و رحمت الله حرفمی زنید چطور حرف و اختلاس ها و دزدی ها نمی زنید از استخدام های فامیلی استاندار و نماینده ها و مدیران کل نمی زنید از گروهبان قندلی های که فرمانداری ها و بخشداری ها را اشغال گردن حرف نمی زنید

    پاسخ
  • 3 بویراحمد 1402/8/1 11:1:29

    ادمی که تونست هشت سال تو گچساران با ترکیب متنوع قومیتی و تعداد زیاد غیربومی شاغل در شرکت نفت مدیریت شهری را به نظرم با موفقیت پشت سر بذاره میتونه در عرصه های دیگه هم سرافراز بییرون بیاد.

    پاسخ
  • 4 باوی 1402/8/1 10:59:35

    خیلی زیرکانه و هوشمندانه راه خودشو از سیدقدرت جدا کرده و از زیر لوای اون در اومده .

    پاسخ
  • 5 سیدمجتبی 1402/8/1 10:58:33

    زینل زاده تو این مصاحبه نشون داده که آدمی است که به برنامه ریزی و نگاه برنامه ای اعتقاد داره. هر کجا که تونسته گریزی زده به برنامه داشتن. قطعا ایشون به عملکرد تاجگردون نگاه کرده که توانسته با برنامه ریزی موفقیت و محبوبیت بدست بیاره. امیدوارم افرادی این چنین برنامه محور بتوانند در این استان در راس امور قرار بگیرن اما میدانم این استان تا قیام قیامت قومی و قبیله ای رای میدهند و قرار نیست واقعا افراد نخبه همیشه به حق خودشون برسند.

    پاسخ
  • 6 ناشناس 1402/8/1 10:15:27

    چقدر محافظه کاری و ترس

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها