یادداشت
گفتگو و گزارش

اختصاصی اَفتونیوز


تحلیلی بر چرایی رفتن هدایت از شورای ائتلاف اصولگرایان

تحلیلی بر چرایی رفتن هدایت از شورای ائتلاف اصولگرایان

تحلیلی بر چرایی رفتن هدایت از شورای ائتلاف اصولگرایان

اَفتونیوز| شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (اختصاری شانا) یک جبههٔ ائتلافی وابسته به جناح اصول‌گرایان است که چند سالی است در فضای سیاسی کشور به ویژه در ایام انتخابات فعالیت دارند.

هفته قبل خبر تغییر رئیس جبعه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان منتشر شد و طی آن ستار هدایت خواه از این شورا رفت و مسولیت آن  به حجت الاسلام و المسلمین محمد غفاری‌زاده واگذار شد.

اما اینکه چرا هدایت خواه از این سمت کناره گیری کرده خود  پرسش مهمی است.

طی سال‌های اخیر، اصول گرایان تندرو در استان به شدت در حاشیه قرار گرفته اند. هدایت خواه بعد از دو شکست متوالی از زارعی در انتخابات بویراحمد، دوره قبل سعی کرد در لیست اصولگرایان تهران  قرار بگیرد اما این امر نیز محقق نشد.

با شروع به کار دولت رئیسی، آن ارج و احترامی که انتظار می‌رفت برای او و سایر  نیروهای تندرو قائل نشدند، به نظر می‌رسد احمدزاده خود به فراست می‌دانستند اگر قصد دارد در شرایطی آرام مدیریت کند باید فاصله خود را از هدایت خواه و سایر نیروهای تندرو حفظ کند، موضوعی که باعث شد در ابتدا استاندار به طرق مختلف تحت فشار قرار بگیرد و این موضوع در ماجرای برکناری دهراب پور از سازمان انتقال خون به اوج خود رسید.

این تقابل تا قبل از سفر ریاست جمهوری ادامه یافت اما احمدزاده برای آرام کردن جو پیش از سفر رئیس جمهور به هر شکل ممکن سعی کرد به آنها نزدیک شود، انتصاب مرادعلی  پیوند به سمت معاون توسعه استانداری و دعوت از دهراب پور در نشست خبری قبل از این سفر، از جمله  اهرم های احمد زاده برای کنترل تندرو ها بود.

اما در حاشیه قرار گرفتن هدایت خواه و یاران اش صرفا در دولت سیستم اداری استان نبود، شورای ائتلاف در انتخابات های سال‌های اخیر هیچ گونه اثر گذاری نداشته و حتی  آنها نتوانستند یک کرسی در شورای شهر یاسوج بدست آورند و کاندیدای مورد حمایت آنها نتوانست بیش از سه هزار رای بیاورد.

ضعف عملکردی بی اثری شورای ائتلاف تا آنجا پیش رفت که خلیفه خلقی پور یار دیرین هدایت خواه نیز از این شورا کناره گیری کرد و گفته می‌شود به دنبال فرصتی برای حضور در لیست اصولگرایان در شیراز است و حتی ماه‌ها پیش شائبه های نشست رودروی وی با روشنفکر نیز مطرح شد و حتی شنیده می شود روشنفکر درصورت پیروزی مجدد،  وعده جایگزینی او با احمدزاده را در سال آینده و بعد از انتخابات مطرح کرده است.

در انتخابات مجلس نیز اصولگرایان به شدت در سال‌های اخیر از روشنفکر ضربه خوردند، و نماینده بویراحمد قدرت بلامنازع و یک تاز میدان بود.

نادر منتظریان زمانی دید از قِبل این شورا نمی‌تواند  کلاهی برای خود ببافد، در سال‌های اخیر سعی کرده در بستری غیر سیاسی حرکت کرده و در لایه های مختلف ایلی و از طریق برخی تفاهم های سیاسی و غیر سیاسی سبد رای خود را تامین کند و امروز  مساله تا آنجا پیش رفت که منتظریان حتی با اصلاح طلبان طیف سید باقر نشست برگزار می کند.

اکنون هدایت خواه و یاران در دولت مطلوب خود در تنهایی، انزوا و بی قدرتی به سر می‌برند و حتی مشروعیت سیاسی قابل خاصی در بدنه مردمی ندارند و همه آنها را بعنوان تندرو و افراطی می شناسند.

در چنین شرایطی حضور در شورای ائتلاف اصولگرایان برای هدایت خواه محلی از اعراب ندارد و ناچار است از این سمت کناره گیری کند چرا که اتفاقات مثبتی در انتظار او نیست و در انتخابات مجلس آینده چه روشنفکر برنده یا منتظریان در نهایت برای او چندان تفاوتی ندارد.

اکنون سپردن سکان اصولگرایان به یک روحانی معتدل و میانه رو را می‌توان خط پایان و بطلانی دانست  بر تیم فکری هدایت خواه و درسی برای تمام تاریخ که هیچ گاه افراطی گری و تندروی نمی‌تواند در دولت و ملت مقبولیت و مشروعیت ایجاد کند.

حال باید دید با آمدن غفاری قرار است سیاست و خط مشی این شورا تغییر پیدا کند یا صرفا با یک تغییر استراتژیک قصد دارند اعلام  بی طرفی انتخاباتی کنند و اجازه ندهند  هزینه شکست های آتی انتخاباتی بر گردن هدایت خواه بیفتد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 10 نظر

  • 1 علی 1402/9/19 7:58:43

    کاندید خوب، عملگرا، طرف دار قشر جوان،اینده نگر ، اقتصادی عمرانی میخواهی فقط دکتر بهرامی... پیروز باد جناب دکتر بهرامی

    پاسخ
  • 2 منصف 1402/9/17 22:23:46

    هدایت خواه خروجی اختلاف مسعود حسینی و آقای دهراب پور بوده که فقط دو دوره نمایندگی که دور دوم ایشان با هزاران اما و اگر روبرو ست را در کارنامه ی خود دارد. ایشون فقط نام بدر کرد و هیچ توانمندی در راستای اتحاد و یکپارچگی و همدلی اصولگرایان نداشت و نخواهد داشت بعد از پایان نمایندگی ایشون با همه ی هیاهویی که نزدیکان ایشان داشتند اما هیچ وقت جایگاهی حتی به ایشان پیشنهاد هم نشد ایشون آنقدر خودخواه و خود شیفته و خود رای و خود بزرگ بین بود که هیچ وقت دوست نداشت در حوزه ی بویراحمد کسی تحت عنوان نماینده ی اصولگرایی به مجلس راه یابد و بیشتر دشمنی ایشون با خانواده دهراب پور بخاطر همین مسیله بود چون تنها کسانی می‌توانستند به مجلس راه یابند فقط حاج دهراب پور و خانواده اش بودند از جمله کیان دهراب پور که در مطلوب‌ترین شرایط ایشون اجازه ندادن تحت عنوان نماینده ائتلاف کاندیدا بشه و امثال آقای منتظریان که هیچ شانسی رو برای پیروزی نداشتن را مطرح کرد. در هر صورت نام و یاد هدایت خواه بیشتر به اوقات فراغت می‌ماند تا یه فرایند تأثیر گذار

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1402/9/17 20:42:21

    یازهرافقط حاج زارعی

    پاسخ
  • 4 مارگون 1402/9/17 15:36:17

    روشنفکر خاله خورزویی تمام شد

    پاسخ
  • 5 نیکبخت 1402/9/17 13:37:48

    جناب منتظریان لیدر شما چند شب پیش زنگ زدن به من که دور هم جمع بشیم حتی به کل اهالی دشت روم اطلاع رسانی شد فک نکنم لزومی به این کارها باشه همان انقلابی ماندن بهتر بودن تا اینکه بخای التماس به سه اصلاح طلب تاریخ مصرف گذشته التماس کنی

    پاسخ
  • 6 عدالت 1402/9/17 13:36:10

    شکست منتظریان قطعی هستش ایشان چنان دست پا میزنند که فایده ندارد تمام فضای مجازی رو به جمعیت تکراری در همه جا جمع میکند عکس میفرستند که خودی نشان دهند ولی در اصل قافیه رو کاملا باخته ومیخاد ظاهر رو حفظ کند

    پاسخ
  • 7 اخلاقی 1402/9/17 13:5:40

    هدایت خواه اسطوره تکرار نشدنی استانه نشون به این نشون که هنوز که هنوزه هر کسی می خواد خودش رو نشون بده مجبوره یا خود را در کنارش تعریف کنه یا در مقابلش ولی در هر دو صورت این استاد هست که باز هم می درخشد

    پاسخ
  • 8 هومان رستمی 1402/9/17 12:21:40

    ههههههههههههه خدایی ای طنزله خت اینویسی ......یا وت دیکته ایکنن یا هم مطالب بقیه نشر اییی

    پاسخ
  • 9 میلاد 1402/9/17 12:19:59

    حاج غفاری کارش درسته ما دانشجویان دانشگاه آزاد ازایشون خیلی راضی هستیم کاش مسئولان اصولگرا هم چون ایشون فکر کنند.

    پاسخ
  • 10 سیسخت من 1402/9/17 11:39:36

    یک تاز میدان و بی رقیب دکتر روشنفکر زنده باد

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها