یادداشت
گفتگو و گزارش

اهتمام مسئولان استانی برای حرکت بر خلاف سیاست‌های دولت! / مرکز درمان ناباروری یاسوج تعطیل می‌شود؟!

عده‌ای پشت‌پرده به دلیل منافع شخصی در سیستم بیمارستان شهید جلیل دخالت می‌کنند و قصد تعطیلی این بخش را دارند. متاسفانه این اشخاص کارشکنی کرده و تجهیزات این بخش را فراهم نمی‌کنند.

اهتمام مسئولان استانی برای حرکت بر خلاف سیاست‌های دولت! / مرکز درمان ناباروری یاسوج تعطیل می‌شود؟!

مرداد ماه سال 1400 بود که اولین مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری شهرستان بویراحمد و دومین مرکز ivf دولتی استان در بیمارستان شهید جلیل یاسوج با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد.

تا پیش از این، یاسوج تنها مرکز استانی بود که از داشتن مرکز ناباروری محروم بود و زوج‌های نابارور مجبور به تحمل هزینه‌های گزاف برای رفتن به استانهای دیگر می شدند.

در دولت دوازدهم این مرکز افتتاح شد و اکنون در دولت سیزدهم که یکی از سیاستهای اصلی و شعارهای محوری آن تشویق مردم به فرزندآوری است گویا مسئولان استانی برای حرکت بر خلاف این سیاستها اهتمام جدی دارند!

بر اساس آمار در کشور از هر پنج زوج ایرانی یک زوج نابارور است و این در نوع خود یک تهدید برای آینده نسلی کشور است، همچنین طبق آمار بیش از 24 هزار زوج نابارور در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که آمار خیلی بالایی است.

پیش از این، تنها مرکز درمان ناباروری فعال و دارای امکانات پیشرفته کهگیلویه و بویراحمد در بیمارستان بی‌بی حکیمه گچساران بوده است، و در سال 1401 نیز در بیمارستان شهید جلیل یاسوج اولین مرکز تخصصی ناباروری بویراحمد ایجاد شد. اما متأسفانه این افتتاح فقط در حد نام بوده و این مرکز عملا از کار افتاده و رها شده مانده است.

شهین تاج آرامش متخصص زنان و زایمان و معاون سابق آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص این مرکز گفت: در سال‌های اخیر عواملی نظیر تغییر نقش زنان در فعالیت‌های اجتماعی، تأخیر در سن ازدواج، تغییر در سن داشتن فرزند، افزایش استفاده از روش‌های پیشگیری از باروری، آزاد شدن سقط جنین و وضعیت اقتصادی نامطلوب باعث کاهش میزان باروری در کشورهای صنعتی شده است.

آرامش افزود: بخش درمان ناباروری و ژنتیک بیمارستان شهید جلیل یکی از بزرگترین مراکز جنوب کشور است که حدود هشت ماه گذشته در شهر یاسوج شروع به فعالیت کرده است. مردم شریف استان برای درمان ناباوری به شهرهای شیراز، اصفهان و... مراجعه می‌کردند که برای راه‌اندازی این بخش سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم و از طرفی کهگیلویه و بویراحمد آخرین استانی بود که بخش درمان ناباروری در آن فعال شده است. مرکز درمان ناباروری و ژنتیک به دلیل موضوع مهم فرزندآوری و افزایش جمعیت در لیست مراکزی است که از طرف نهاد رهبری حمایت می‌شود و البته تاکید به فعالیت و حمایت ویژه از این مراکز در سطح کشور شده است.

وی با اشاره به سنگ‌اندازی‌ها از سوی اشخاص دارای نفوذ در استان، بیان کرد: عده‌ای پشت‌پرده به دلیل منافع شخصی در سیستم بیمارستان شهید جلیل دخالت می‌کنند و قصد تعطیلی این بخش را دارند. متاسفانه این اشخاص کارشکنی کرده و تجهیزات این بخش را فراهم نمی‌کنند. بیماران زیادی برای دریافت دارو و تجهیزات به بیمارستان مراجعه کردند اما هیچگونه تجهیزات درمان ناباوری در اختیار بیماران قرار نگرفت. رئیس بیمارستان شهید جلیل از دلیل کارشکنی‌ها اطلاعی نداشتند. اما باید پرسید که چه‌کسانی پشت‌پرده تعطیلی این مرکز هستند؟ متاسفانه این افراد سودجو به دنبال تعطیلی و ایجاد مراکز جدید برای افراد خاص هستند. برای راه‌اندازی مرکز ناباوری هزینه‌های زیادی پرداخت شده است. این مرکز یکی از سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی است و رهبر معظم انقلاب نیز بر این موضوع مهم تاکید دارند و از این مراکز حمایت می‌کنند، اما چرا در استان کهگیلویه و بویراحمد کارشکنی می‌کنند؟ چرا برای بیماران هیچگونه تجهیزاتی فراهم نمی‌شود؟ چرا برای تعطیلی این بخش تلاش می‌کنند؟ مردم استان کهگیلویه و بویراحمد توان پرداخت هزینه‌های گزاف از جمله کرایه تاکسی، اسکان و درمان در استان‌های دیگر را ندارند. این بخش به زوجین ناباور کمک می‌کند. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف از این کار شکنی‌ها چیست، گفت: از ما خواستند که به بیمارستان امام سجاد (ع) برویم درصورتی‌که مکان و کاربری مشخصی برای راه‌اندازی مرکز ناباوری در این بیمارستان وجود ندارد. همچنین برای تغییر کاربری بیمارستان شهید جلیل هزینه‌های زیادی پرداخت کردیم و حتی نقشه بیمارستان هم عوض شد. مدیران بیمارستان خلاف سیاست‌های نظام پیش می‌روند و کارشکنی به شکلی است که تجهیزات برای انجام خدمات در این بخش وجود ندارد. وقتی خدمات و تجهیزات نباشد نمی‌توانیم ویزیت کنیم. تجهیزاتی از جمله سوزن و دارو ارائه نمی‌دهند.

وی به اهمیت این بخش اشاره کرد و گفت: حدود ۲۰ درصد زوجین در استان ناباور هستند و اکثر مردم استان توان پرداخت هزینه‌های گزاف در استان‌های دیگر را ندارند. زوجین می‌توانند با مراجعه به این بخش مشکلاتشان را برطرف کنند.

منبع: کبنانیوز



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 22 نظر

  • 1 ۱۲۳ 1402/10/24 2:44:42

    پ سال این بیمارستان چقد بی تجربه و خام و بی تدبیر هستند. آخه چرا پرسنل میان کامنت میذارن؟ چرا باید ایقد راحت حیثیت کارتون رو زیر سوال ببرید؟ خجالت اوره شما کامنتاتون همش کار خودتون و علیه هم هستن. آدمش حالش به هم میخوره

    پاسخ
  • 2 همکار جلیل 1402/10/22 2:11:8

    اصلا ریاست و مدیریت بیمارستان اصلا اهداف جوان سازی کشور وکار این مرکز براشون مهم نیست مدتهاست برنامه حذف این مرکز را پیگیری می کنند چون بی تجربه هستند هرکجا کم می آورند دستور جمع کردن می دهند.مشکلات مرکز مدتهاست وجود دارد و هر وقت به مدیر بیمارستان مراجعه کردند جواب غیر اصولی دادند چون بلد نیستند.حساسیت کاشت یا ذخیره جنین در حد بهداشت محیط نمی دونند.

    پاسخ
  • 3 امیرمحمد 1402/10/21 10:25:5

    این مرکز خیلی وقته راه افتاده خدماتش هم تا الان بد نبوده،واقعا چند نفر از دوستام میشناسم بواسطه این بخش الان بچه دار شدن ولی مشکل اصلیش اینه ک امکانات یراش فراهم نمیکنن، همیشه میگن مشکل تامین وسیله و تجهیزات داریم، اگه مسولا واقعا میخان کمکی ب این مردم کنن امکانات براشون فراهم کنن تا اینا هم بتونن کارشونو انجام بدن،تا مردم محبور نشن برای بچه دار شدن این شهر و اون شهر آواره بشن..

    پاسخ
  • 4 نازنین 1402/10/21 10:21:39

    سلام متاسفانه همینطوره،مدیران سلیقه ای و ناکارآمد، منم چندین بار مراجعه کردم به دلیل نداشتن تجهیزات کارم انجام نشده،ما واقعا توان رفت و آمد به شهرستان های اطراف رو نداریم چرا نمیزارن تو این شهر ما هم یکم کارای درمانمون رو پیگیری کنیم؟! خانم دکتر آرامش واقعا دقیق و باوجدان کار میکنن برای ما اثبات شده اس،همین کارها رو میکنن که امثال خانم دکتر رو ما تو این شهر از دست دادیم.....یکم بخاطر رضای خدایی که نمی شناسید دلتون واسه مردم بسوزه

    پاسخ
    • 4 - 1 م پاسخ به : نازنین 1402/10/23 21:58:29

      مثل کاری که با دکتر پورانصاری کردن

  • 5 کادر درمان جلیل 1402/10/21 10:2:27

    افتونیوز این اخبار کذب رو از کجاتون در میارید؟؟؟ مرکز ناباروری به هیچ وجه تعطیل نشده تشریف بیارید با دوربینتون ببینید، چند مورد که باید به عرض برسونم اولا این سرکار خانم دکتری که مسئولین این بیمارستان رو به چنین اتهامات کذبی منتسب میکنه خودشون قریب به سه سال این مرکز افتتاح شده و به عنوان فردی مطلع کامل شهادت میدم که ایشوناز دادن مدارکش شخصی و تخصصی پزشکیشون به بیمارستان امنتا میکنند جهت صدور پروانه بهره برداری بخش ناباروری، اما چرا امتنا؟؟؟ چون ایشون درخواست اینو دارند که علاوه بر درامد حاصله از این بخش مبلغ ماهیانه بیست میلیون علی الحساب به ایشان بابت مدارکشون بیمارستان پرداخت کنند که هم خلاف قانون و هم به دور از انصاف و سیاست های دولت انقلابی میباشد، لازم به ذکر است که همین امتنا ایشون و نداشتن پروانه بخش ناباروری مشکلات قانونی برای بیمارستان به وجود آورده که مهمترینش اینه که پروانه بیمارستان به دلیل نداشتن پروانه بهره بردلری بخش ناباروری تمدید نشده و گرو کشی ناحق این خانم دکتر بیمارستان رو در چالشی بزرگ فرو برده، موضوع دوم بخش ناباروری تعطیل نشده به هیج منتهی تاکنون موفقیت متاسفانه نداشته و درصد موفقیت صفر بوده که شایدم دلیل اصلیش اینه که این خانم دکتر چون مادیات رو بر معنویات ترجیح داده با تمام توان کار نمیکنه شاید خدا داند

    پاسخ
    • 5 - 1 حکیم پاسخ به : کادر درمان جلیل 1402/10/22 21:57:8

      این رفتارا با بخش ivf , مسبوق به سابقه ست , اما این حد از هتاکی و تهمت و افترا , مربوط به این دوره ست

    • 5 - 2 پرسنل ای وی اف پاسخ به : کادر درمان جلیل 1402/10/22 10:0:7

      بعید میدونم از پرسنل باشین، اگر هم باشین کاملا از آمار بخش بی اطلاع هستین، چون هم آی یو ای و هم آی وی اف مرکز کوثر یاسوج کاملا در ریت جوابگویی نرمال هست، پس لطفا از روی غرض ورزی اطلاعات غلط ندین که باعث بشین اذهان عمومی نسبت به بیمارستان جلیل خدشه دار باشه.

    • 5 - 3 آیهان پاسخ به : کادر درمان جلیل 1402/10/22 9:50:8

      بخش ناباروری درسته تعطیل نشده اما با تعطیلی هم فرقی نداره چون توی هر دوره ای ی چیزیش میلنگه یا محیط برا کشت ندارن یا سوزن برا تخمک کشی ندارن یا لوله برا انتقال جنین ندارن که بنظرم اگه شما مسئولین این وسایل و لوازم رو براشون تهیه کنین مطمئنا که مرکز بسیار توانمدی هست چون هم دکتر با تجربه و دلسوزی داره و هم پرسنلش باسابقه هست، همونطوری که الان هم توی آی یو آی موفقیت چشمگیری دارن هم تا اونجایی که مطلعم جوابدهی آی وی اف شون خیلی خوب بوده چون خود من هم برا بارداری پیششون دارو گرفتم

    • 5 - 4 داراب سبحانی پاسخ به : کادر درمان جلیل 1402/10/22 9:37:4

      ریت باروری را باید معاونت درمان اعلام کنن نه ادمایی که اخلاق و انسانیت را فدای منافع شخصی میکنن. ریت باروری در این مرکز اماری بسیار خوبیه علیرغم کمبودامکانات این یک مرکز فوق تخصصی هست مگه میشه بدون امکانات انتظار توقع بیجا داشت

    • 5 - 5 حکیم پاسخ به : کادر درمان جلیل 1402/10/21 22:56:48

      اطلاعات کامل داری و میگی آمار موفقیت صفر درصده ؟!!! نشون میده که چقد خصومت داری با بخش IVF . بقول امام حسین ع : اگر دین نداری , حداقل آزاده باش .

    • 5 - 6 بنده خدا پاسخ به : کادر درمان جلیل 1402/10/21 21:6:30

      آقای محترم پرداخت fix payment اصلا غیر قانونی نیست. وقتی بخشی تک تخصصی باشد و فرد فراتر از موظفی در آن مرکز کار میکند و هر روز هفته درگیر می باشد و عایدی مادی هم برایشان نداشته باشد باید درخواست پرداخت ثابت نماید.

    • 5 - 7 پریا پاسخ به : کادر درمان جلیل 1402/10/21 20:43:30

      خوش بحالت ..تو که خود دکتر .... هستی ..کسی که این هم اطلاعات داره چرا این سیستم گرمایشی بخش را درست نمیکوه که این همه پرسنل با تجربه این بخش از سرما میارزند و پتو میپیچونند دور خودشون که تا پایان شیفت تحمل کنن

  • 6 رودابه 1402/10/21 1:25:23

    سلام من خودم بعد از چهار بار کاشت در اصفهان و یزد و شیراز و گچساران که باردار نشدم .بعد از ۷سال در یاسوج با داروی خانم ارامش با ای یو ای باردار شدم خدا خیر بدهد ب خانم ارامش

    پاسخ
  • 7 طاهره 1402/10/20 15:35:25

    وسیله نداشتنشون یه طرف برخورد زشت مسعولانشون یه طرف دیگر ..موقع مراجعه به مسعولین از جمله رئیس این بیمارستان به جای حل مشکل ما را مسخره میکنن که اینجا هزینه نکنید جواب نمیگیرید

    پاسخ
  • 8 سمانه 1402/10/20 15:32:33

    والا اینجا اصلا انگار بیمارستان نیست رئیس بیمارستان دیروز با برخورد بسیار زشتی که با خانم دکتر داشت همه ما را پشیمان کرد ..اصلا بهش نمی یومد رئیس بیمارستان باشه ..خیلی برخورد زشت و زننده ای داشت جلوی این همه بیمار با همکارای خودش

    پاسخ
    • 8 - 1 کادر درمان جلیل پاسخ به : سمانه 1402/10/21 10:8:32

      سلام بر شما همکار محترم مامای بخش ناباروری😃

    • 8 - 2 عسکری پاسخ به : سمانه 1402/10/21 0:26:32

      اینجا دیوونه خونه بود بیمارستان که نبود

    • 8 - 3 عسکری پاسخ به : سمانه 1402/10/21 0:24:32

      وقتی مدیریت ها سلیقه ای باشه همین آخر و عاقبت کار میشه..واقعا جای تعجب داره یکی نیست حداقل اینو راهنمایی کنه اگه زورشون نمیرسه بردارنش

    • 8 - 4 سمانه پاسخ به : سمانه 1402/10/21 0:21:47

      شوهر من کارمند یکی از ادارات هست قبلا بم گفته بود که بیمارستان جلیل را همه میگن رئیسش خیلی حرف پشتشه و فقط بخاطر اینکه پسر باجناق دکتر جاودان سیرت هست گذاشتنش رئیس و گرنه مدیریت بلد نیست و با ارباب رجوع هم برخورد مناسبی نداره ولی باور نمیکردم تا این برخورداشو دیدم

    • 8 - 5 ف محمدی پاسخ به : سمانه 1402/10/20 23:28:28

      شما هم بودین ؟ به شوهرم که گفتم , باور نمی‌کرد . من بعد مدتها اومده بودم , شانس من , جزو اخرین بیمارا بودم , بعد از دعوا . خانم دکتر سونوم کرد به مامایی که کنارش بود گفت تمرکز ندارم , بذار چک کنم ک چیزی رو از قلم ننداخته باشم . من اینهمه داروی گرون و هورمونی گرفتم خدا بزنه باعث و بانی اونایی که نمیذارن کار ما بشه .

  • 9 م محمدی 1402/10/20 13:16:23

    با سلام , هر وقت مراجعه کردیم یا میگن کشت نداریم , یا سوزن نداریم , یا نیرو نداریم . مسخره کردن ما رو . به دکتر گفتم من راضیم که دارو بهم بده برای عمل هر بیمارستانی که گفت شیراز ببرم , دکتر گفت صبر کن , هزینه ت کم می‌شود اینجا , کامل راه میفته . انگار خانم دکتر نمیدونه که تو شهر خودمون اصلا کاری انجام نمیشه

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها