-
یاسوج؛ شهری که شیخ شاخصش پیشهزن بود!
محمد مختاری
-
جزای نیکی جز نیکی نیست
جبار چراغک
-
زیبایی بر بستر فاجعه
سید غلام بلادی
-
یاسوج؛ شهری که شیخ شاخصش پیشهزن بود!
یادداشت مخاطبان
-
«لذت وقیح»
امراله نصرالهی
-
زنان و دولت چهاردهم
سیده فرزانه آرامش
-
شاقول اصلی در ماجرای قتل دکتر داوودی
فضلالله یاری
-
در این محنتسرا نابههنجاران و کج روان بزرگ شمرده شدهاند
پریچهر زعیمی
-
بیوه زنان
آفتاب افریدون
-
خلاصهای از مصاحبه با انقلابیون
علیرضا کفایی
آیا مسیر «عمامه صورتی» مسیر درستی است؟
هدف نهایی از ساخت عمامه صورتی چه بود؟ برخی در شبکههای اجتماعی با کامنتهای خود از این فیلم دفاع کرده و معتقدند شاید ساخت این فیلم به منزله توجه به نظرات طیف جوان جامعه درخصوص مسائلی همچون حجاب باشد.
پخش مستندی با نام «عمامه صورتی» در شبکههای اجتماعی، با واکنشهای گستردهای همراه شده است. این مستند ۳۰ دقیقهای ساخته حسین شمقدری است که پیشتر نیز مستندهایی با عناوینی از جمله؛ «دادگاه حمیدنوری»، «انقلاب جنسی» و «۳۳ سال سکوت» ساخته است.
حسین شمقدری در فیلم خود از حسین صفری بازی گرفته است که در فضای مجازی با نام «آخوند تکواندوکار» شناخته میشود. حسین صفری که سابقه بازی در سریال تلویزیونی «پایتخت» را نیز در کارنامه دارد، در سکانسهای مختلفی از این فیلم مستند، با جوانانی که برخی بدون حجاب هستند هم صحبت میشود.
حسین شمقدری، کارگردان این فیلم، فرزند جواد شمقدری معاون سازمان سینمایی و مشاور رئیسجمهور در دولت محمود احمدینژاد است. شمقدری سعی کرده سکانسهای مختلف عمامه صورتی را در فضاهایی متنوع، فیلمبرداری کند. در کنار تنوع سکانسها، موضوعات متعددی نیز در این فیلم مطرح میشود که از حجاب تا فسادهای مالی و اشرافیگری گسترده است. با این وجود بسیاری از پرسشهایی که پس از تماشای این مستند در ذهن مخاطب نقش میبندد، بی جواب میماند.
برخی رسانههای اصولگرا نسبت به پخش این مستند، واکنشهای مثبتی نشان نداند، برای مثال خبرگزاری تسنیم نوشت: «شمقدری بعضاً فرهنگ و مسئله اجتماعی را تبدیل به امر تجاری میکند و به جای آن که به عمق برود و به حل واقعیتر مسائل کمک کند، سودِ خود از آن مسئله را تأمین میکند. او مسئله و تابوها را، بهویژه درحوزه زنان و جنسی، میشناسد، ولی مستندهایش را در این حوزهها بهنحوی میسازد که شائبه تجارت با تابوها را بیشتر به ذهن متبادر میکند، تا مستندسازی تحقیقی و عالمانه».
یکی از نکاتی که درباره عمامه صورتی، مورد نقد برخی کاربران شبکههای اجتماعی قرار گرفت این بود که آیا همه سینماگران میتوانند در ساخت فیلمهای مستند یا غیرمستند خود از حضور و تصاویر زنان بی حجاب استفاده کنند؟ و اساسا هدف نهایی از ساخت این فیلم چه بود؟ برخی دیگر اما، با کامنتهای خود از این فیلم دفاع کرده و معتقدند شاید ساخت این فیلم به منزله توجه به نظرات طیف جوان جامعه درخصوص مسائلی همچون حجاب باشد.
فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با فرارو درباره فیلم عمامه صورتی می گوید: «من چندان اهل نقد فیلم نیستم، اما از منظر اجتماعی فکر میکنم روحانیت برای بازسازی خود باید راهکارهای دیگری را امتحان کند؛ یعنی باید حضور روحانیت در حکمرانی به حداقل برسد تا جنبه تبلیغی خود را حفظ کند و کارهای تحقیقی خود را انجام دهد. معتقدم، مادامی که روحانیت در حوزه سیاست و حاکمیت به شکل حداکثری حضور دارد، با ساختن این نوع فیلمها مشکل حل نمیشود. بالاخره مردم خواهی نخواهی نگرشهای خاص خود را نسبت به موضوعات دارند.مردم به علت مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تا حدودی ناراحتند و همه مشکلات را زیر سر روحانیت میبینند، چرا که هم اکنون همه پستهای کلیدی مملکت در اختیار روحانیون است و اگر هم پست ندارند، در جایگاهی نشسته اند که حاکم بر پستهای شهرستانها هستند، مثل ائمه جمعه؛ بنابراین معتقدم که این فیلمها نمیتوانند چندان تاثیری بر پر کردن شکافها داشته باشند.»
فاضل میبدی با بیان اینکه تعریف و انتظاری که برای روحانیت در عرف مردم و فرهنگ جامعه وجود داشت، تعریف دیگری بود؛ گفت: «تعریفی روحانیت مبتنی بر افرادی است که از گناهی دور هستند و مردم را به اعمال نیک دعوت میکنند، در کارهای خیر شریک هستند، خدمات اجتماعی انجام میدهند و دین خداوند را میشناسند و معرفی میکنند. اما زمانی که روحانیت در جریان حکمرانی حداکثری قرار گرفت که خود اعمال اشتباه را انجام داد و یا اگر دیگران کار اشتباهی مرتکب شدند، روحانیت در جهت توجیه کارهای اشتباه دیگران قدم برداشت، طبیعیاست که جامعه تعریف خود و نگاه خود از روحانیت را تغییر میدهد. روحانیت هم اکنون در جامعه ما، جایگاه خود قرار نگرفته، بلکه در جایی دیگر قرار گرفته است که جای او نیست.»
فاضل میبدی در ادامه با بیان اینکه حجاب مسئله چندم ما است؟ گفت: «یک شهروند، در جامعهای که زندگی میکند، حقوق زیادی دارد. حق حیات دارد، حق محیط زیست، شغل، رفاه اجتماعی و دهها حقوق ذاتی و فطری دارد. تا زمانی که حقوق اولیه شهروندانمان را براورده نکنیم، این مسئله حل نمیشود. یکی از حقوق اولیه، رعایت عدالت اجتماعی است. باید در جامعهای زندگی کنیم که در آن هوای پاک وجود داشته باشد، جامعهای که در آن، فقر و مشکلات اجتماعی نباشد. نمیشود که همه این مسائل را رها کنیم و مستقیم برویم به این سمت که به افراد بگوییم حجابت را درست کن. این روشها در جامعه ما جواب نمیدهد، مثل این که ابگوشت درست کنیم، ولی گوشت، ادویه و حبوبات در آبگوشتمان نریزیم. موقعی که حقوق انسانها را در جامعه رها کردیم و به سراغ تکالیفشان رفتیم، مشخص است که راه را اشتباه رفته ایم.»
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 پذیرش ۴۹۰ دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد طی امسال
- 2 نقش میدان گازی مختار بویراحمد در رفع چالش ناترازی انرژی
- 3 پذیرش بیش از دوهزار دانشجو در دانشگاه آزاد یاسوج طی سال تحصیلی جدید
- 4 تدوین برنامه توسعه و پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد
- 5 باند مالخران در دام پلیس کهگیلویه
- 6 کهگیلویه و بویراحمد تنها استان فاقد مجتمع فرهنگی کودک و نوجوان
- 7 تخریب ۵۰۹ فقره ساختوساز غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 8 کشف 118 کيلوگرم ترياک در گچساران
- رونمایی از ۱۲ کتاب جدید در شهرستان کهگیلویه/ از«آیین آزادگی» تا«سلطه نمادین علیه زنان» و «دلنوشتههای جادهای استان»
- استاندار: زیرساخت های حفاظت از جنگل های کهگیلویه وبویراحمد افزایش یابد
- طرح کاهش تعرفه واردات خودرو در صحن مجلس
- فرماندار دنا: مدیران خسته و بینظم را محترمانه بدرقه میکنیم
- شاعر و چهره ماندگار استان درگذشت
- غبارروبی گلزار شهدای گمنام گچساران به مناسبت هفته بسیج/ تصاویر
- تشریح بیمه "زنان خانهدار و دختران" از زبان سرپرست تامین اجتماعی گچساران
- پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه ایمن سازی و رفع نقاط حادثه خیز سپیدار - بنستان محور یاسوج - دهدشت
- مارگون با ۷۰ برنامه به استقبال هفته بسیج میرود/ جزییات
- انتصاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان/ سوابق
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!