یادداشت
گفتگو و گزارش

اختصاصی اَفتونیوز


عضویت روشنفکر در کمیسیون آموزش؛ «نوم خش کلگه ویرونه!»

در این گزارش بنا است عملکرد مهدی روشنفکر را در کمیسیون آموزش مجلس را بر مبنای مستندات مورد تحلیل و واکاوی قرار دهیم. در این مجال قصد نداریم با طرح مسائل سیاسی و جریانی به حوزه تخصصی آموزش جفا کنیم، بلکه این گزارش بر مبنای اعداد ارقام عملکرد ۴ ساله روشنفکر در کمیسیون آموزش مجلس را مورد بررسی قرار داده ایم.

عضویت روشنفکر در کمیسیون آموزش؛ «نوم خش کلگه ویرونه!»

اَفتونیوز| در این گزارش بنا است عملکرد  مهدی روشنفکر را در کمیسیون آموزش مجلس  را بر مبنای مستندات مورد تحلیل و واکاوی قرار دهیم. در این مجال قصد نداریم با طرح مسائل سیاسی و  جریانی  به حوزه تخصصی آموزش جفا کنیم، بلکه این گزارش بر مبنای اعداد ارقام عملکرد  ۴ ساله روشنفکر در کمیسیون آموزش مجلس را مورد بررسی قرار داده ایم.

بدیهی است، عملکرد این کمیسیون آنچنان مورد نقد بوده که حتی بسیاری از منتقدین از آن به عنوان سقوط آموزش یاد می کنند.

بررسی عملکرد روشنفکر از آن جهت دارای اهمیت است که وی نایب رئیس فراکسیون آسیب‌های اجتماعی مجلس، عضو کمیسیون آموزش مجلس ، عضو ناظر بر عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان و نایب رئیس فراکسیون امور عشایر ایران تمامی این موارد با آموزش ارتباط مستقیم دارند، در واقع وی از مهم ترین تصمیم گیرندگان حوزه آسیب های اجتماعی است که  عملکرد  ضعیف او میتواند باعث بالا رفتن آسیب‌هایی مانند، ترک تحصیل، اعتیاد و مهم تر خودکشی  شود.

در واقع، پایین بوده سطح کیفیت در مدارس عشایر و تعداد بالای مدارس ناایمن  در استان مستقیما از حوزه اختیارات نماینده بویراحمد  است.

یا برای نمونه، پرخاشگری دانش آموزان بعنوان یک  آسیب‌های اجتماعی مرتبط با دانش آموزان و  درگیری در مدارس حمل سلاح سرد به بالاترین اوج خود رسیده است.

حال با برررسی داده ها که در ادامه آورده می شود، بر مبنای اطلاعات بدست آمده، می‌توان گفت شرایط مطلوبی در حوزه آموزش بصورت عمومی در  کشور و به صورت خاص و ویژه در استان ما در حال سپری شدن نیست.

در سال ۱۳۹۹ در دوران تعطیلی کامل کلاس ها به دلیل گسترش شیوع ویروس کرونا همچنان مهدی روشنفکر به مجلس راه پیدا نکرده بود، در این زمان   میانگین درصد قبولی دانش آموزان در آزمون نهایی تمامی رشته ها ۷۸.۲۴ بود در خرداد ماه  سال ۱۴۰۰  که هنوز عزت خواه سکان آموزش پرورش نگرفته بود، میانگین درصد قبولی تمامی رشته ها به  ۸۱.۷۳ ٪  افزایش یافت.

اما این قصه تلخ و اسفناک از اینجا آغاز می شود، در حالی که طی سال‌های اخیر مدام از تریبون های مختلف روی حضور روشنفکر در کمیسیون آموزش مجلس گفته می شود و به تبع آن عده ای معتقدند به میمنت این حضور قطعا خدمات و مواهبی نیز برای استان می تواند داشته باشد اما در کمال تاسف و تاثر باید گفت،

در سال ۱۴۰۱ و در دوران ریاست حسنعلی عزت خواه[مدیر معرفی شده توسط نماینده بویراحمد] میانگین درصد قبولی دانش آموزان  ۷۳.۷۸ کاهش پیدا کرده و این عدد  در سال ۱۴۰۲ با سقوطی آزاد، درصد قبولی ها  به ۵۴.۲۱ درصد رسیده است!

اما این همه ماجرا نیست و اعداد و ارقام حکایت از واقعیات تلخ تر و اسفناک تری دارد.

میانگین‌نمرات نهایی رشته ریاضی فیزیک در کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ به میزان ۱.۸۵  کاهش پیدا کرد و به عدد ۱۰.۷۹  رسید  است اما باز متاسفانه  میانگین نمرات نهایی دانش آموزان ریاضی و فیزیک  استان کهگیلویه و بویراحمد از از ۱۰.۸۴  در سال ۱۴۰۱ به ۷.۵۶  در سال ۱۴۰۲ رسید یعنی به میزان  ۳.۲۸  کاهش داشتیم که نسبت به میانگین کشوری متاسفانه ۱.۴۳ به نسبت میانگین کشور  کاهش بیشتری داشته است.

و تاسف‌بار  از آن، در رشته ریاضی  در سال ۱۴۰۲، استان کهگیلویه و بویراحمد در امتحانات نهایی برای اولین بار در کشور در رتبه  آخر قرار گرفت.

این در حالی ست که نمرات نهایی تاثیر مستقیم بر کنکور سراسری داشت و به همین جهت شاهد یکی از ضعیف ترین نتایج کنکور ریاضی به خصوص کاهش رتبه های زیر ۱۰۰۰ در سال‌‌های  اخیر بودیم.

میانگین‌نمرات نهایی رشته علوم انسانی در کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ به میزان ۱.۴۵ کاهش پیدا کرد و به عدد ۸.۷۵ رسید  در حالی میانگین نمرات نهایی دانش آموز علوم انسانی در استان کهگیلویه و بویراحمد از از ۹.۴۳  در سال ۱۴۰۱ به ۶.۹۴ در سال ۱۴۰۲ رسید، این یعنی ۲.۴۹  کاهش داشتیم که نسبت به میانگین کشوری ۱.۰۴ کاهش بیشتری بوده و این یک فاجعه برای آموزش استان بود.

در رشته انسانی در سال ۱۴۰۲، استان کهگیلویه و بویراحمد در امتحانات نهایی  در میان چند استان آخر کشور قرار گرفت.

این در حالی ست که نمرات نهایی تاثیر مستقیم بر کنکور سرارسری داشت و به همین جهت شاهد یکی از ضعیف ترین کارنامه های کنکوری در مدیریت آموزش و پرورش بودیم.

در یک جمع بندی نهایی اگر با قضاوتی بی طرفانه کارنامه مهدی روشنفکر در کمیسیون آموزشی مجلس بررسی کنیم در ابعاد استانی و ملي وی چیزی برای ارائه و دفاع از خود ندارد.

در حقیقت آمارها نشان می‌دهد، در شرایط، سقوط آموزش و  فرهنگ ما شاهد  صعود آسیب‌های اجتماعی در سایه حیف و میل بیت المال بوده ایم.

طبیعتا، بیشترین آسیب و بیشترین خسارت این سقوط آموزشی را دانش آموزان  شهرستان‌های مارگون و زیلایی، سادات محمودی، دیشموک، قلعه رئیسی و  لنده تجربه خواهند کرد.

در نهایت پرسید، مگر شعار شما ( آقای روشنفکر)  حمایت از محرومین نبود؟ مگر شعار شما شکوفایی استعدادها نبود؟ مگر شعار شما حمایت از نخبگان نبود؟ چه اتفاقی افتاده که در آموزش و پرورش نه به نخبگان برای آموزش و مدیریت بهایی داده می‌شود نه استعداده شکوفا می‌شود نه به محرومین خدمتی قابل قبول ارایه می شود؟اما از موارد دانش آموزان که بگذریم نمی‌توان از کمیسیون آموزش مجلس در سالهای اخیر گفت اما از جفایی که بر سر معلمان و فرهنگیان نگفت و ننوشت، طرح رتبه بندی معلمان طی سالها نقطه آمال و آرزوهای این قشر بود تا با اجرایی شدن آن شاهد گشایش حداقلی در زیست روزمره آنها باشد اما کمیسیون آموزش مجلس نه تنها از حقوق معلمان دفاع نکرد بلکه در یک همکاری و هم دستی ناجوانمردانه با دولت این مطالبه عمومی را به قهقرا برد.

اکنون مهدی روشنفکر بعنوان عضو خاص و برجسته کمیسیون آموزش چه پاسخی در قبال جفای رفته بر معلمان کشور به ویژه حوزه انتخابیه خود دارد؟ این طرح با این کیفیت پایین  اگر اجرایی نمی‌شد حداقل امید و آرزو و انگیزه ای برای فردای فرهنگیان وجود داشت اما با اجرایی بد و دور از انتظار آن، برای معلمان رمقی باقی نمانده و  در این شرایط سخت اقتصادی کور سوی امید آنها نیز از بین رفته است، حال باید خطاب به افرادی که از  روشنفکر   قدیس و سمبل می سازند باید گفت از استفاده از عناوین و القاب با احتیاط حرکت کنید و حداقل اندکی در خصوص کارنامه پر از بحث وی اندکی تحقیق و تفکر کنید.

در پایان جناب آقای روشنفکر که خود تجربه سالها فعالیت در حوزه آموزش را داشته اند و چه در مدارس، دانشگاه فرهنگیان و همچنین معاونت اداره کل آموزش و پرورش استان با همه این چالش ها مواجه بوده اند اینک چه نمره ای به عملکرد خود میدهند؟  با این کارنامه سیاه و عملکرد ضعیف نماینده در یک کمیسیون تخصصی داشته آیندگان او را چگونه قضاوت خواهند کرد؟ آیا جناب روشنفکر در اسفند ماه بعنوان یک شهروند در انتخابات شرکت کند دوباره عملکرد  خود رای خواهد داد؟



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 12 نظر

  • 1 منتظر عدالت 1402/11/8 14:24:25

    اموزش وپرورش را عزت خواه با باندبازی و سپردن مسئولیتها به افراد بی سواد و چماقدار و از طیف وطایفه خودش نابود کرد

    پاسخ
  • 2 سیسخت 1402/11/1 22:55:58

    آقای روشنفکر ما نمیدونیم شما چطور روت میشه دوباره به مراسمات فاتحه خونی و دیدار با مردم محروم این استان بری واقعا ما نمیدونیم در این چهار سال به غیر از .... بازی در دستگاه های دولتی به نفع دوستان و اشنایان خود چه کار دیگری برای این استان انجام دادی. شما باید جوابگوی همه این مشکلات باشید از جمله همین مشکلات بزرگ و جبران ناپذیر آموزش و پرورش را که با آینده و زندگی همه نوجوانان استانمون بازی و نابود کرده تنها شما باید جواب گو باشید.......

    پاسخ
  • 3 شایسته 1402/11/1 17:51:22

    اگرکاراموزشی نبود به جاش کار انتخاباتی شبانه روزی که هست همه هم می بینند چه خبره دراین سازمان به شدت سیاسی شده حق وتو داره کسی نمی بینم ککش بگزه که اموزش پرورش به کدام بی راهه داره می رود

    پاسخ
  • 4 دلبر 1402/11/1 14:30:22

    آقای مدیرکل ، میشه بفرمایی آقای موسوی ارشد هر روزه با روشنفکر دنبال چی هست

    پاسخ
  • 5 بویراحمد واحد 1402/10/30 10:50:20

    خیر اصلحتر را انتخاب میکنیم

    پاسخ
  • 6 محمدی 1402/10/29 16:3:34

    آقای دلشاد میشه بفرمایید اون آقای ارجاسب بهشتی رو که از کادر خدماتی شماست هر روز یا جنوب یا شماذ یا شرق و یا غرب ماموریت هست دلیل ماموریتش چیه خدا را در نظر بگیرید

    پاسخ
  • 7 یزدگرد 1402/10/28 19:4:19

    درود بدور از هر گونه حب و بغض عرض میکنم ، دوره نمایندگی آقای روشنفکر برای بویراحمد تلخ ترین و ضعیف ترین دوره بوده که تا کنون بیاد نداریم کل هوش و حواس اقای روشنفکر فقط در تغیر و جابجایی معلمین در همه ی سطوح بوده ولاغیر پروزه ها همه تعطیل عزم ایشون جزم برای عزل مدیران مخالف ...

    پاسخ
  • 8 طاهر 1402/10/28 15:51:12

    واقعا این ضعف مدیریتی باعث میشه دانش آموزان ما بی رقم و بی حوصله ودچار ناهنجاری های اجتماعی بشن سوا از اینکه بی سواد یار بیان

    پاسخ
  • 9 نوذری 1402/10/28 12:52:34

    میگم شما خبرگزاریها دنبال چی هستین اونجاتون ک سوخته بزار باز هم بیشتر بسوزه روشنفکر اگه کار بلد نبود عضو چنتا کمیسیون نبود.اگه کاربلدنبود برا زلزله سیسخت۵درصد سهمیه کنکور نمیگرفت شما مشکلتون چیز دیگه ای

    پاسخ
    • 9 - 1 دنای سرافراز پاسخ به : نوذری 1402/10/30 11:3:46

      زلزله ودرصد کار خود دولت هست رلطی نداره زلزله کرمانشاه قبل از زلزله سی سخت بود همبن درصد تعلق گرفت سال 96تازه دانشگاهها ی سراسر کشور به دانشجویان کرمانشاهی مبلغ 500هزار تومان هدیه داد. تا جایی که شنیدم بودجه زلزله سی سخت برگشت خورد. حتی در سفر ریاست جمهوری نتونستند صحبت واز حق وحقوق استان دفاع نمایند. تموم مث کبک سر زیر برف برپید ونمی خواهید واقعینها را ببینید. وبشنوید. در پایان ازاده مدیر دنا مبگفت این درصد را من گرفتم...

  • 10 دنا 1402/10/28 10:9:54

    بنده خدا !! انگار روشنفکر اصلا معنی و مفهوم این اعدا و ارقامو میدونه !! از روشنفکر تعداد فاتحه خونیها ، دیار بینی ها ، و تعداد مدیران و منصوبین باند خودش و اینکه هرکدومش چند رای برایش جور کرده رابپرس و فارق !! عزتخواه و سبحانی و دلشاد فقط به رای وی فکر کنند ، دانش آموز و معام و درس و مشق و نمره و معدلل ولللششش !!

    پاسخ
  • 11 بویراحمدی 1402/10/28 10:3:1

    جوری مطلب می‌زنید مثل اینکه بویی از سیاست وقوانین نبرده اید چهل سال یادتون نبود نخبه هستید حتما هر که این اراجیف رو نوشته خودش رو نخبه میدونه

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها