یادداشت
گفتگو و گزارش

یادداشتی از ایرج اقبال فر


قدم زدن «بهرامی» دركوچه هاي بزرگ نجابت

نجابت، نقطه مقابل پرده دری و هتاکی است و اینگونه است که نجبا همیشه محبوب بوده اند و ماندگار.دوست داشتنی مثل بوی عطر نرگس، مثل نرمش زیبای قطره های باران.مثل درخشش و انعکاس نور آفتاب در آب چشمه پس از یک مه غلیظ.مثل صفای چشم نواز دامنه های یک تپه سبز گرمسیری در اسفند و صخره های زیبای دنا در اردیبهشتی سردسیری.

قدم زدن «بهرامی» دركوچه هاي بزرگ نجابت

اَفتونیوز| ایرج اقبال فر فعال سیاسی و اجتماعی در یادداشتی نوشت: 

آدمیزاد مجموعه ای از خصلتها است.مجموعه ای است از طعم ها و رنگها.ترش و تلخ و شیرین، کلکسیونی از عطرها و رنگها، مثل گلها و شبیه رنگین کمان.

اما گاهی در بین همین ابنای بشر یک آدمی پیدا میشود که یک خصلتی از او بارزتر میشود‌گاهی یک مشخصه ای در وجود یک شخصی باعث وجه تمایز او میشود.گاهی طعم و بو و عطر یک شخص، با طعم و بو و عطر دیگر آدمیان تفاوتی ملموس پیدا میکند.گاهی یک رنگ از آدمی نسبت به دیگر رنگها درخشندگی خاصی پیدا میکند.آدمیزاد است دیگر. خصلتها یا ذاتی اند و یا عرضی.

ویژگی ها یا اکتسابی اند و یا از ذره ذره وجود انسانها ساطع میشوند.به گمانم، در وجود محمد بهرامی یک خصلت ویژه ای، برجسته تر است.

یک چیزی باعث تمایزش میشود در بین همه مدعیان این روزهای انتخابات بویراحمد.

او نجیب است. نجابت، اکتسابی نیست، ذاتی است.محمد بهرامی، نمیتواند نجیب نباشد. از نجابت گریز و گزیرش نیست.

وقتی حرف میزند، گوئی به تعبیر اخوان ثالث دركوچه هاي بزرگ نجابت قدم میزند.

گام که بر میدارد، نجابتش هویداتر میشود.سخن که میگوید،این خصلت ویژه اش بیشتر بر دل می نشیند. محبوبیت، حاصل همین خصلتهای ویژه است.نجابت با مظلومیت و سکوت و محافظه کاری وجه افتراق دارد. نجابت اتفاقی نیست.نجابت پیش زمینه بزرگی است.از اسباب خاص تواضع است.از لوازم اصلی صبر است.نجابت، حاصل یک بزرگ منشی عمیق است.یاد گرفتنی نیست.

نجابت با شجاعت هم پیوند دارد.مگر نه این است که شجاع ترین آدمها کسی است که بر خشم اش چیره شود؟ و چه کسی بهتر از یک انسان نجیب میتواند در مقابل گستاخی و تهمت و توهین و افترا، سکوتی مهربانانه پیشه کند؟

نجابت، نقطه مقابل پرده دری و هتاکی است و اینگونه است که نجبا همیشه محبوب بوده اند و ماندگار.دوست داشتنی مثل بوی عطر نرگس، مثل نرمش زیبای قطره های باران.مثل درخشش و  انعکاس نور آفتاب در آب چشمه پس از یک مه غلیظ.مثل صفای چشم نواز دامنه های یک تپه سبز گرمسیری در اسفند و صخره های زیبای دنا در اردیبهشتی سردسیری.

و چه ترکیب خوبی است اینکه کسی نجابت و سیاست و اراده را به هم پیوند دهد.و محمد بهرامی اینگونه است.نجیب، مثل دنا، نجیب مثل بویراحمد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 شهروند 1402/12/16 12:39:15

    درود جناب ایرج اقبالفر حق مطلب را ادا کردید به قول زنده یاد مهدی اخوان ثالث بزرگ: دمت گرم و سرت خوش باد

    پاسخ
  • 2 محسن 1402/12/4 18:51:40

    درود بر بهرامی

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها