-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
-
آقای استاندار زمان خداحافظی فرا نرسیده است؟
محمد نجفی نژاد
-
یاسوج فاقد المانهایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است
یادداشت مخاطبان
-
سعدی؛ جامعهشناسی شاعر
امراله نصرالهی
-
از زندگی تا مرگ؛ در سوگ برادر/ «جمال» همه دار و ندار ما بود
محمد طاهر اکوانیان
-
انتخابات در کهگیلویه و مسئولیت جامعه (قسمت دوم)
نوروز پرندوار
-
استاندار؛ تنگ پیرزال؛ سقوط مرگبار
حسین بویراحمدی اصل
-
صبر استراتژیک جمهوری اسلامی نباید نقطه ضعفی در قبال دشمن باشد
سید علی کشاورز
-
سکوت برهها، زوزهی مرگ/ فاجعهی مدیریتی یا خطای انسانی؟؟!
یعقوب درویشیان
-
انتخابات و مسئولیت پذیری جامعه(بخش اول)
نوروز پرندوار
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
- عشایر «دیلگون» بویراحمد خطاب به مدیرکل امور عشایر استان/ آقای «آذرفر» جادههای ما توجه میخواهند
- بلوطهای بخش پاتاوه ایستاده جان میدهند/ منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟
- جوانان کهگیلویه وبویراحمدی در گیرو دار مشکلات ازدواج
- تلههایی که در کهگیلویه و بویراحمد جان میگیرند
- عکس| خورشیدگرفتگی آمریکای شمالی از نگاه ایستگاه فضایی بینالمللی
- ساخت سد، آری یا خیر؟
- مصائب ناتمام مدارس دیشموک/ سازمان نوسازی مدارس کجاست؟
- فاجعه زیست محیطی اطراف یاسوج و آشنایی با دهیاران بیتدبیر+ تصویر
- معارضات محلی در تنگ کبوتری یاسوج پروژه آبرسانی را متوقف کرد
در چه صورت صدای فقیرترین و ثروتمندترین افراد جامعه شنیده می شود ؟
برزین آراسته یکی از مخاطبین این پایگاه خبری یادداشتی تحت عنوان زیر در اختیار این پایگاه خبری قرار داده است:
اَفتونیوز| برزین آراسته یکی از مخاطبین این پایگاه خبری یادداشتی تحت عنوان زیر در اختیار این پایگاه خبری قرار داده است:
لازمه توسعه همه جانبه در یاسوج و سایر شهرهای استان رفتن به سمت توسعه حکمرانی محلی مطلوب است
توسعه پایدار و حکمرانی محلی مطلوب در آغاز هزاره سوم میلادی ، مدیریت سازمانهای محلی در قلمرو شهر و روستا را از رویکرد حکمرانی مطلوب که بر مشارکت نظام یافته شبکهای از عوامل و بازیگران عرصه محلی متمرکز تاکید دارد تاثیر پذیرفته است . در بافت جدید حکمرانی محلی مطلوب مسئولیتها و اختیارات حکومت محلی شوراهای شهر شهرداریها و سایر نمایندگان دولت مرکزی در حوزههای شهری و روستایی بازآفرینی شده است و قدرت به نحو عادلانه میان شبکهای از سازمانهای محلی وابسته به بخش دولتی ، شرکتهای خصوصی و تشکلهای مدنی توزیع میگردد .
اما نقش حکمرانی مطلوب در عرصه توسعه پایدار جامعه محلی چیست ؟برنامه توسعه ملل متحد میگوید: که حکمرانی اعمال اقتدار سیاسی اقتصادی و اداری کشور و دربرگیرنده فرایندها، سازوکارها و نهادههایی میداند که در پرتو آن منافع شهروندان و گروهها پیگیری شود و آنان بتواند بتواند از آن طریق حقوق خویش را مطالبه کنند و تعهداتشان را برآورده نمایند و اختلافهایشان را تعدیل کنند .
اما از طرفی دیگر صندوق بینالمللی پول حکمرانی مطلوب را در گرو مدیریت پاسخگو و شفاف منابع مالی کشور برای نیل به اهداف توسعه اجتماعی و اقتصادی پایدار دانسته است ضمن اینکه بانک جهانی گوید که ارتقای ارزشهای مردم سالاری ، کنترل فساد ،تحکیم حقوق انسانی و پاسخگویی را از ارزشهای اصل حکمرانی مطلوب میداند و در نگاه دیگر میتوان مولفههای حکمرانی مطلوب را برخورداری از یک جامعه مدنی پویا ، نهادههای سیاسی مستقل ، حاکمیت قانون ، دیوان سالاری اثربخش و کارآمد و پاسخگو و اقتصاد قوی دانست.
موضوع حکمرانی پدیده نوینی در کشور نیست و نشانههای حکمرانی در تمدن قدیم بشری وجود دارد و مفهوم این واژه با مفهوم حکومت تفاوت دارد حکومت به منابع قدرت و اختیاری اشاره دارد که از سوی مردم برای یک دوره زمانی مشخص به حاکمان جامعه داده میشود . اما حکمرانی مفهومی وسیعتر از حکومت دارد و آن حاصل از همبستگی و تعامل اقدامات و رفتارهای بازیگران بخشهای مختلف جامعه هست حکمرانی مطلوب در قلمرو فراملی، ملی و محلی کاربرد گستردهای یافته است . یکی از ابعاد منطقهای حکمرانی حکمرانی محلی مطلوب و حکمرانی شهری مطلوب است که به کیفیت اداره امور محلی در حوزههای شهری و روستایی اشاره دارد و بیانگر اعمال اقتدار سیاسی اقتصادی و مدیریتی توسط شبکه ای از بازیگران رسمی حکومت محلی ، بخش خصوصی و نهادههای مدنی در حوزههای شهری و روستایی است و آنچه که تعیین کننده محلی بودن حکمرانی ست میزان مشارکت موثر شهروندان و بازیگران محلی در تعیین آرمانها و خواستههای محلی و تلاش مشترک برای تحقق اهداف و خواسته جامعه محلی است. حکمرانی محلی با تمرکز زدایی و واگذاری قدرت از سوی دولت مرکزی به مقامات و اجتماعات محلی تحقق مییابد که اگر ما بر فرض این موضوع را به معنای واقعی در مجموعه شورای شهر و شهرداری و برخی نهادهها در استانمان حاکم کنیم میتوانیم شاهد رونق و توسعه همه جانبه در شهرهای استادمان باشیم ساختار شورای شهر و مجموعه شهرداری یک نوع از حکمرانی محلی میباشد چرا که وظایف و اختیارات و همینطور مسئولیت ارائه طیف زیادی از خدمات محلی از قبیل خدمات نظافتی و بهداشتی ، توسعه اجتماعی ،امور حمل نقل و غیره را با تفکیک از دولت مرکزی به عهده دارند و همچنین وظایف دیگر همچون نظام مالیه(پرداخت مالیات) یا مالیات عمومی و بودجه محلی دارند که میتوانند با تعیین عوارض و مالیاتهای محلی درآمدزایی کنند و یا اینکه در حکمرانی محلی میتوانند در جذب و استخدام نیروی انسانی خود از اختیارات کافی برخوردار باشند چهارم مقامات محلی تحت هدایت و نظارت شوراهای منتخب مردم ظایفشان را میتوانند انجام دهند و همچنین مقامات وابسته به دولت مرکزی و مدیران در استان و در حوزه محلی نقش مشاورهای و سرپرستی را ایفا کنند.
کارگزاران موسسات بینالمللی و صاحب نظران دانشگاه ها برای حکمرانی مطلوب شاخصهای قابل سنجشی را معرفی کردند از جمله مشارکت ، حاکمیت قانون ، شفافیت ، جوابگویی به خواستههای ذینفعان ، عدالت اجتماعی ، اثربخشی و کارایی ، اجماع و وفاق ، پاسخگویی و افق راهبردی از شاخصهای پذیرفته شده برای اندازهگیری حکمرانی است .
بنابراین کشورهایی در حال توسعه میتوانند با حکمرانی مطلوب برنامه توسعه اقتصادی سیاسی و اجتماعی را در شهرها و حوزههای محلی محقق سازند و در این بستر حکمرانی مطلوب با فراهم نمودن بسترهای همکاری و مشارکت بخش خصوصی ، بسیج شهروندان ، تاکید بر ارزشهای حاکمیت قانون و احترام به حقوق انسانی میتوان آهنگ رشد و توسعه اقتصادی را شتاب بخشید و این نوع حکمرانی میتواند کمک کند تا راهکارهای برای ریشه کردن فقر ، بی عدالتی و ناامنی که در استان ما بیداد میکند به دست آید و محیطی فراهم سازد که سازمانها ، شرکتها ، شهروندان و سایر
نهادهها در فرایند مدیریت توسعه شهری پایدار احساس مسئولیت و تکلیف نماید و برنامههای فقر زدایی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در سایه تحقق شاخصهای حکمرانی و در بستر اصلاحات سیاسی و اداری امکانپذیر است
. چنانچه انتظار میرود در حکمرانی محلی مطلوب اولویتهای سیاسی اقتصادی و اجتماعی محلی که حاصل فرایند اجماع و توافق ذینفعان و عاملان بخشهای مختلف( شوراها ، نهادهای مدنی ،بخش خصوصی ، مقامات اداری ، گروههای با نفوذ محلی) است توجه میشود و از این بستر میتوان انتظار داشت که صدای فقیرترین و ثروتمندترین شهروند جامعه در فرایند خط مشی گذاری شنیده شود و فقر در جامعه نازلترین حد ممکن رسد
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 اجلاسیه ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه برگزار میشود
- 2 دومین پایگاه اورژانسهوایی کهگیلویه وبویراحمد در گچساران راه اندازی می شود
- 3 بوکسور هماستانی به اردوی تیم ملی بوکس دعوت شد
- 4 خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد
- 5 توزیع اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد مبنای منطقی ندارد
- 6 پوشش بیمه خدمات درمان ناباروری به یک هزار و 391 زوج نابارور در استان کهگیلویه وبویراحمد
- 7 اراضی مرغوب کشاورزی در چنگال منفعتطلبان/ برخورد جدی با متخلفین
- 8 اولین کارگروه مسکن شهرستان مارگون برگزار شد
- توضیحات مدیرکل ارتباطات در خصوص ضعف ارتباطی جاده دهدشت _ پاتاوه/ رادمنش: با هر سرقت یک یا دو هفته از مدار خارج می شویم
- در مدیریت نگاه جغرافیایی نداریم/ امیدوارم بتوانیم برای مسکن فرهنگیان قدمی برداریم
- جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از آمارهای خود دفاع کرد
- به استقبال کلنگزنی یک پروژه عامالمنفعه در کهگیلویه
- در صورت عدم رسیدگی مطالبه سد آبریز را به دفتر رهبری میبریم
- استاندار: سد آبریز آرزوی بر دل مانده مردم و پایانی بر گوجه چینی است
- موحد: با هیچ سرمایه گذاری تعارف نداریم/ معاون اجرایی رئیس جمهور: مجوزهای لازم گرفته شد/ استاندار: بیش از سیصد نفر شاغل می شوند
- پاسخ آب و فاضلاب استان به خبر اَفتونیوز
- تلاش های بی نتیجه برای یافتن کودک ۵ ساله در رودخانه خرسان
- مخالفت مجلس و دولت با افزایش تعداد نمایندگان/ اضافه شدن یک کرسی در مجلس برای حوزه انتخابیه شهرستانهای بویراحمد دنا و مارگون منتفی شد
نظرات ارسالی 1 نظر
که تو خه یه بیسوادی ای نوشتیله و کوچو کپی پیست کردی؟ فکر ایکنی مردم نونن
پاسخ