یادداشت
گفتگو و گزارش

سیر تا پیاز سد سقاوه از زبان فرماندار مارگون

رفع موانع احداث سد سقاوه گامی بلند به سوی آبادانی و توسعه شهرستان مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد و بستری برای شکوفایی ظرفیت های کشاورزی و گردشگری این منطقه خواهد بود.

سیر تا پیاز سد سقاوه از زبان فرماندار مارگون

احداث سد سقاوه اگرچه در سفر مرداد ماه پارسال رییس جمهور و هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد با پیش بینی بیش از چهار هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب کلنگ زنی شد اما عملیات احداث آن به علت برخی معارضات محلی راکد ماند و اکنون موانع ساخت این طرح مهم برطرف شده است.

شهرستان مارگون موقعیت ها و ویژگی های منحصر به فردی برای توسعه دارد که از جمله می توان به همسایگی با استان چهار محال و بختیاری ، قرار گرفتن در مسیر جاده ملی پاتاوه – دهدشت و همچنین مسیر یاسوج به اصفهان ، داشتن شرایط مساعد آب و هوایی و ظرفیت های ویژه گردشگری اشاره کرد که امید می رود با ساخت این سازه بزرگ آبی بستر بهبود درآمد شهروندان ساکن این شهرستان کوچک فراهم شود.

مسوولان کهگیلویه و بویراحمد امید دارند با احداث سد سقاوه و بهره وری از رودخانه ها و چشمه ساران پرآب افزون بر رونق بیشتر کشاورزی زمینه پرورش ماهی نیز در این شهرستان فراهم شود.

از آنجا که منطقه سقاوه در شهرستان مارگون در آینده به یک شهرک صنعتی بزرگ تبدیل خواهد شد و بیشتر صنایع به آب نیاز دارند و هم اینک نیز کارخانه سیمان مارگون در این شهرستان به عنوان بزرگترین واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارد این سازه بزرگ از مطالبات مردم بوده است.

مارگون در سال ۱۳۹۸ به استناد ماده ۱۳ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب سال ۱۳۶۸ به پیشنهاد وزارت کشور و با تصویب هیات دولت به شهرستان ارتقا یافت.

رفع موانع احداث سد سقاوه

فرماندار شهرستان مارگون گفت: بخشی از ۶۷ هکتار گستره در نظر گرفته شده برای ساخت سد سقاوه متعلق به شهروندان ساکن این شهرستان بود که پس از تشکیل پرونده قضایی و رای به نفع مردم با اختصاص اعتبار مورد نیاز زمینه رفع این مشکل فراهم شد.

مختار اندرخور تاکید کرد: زمین های مذکور با اختصاص ۸۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداران تملک شد و این مانع برطرف شده است.

وی تاکید کرد: صاحبان معادن سنگ از دیگر معارضان احداث این طرح مهم بودند که با توجه به اینکه سنگ های معادن آنان در احداث تاج سد سقاوه کاربرد دارد دولت با آنان در این خصوص همکاری می کند.

فرماندار مارگون تاکید کرد: سد سقاوه از بزرگترین طرح های این شهرستان است که با برآورد ۱۳ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری قرار است احداث شود امری که پس از تحقق تحولی چشمگیر در توسعه این شهرستان ایجاد می کند.

اندرخور با اشاره به اینکه طرح احداث سد سقاوه با هدف تامین آب صنعت ، کشاورزی، کنترل سیلاب، و کمک به اشتغالزایی و بحث گردشگری اجرا می شود عنوان کرد: عوامل اجرایی احداث سد سقاوه هم اکنون تجهیز کارگاه را انجام داده اند و سد در مسیر ساخت قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: طرح ساخت سد سقاوه از ارمغان های مهم سفر رییس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد است که چهارهزار و ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب و ۸۰۰ میلیارد ریال تخصیص اعتبار دارد.

فرماندار مارگون با اشاره به اینکه مراحل تجهیز کارگاه سد سقاوه انجام گرفته است ،افزود: احداث این طرح به عنوان مطالبه اصلی مردم از مسوولان در مسیر اجرای عملیات ساخت قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: سد سقاوه دارای مجوزهای تخصیص آب، زیست محیطی، ماده ۲۳ و پدافند غیر عامل است.

جزئیات سد سقاوه مارگون

سد مخزنی سقاوه بر روی رودخانه سقاوه از سرشاخه‌های رودخانه لوداب و در حدود سه کیلومتری جنوب شرق شهر مارگون و در حدود ۷۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث می شود.

پروژه سد خاکی سقاوه با ارتفاع ۴۵ متر در شهرستان مارگون ساخته می شود به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد یکی از اقدامات دولت سیزدهم است

مارگون با جمعیتی حدود ۲۱ هزار نفر در فاصله ای حدود ۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع گردیده است و حدود ۱۷ هزار نفر از جمعیت این شهرستان جدید روستایی و بالای سه هزار و ۵۰۰ نفر نیز جمعیت شهری دارد.

منبع : ایرنا



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 علیناز بَیبَختووو 1403/2/13 19:45:58

    فرموندار مارگون باید بره... ۲۴ ساعت ادبیات مدارس گوشه سیش آماده کنیت...

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها