در گفت و گو با اَفتونیوز مطرح شد؛


توضیحات مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی پیرامون ابهامات آمار و توزیع کودهای شیمیایی در استان

سید علی لاهوتی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان دیروز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در گفت و گو با خبرنگار اَفتونیوز به برخی ابهامات پیرامون آمار و توزیع کود در استان پاسخ داد

توضیحات مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی پیرامون ابهامات آمار و توزیع کودهای شیمیایی در استان

اَفتونیوز| سید علی لاهوتی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان دیروز سه شنبه  ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در گفت و گو با خبرنگار اَفتونیوز به برخی ابهامات پیرامون آمار و توزیع کود در استان پاسخ داد و اظهار  داشت، شرکت خدمات حمایتی وظیفه تامین و توزیع انواع و اقسام کود های شیمیایی را بر عهده دارد.

لاهوتی گفت، از سال ۱۴۰۲ توزیع کود در کشور بصورت هدفمند دنبال شد و سازمان سعی کرده متناسب با الگوی کاشت  کودهای شیمیایی را ساماندهی کند، در واقع، توزیع کود ها مبتنی بر اولویت های محصولات کشاورزی در استان است.

این مدیر در ادامه تشریح کرد، برخی محصولات به دلیل آب بر بودن  مانند هندوانه، صیفی جات جز الگوی کشت ما نیست.

این مدیر حوزه کشاورزی در ادامه افزود، با توجه به شرایط تحریمی کشور ما بحث ذخیره استراتژیک را بسیار جدی دنبال کردیم.

لاهوتی اضافه کرد، ذخیره انباری ما از ۳۵۰۰ تن به ۱۲ هزار تن رسیده است و این حجم در طی دو سال  بدست آمده است.

لاهوتی با اشاره به اینکه الگوی کشت، میزان و نوع  کود مصرفی را تعیین می کند گفت، سهم سالانه کود هر کشاورز شفاف است و وی می‌داند براساس میزان سطح کشت، چه میزان کود به وی تعلق خواهد گرفت و حق استفاده از  چه نوع کود های  را دارد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد، در سال گذشته شهرستان کهگیلویه بیشترین کود ها( اوره، فسفات و پتاسیم) را مصرف کرده اند.

وی با اشاره به نحوه توزیع کود ها گفت، تقسیم کود ها مبتنی بر نیاز شهرستان هاست، در واقع کارشناسان پهنه جهاد کشاورزی در شهرستان ها  متناسب با سطح زیر کشت اقدام به تقسیم کودها می کنند، در ادامه ما در شرکت خدمات حمایتی وظیفه تامین نظارت بر توزیع را عهده دار هستیم  تا از عرضه خارج شبکه کود جلوگیری شود.

لاهوتی ادامه داد،  در همین راستا کارگروه " پایش " تشکیل دادیم، در این کارگروه   حراست سازمان، معاونت بازرگانی، بخش تولید گیاهی، معاونت زراعت و همچنین مدیر تعاون روستایی عضو هستند، در حقیقت این کارگروه، وظیفه نظارتی دارد تا شبکه های قاچاق را شناسایی و مجازات کند وی افزود، در همین راستا با همکاری های صورت گرفته با پلیس قاچاق، برخی از مجرمان شناسایی و با آنها برخورد شد.

این مدیر با اشاره بحث کودهای تقلبی اظهار داشت، این کود ها که بصورت قاچاق وارد می شوند به زمین، منابع طبیعی و کشاورز زیان می رسانند.

وی تصریح  با اشاره به انواع کودهای توزیعی گفت، ما در استان ۱۱ نمونه سبد کودی داریم و در سال ۱۴۰۲ ما توانستیم ۶ درصد بالاتر از سهمیه تخصیص یافته را جذب کنیم، علاوه براین توانستیم ۵۵ درصد از سهمیه تخصیصی  کودهای پتاسیم و فسفات را جذب کنیم.

لاهوتی با اشاره به میزان مصرف کود در استان گفت، ما مصرف بالاتری  نسبت به میانگین کود مصرفی در کشور داریم، میانگین مصرف کود  در کشور ۱۷۵ کیلوگرم در هکتار است اما آمار استانی به ۱۹۵ کیلوگرم در هکتار نیز میرسد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در پایان گفت، محصولات استراتژیک ما گندم، جو، برنج، دانه های روِغنی و یونجه می باشند که جز اولویت کاری ما هستند‌، وی اشاره کرد که باغات جز برنامه شرکت نبوده اما تلاش داریم  در سال جدید باغات نیز شامل حمایت های شرکت شوند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها