میدان‌داری میانه‌رو‌ها و مستقلین در بهارستان/ صحبت‌های منتخبین تبریز، اردکان و بویراحمد

پرونده انتخابات هیات رئیسه مجلس در اجلاسیه اول بسته شد تا «محمدباقر قالیباف» بعد از مشخص شدن تکلیفش در انتخابات ۸ خرداد و تکیه بر صندلی ریاست مجلس دوازدهم در سال اول، با خیالی آسوده به سراغ انتخابات ۸ تیر ماه برود.

میدان‌داری میانه‌رو‌ها و  مستقلین در بهارستان/ صحبت‌های منتخبین تبریز، اردکان و بویراحمد

اَفتونیوز| پرونده انتخابات هیات رئیسه مجلس در اجلاسیه اول بسته شد تا «محمدباقر قالیباف» بعد از مشخص شدن تکلیفش در انتخابات ۸ خرداد و تکیه بر صندلی ریاست مجلس دوازدهم در سال اول، با خیالی آسوده به سراغ انتخابات ۸ تیر ماه برود.

در همین خصوص عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی می‌گوید: از میان گزینه‌های موجود، قالیباف خیرالموجودین بود و حتما سهم بالایی از آرای اعلامی قالیباف مربوط به آرای مستقلین بود،.

 مصطفی پور دهقان نماینده اردکان و  عضو فراکسیون مستقلین گفت، «قالیباف گزینه آرمانی نبود اما خیرالموجودین بود.»  پوردهقان در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین عنوان کرد از جلسه شب قبل از انتخابات هیات رئیسه مجلس، نقش مهمی در این اتفاق داشته است.

او همچنین به صراحت اعلام می‌کند که آرای مستقلین در ریاست قالیباف نقش به سزایی داشته، تا جایی که اعضای سایر فراکسیون‌ها انتظار این میزان رأی برای قالیباف را نداشتند.

مسعود پزشکیان نماینده تبریز در گفتگو با روزنامه اعتماد در خصوص اثرگذاری مستقلین گفت، به این فراکسیون دیگر نمی‌توان عنوان فراکسیون اقلیت گفت. گروهی بسیار تعیین‌کننده در مجلس دوازدهم هستند که کنشگری آنها مبتنی بر مطالبات مردم و منافع ملی است. گمان می‌کنم اگر رای مستقلین نبود، قالیباف هرگز یک چنین رایی را نمی‌آورد.

وی افزود؛در صورت عدم مشارکت مستقلین و اصلاح‌طلبان در رای به قالیباف احتمال داشت انتخابات هیات‌رییسه به دور دوم کشیده و مشکلات بسیاری ایجاد شود. اتفاقا رفتار مستقلین و نوع رای دادن آنها نشان داد که در مجلس دوازدهم تعیین‌کننده خواهند بود. خوشبختانه افراد خبره و کارشناسی هم بین بچه‌های مستقل وجود دارد. نمایندگانی که هم تجربه دارند، هم سابقه مدیریت دارند و هم از نظر علمی نمایندگان عالمی هستند. معتقدم اگر قصد داریم مملکت درست شود باید با تعامل جلو برویم. اگر بخواهیم جناحی عمل کرده و به رویکردهای کارشناسی بی‌تفاوت باشیم، کارها پیش نمی‌رود.

محمد بهرامی منتخب بویراحمد دنا و مارگون نیز در این خصوص اظهار داشت، در انتخاب هئیت رئیسه مجلس نقش آفرینی مستقلین و میانه رو ها برجسته بود.

وی در ادامه افزود، در شرایط فعلی فضای جامعه نیاز به عقلانیت و پرهیز از تندروی دارد، بی شک نقش آفرینی مستقلین می‌تواند مشارکت آحاد مردم در انتخابات آینده ریاست جمهوری  را بالا ببرد.

وی اضافه کرد، مجلس هر گاه توانسته به سمت  تنوع و تکثر آرا برود و از یکدستی خارج شود اثرگذاری بیشتری داشته است.

اما و اگرهای پیش روی قالیباف /یک ائتلاف به کمک او آمد

ریاست قالیباف با اما و اگر های مختلفی همراه بود، افشاگری های چندماه مانده به انتخابات مجلس دوازدهم، ریزش سنگین آراء او در انتخابات ۱۱ اسفند و قرار گرفتن نامش پایین تر از چهره های تندرویی چون نبویان، ثابتی و رسایی و فضاسازی های بعد از انتخابات علیه او فضا را علیه او کرده بود آنقدر که بسیاری را به این تحلیل رسانده بود که قالیباف حتی به سمت انصراف از نمایندگی مجلس خواهد رفت.

در فاصله بین سقوط بالگرد رئیس جمهوری کشورمان و شهادت او و ضرورت تشکیل یک دولت جدید ظرف ۵۰ روز و مطرح شدن نام قالیباف به عنوان یک کاندیدای ریاست جمهوری، این ادعا یا پیشنهاد ضمنی به او برای استعفا، جدی تر از قبل شد.

مستقلین «برگ برنده» شدند؟

مستقلین در جلسه امروز مجلس تبدیل به «برگ برنده» قالیباف شدند، هرچند بنا بر آنچه خبرگزاری خبرآنلاین در گفتگو با برخی اعضای این فراکسیون حاصل کرد، رأی به قالیباف رأی اجماعی بوده است اما نه آن اجماع صددرصدی و برخی اعضا نیز آتش به اختیار پیش رفته اند.

آنالیز «۱۹۸ رأی» ریخته شده به سبد قالیباف حکایت از آن دارد که به جز بدنه رأی خود او که بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ رأی برآورد می شد، رأی مستقلین هم به کمک او آمده اند و در غیاب موتلفین پیشین او یعنی پایداری که خودشان ذوالنوری را علم کرده بودند، او توانست رقابت بر سر کرسی ریاست را به نفع خود تمام کند.

ائتلاف قالیباف را باید ائتلافی قوی نیز ارزیابی کرد چه آنکه فاصله بین او و ذوالنوری که تلاش داشت خود را یک رقیب قوی نشان دهد را با فاصله معناداری شکست داد.

در این میان «۶۰ رأی» ذوالنوری نیز قابل تامل است، چه آنکه به نظر می رسید ذوالنوری با تکیه بر حمایت امنا و پایداری برای ریاست مجلس خیز برداشته بود اما ادعای امنایی ها درباره داشتن بیشترین کرسی در مجلس با آنچه امروز در انتخابات ریاست مجلس دیده شد فاصله معناداری داشت.

«۵ رأی» داده شده به متکی اما قابل تامل تر از رأی ذوالنوری بود. او که توانسته بود به سبب حضور در لیست مشترک امنا و شورای وحدت وارد پارلمان شود به نظر می رسید که حمایت منتخبان راه یافته به مجلس از شورای وحدت را داشته باشد اما به نظر می رسد این طیف منتخبان نیز به سمت قالیباف گرایش داشته اند تا متکی. شاید متکی اگر چنین برآوردی از پایگاه رأی خود داشت وارد عرصه رقابت نمی شد.

«۲۴ رأی» باطله چه کسانی بودند؟ در یک برآورد از این آرا می توان اکثریت این ۲۴ رأی را متعلق به مستقلینی دانست که هیچ کدام از کاندیداهای فعلی را در قامت ریاست نمی دانستند.

حاجی بابایی با کمک مستقلین آمد، نیکزاد با حمایت پایداری ها

رأی آوری حاجی بابایی در میان کاندیداهای نواب رئیسی قابل پیش بینی بود، چه آنکه او نیز در نتیجه ائتلافی که بین مستقلین و طیفی ازاصولگرایان صورت گرفته بود توانست به این جایگاه برسد، فارغ از اینکه خود حاجی بابایی بخاطر چند دوره حضور در پارلمان و تکیه بر صندلی ریاست کمیسیون های مهم مجلس قدرت لابی گری شخصی را هم داشت.

رأی داده شده به نیکزاد را نیز می توان رأی ترکیبی از پایداری ها، امنایی ها و شاید رأی کم تعدادی از قالیبافی های حاضر در پارلمان دانست.

۳۶ رأی ریخته شده در گلدان به نام حمید رسایی نیز حکایت از آن داشت که رسایی حتی در طیف امنا نیز کاندیدای مقبولی برای این کرسی نبوده است.

آنالیز سیاسی آراء دبیران هیات رئیسه

در کرسی های دبیری هیات رئیسه یاران قالیباف دست برتر را داشته اند.

اکبر رنجبرزاده نماینده اسدآباد در مجلس دوازدهم است که در مجلس یازدهم غایب و در مجلس دهم عضو هیات رئیسه بوده است. او در مجلس دهم عضو فراکسیون نمایندگان ولایی بوده؛ فراکسیونی که در آن از دیگر فراکسیون نزدیک به آنها، یعنی مستقلین ولایی فاصله‌ای معنادار داشت.

رنجبرزاده اما در مجلس دهم که همزمان به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ بود، از حامیان رئیسی و قالیباف بود که پس از انصراف قالیباف، اقدام او را «شجاعانه، توام با بصیرت و همراه با ایثار» توصیف کرد. او همچنین تمجیدهای دیگری نیز در چند نوبت از قالیباف داشته است. رنجبرزاده در انتخابات مجلس دوازدهم، در فهرست شورای ائتلاف که نزدیک به قالیباف شهرت دارد، قرار داشت. با این وجود او به طور همزمان در فهرست شریان، جریان مقابل شورای ائتلاف و از مخالفان قالیباف نیز قرار داشته است. با توجه به گرایشات قبلی رنجبرزاده، احتمالا باید او را در طیف قالیباف در نظر گرفت که تمایلاتی هم به تفکرات شریان دارد! او در انتخابات هیات رئیسه ۹۵ رای کسب کرد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها