یادداشت
گفتگو و گزارش

رنج «بی آبی» در کهگیلویه و بویراحمد و حالِ ناخوشِ آبفا

استان کهگیلویه و بویراحمد سرشار از منابع خدادادی آب و با توجه به وسعت اندکش سدها و رودخانه های بی شماری دارد اما این روزها قطعی آب در نقاط مختلف استان کام مردم را تلخ کرده است.

رنج «بی آبی» در کهگیلویه و بویراحمد و حالِ ناخوشِ آبفا

اَفتونیوز| استان کهگیلویه و بویراحمد سرشار از منابع خدادادی آب و با توجه به وسعت اندکش سدها و رودخانه های بی شماری دارد اما این روزها قطعی آب در نقاط مختلف استان کام مردم را تلخ کرده است.

قطعی آب به حدی اوقات مردم را تلخ کرده که کار به خطبه های نماز جمعه شهرها نیز کشیده شده است. دو هفته پیش امام جمعه باشت از معضل بی آبی روستاهای این شهر می گفت و دیروز امام جمعه گچساران به این مهم پرداخته است.

روستاهای دشمن زیاری از قبیل کلات،دم اشکفت،لیرکک و بندره با معضل فرسودگی تجهیزات آبرسانی مواجه اند و در نقاط دیگر ساکنین روستای سرچهارمه از قطعی و شکستگی مداوم لوله ها و تجهیزات گلایه دارند و البته این ۵ روستا طبق تحقیقات خبرنگار اَفتونیوز در لیست بسیج سازندگی قرار دارند که تجهیزات و لوله کشی تغییر کند و اما اینکه کی رخ دهد خداوند عالم تر است!

در طی روزهای گذشته قطعی سه روزه آب در بخش چاروسا و شهر قلعه رئیسی نیز معضلی برای مردم این بخش بوده است.

کمتر از یک ماه پیش نیز قطعی آب در شهرستان بهمئی سر تیتر رسانه های استان بود.

عصر امروز نیز مردم منطقه کرد لاغری بویراحمد خبر از قطعی و کم آبی دادند.

با همین یک گزارش می توان گفت با اعلام قطعی آب در یک ناحیه استان ضرب المثل معروف هر دم از این باغ بری می رسد/تازه تر از تازه تری می رسد به ذهن می رسد که هر بار اتفاق تازه تری در حوزه تامین آب رخ می دهد.

این چند مورد که به عنوان مصداقی از مشکلات یک ماه اخیر در حوزه آب استان گوشزد شد عمق فاجعه را می رساند که تمام استان درگیر این معضل هستند و نیاز به فکر اساسی است.

وقتی مشکل همه گیر و در کل استان است یعنی بودجه و شرایط فعلی مناسب نیست و باید بالاترین مقام اجرایی استان یعنی استاندار به این معضل ورود پیدا کند و مشکل را از اساس حل کند نه اینکه هر روستا یا ناحیه با قطعی آب مواجه شد با عکس العمل رسانه ها سعی در حل مشکل به صورت مسکن وار داشته باشند و مشکل از اساس حل نشود.

تجهیزات آبرسانی روستاها قدیمی و دارای مشکل است یک بار این تجهیزات تعمیر و مشکل حل شود نه هر بار یک قطعه تعویض شود و عمر اندکی داشته باشد.

تا کی مردم استان ما برای حداقل نیاز خودشان درگیر باشند و باید پذیرفت نبود آب در استانی که دارای منابع آب خدادادی فراوان است عمق فاجعه است و اگر تجهیزات این استان به طور کلی مشکل دارد جز تاسف نمی توان جمله ای گفت و باید پرسید مسئولین استانی و شهرستانی دقیقا چه می کنند!



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 دهدشت شرقی 1403/3/20 8:42:37

    روستاهای دهدشت شرقی دارای تاسیسات آبرسانی قدیمی مربوط به اوایل انقلاب می باشند به طوری که یک لوله فلزی ۴ اینقدر زنگ زده از داخل ،به اندازه ئ لوله ۱ آبرسانی دارد ، انشعابات هدر رفت آب زیاد دارند خط های اصلی در کنار آنها بیشه زار شده در حالی آب به بیشتر خانه های روستایی نمی رسد ، مسئولین شهرستانی و استانی ابفا به چه کار مهم تری مشغولند ، اینقدر وعده بازسازی و تعویض تاسیسات به مردم دادید دیگر هیچ امیدی ندارند

    پاسخ
  • 2 کشاورز کهگیلویه 1403/3/19 23:49:34

    با تشکر از مدیر افتونیوز با گزارشات مهم اجتماعی که اگر استاندار و دستگاه های متولی فعال باشند مشکلات مرتفع میگردنند ولی نیاز های مهم مردم برای استاندار در اولویت نیستند ..ایشان بدون هیچ هدفی سکان استانداری را در دست گرفتند ماه های اول مدیریت با بازدید های میدانی وگریه وزاری مردم فکز میکردند استاندار فعال وپای کار هست ولی بعد از مدتی مشخص شد ک فقط دنبال رانت است وخط بازی وبکارگیری اقوامان خود در پست های کلیدی ....در زمان انتخابات حق وحقوق مردم را نادیده گرفت وبا استقاده از پست خود ونامه نگاری ب جاهای مهم کشوری و زد بند سیاسی و حمایت از شخص خاص ک رای مردمی نداشت وی را ب مجلس فرستاد ..اب چهار گانه شهرستان در دست اقدام بود حوزه کهگیلوبه بزرگ ک با روی کار امدن موحد به کما رفت ..گرمای شدید مناطق گرمسیری وفشار گرما مردم را عاصی کرده ولی ب کی مراجعه کنند ..فرمانداران منصب ب استاندار ونماینده یک روز سابقه در وززات کشور را ندارند حتی مرکز فرمانداری کهگیلویه ..با توجه ب نداشتن سابقه مدیریت تمام مشکلات بر گرده مردم مظلوم میباشد ...اب کهکیلوبه را دهه هشتاد موحد تقدیم کرد ب اربابان خوزستانی خود ک انها هستند ک سرنوشت کهگیلویه را رقم میزنند نه مردم مظلوم ...از دکتر تاج گردون ودکتر بهرامی استدعا داریم ک با تغییر استاندار ومدیران ضعیف ..با گماردن استاندار مجرب ومدیران متخصص در حوزه کاری خود تاحدودی بتوانند نیازهای مردم در حوزه اب وبرق وکشاورزی را مرتفع سازند ..من کشاورز هستم هنوز پول گندم پرداخت نشده نه رئیس سازمان کشاورزی نه مدیرکل غله نه مدیرتعاونی روستایی هیچ کدام پاسخکو نیستند ....خدایا چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی ما رستگار ...

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها