یادداشت
گفتگو و گزارش

روایت مصلح از خدمات بزرگ سدهای چمشیر و کوثر به ایران و ایرانیان

مصلح: سد های چمشیر و کوثر خدمت بزرگ به ایران و ایرانیان می کنند.

روایت مصلح از خدمات بزرگ سدهای چمشیر و کوثر  به ایران و ایرانیان

اَفتونیوز|  استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸/۵ میلیارد متر مکعب رواناب از جمله استان های شاخص کشور در پتانسیل آبی بشمار می رود با این حال، این حجم بارش اغلب در چهار ماه سال اتفاق می افتد و در هشت ماه دیگر که بیشترین مصرف آب شرب ، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا عدم وجود هر گونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم.
در این راستا برنامه های مهار آب های سطحی و زیرزمینی خروجی از استان و همچنین مدیریت و استفاده بهینه از از منابع آب مهار شده به عنوان یکی از اولویت های اصلی توسعه مدنظر مدیران صنعت آب کشور و استان قرار گرفته است.
تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ هیچ زیرساخت حوزه آب در استان وجود نداشت اما هم اکنون با وجود ۲ سد در حال بهره برداری کوثر و شاه قاسم، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد و استان های مجاور زیرپوشش آب آشامیدنی هستند.
و دولت سیزدهم در این مدت اقدامات چشمگیری به منظور تقویت زیرساخت های مربوط به آب و منابع آبی در کهگیلویه و بویراحمد انجام داده تا مسیر برای استفاده مردم استان از این نعمت خدادادی هموار شود.
بخش آب یکی از حوزه هایی است که مربوط به نظام است و تمامی دستاوردهای این بخش مربوط به پس از انقلاب و سفر رهبر انقلاب است.
مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد در جام رسانه ای امید استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۲۴۰ مناقصه پروژه در دولت سیزدهم انجام گرفته است، ۲۰ هزار میلیارد ریال در این دولت به بخش آب تخصیص یافته است و امسال هم ۱۰ هزار میلیارد ریال برای استان مصوب شده است.
وی تأکید بر اعتبارات طرح های اولویت دار و مهم بیان کرد: حدود ۳ هزار میلیارد تومان به بخش آب اختصاص یافته و در این بین ۶۱ پروژه اجرایی شده است. و توجه به طرح های مهم و اولویت دار است.

وی تأکید بر اعتبارات طرح های اولویت دار و مهم بیان کرد: حدود ۳ هزار میلیارد تومان به بخش آب اختصاص یافته و در این بین ۶۱ پروژه اجرایی شده است. و توجه به طرح های مهم و اولویت دار است.
وی گفت: برای سد تنگ سرخ ۶۵۰ میلیارد تومان تعلق گرفت که ۶۰۰ میلیارد تومان در دولت سیزدهم و ۵۰ میلیارد تومان در دوره های قبل اختصاص یافته است.
مصلح اظهار کرد: طرح آبرسانی از سد کوثر به لیکک در سال ۹۰ کلنگ زنی شد و در دولت شهید رئیسی ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.به این معنا که در مدت ۱۱ سال ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. ۶۰ کیلومتر خط انتقال است و جزو پیچیده ترین طرح ها و پروژه های سطح کشور است. هر کیلومتر در طرح آبرسانی لیکک ۲۵ میلیارد تومان هزینه بردار است، یک درصد پیشرفت فیزیکی ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی گفت: این پروژه در کمتر از سه سال در دولت سیزدهم به ۸۷ درصد رسیده است و پیشرفت فیزیکی این طرح در ۲ و نیم سال حدود ۲ برابر ۱۰ سال قبل است.
مصلح با اشاره به دیگر پروژه های حوزه آب و میزان پیشرفت کار گفت: سد تنگ سرخ، سد سرپری هم همین میزان پیشرفت را داشته اند.
مصلح با بیان اینکه موضوع سد سازی مقوله مهمی بود که در این دولت مورد توجه قرار گرفت، افزود: سد سقاوه در این دولت کلنگ زنی و تمام مجوز های آن در این دولت صادر و ردیف اعتباری گرفت و تامین اعتبار شد.
مدیرعامل آب منطقه ای استان افزود: سد چمشیر به عنوان ابرپروژه سد سازی کشور در این دولت عملیات اجرایی بدنه، نیروگاه و تاسیسات و موارد دیگر در این انجام گرفت و در تیرماه سال گذشته توسط شهید جمهور افتتاح شد.
وی گفت: ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سد چمشیر وجود دارد و نیروگاه های آن در تابستان وارد مدار می شود.
مصلح خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی استان کمبود برق است که سد چمشیر با ۱۷۸ مگاوات تولید برق تقریبا بخشی از نیاز استان را تامین بکند.

وی تلاش دولت برای تکمیل، راه اندازی و افتتاح سد چمشیر را قابل تقدیر دانست و گفت: کل برق مصرفی استان حدود ۵۵۰ مگاوات است و سد چمشیر می تواند ۴۰ درصد نیاز برق استان را تامین بکند. سال گذشته ده هزار میلیارد ریال لوله و تجهیزات خریداری و ۵ مناقصه بین المللی منعقد شد.
وی گفت: هم اینک چند پروژه مطالعاتی در حوزه سد شامل سد آبریز، پراشکفت، کمبل در گچساران، سرآسیاب یوسفی، شبلیز، سرگچینه، و سد شیو وجود دارد.
مصلح اظهار کرد: مطالعات جدید این پروژه ها تامین اعتبار شد و این سد ها خاکی و بتنی  هستند، پروژه هایی که تعطیل شده بودند و در واقع پیمانکار هم نداشتند اما اکنون شیفت شب هم دارند.
مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پروژه تنگ سرخ استان شیفت شب وجود دارد و یک هزار و ۵۰۰ نفر نیروی فنی در این سد مشغول به کار هستند.
وی گفت: سد کوثر آب شرب استان، گچساران، کهگیلویه و جنوب کشاورزی و آب کشاورزی استان و پلیمر گچساران را تامین می کند. بعد از سال ها آب پلیمر گچساران به سد کوثر وصل شد و این مهم دستاورد بزرگی است.
مصلح تصریح کرد: بحث مطالعات نیروگاه در سد کوثر در این دولت آغاز شده است و اجازه این فعالیت صادر شده است.
وی خاطرنشان کرد: برای آب شرب باشت حفاری ۹ حلقه چاه انجام گرفت و آب باشت را در یک افق ۳۰ ساله با جمعیت بیش از ۸۰ هزار نفر را تامین خواهد کرد.
مصلح گفت: اکنون سومین حلقه چاه آن در حال حفاری است و تا تیرماه حفاری چاه چهارم هم آغاز خواهد شد.


در پروژه آبرسانی به ۴ شهر آب ۲۴۰ هزار نفر و ۳۰۰ روستا را تأمین می کند که مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی برای شرب دهدشت ساخته شده است. ۸۵۰ میلیارد ریال صرف هزینه این مخزن شد و دستاورد این دولت است و تا ۷۲ ساعت با هر حادثه غیرمترقبه ای می تواند آب شهر را جواب دهد. در مجموع یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه این مخزن و اتصال آن شده است.
وی گفت: ۳۲ هزار متر مکعب سنگ در ارتفاعات سد کوثر برداشته شد و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل مدیریت بحران هزینه شده است.
۲۵۰ مجوز آب کشاورزی در این دولت صادر شده است که تولید کشاورزی و سطح زیرکشت را بالا برده است.
سال ۱۴۰۳ منتظر خبرهای خوش آبی باشیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه‌ و بویراحمد گفت: امسال آب شرب سد کوثر را وارد لیکک می‌کنیم، یعنی شهرستان بهمئی از نعمت آب پایدار برخوردار می‌شود، ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه تمام شده پروژه است.
وی ابراز کرد: همین طور در همین سال آب سد کوثر را وارد دهدشت خواهیم کرد.
بدون تردید سد سرپری آبگیری خواهد شد. آبرزی و تنگ انگشترک به بهره‌برداری نهایی خواهد رسید، ایستگاه پمپاژ لیشتر تکمیل خواهد شد، فاز دوم پروژه پمپاژ آب امام‌زاده جعفر تکمیل و آب‌اندازی خواهد شد.
مصلح اظهار کرد: سامانه انتقال آب سد تنگ سرخ به یاسوج شروع خواهد شد و سد تا مرحله تکمیل پیش خواهد رفت. سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ تمام زحمات آب منطقه‌ای به نتیجه خواهد رسید.
وی ادامه داد: ماهیت پروژه‌ها به گونه‌ای است که بدون تردید زمانبر هستند برای نمونه سد سقاوه که کلنگ‌زنی شد، پنج سال زمان اجرایی آن است. اما دغدغه‌های مردم در این دو سال مرتفع خواهد شد.
تحقق عدالت رویکرد غالب دولت مردمی سیزدهم است و تحقق آن در تمامی حوزه ها به وِیژه حوزه تامین منابع آبی پایدار ملموس است.
هم اینک پروژه های آبی استان در مسیر تحول قرار گرفته و با بهره برداری از این طرحها در آینده نزدیک استان در تامین آب صنعت، شرب و کشاورزی و تولید انرژی برقابی به درجه مطلوبی خواهد رسید و تا سالها دغدغه آبی در این حوزه ها نخواهیم داشت .
حجم آب تجدید پذیر استان کهگیلویه و بویراحمد ۹هزار ۲۲۳ میلیون متر مکعب است که یک هزار ۷۰ میلیون متر مکعب آن سالانه مهار می شود و ۹۰ درصد آن از استان خارج می شود.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها