آیا کیفیت آرد توزیعی در نقاط مختلف استان متفاوت است؟!

نان جز جدایی ناپذیر سفره مردم استان است و با توجه به تفاوت کیفیت نان در نقاط مختلف طی مصاحبه ای با مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان این شبهه را که آرد توزیعی در بعضی نقاط متفاوت است بررسی کردیم.

آیا کیفیت آرد توزیعی در نقاط مختلف استان متفاوت است؟!

اَفتونیوز| نان جز جدایی ناپذیر سفره مردم استان است و با توجه به تفاوت کیفیت نان در نقاط مختلف طی مصاحبه ای با مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان این شبهه را که آرد توزیعی در بعضی نقاط متفاوت است بررسی کردیم.

ابوالحسن صداقت کیش مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد درباره این موضوع که کیفیت آرد توزیع شده در بعضی مناطق متفاوت است، اظهار داشت: چنین چیزی صحت ندارد ما در کل استان آردی که در خود استان تولید می‌شود در استان مصرف می شود و آردی خارج از استان فرستاده نمی شود.

ابوالحسن صداقت کیش عنوان کرد: فقط استثنا شاید هر سه یا چهارماه یک بار برای تولید نشاسته که در شیراز است و  آرد آن هم از خط تولید خودمان است.

وی تاکید کرد: اصلا هیچ آردی از استان ما به استان دیگر فرستاده نمی شود و سامانه‌ای هم داریم که این موارد درج می شود و مستند صحبت می کنیم.

صداقت کیش تصریح کرد: امکان ندارد ما آرد درجه ۱و ۲ را به استان‌های دیگر بفرستیم و آرد درجه ۳ را به استان خودمان بدهیم در حالی که خودتان می‌دانید گندم استان کهگیلویه و بویراحمد جز گندم‌های با کیفیت کشور است و از رِنج‌های خوب کشوری است.

وی یادآوری کرد: استان ما و خوزستان جز استان‌هایی هستیم که کیفیت گندم در آن بالا است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان در این مورد که آیا آردی از استان خارج می شود تصریح کرد: به هیچ عنوان آردی که از گندم استان کهگیلویه و بویراحمد به دست می آید به هیچ استان دیگری ارسال نمی شود شما اگر یک موضوع پیدا کردید به استثنا نشاسته ای که در شیراز است و خیلی جزئی است.

وی درباره ورود آرد از سایر استان ها تصریح کرد: خیلی کم و محدود این اتفاق رخ می دهد و می توان گفت ورود آرد هم نداریم.

صداقت کیش درباره علت تفاوت کیفیت نان در دهدشت و قلعه رئیسی خاطرنشان کرد: اگر شما سرزده به کارخانه آرد مارون بروید مشاهده می کنید همان آردی که به دهدشت می رود برای قلعه رئیسی هم ارسال می شود و علت این ضعف کیفیت نمی تواند به آرد برگردد چون آرد توزیع شده در کل استان یکی است.

وی افزود: نظارت بر نانوایی‌ها بر عهده صمت، جهادکشاورزی و تعزیرات حکومتی است و ما تامین کننده آرد استان هستیم که باید علت ضعف کیفیت نان توسط این نهادها بررسی شود.

وی مجددا تاکید کرد: مشابه آردی که در دهدشت تحویل خبازها می شود به سایر نقاط مثل قلعه رئیسی، دیشموک، گچساران، باشت، لنده، بهمئی و چرام برده می شود یعنی ۶ شهرستان گرمسیری ما از یک نوع گندم، یک کارخانه و از یک نوع آرد استفاده می کنند و هیچ تفاوتی ندارند.

مدیرکل غله استان در مورد نوع آرد تصریح کرد: آرد برای نان سنگگ باید آرد با سبوس ۱۲ درصد باشد آرد برای نان تافتون و لواش باید با سبوس ۱۵درصد و آرد نان بربری هم ۱۵ و هم ۱۸ درصد استفاده می شود و سایر نان‌ها مثل فانتزی و حجیم از آرد ۱۸درصد به بالا استفاده می کنند.

وی ادامه داد: آردهایی که در کارخانه گچساران تولید می شود جز آردهای خیلی خوب استان هست خودتان هم می دانید کارخانه مارون جز کارخانه‌هایی با برند کشور است چه برسد استان.

وی درباره درجه بندی آرد عنوان کرد: ما اصلا درجه بندی در آرد نداریم و در کارخانه ها درجه بندی نشده که کدام آرد درجه ۱یا ۲ یا ۳ باشد کل گندم استان نزدیک به ۷۵۰۰۰تن گندم خریده شد این گندم وقتی در مراکز خرید می شود با هم قاطی می شود و به کارخانه ارسال می‌شود و کل گندم شهرستان‌های گرمسیری و استان قاطی می شود و همه در اختیار مردم استان است و جز با کیفیت ترین گندم های کشور است.

وی درباره تعداد کارخانه تولید آرد عنوان کرد: کل ۶ شهرستان گرمسیری از یک کارخانه تغذیه می شوند و همه موارد آن در یک خط تولید است و نزدیک ۳۰۰ یا ۴۰۰ تُن آرد روزانه تولید می شود و فرصت اینکه به جداسازی بپردازند ندارند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها