اَفتونیوز گزارش می دهد:


کاهش شدید قیمت قزل آلا، خسارت جبران ناپذیر به تولیدکنندگان در کهگیلویه و بویراحمد

متاسفانه با توجه به بررسی های انجام شده نمودار قیمتی سالهای گذشته، قیمت ماهی قزل آلا از اواخر فروردین هر سال تا شهریور ماه هرسال با توجه گرم شدن هوا وکاهش تقاضا داخلی روندی کاهشی پیدا می کند.

کاهش شدید قیمت قزل آلا، خسارت جبران ناپذیر به تولیدکنندگان در کهگیلویه و بویراحمد

اَفتونیوز| تولیدکنندگان بعنوان مهم ترین عاملان ایجاد ارزش افزوده در استان همواره مورد غفلت واقع می شوند، اگر پای درد دل تولید کنندگان بنشینیم متوجه خواهیم شد که ضعف مدیریت در یک بروکراسی فشل چگونه آن را به عجز و فرسایش رسانده است، تولید کنندگان ماهی و آبزیان از جمله مهم ترین صنف های است که در بازار های متلاطم آسیب می بینند.

در این مجال قصد داریم به برخی مسائل این حوزه بپردازیم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران  به مشکلات و مسائل این گروه رسیدگی کنند.

 باتوجه به اینکه کشور ایران در زمینه تولیدماهی قزل آلا رتبه اول جهان را دارا می باشد. به طورتقریبی ۲۰۰ هزارتن سالانه  قزل آلا در کشور تولید می شود، که سهم استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۲ هزار تن می باشد (۱۱ درصد)، اما متاسفانه هیچ برنامه جامعی جهت بهره گیری از این مزیت در سطح ملی ومنطقه ای وجود ندارد.

شایان ذکر می باشد، جایگاه نخست تولید در جهان باتوجه به تمام کمبود های زیر ساختی، تکنولوژیکی (بهره وری از آب) نسبت به کشور های دیگر می باشد.

متاسفانه با توجه به بررسی های انجام شده نمودار قیمتی سالهای گذشته، قیمت قزل آلا از اواخر فروردین هر سال تا شهریور ماه هرسال با توجه گرم شدن هوا وکاهش تقاضا داخلی روندی کاهشی پیدا می کند، که در بیشتر مواقع قیمت فروش با قیمت تمام شده هرکیلو قزل آلا برابری پیدا می نماید، که منجر به زیان اقتصادی  به تولید کنندگان می شود.

حال در چنین بازه زمانی که قیمت به شدت کاهش پیدا می کند، صادرات این محصول شاید تنها راه ممکن برای برون رفت از این زیان جبران ناپذیر باشد. اما متاسفانه طبق آمارهای کمرگ حدود ۱۰ هزارتن صادرات صورت می گیرد، که همین آمار هم بنابر اظهارات آقای نبی زاده مدیر اتحادیه ماهیان سردابی کشور حدود۵هزارتن (۲درصد) می باشد. این میزان اندک بامیزان صادرات ترکیه با ۵۴ هزارتن در سال مقایسه گردد، متوجه ضعف عملکردی کشور در صادرات این محصول می‌شویم.

باتوجه به اینکه بیشترین حجم تولیدکشور در استان‌های مناطق زاگرس می باشد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این مناطق ضرورت دارد پیگیر این مشکل در مجلس، سوال از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و حتی پیگیری ازمسولین  استانی، که چرا ازچنین مزیت ارز آوری بهره گیری نمی شود.

سازمان های شیلات استانها نیزمی توانند با تشکیل کارگروه صادراتی در استان درچند زمینه فعالیت نمایند:

۱_همکاری با اتحادیه های استانی جهت آموزش های صادراتی(قوانین صادراتی،بازاریابی صادراتی، و..)

۲_آموزش در زمینه تولید صادرات محور اعم از رعایت پروتکل های بهداشتی کشور هدف صادراتی

۳_اتحادیه های استانی نیاز است از روزمرگی و انفعال خارج شوندوبرای توسعه صادرات این محصول  برنامه ریزی نمایند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 موگرمون لنده 1403/5/3 13:20:39

    سلام ..با توجه ب اینکه مدیریت شیلات زیر مجموعه جهاد کشاورزی میباشد ..و رئیس سازمان جهاد کشاورزی اقای معتمدی پور بجای پرداختن ب مشکلات این قشر زحمت کش فقط فقط دنبال کارهای خطی و حفظ صندلی از طریق استانداری میباشد و نامبرده بله قربان گوی استاندار تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری بوده والان ک دکتر پزشکیان قبول شده دنبال کسی است ک وی را نگه دارد ک با سینه زنی درحسینه موحد و رفتن ب باشت موقع اتش سوزی جهت نشان دادن خود ب تاج گردون ....که براش سودی ندارد..با عوض شدن سیستم اداری دولت قبل تمام کارهها انجام میشود ..ضعیف ترین رئیس سازمان کشاورزی بعد انقلاب تا الان ..کشاورری را نابود کرد شیلات را نابود کرد ...چ‌ک نکرد ..فقط رانت ..رانت ...

    پاسخ
  • 2 نیک 1403/5/3 13:6:45

    چوب خدا صدا ندارد فقط دنبال فروش به یزد و اصفهان و تهران و شیراز بودن راضی نبودن به همون قیمت به مردم استان خودمون بفروشن ۹۹درصدشون میلیاردر هستن و ۹۰درصد این طرح‌ها در دست غیربومی ها بخصوص چهارمحالی ها مافیای ماهی

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها