-
در مذمت آیینهای سوگواری؛ وقتی مرگ به تماشا بدل می شود
علی ضامنی پور -
فرماندار کهگیلویه و بازتعریف جلسات شورای اداری؛ از هماهنگی تا مطالبهگری جدی
ناشناس -
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان
ضرورت ساماندهی دولت چهاردهم منطبق بر سیره امام علی(ع)
به جرات می توان گفت که مهمترین وظیفه یک مدیر، تصمیم گیری است. چرا که تصمیم گیری سه رکن اساسی دارد که اگر هر سه در اتخاذ یک تصمیم مدنظر قرار گیرد، آن تصمیم به نتیجه مطلوب خواهد انجامید.

افتونیوز - سید علی حمیده کیش شاه قاسمی
هفته آینده مراسم تحلیف دکتر پزشکیان منتخب محترم مردم در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم برگزار خواهد شد. این در حالی است که مردم در این انتخابات به رغم انبوه مشکلات و نارضایتی های بحق و متراکم با حضور درپای صندوق های رای و انتخاب خود، امیدوار به ساماندهی و گشایش اوضاع کشور در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی می باشند.
آنچه مردم را امیدوار و منجر به ایجاد فضای نشاط و امید در جامعه گردید، علاوه بر سابقه خدمتی، سلامت نفس و پاکدستی دکتر پزشکیان، گفتمان تحول خواهی وی از جمله بهره گیری از نخبگان و تمامی ظرفیتهای موجود برای اصلاح، رشد و توسعه همه جانبه کشور و اجتناب از جریان گرایی و دعواهای خسته کننده سیاسی است، چرا که پیش شرط توسعه، اجماع نخبگان و جریانات سیاسی خواهد بود.
یکی از شاخص های ویژه ی آقای دکترپزشکیان ، شخصیت معنوی وی و بهره گیری از قران و نهج البلاغه است. امید است که جناب دکتر در ساماندهی و گزینش دولت ، منطبق بر گقتمان خود و بهره گیری عملی از سیره و روش حضرت امیر (ع) اقدام نمایند. کاری که برای اولین بار با اعلام شاخص های تخصصی و عمومی و تشکیل کمیته های راهبردی و تخصصی ساماندهی دولت شروع نمودند که نوید بخش آینده ای روشن می باشد، هرچند در این راه نیز دلسوزان و علاقمندان دغدغه هایی داشته و اعلام کرده اند.
به جرات می توان گفت که مهمترین وظیفه یک مدیر، تصمیم گیری است. چرا که تصمیم گیری سه رکن اساسی دارد که اگر هر سه در اتخاذ یک تصمیم مدنظر قرار گیرد، آن تصمیم به نتیجه مطلوب خواهد انجامید.
رکن اول تصمیم گیری، آگاهی از شرایط موجود و جمع آوری اطلاعات است. امام علی (ع) در این خصوص می فرمایند: «داناترین مردم کسی است که آینده را بهتر ببیند.»
استفاده از تجارت گذشته، رکن دوم تصمیم گیری است. امام علی (ع) نیز در این زمینه می فرمایند:«هر کس که از وقایع گذشتگان عبرت بگیرد، بصیرت پیدا می کند و کسی که بصیرت و بینایی یابد، قدرت تحلیل و فهم آن را نیز پیدا می کند و آن کسی که فهمید، عالم می شود.»
رکن سوم تصمیم گیری، مشورت کردن است. امام علی(ع) به مالک می فرمایند: «ای مالک، در اموری که واقعیت آنها بر تو روشن نیست، دانایان و آگاهان را جمع کن و با آنان به بحث و اقناع بپرداز، آنگاه نظری که مورد اتفاق دانایان مسلمین است را به مرحله اجرا درآور.» و باز حضرت می فرمایند: «هیچ چیز مانند مشورت درستی و حقیقت را آشکار نمی سازد.»
اما با چه کسانی باید مشورت کرد؟ امام علی (ع) مالک را از مشورت با چند گروه باز می دارد و می فرمایند: «و بخیل را در مشورت خود راه مده که تو را از نیکوکاری باز گرداند و از درویشی می ترساند و نه ترسو را، چون در کارها، ناتوانت جلوه دهند و با آزمند مشورت مکن که ترا به جمع مال از راه ستم تشویق کند، بخل و ستم و حرص غریزه هایی مختلف هستند که در نهاد اشار جمع شده و همه بدگمانی به خداست.»
و اما ، بی تردید نیاز امروز جامعه، استفاده از سرمایه های انسانی توانمند و شایسته کشور بدون توجه به جریان گرایی در جهت پیشبرد و تحقق اهداف متعالی کشور از طریق برنامه ریزی مؤثر، فراگير و جامع منطبق بر اهداف و برنامه بالا دستی با امعان نظر به وضعیت موجود ازجمله وضعیت نامتعارف اقتصادی، معیشتی، اشتغال، مسکن و از همه مهم تر عدم جذب و بکارگیری عادلانه نیروی انسانی و عدم استفاده بهینه و بموقع از فرصت ها، تعامل و هم افزایی در درون کشور می باشد.
بدیهی است یکی از مفروضات اساسی در بحث مدیریت ؛ شناسایی عوامل کلیدی موفقیت و بکارگیری آنها برای رشد، توسعه، بهبود اداره ی شایسته کشور منطبق بر حکمرانی مطلوب « حاکمیت قانون، شفافیت، مسئولیتپذیری، مشارکت، برابری، کارایی، پاسخگویی و دیدگاهی استراتژیک در اعمال اقتدار سیاسی، اقتصادی و اداری» می باشد که لازمه ی موفقیت در این کار افزایش توان مدیریتی از طریق برنامه ریزی، ارزیابی و کنترل دائمی اهداف پیش بینی شده در تمام سطوح می باشد. که لازم است در وهله نخست تمام همراهان برگزیده ی دولت، درک جدی و صحیح از وظایف و مسئولیت های خود داشته باشند و آنرا کاملاً احساس کنند.
شایان ذکر است که بسیاری از مشکلات کلیدی را می توان از طریق استفاده ی بهینه از ظرفیت های مفید، کارآمد و از مسیر نظارت و کنترل تخصصی، بازرسی های دائم و رصد و پایش زیر مجموعه بویژه مدیران و مسئولان با ابتکار، نوآوری و خلاقیت، اراده ، پیگیری و با آرایش درست امکانات، حل و برطرف کرد و اهداف و برنامه های مورد انتظار را تحقق بخشید.
*والسلام*
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
رضایی: معوقات آبداران پرداخت شد / هشدار نسبت به تنش آبی در ۶۳۹ روستای استان
-
فشار ازدواج؛ زخمی خاموش بر شانهی دختران کهگیلویه و بویراحمد
-
فراخوان ششمین جشنواره بینالمللی ستارههای صحنه منتشر شد/ جزییات
-
آیین باشکوه بزرگداشت حافظ در دانشگاه یاسوج برگزار شد
-
ابلاغیه مساله ساز مدیر درمان تامین اجتماعی استان علیه مردم و داروخانه ها
-
استاندار کهگیلویه و بویراحمد: پاسداشت مفاخر استان از حسین پناهی تا فریدون داوری
-
استاندار اسبق استان در دولت مسیولیت گرفت/ حکم قایمپناه برای «موسی خادمی»
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!