نگرانی از برداشت بدون حساب و کتاب از محصولات جنگلی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آغاز فصل برداشت محصولات جنگلی گفت: برداشت‌ها بدون حساب و کتاب و نگران کننده است

نگرانی از برداشت بدون حساب و کتاب از محصولات جنگلی

سعید جاویدبخت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، اظهار کرد: همه ساله با فرا رسیدن فصل پاییز در استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد برداشت محصولات جنگلی همچون بلوط، بنه، کلخونگ، بادام وحشی و زالزالک توسط برخی از ساکنان محلی هستیم که واقعیت مردم سطح برداشت زیاد و بسیار نگران‌کننده است.

وی با اشاره به اهمیت درختان و بذر آنها در زادوآری مجدد و تدوام نسل، عنوان کرد: سطح جنگل‌های استان حدود ۸۷۴ هزار هکتار بوده که گونه‌های جنگلی قابل برداشت شامل بذر بلوط، بنه، بادام، آلبالو وحشی، مورد، کلخونگ، گلابی وحشی، زالزالک و کنار است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: سطح قابل برداشت درختان جنگلی در استان حدود ۲۸۰ هزار هکتار، شامل ۲۰۰ هزار هکتار بلوط، ۳۰ هزار هکتار بنه، ۳۰ هزار هکتار کنار و مابقی گونه‌ها نیز ۲۰ هزار هکتار بوده و زمان شروع و پایان برداشت بسته به نوع گونه‌ها از خردادماه تا پایان آذرماه است.

جاویدبخت در مورد تأثیرات مثبت یا منفی برداشت محصولات جنگلی اذعان کرد: با توجه به خارج کردن بذر از چرخه اکوسیستم و اینکه بذر عامل اصلی زادآوری جنسی و توسعه ژنتیک گیاه است، برداشت بذر سبب نقصان و شکست زنجیره اکوسیستم می‌گردد.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی مردم و اینکه از دیرباز هم مردم استان همزیستی اصیلی با جنگل‌ها و به خصوص بلوط داشته‌اند، نمی‌توانیم بگوئیم اصلا از بذر درختان برداشت نکنند ولی با توجه به الزامات بیولوژیکی و اکوسیستمی نیاز بوده که برای حفاظت از طبیعت و بقای درختان و جنگل مواردی را مد نظر داشته باشند.

جاویدبخت تأکید کرد: با توجه به اینکه در چرخه اکوسیستم بخش‌هایی از بذر درخت مربوط به خاک، حیات وحش و بخش مهمی نیر مربوط به زادآوری درخت است، حداکثر بیست درصد بذر هر درخت جمع‌آوری شود.

وی با اشاره به این‌که بلوط یک بذر دو ساله است و وقتی برای برداشت با چوب زده می‌شود، شاخه‌های دارای بلوط یک‌ساله هم می‌ریزند، ادامه داد: باید اجازه داد بذر برسد و تا حدودی بریزد، که طبق تجربه جوامع محلی نیز بهترین زمان جمع آوری بعد از بارش‌های پاییزه است.

جاویدبخت خاطرنشان کرد: برای کاهش فشار برداشت از درختان جنگلی در استان تولید نهال از گونه‌های مورد برداشت و توزیع رایگان آنها برای کاشت در عرصه‌های شخصی، اجرای پروژه‌ها به‌صورت مشارکتی (از گونه‌های چندمنظوره اقتصادی مانند بادام اسکوپاریا) و همچنین توزیع رایگان نهال برای زراعت چوب (از جمله صنوبر) را در دست اجرا داریم.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها