مردم‌آزاری سهوی/ پیشنهاد اصلاح برخی شیوه‌های ناصواب

یکی از مخاطبین این پایگاه خبری طی یادداشتی نوشت:

مردم‌آزاری سهوی/ پیشنهاد اصلاح برخی شیوه‌های ناصواب

افتونیوز|یکی از مخاطبین این پایگاه خبری طی یادداشتی نوشت:

در اتاق کارم پشت میز نشسته و در حال انجام کار هستم. پاییز است و هوا از لحاظ دما مشابه وضعیت گرگ و میش برای نور است. مدت هاست که در روشن کردن کولر خساست به خرج می دهم، برای جبران بی تدبیری سیاست گزاران. کولر را خاموش و پنجره ها را باز کرده ام. در بیرون از پنجره اتاقم، حدود ۳۰ متر آن طرف تر پشت بام آپارتمان همسایه ماست. صدای ممتد نارضایتی کولر آبی بدون هارمونی آنچنان بلند است که با باز بودن پنجره تحملش ناممکن است. پنجره را می بندم، گرمی هوای گذرای روزهای آغازین پاییز اندکی آزارم می دهد. البته تحملم به گونه ای بود که یا در حالت پنجره باز و نوازش صدای کولر و یا در حالت بسته بودن پنجره و نوازش گرمای هوای اتاق ساعاتی از عمر را سپری کنم.

 

حتم دارم که همسایه های عزیز صدای گله و شکایت کولر واقع در پشت بامشان را بیشتر از ما می شنیدند. در عجبم از اینکه چرا آن را سرکوب نکردند. لابد هم می خواستند بدین شیوه ما را آزار دهند. البته شیوه مناسب را انتخاب نکرده اند، زیرا خودشان نیز از صدای آن آزار می بینند.

 

مقدمه کوتاه حکایت از نمونه ای از مردم آزاری های کوچک اما فراوان در جامعه دارد.

 

با وجود زحمات و تلاش ها برای استقرار دولت الکترونیک و رساندن سطح خدمات الکترونیکی به سطحی استاندارد، اما گمان می رود که هنوز باید صبوری کرد. در شهرستان ها و شهرهای کوچک این نگرانی بیشتر از شهرهای بزرگ است.

 

بسیار دیده می شود که مردم برای اخذ خدمات به بانکی، اداره ای، دفتر بیمه ای و ... مراجعه می کنند و همچنان از آنها مستندات فیزیکی مانند کپی شناسنامه، کپی کارت ملی و ... طلب و درخواست می کنند. افزون بر این شیوه مردود (الزامات قانونی و احراز هویت ها از طریق سامانه های الکترونیکی مقدور است) آنچه سبب نگرانی و مایه اذیت و آزار مردم است، صرف کردن مقداری از وقت با ارزش مردم است که برای پیدا کردن یک فروشگاهی که دستگاه کپی داشته باشد و بتواند نیاز آنها یعنی کپی از یک شناسنامه و ... را انجام دهد، از بین می رود.

 

بی تردید این نوع مردم آزاری سهوی است. اما گاهی با یک کار ساده می توان مانع همین مردم آزاری های سهوی شد. بهتر است بگویم که گاهی با یک کار ساده می توان مردم را به معنی واقعی کلمه تکریم کرد و در آنها احساسی بوجود آورد که دیده می شوند.

 

بعنوان مثال برای اصلاح همین شیوه ناصواب می توان دو کار کوچک انجام داد:

 

۱- قوانین و زیرساخت ها را اصلاح و الزام کرد که از مراجعه کنندگان (مردم) مستندات فیزیکی تحت هیچ شرایطی طلب و اخذ نکنند.

 

۲- تا محقق شدن بند ۱، در گوشه ای از هر اداره، بانک، موسسه و ... یک عدد دستگاه کپی خودکار مجهز به سیستم پرداخت هوشمند نصب تا مردم بتوانند از آن استفاده و در وقت آنها صرفه جویی و موجبات رضایت مندی آنها از خدماتی که دریافت می کنند فراهم گردد.

پیام واحد

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها