ماجرای جالب یک روستا در گچساران/ رونق تولید در «آب توت» باعث مهاجرت معکوس شده است

حیدری دهیار روستای آبتوت در حاشیه جلسه شورای اداری که در آبچیرک برگزار شد درباره مشکلات این شهر اظهار داشت

ماجرای جالب یک روستا در گچساران/ رونق تولید در «آب توت» باعث مهاجرت معکوس شده است

افتونیوز| حیدری دهیار روستای آب‌توت گچساران در حاشیه جلسه شورای اداری که در آبچیرک برگزار شد درباره مشکلات این شهر اظهار داشت:روستای آب‌توت یک روستای تولید کننده در استان و شهرستان می‌باشد و قطب باغداری و دامداری شهرستان است ولی امروز به این روستا و مشکلاتش توجهی نمی‌شود.

حیدری در ادامه افزود: بیش از ۱۵۰ هکتار باغ مرکبات در این روستا موجود است و بیش از ۱۰۰ هکتار مزارع گندم و زمین‌های کشاورزی که درآمد بیش از ۸۰ خانوار در این روستا میباشد ولی جاده‌ای که بین این مزارع است به طور کامل تخریب شده و الان دسترسی به این باغات خیلی مشکل است.

وی با اشاره به مشکلات نبود فضای آموزشی تصریح کرد: مشکل  این مدرسه بالای ۳۱ دانش آموز دارد و یک‌مدرسه دو کلاسه دارد و هر معلمی‌ که به مدرسه می‌آید به علت بعد مکان نیم ساعت ابتدایی و انتهایی تایم را حذف می‌کندو باعث شده در این چند سال به لحاظ سواد روستای آب‌توت در سطح پایینی قرار گرفته است.

دهیار روستا با اشاره به مشکلات آب شرب روستا عنوان کرد: در بحث آب شرب روستا نیز مشکلاتی وجود دارد و ما در هر ۴۸ ساعت ۷ ساعت آب داریم.

وی افزود: روستای آب‌توت تا قبل از باغات ۳۲ خانوار بود اما الان نزدیک به ۸۰ خانوار است یعنی جمعیت سه برابر افزایش یافته است شورا و بخشدار وقت حدود ۱۲ سال پیش ببش از ۱۳۰۰۰هکتار زمین کنار روستا برای حریم روستا در نظر گرفتند ولی متاسفانه طی این چند سال منابع طبیعی با بنیادمسکن همکاری نکرد و بلاتکلیف مانده و جای ساخت و ساز در روستا نیست.

مرضیه قنواتیان سرپرست آموزش و پرورش گچساران درباره مشکل مدرسه این روستا در همین جلسه اظهار داشت: دبستان روستای آب توت که مشکل آن مطرح گردید ۳۱ دانش‌آموز دارد و دو کلاس، که ما درخواست یک کلاس دیگر را به وزارتخانه ارسال کردیم و به‌محض تایید آن آموزگار دیگر نیز به آن اختصاص داده می‌شود.

پس جا دارد آموزش و پرورش استان با توجه به تعداد دانش‌آموزان این مدرسه روستایی و جهت ترغیب خانواده‌ها به آموزش فرزندانشان در روستاها به جد یپگیر این موضوع باشد.

روانبخش دیهیمی‌خوب فرماندار گچساران درباره حریم روستا عنوان کرد: واگذاری منابع طبیعی به روستاییان خود محدودیت‌های قانونی دارد اما با این‌حال چندین بار تأکید شده که در کنار روستاها هرچه قدر بتوانیم به حریم روستا اضافه کنیم، این مسئله ضرری ندارد و یکی اینکه مهاجرت به شهر کمتر می‌شود و بتوانیم اهالی را سکونت بدهیم؛ هرچند در برخی روستاهای شهرستان مهاجرت معکوس داریم.

پس وقتی شخص اول اجرایی شهرستان نظر مساعدی نسبت به این موضوع دارد و یک مشکل بین دستگاهی است باید هر چه سریعتر جلسه فی ما بین دستگاه‌های مربوطه برگزار و مشکل این مردم حل شود.

استان ما دارای ۱۰ درصد آب‌های زیر زمینی سطح کشور است و در زمینه منابع آبی کمبودی نداریم اما بدون اعراق تمام شهرستان‌های استان با مشکل آب شرب مواجه هستند و این نشان از عدم توجه مسئولین مربوطه در این امر است آب شرب نیاز اساسی مردم و زیر ساختی است که اگر به درستی در دسترس نباشد سبب بیماری و هزاران مشکل خواهد شد باید دید این عدم توجه مسئولین شهرستانی و استانی به بحث آب شرب دلیل موجهی نخواهد داشت و فاصله شهرستان گچساران تا سد کوثر چقدر است که باید مردم این روستا با مشکل آب شرب مواجه باشند؟!

با توجه به آمار ارائه شده توسط دهیار روستا و مهاجرت معکوس به سمت این روستا این موضوع نیازمند توجه بیشتر مسئولین شهرستانی و حتی استانی است که مردمی که به سمت روستاها مهاجرت کردند از تصمیم خود پشیمان نشوند و امکانات لازم در خود روستاها برای آنان فراهم شود و حداقل زمینه دسترسی به باغات برای ساکنین فراهم شود.

این روستا در ۳۰ کیلومتری گچساران واقع شده است.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 پرستار 1403/7/17 2:31:59

    ۱۳هزار هکتار زمین واسه حریم روستا؟! فکر نکنم تهران هم ۱۳ هزار هکتار حریم داشته باشه

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها