جوانانی که در صف وام ازدواج پیر می‌شوند! / قانون حمایت از جوانی جمعیت فقط روی کاغذ است!

گویا قانون حمایت از جوانی جمعیت در این استان در حد شعاری بر روی کاغذ و دستورالعملی باقی مانده است که هیچ ارگانی نمی‌خواهد لزوم‌ توجه به آن را درک کند.

جوانانی که در صف وام ازدواج پیر می‌شوند! / قانون حمایت از جوانی جمعیت فقط روی کاغذ است!

افتونیوز| طبق آمارهای رسمی و منتشره در سایت‌های مختلف جمعیت ایران از مرز ۸۵ میلیون نفر عبور کرده، در عین حال حدود ۲۴ درصد از جمعیت کشور را کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال تشکیل می‌دهند، ۲۵ درصد از جمعیت کشور شامل جوانان ۱۵ تا ۲۹ساله و ۴۴ درصد میانسال و مابقی هم سالمندان بالای ۶۵ سال هستند که این نشان می‌دهد ساختار غالب جمعیتی کشورمان را ساختار میانسالی تشکیل می‌دهد.

توجه به شرایط جمعیتی یاد شده و مضیقه زمانی ایران برای افزایش جمعیت، نمایندگان مجلس در سال ۱۴۰۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را به تصویب رساندند.

حمایت از جوانان در آستانه ازدواج یا زوجین جوان، زوجین نابارور و پیشگیری از ناباروری، حمایت از مادران برای دوران بارداری و زایمان و شیردهی، حمایت از خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر، دریافت خودرو توسط مادر به‌ازای تولد فرزند دوم به بعد به شکل دولتی و بدون قرعه کشی، دریافت زمین به ازای تولد فرزند سوم، حمایت‌های مالی برای تولد چندقلوها و به طور کلی ارائه تسهیلات اقتصادی و اجتماعی به خانواده‌ها مهمترین مولفه‌هایی است که این قانون ۷۳ ماده‌ای دنبال می‌کند.

قطعا پیری و سالمندی چالش‌های مختلفی از جمله افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، نیاز به زیر ساخت مراقبت از سالمندان،ناپایداری نظام رفاهی و...دارد.

استان کهگیلویه و بویراحمد به طبع کل کشور نیز این شرایط را دارد و قطعا باید قوانین حمایت از جوانی جمعیت در این استان با توجه به اینکه محروم‌تر است جدی‌تر گرفته شود و اگر در کل کشور زیرساختی برای مراقبت از سالمندان در حد ۱۰ درصد وجود داشته باشد در این استان همین مقدار نیز وجود ندارد !

اما در استان نه تنها توجهی به این‌ مقوله نمی‌شود بلکه همین وام‌های ازدواج و فرزندآوری که می‌تواند حداقل یک مشوق باشد در پشت درب‌های انتظار و صف طویل مانده‌اند!

گویا قانون حمایت از جوانی جمعیت در این استان در حد شعاری بر روی کاغذ و دستورالعملی باقی مانده است که هیچ ارگانی نمی‌خواهد لزوم‌ توجه به آن را درک کند.

اگر چه همین قانون به خودی خود سبب نقدهایی است اما همین قانون حداقلی در این استان نیز با عفلت روبرو شده است!

بانک‌های مختلف این صف طویل را ناشی از عدم بودجه می‌دانند اما چگونه است که این بودجه‌ها و حمایت‌ها برای استان ما تنها نیست و شدت صف بانک‌ها در استان ما طویل تر است؟!

از طرف دیگر حمایت از چند قلوزایی در استان تا چه حد بوده است؟! آیا نهاد یا ارگان خاصی برای حمایت از این قشر وجود دارد؟!

یکی از والدین این قشر در گفت و گو با خبرنگار اَفتونیوز در این باره گفت: نهایت چند بسته شیر خشک کمک کنند آن هم به سبب وزن کم نوزادان نمیتوانم استفاده کنیم.

خود مراقبت از چندقلو مشکلات و مصائب زیادی به بار دارد و اینکه حمایت را به توزیع چند بسته شیر خشک محدود کنیم بیشتر شبیه از سر باز کردن مسئله است!

 

گزارش: مریم پارسا



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 موحد گولم زد کار سیم نجوس اهل دهدشتم 1403/7/23 11:20:58

    سلام ...وام های ازدواج بانک های دهدشت روسای بانک ها ن خدا را میشناسند نه پیغمبر ..انگار پول مفتی میخوان بدن ..بابد رئیس دفتر موحد زنگ‌بزنه ...اون هم زنگ مبزنه برای افراد خاص ....خدایا موحد چ وجان مردم ابخو ..مردم ردن زیرش احمذزاده وهاشمی مهر .... باز هم ب زور قبولش کردن ....اخ وبخت دهدشت

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها