گزارشی از مریم پارسا؛


صنایع پایین‌دست پتروشیمی دهدشت؛ فرصتی برای ایجاد اشتغال

قطعا تکمیل صنایع پایین دست پتروشیمی دهدشت نه تنها به این شهر بلکه به همه استان از منظر ایجاد اشتغال و قیمت نهایی محصول کمک کند

صنایع پایین‌دست پتروشیمی دهدشت؛ فرصتی برای ایجاد اشتغال

افتونیوز| زنجیرهٔ ارزش (به انگلیسی: Value Chain) مجموعه عملیاتی است که در یک صنعت به‌صورت زنجیر گونه انجام می‌گیرد تا به خلق ارزش منجر شود.

به زبان ساده تر میتوان گفت خلق یک محصول از پایه تا مصرف را زنجیره ارزش می نامند.

برای تبدیل شدن به یک قطب در زمینه های مختلف باید زنجیره ارزش آن تا رسیدن به محصول نهایی در یک مکان باشد.

اینکه تا نیمه تولید کننده یک محصول باشیم و برای ارائه محصول نهایی و ارسال به بازار نقطه دیگری را برگزینیم هیچ‌گاه نمیتواند به تولید قطب در یک مکان بینجامد.

حال همین زنجیره ارزش و تعریف آن را به پتروشیمی می بریم و برای هر محصول نهایی پتروشیمی زنجیره‌ی ارزش تعریف میکنیم و در نظر می گیریم.

برای سوددهی پتروشیمی برای یک منطقه تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی یا ساده تر تکمیل صنایع پایین دست پتروشیمی از اهمیت فوق العاده برخوردار است بدون تکمیل این زنجیره و گردش مالی پتروشیمی، آرمان شهر توصیفی نخواهد بود و شهری که پتروشیمی در آن واقع است فقط تا تکمیل پتروشیمی میتوانند از مزایای آن بهره ببرند و مسئولیت های اجتماعی که پتروشیمی به آن شهر می دهد که البته همین هزینه مسئولیت هاس اجتماعی هم باید به درستی برنامه ریزی شود که آفتی جدید نباشد و نیازمند نظرات نخبگان هست.

در بُعد استان کهکیلویه و بویراحمد پتروشیمی گچساران و دهدشت که به نام خط اتیلن غرب معروف است به جهت رفع محرومیت در این نقاط در سال ۸۶ کلنگ زده شدند.

پتروشیمی گچساران خوراک مصرفی خود را از پالایشگاه بهبهان تامین می کند و قسمتی از تولید آن به شرکت پلیمر گچساران و پتروشیمی دهدشت ارسال خواهد شد‌.

پتروشیمی دهدشت که مواد اولیه مصرفی خود را از پتروشیمی گچساران به عنوان اتیلن دریافت می کند سرانجام پلی اتیلن سنگین تولید خواهد کرد.

اما  برای استفاده از این پلیمر تدابیری در استان اتخاذ نشده است و چه بسا به دنبال تهیه آن و انتقال به سایر استان ها باشند! اگر هم تدابیری اندیشیده شده باشد تا به حال سخنی از آن گفته نشده است.

اما برای اینکه پی ببریم چرا محصول نهایی پتروشیمی دهدشت از اهمیت بالایی برخوردار است باید این محصول را بشناسیم.

برای شناخت دقیق پلی اتیلن سنگین باید به معرفی کلی این پلیمر و سطح کاربرد آن پرداخت تا شاید مسئولین و مشاورین آن‌ها در راس نماینده کهگیلویه بزرگ متوجه این ثروت گران بها باشند و سریعتر برای تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی و صنایع پایین دست این پتروشیمی اقدام کنند.

پلی‌اتن‌ یا پلی‌اتیلن‌ رایج‌ترین پلاستیکی است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولاً به اختصار PE نوشته می‌شود.

پلی اتیلن‌ها از طریق پلیمریزاسیون گاز اتیلن یا C۲H۴ تولید می‌شوند. پلی اتیلن دارای ساختار بسیار ساده‌ای می‌باشد و از تمام پلیمرهای تجاری ساده‌تر است.

کاربرد پلی اتیلن در صنایع مختلف زیاد می باشد اما بیشترین کاربرد این مواد در ساختن پلاستیک است. لوازم پلاستیکی آشپزخانه ها همگی با LDPE ساخته می شوند. همچنین ظرف های شیر، کیسه ها و بشقاب های پلاستیکی همه از محصولات ‌پلی اتیلن های سبک هستند. از نوع سنگین این پلیمرها برای ساختن لوله ها و اتصالات استفاده می کنند. از مدل خطی برای وسایل پلاستیکی که باید انعطاف پذیری زیادی داشته باشند، استفاده می شود. مثلاً برای تولید روکش های کابل ها چون نیاز به خم شدن دارند از این نوع پلی اتیلن استفاده می کنند. امروزه نمونه ای از موفق ترین و بهترین صنعت جهانی مرتبط با لوله و اتصالات، تولید و عرضه انواع لوله های پلی اتیلن است. هزاران شرکت کوچک و بزرگ جهانی در تولید لوله و اتصالات پلی اتیلنی در حال فعالیت می باشند.

از مزایای پلی اتیلن نسبت به سایر پلیمرها که باعث کاربرد فراوان این ماده در صنایع پلاستیک سازی شده است وزن کم این ماده است که باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل می‌شود و همچنین مقاومت آن که در برابر رطوبت و پدیده‌های جوی و دمایی بسیار بالاست. بزرگ‌ترین عیب مواد پلی اتیلن آسیب‌پذیری آن در برابر ضربه است که باعث شکستگی آن می‌شود.

با توجه به کاربردهای بسیار این پلیمر در سطوح مختلف میتوان آن را فرصتی برای توسعه در نظر گرفت و از طریق وزارت صنعت ،معدن و تجارت(صمت) برای تکمیل صنایع پایین دست پتروشیمی  و استفاده از این نعمت نهایت استفاده را داشت.

قطعا تکمیل صنایع پایین دست پتروشیمی دهدشت نه تنها به این شهر بلکه به همه استان از منظر ایجاد اشتغال و قیمت نهایی محصول کمک کند

اشتغال صرفا یک کارخانه با پیش بینی ساخت ۲۰ ساله نیست میتوان با استفاده از ظرفیت‌های اینچنین به ساخت کارگاه‌های کوچک و گردش مالی در شهرستان و استان کمک کرد.

گزارش : مریم پارسا



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها