فرهنگی عجیب در دهدشت/ بی‌توجهی شهروندان در نظافت شهر

به طور کلی در استان و علی الخصوص شهرستان کهگیلویه طبق گزارش همین پایگاه خبری از میانگین کشوری وجهانی بالاتر است اما چیزی که نگران‌کننده است و جای تامل دارد این است که دیگر کار از توصیه نسبت به کاهش زباله تولیدی و سر ساعت زباله را جلوی منزل گذاشتن و عدم گذاشتن زباله در بلوارها گذشته و باید به مردم آموخت زباله‌های خود را در خیابان نریزید.

فرهنگی عجیب در دهدشت/ بی‌توجهی شهروندان در نظافت شهر

افتونیوز| در روزمرگی‌های زندگی خسته و کلافه از خانه خارج شدم، دلم کمی قدم زدن در شهری را میخواست که نامش بر لوح دلم حک بود و دلتنگ روزهای کودکی‌ام در آنجا بودم.

هر چه در شهر قدم میزدم اطرافم را که نگاه میکردم زباله ریز و درشت بود، به بانک رسیدم حجم رسید عابر بانک ریخته بر زمین توجهم را جلب کرد مگر بانک سطل زباله نداشت؟!

جلوتر غرق در نگاه به ماشین‌ها بودم مردی از شیشه ماشین زباله‌ای را به بیرون پرتاب کرد نشانه‌گیری‌اش ضعیف بود به جوی نرسید و درخیابان ماند...

غرق حیرت جلوتر رفتم، مغازه‌داری زباله‌هایش را به جوی کنار مغازه هدایت کرد! داشتم به این نتیجه می‌رسیدم ما خودمان هم دلمان برای خود و سلامتی‌مان نمی‌سوزد.

نگاهی به پارک مرکزی انداختم پر از ته سیگارهای ریز و درشت و زباله بود، نگاه کردم تا سطل زباله هست پس چرا؟؟!!

کمی جلوتر رفتم مَردی زباله‌اش را بیرون انداخت خم شدم که زباله را بردارم مرد از ماشین پیاده شد گفت خودم برمیدارم، به او پاسخ دادم اگر میخواستی برداری از ابتدا زباله را بر روی زمین نمی‌انداختی!

متن بالا دل‌نوشته یکی از شهروندان دهدشت و گزارشی از یک پیاده‌رَوی در سطح این شهر است، اما تلنگری بس عمیق به مسئولین و شهروندان این شهر است.

چه اتفاقی رخ داده که ریختن زباله یک‌امر مذموم و ناپسند در این شهر نیست؟!

چه اتفاقی رخ داده است که مردم در قبال محیط پیرامون خود و توجه به بهداشت محیط زندگی خود بی‌توجه شده‌اند؟!

به طور کلی در استان و علی‌الخصوص شهرستان کهگیلویه طبق گزارش همین پایگاه خبری از میانگین کشوری و جهانی بالاتر است اما چیزی که نگران‌کننده است و جای تامل دارد این است، که دیگر کار از توصیه نسبت به کاهش زباله تولیدی و سر ساعت زباله را جلوی منزل گذاشتن و عدم گذاشتن زباله در بلوارها گذشته، و باید به مردم آموخت زباله‌های خود را در خیابان نریزند.

پارک‌ها جایی برای گذراندن اوقات فراغت هستند، نه ریختن زباله

این نیز یک دغدغه عمومی است که می‌توان به آن اشاره کرد و گفت به طور کلی در سطح شهر دهدشت فضای سبز زیادی نداریم و حفظ و نگهداری همین فضاهای اندک نیاز به تلاش همگانی دارد، پس خود شهروندان در این راستا می‌توانند کمک حال باشند و از ریختن زباله در این مکانها خودداری کنند.

بلوار جای زباله نیست

اینکه شهروندان برای جلوگیری از بو و کثیفی زباله‌ها سعی دارند زباله‌های روزانه خود را در مکان دورتری از خانه قرار دهند یعنی نسبت به بهداشت حساسیت دارند، اما انتخاب بلوارها برای این امر در دهدشت رواج یافته که سبب آسیب به زیبایی شهر می‌شود و شهروندان می‌توانند سر ساعت زباله خود را بیرون منزل قرار دهند که مدت طولانی زباله بیرون منزل نباشد و مشکلی رخ ندهد.

خیابان جای زباله نیست

بی‌توجهی به نظافت شهری و عدم پذیرفتن نقش خود به عنوان شهروند جای تامل دارد، منِ شهروند باید بپذیرم در جای خود نقش دارم و حداقل زباله نریزم.

شهرداری تنهاست

فرهنگ‌سازی امری تدریجی است و در این زمینه نیاز به همکاری همه نهادها و ادارات شهرستان و شهر است، در دل‌نوشته شهروند دهدشت، از کثیفی کنار بانک گلایه داشت پس خود ادارات و محیط پیرامونشان می‌توانند با تمیز نگه داشتن فضای اطرافشان در این زمینه همکاری کنند، و از طرف دیگر آموزش و پرورش می‌تواند در زمینه فرهنگ‌سازی کمک شایانی کند. همچنین نهادهای مدنی و سازمانهای مردم‌نهاد نیز می‌توانند در این زمینه بسیار موثر باشند.

ورودی شهر جای زباله‌های روستاهای اطراف و مردم شهر نیست

مشاهده شده در شهر دهدشت تل عظیمی از زباله در ورودی شهر هست که روستاهای اطراف و مردم شهر در تلنبار شدن این زباله‌ها و چهره زشتی که ورودی شهر دارد دخیل هستند.

ورودی هر شهر مصداق فرهنگ مردم آن شهر است با این حرکت خود مردم این شهر گویا سعی در تعریف نادرستی از فرهنگ خود برای مهمانان دارند!

گذاشتن زباله روی صندوق عقب خودرو نشانه فرهنگ نیست!

گذاشتن زباله و حمل آن روی صندوق عقب خودرو گویا به یک اپیدمی تبدیل شده است. چون در عمده موارد اگر نیت مثبتی باشد اما نتیجه خوبی ندارد و زباله از خودرو به خیابان می‌افتد و حتما شهروندان روزانه این صحنه ها را در سطح شهر مشاهده می کنند. این موضوع به طنزی تلخ مانند است که خود با دست خود تیشه به ریشه فرهنگی می‌زنیم که معتقدیم فرهنگی به قدمت اگر نگوییم ساسانیان و بلادشاپور حداقل دوران صفویه است، پس شهروند محترم با صراحت می‌گوییم این حرکت مصداق بی‌فرهنگی است.(البته این مورد در اکثر شهرهای بزرگ استان رواج دارد)

نخاله‌های ساختمانی را جمع کنید!

گویی جمع کردن نخاله‌های ساختمانی بعد از پایان کار، وظیفه صاحب کار نیست که شاهد باقی‌ماندن این نخاله‌ها تا مدت زیادی هستیم!

دل‌نوشته شهروند دهدشت و گزارش انتهایی آن خلاصه‌ای از یک مشکل به ظاهر کوچک اما در باطن عمیق و دارای اثر بلندمدت است که باید برای رفع آن تلاش بسیاری کرد اما قطعا اگر همه کنار هم تلاش کنند اتفاق خوبی می‌افتد.

در پایان باید تاکید کرد استفاده درست از اماکن عمومی و نریختن زباله در سطح شهر نشانه‌ای از احترام به حقوق دیگران و یک فرهنگ زیبا است پس مردم در این زمینه همکاری کنند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها