نشست نقد و بررسی کتاب «الگوی مصرف موسیقی جوانان ایرانی» در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد+ تصاویر و مشروح خبر

نشست نقد و بررسی کتاب «الگوی مصرف موسیقی جوانان ایرانی» با حضور نویسنده و منتقدین کتاب در یاسوج برگزار شد.

نشست نقد و بررسی کتاب «الگوی مصرف موسیقی جوانان ایرانی» در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد+ تصاویر و مشروح خبر

پنجشنبه ۲۴ آبان‌ماه ۱۴۰۳ نشست نقد کتاب «الگوی مصرف موسیقی جوانان ایرانی» به نویسندگی صیاد خردمند دانش‌آموخته دکترای جامعه‌شناسی و فعال حوزه فرهنگ در سالن کنفرانس اداره‌کل فرهنگ و ارشاد  اسلامی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
امین درخشان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت هفته »کتاب و کتابخوانی» گفت: کتابی جناب آقای دکتر خردمند در حوزه مصرف موسیقی نوشته شده است و از این حیث مربوط به حوزه  کاری این  اداره کل است.
درخشان در ادامه افزود: نويسنده کتاب علاوه بر پژوهش و نویسندگی فعال حوزه اجتماعی و رسانه است.
درخشان در خصوص محتوای این کتاب گفت: مصرف موسیقی حوزه پرمناقشه در کشور ماست و امروزه به امری عمومی تبدیل شده است و نیازمند پژوهش و تحقیقات متعددی است.
مجید بایگان معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست اظهار داشت: یکی از اهداف جلسات نقد کتاب ارتقای کیفی آثار است، با نقدهای درست و اصولی می‌توان کیفیت آثار را بهبود بخشید.
وی در ادامه افزود: تا پیش از این آثار استانی بیشتر در حوزه تاریخ و فرهنگ عامه نگاشته شده اما کتاب حاضر از این حیث دارای جنبه‌های نو و جدیدی است.
سید رحمان مرتضوی اولین منتقد کتاب مذکور در این نشست گفت: نقد به معنای رد محتوای کتاب نیست و احترام به ارزش نویسنده و قلم است؛ این کتاب تخصصی، فنی و کاملاً علمی است.
وی افزود: خردمند در این کتاب با نگاهی جامعه‌شناختی و روش‌مند به مصرف موسیقی در کشور پرداخته است و در خلال کتاب با مباحثی مانند: ساختار، هویت، مخاطب فعال و منفعل روبه رو می شویم، یا گریزی به بحث کنش و ساختار، موسیقی‌های اعتراضی و انتقادی می‌زند.
مرتضوی افزود: کتاب دارای برجستگی‌های زیادی است؛ از قلم توانمندی برخوردار و دارای ایده بدیعی است، اما شاید بخش‌های ابتدایی کتاب برای مخاطب غیرعلوم انسانی سخت‌خوان باشد.

وی تصریح کرد: کتاب عدد و رقم نیست و یک کار کیفی همراه با استدلال‌های ذهنی است که می‌تواند اثر مطلوبی برای سیاست‌گذاران فرهنگی باشد.
وی در پایان گفت: در این کتاب می‌شد به بررسی موسیقی‌های محلی نیز پرداخت.
دکتر ابراهیم دباغ از اساتید دانشگاه، دیگر ناقد این نشست اظهار داشت: این کتاب اثر فاخری است، بسیار خوب از زاویه جامعه‌شناختی به مساله پرداخته است.
دباغ افزود: یکی از برجستگی‌های کتاب این است که نظریات کلاسیک و جدیدتر را به خوبی در کنار هم استفاده کرده است؛  مشکلات نگارشی کتاب کم بود.
وی تصریح کرد: در این کتاب به‌صورت ظریف و ریز  وضعیت مبهم موسیقی در کشور نقد شده است.
دباغ انتقادات خود را از این کتاب عنوان کرد و گفت: فصل‌بندی کتاب می‌توانست بهتر از این باشد و در چاپ‌های بعدی می‌توان روی این موضوع تمرکز کرد.
وی بیان کرد: کتاب به صورت کلی دارای دو بخش اول و دوم می‌باشد؛ بخش ابتدایی سخت‌خوان و ثقیل است اما در بخش دوم نویسنده روان‌تر شده است و نویسنده بیشتر نظرات و دیدگاه های خود را مطرح کرده است.
صادق خاک‌نژاد معاون هنری و سینمایی  اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از دیگر منتقدین این نشست در خصوص کتاب گفت: همانطور که مستحضرید این کتاب با نگاهی اجتماعی و جامعه‌شناسانه به پدیده موسیقی و مخاطبان موسیقی پرداخته است.
وی اضافه کرد: نقد ابتدایی‌ام این است که این کتاب بیشتر نظریه‌محور است و بیش از نیمی از کتاب نظریه اندیشمندان است اما به نحوی هنرمندانه به پدیده هایی مانند: فرهنگ، موسیقی و مصرف پرداخته است.
خاک‌نژاد افزود: فرهنگ ایرانی از دیرباز با موسیقی عجین بوده است که می‌توانست به این تاریخچه پرداخت و به نکیسا، باربد، بامشاد و دیگران اشاره کرد.
صیاد خردمند نویسنده این کتاب در نشست مذکور گفت: دغدغه ابتدایی کتاب مساله‌مندی پدیده موسیقی در کشور بود، در واقع در بین مصارف موسیقی عموم جامعه را درگیر خود کرده است.

وی افزود: اغلب ادبیات جامعه‌شناختی موسیقی حول نسبت و رابطه طبقه با موسیقی و هنر می‌چرخد و در این اثر تلاش کردیم در دام این موضوع گرفتار نشویم.
وی افزود: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد طبقاتی بودن مصرف موسیقی در مورد جامعه ایران آنچنان دقیق نیست، چرا که موسیقی در کشور ما اساسا ارزان، در دسترس و همه جایی شده است.
وی تصریح کرد: مخاطبان موسیقی دارای ذائقه‌های تک‌بعدی بودند، اما امروز با «همه چیز خوارگی فرهنگی» روبه‌رو هستیم و افراد می‌توانند چند ژانر موسیقی مانند سنتی، پاپ، رپ و محلی را دنبال کنند.
وی اضافه کرد: الگوپذیری و الگوهای مرجع در بحث گرایش به مصرف موسیقی دارای اهمیت است؛ به گونه‌ای که ما شاهد سه سنخ ( الگوپذیری منفعلانه، فعالانه و متظاهرانه) هستیم.
خردمند در ادامه گفت: این اثر نشان می‌دهد که ذائقه موسیقیایی افراد در تعامل رفت و برگشتی میان کنش و ساختار شکل می‌گیرد و افراد اگرچه خود سبک و ژانر موسیقی خود را انتخاب می‌کنند اما به تعبیر افراد متاثر از قواعد و منابع خاصی است که در هر ساختار دست به انتخاب می‌زنند.

 



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها