سمفونی ناهنجار شبانه شوتی‌نماها در خیابانهای مسکونی دهدشت/ شورای ترافیک و شهرداری دقیقا چه می‌کنند؟!/ تصاویر

خیابان امام خمینی جنوبی یکی از خیابان‌های قدیمی و اولیه شهر دهدشت است که راهی برای اتصال مرکز شهر به خیابان چمران و میدان بسیج و همچنین به مسکن مهر ختم می شود. در این خیابان یک مرکز سلامت و نمایندگی آموزشگاه مشهور کشوری برای دانش آموزان قرار دارد.

سمفونی ناهنجار شبانه شوتی‌نماها در خیابانهای مسکونی دهدشت/ شورای ترافیک و شهرداری دقیقا چه می‌کنند؟!/ تصاویر

افتونیوز| برخی از خیابانهای شهر دهدشت علیرغم مسکونی بودن، محل تردد و خودنمایی خودروهایی شده که به خطرناکترین شکل ممکن و با سرعت بسیار بالا در آن تردد می کنند.

این موضوع از آنجا مهم است که در سالهای گذشته در شهر یاسوج نیز به معظلی جدی تبدیل شده بود که با بی توجهی مسئولان نیز همراه شده بود و تنها پس از آنکه منجر به چندین تصادف منجر به فوت شد اقدام های عملی انجام شد.

نصب سرعت‌گیر یا سرعت‌کاه در شهر علی‌رغم برخی انتقادات عامل مهمی در کاهش تصادفات و خطرات در یک خیابان است‌.

خیابان امام خمینی جنوبی (ششم بهمن سابق) یکی از خیابان‌های قدیمی و اولیه شهر دهدشت است که مسیری برای اتصال مرکز شهر به میدان بسیج و مسکن مهر و گلزار و … می‌باشد. در این خیابان یک مرکز سلامت مربوط به شبکه بهداشت و همچنین نمایندگی آموزشگاه کنکوری دانش آموزی قرار دارد که روزانه محل تردد بسیاری از متقاضیان نوجوان است.

در این خیابان با وجود اینکه به جهت مراجعه به مرکز سلامت خانم‌های باردار رفت و آمد دارند و به جهت مراجعه والدین و دانش آموزان به آموزشگاه، تردد زیادی وجود دارد و با وجود تحمل بار ترافیکی هیچ‌گونه سرعت‌گیر جهت کاهش سرعت ماشین‌ها وجود ندارد و ماشین‌ها با سرعت هرچه تمامتر در این خیابان حرکت می‌کنند. این در حالی است که هر کجا مدرسه یا محل تردد دانش آموزان است مسئولان شهری موظف به نصب تابلوهای هشدار سرعت و همچنین سرعت‌گیر هستند.

از طرف دیگر وقتی توپوگرافی این خیابان که از میدان مرکزی شهر به میدان بسیج ختم می‌شود را بررسی می کنیم متوجه شدیم که هیچ‌کدام از خیابان‌های منتهی به این میدان چراغ راهنمایی یا سرعت‌گیر یا علائم هشدار دهنده جدی برای ورود به میدان ندارند و از طرف دیگر به خاطر شرایط خاص میدان، مشخص نیست حق تقدم با چه کسی است. پس لازم است قبل از اینکه ماشین‌ها به چهارراه برسند به وسیله یک مانع(سرعت‌گیر) از سرعت آن‌ها کاسته شود.

از طرفی به دلیل نداشتن سرعت‌گیر یا سرعت‌کاه در این مسیرها به ویژه خیابان امام خمینی جنوبی، در طول شبانه روز شاهد تردد خودروها با سرعت زیاد به ویژه شوتی‌نماها (نوجوانانی که خودرو خود را به شمایل خودروهای شوتی درآورده اند) هستیم.

سر تا سر خیابان امام خمینی جنوبی به خصوص بعد از تقاطع مصطفی خمینی منطقه کاملا مسکونی است که باید با حداقل سرعت حرکت کرد و این در حالی است که خیابان متناظر یا قرینه آن یعنی امام خمینی شمالی که عمدتا تجاری است حداقل دو تا سه سرعت گیر دارد.

یکی از ساکنین این خیابان ضمن گلایه از وضعیت تردد ماشین‌ها در طول شبانه‌روز به صورت موردی تردد ماشین‌هایی با شکل و شمایل شوتی در این خیابان را طی دو شب مورد بررسی قرار داد.(تردد ماشین های عادی و با سرعت معمول در این آمار نیامده است)

در شب ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۳ از ساعت ۷ تا ۱۱:۳۰ شب (چهار ساعت و نیم) یعنی زمان بعد از افطار تعداد ۵۱تردد خاص توسط خودروهای با شکل و شمایل شوتی از مرکز شهر دهدشت تا میدان بسیج و بالعکس از خیابان امام خمین جنوبی با سرعت حداکثری صورت گرفت که از این تعداد ۳۸ خودرو پلاک خاص داشتند یعنی حداقل یک بار تردد کردند و بقیه نیز مربوط به خودروهایی بود که دو یا سه بار از این مسیر تردد می‌کردند.

حداقل سرعت در مناطق مسکونی باید زیر ۵۰ کیلومتر باشد ولی در این ترددهای ثبت شده حداقل ۳۱خودرو با سرعت بالای ۱۰۰کیلومتر در این منطقه تردد کردند که باعث وحشت اهالی می‌شد.

همه‌ی این‌ها در حالی بود که حداقل در همان شب و همان زمان یاد شده، حداقل ۴ مسابقه سرعت بین خودروهای شوتی‌نما ثبت شد یعنی از میدان مرکزی شهر تا میدان بسیج. این مسابقه سرعت حداقل بین دو خودرو و در چهار نوبت تکرار شد که سرعت ثبت شده آنها در این مسیر قطعا بیش از ۱۲۰ کیلومتر بوده است.

به صورت موردی در شب سوم فروردین ۱۴۰۴ نیز بررسی شد که  این اتفاق تقریبا به همین شکل تکرار شد و خودروهایی که شوتی‌نما هستند با رانندگانی که عمدتا نوجوان و جوان زیر ۲۰ ساله هستند همان ترددها صورت گرفت.

موضوع ترددهای با سرعت بالا به گونه‌ای بود که موتورسیکلت‌ها جز آمار آورده نشده اما موتورسیکلت‌ها نیز به طور مرتب و چندین نفره و به صورت کورس سرعت گذاشتن و با حرکات نمایشی به صورت شبانه‌روزی در این خیابان هست و این موضوع هر شب رخ می‌دهد.

 از طرف دیگر عرض این خیابان به نسبت دیگر خیابان‌های شهر کوچک است و همیشه ماشین‌هایی در کنار خیابان پارک است و اگر به صورت تقریبی در نظر بگیریم کمتر از ۱۰متر فضای مفید برای تردد خودروها وجود دارد در حالی که بقیه خیابان‌های منتهی به میدان بسیج مثل گلزار و مسکن مهر و زیرتل همین حالت را دارند.

این در حالی است که از ۱۲شب به بعد حرکات نمایشی شامل لایی کشیدن، ویراژ دادن، ترمزهای یکباره و بلند کردن صدای آهنگ در این خیابان انجام می‌شود به طوری که اهالی و ساکنین منطقه از وضع موجود به شدت ناراضی هستند و اعتراض دارند و چندین بار این گلایه‌ها را با اعضای شورا و نیروی انتظامی مطرح کرده اما فعلا پاسخی به این گلایه‌ها داده نشد.

اهالی خیابان امام خمینی جنوبی به ویژه منازل منتهی به میدان بسیج از این وضع گلایه داشتند و موضوع را با ما مطرح کردند که بلکه گوش شنوایی باشد. با توجه به مسکونی بودن و تردد کودکان و افراد خردسال در این محله ها انتظار از فرماندار به عنوان رئیس شورای ترافیک شهرستان و همچنین شهردار به عنوان متولی شهر اهالی انتظار اقدام فوری و جدی برای نصب سرعت گیر و نصب علائم هشدار دهنده بوده و خواستار برخورد جدی با مخلان نظم و امنیت خانوارها هستند.

در تماس خبرنگار افتونیوز با پیمانجو مدیرکل راهداری استان، وی عنوان کرد که نصب سرعت گیر و علائم در محدوده شهر به عهده شهرداری است اما این آمادگی برای همکاری راهداری شهرستان با شهرداری  دهدشت جهت نصب سرعت گیر و دیگر علائم ایمنی وجود دارد.

(دوربینهای مداربسته برخی مغازه ها و خانه ها می‌تواند مستندی برای این گزارش باشد)

 

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها