معاونت عمرانی استاندار در باتلاق ناکارآمدی/ وقتی شهامت فقط یک اسم است

تجمعات اعتراضی اقشار مختلف مردم در ماه‌های گذشته مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد، اعم از آبداران، نانوایان، تاکسی‌داران، فعالان محیط زیست و کارگران شهرداری، نشان‌دهنده انباشت مطالبات پاسخ‌داده‌نشده

معاونت عمرانی استاندار در باتلاق ناکارآمدی/ وقتی شهامت فقط یک اسم است

افتونیوز|  حسن کریمی

ضعف در اجرای مأموریت‌های عمرانی؛ ضرورت بازنگری در مدیریت این حوزه در کهگیلویه و بویراحمد

یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین حوزه‌های مدیریتی در سطح استانداری‌ها، معاونت هماهنگی امور عمرانی است؛ جایگاهی که از آن انتظار می‌رود با شناخت اولویت‌ها، تسلط بر مأموریت‌ها و برنامه‌ریزی دقیق، نقشی مؤثر در بهبود زیرساخت‌ها، رفاه عمومی، کاهش نارضایتی‌ها و توسعه پایدار ایفا کند. با این حال، در استان کهگیلویه و بویراحمد، شواهد میدانی و ارزیابی‌های کارشناسانه حاکی از آن است که این حوزه با نوعی انفعال، ناهماهنگی و ضعف در اجرای مأموریت‌های محوله مواجه است.

با توجه به وظایف مشخص و قانونی که حتی در حکم مسئولیت این معاونت به‌روشنی قید شده است، در این گزارش به برخی از مأموریت‌های کلیدی معاونت عمرانی و نحوه مواجهه آن در عمل می‌پردازیم؛ جایگاهی که در حال حاضر بر عهده آقای عیسی شهامت قرار دارد.

با توجه به اینکه آقای شهامت در برهه‌ای از دولت سیزدهم و از اوایل شروع دولت چهاردهم سکاندار معاونت عمرانی استان بوده، تاکنون تغییر ملموسی در حوزه وظایف و عملکرد کاری ایشان مشاهده نشده است.

از جمله مهم‌ترین وظایف این معاونت، نظارت مستمر بر حمل‌ونقل و ترافیک شهری و جاده‌ای و تلاش برای کاهش تصادفات و خسارات جانی و مالی است.

در خصوص نظارت بر مدیریت ترافیک شهری،  موضوع پایش تصویری ترافیک شهری ، از نیازهای ضروری استان میباشد که بغیر از کنترل ترافیک  ، بنا به نظریه دادستان محترم مرکز استان حتی یکی از تاثیرگذارترین ابزارهای شناسایی هنجارشکنان ومتخلفان بوده که امنیت جانی و روان شهروندان استان را به مخاطره انداخته و تاکنون نسبت به مرتع نمودن آن اقدام موثری مشاهده نشده است.

در همین خصوص حضور بی‌ضابطه خودروهای وانتی دوره گرد و سیار در معابر اصلی شهرهای استان، به‌ویژه شهر یاسوج، ضمن ایجاد مزاحمت های ترافیکی و مخدوش کردن سیمای شهری ست که تاکنون  اقدام موثر و ملموسی جهت رفع آن انجام نگرفته که از معاونت عمرانی استاندار انتظار میرود که با جدیت بیشتر ، پیگیر بهبود این امر شود .

راه اندازی میدان میوه و تره بار ، یکی از بارزترین وظایف معاونت عمرانی و زیرمجموعه ها (شهرداری ها) راه اندازی میدان عرضه ی میوه و تره بار در شهرهای مختلف استان است که هیچگونه میدان عرضه ی میوه و تره بار در هیچ کدام از شهر های استان وجود ندارد.

بازار رها شده و نبود میدان میوه و تره‌بار در مرکز استان و دیگر شهرها، منجر به افزایش نرخ های غیرمنطقی فروش  و پایین آمدن کیفیت محصولات ، در نتیجه نابسامانی در عرضه محصولات و آشفتگی ترافیکی، نمونه‌ای روشن از رهاشدگی این وظایف مهم است. نبود میدان میوه و تره‌بار سال‌هاست یکی از دغدغه‌های اساسی مردم در استانی با ظرفیت بالای تولیدات باغی و کشاورزی باقی مانده است. این نقیصه، نه تنها مردم را از دسترسی به محصولات با کیفیت و قیمت مناسب محروم کرده، بلکه کشاورزان و باغداران را نیز در معرض ضررهای جبران‌ناپذیر قرار داده است؛ یا باید تسلیم دلالان و مافیا شوند یا شاهد نابودی محصولات خود بر اثر تعلل در فروش. بی‌تردید، معاونت عمرانی می‌تواند با حل این معضل تاریخی، توان اجرایی خود را به اثبات برساند.

در حوزه محیط‌ زیست و منابع طبیعی نیز، نه تنها عملکرد محسوسی دیده نمی‌شود، بلکه بی‌تفاوتی نسبت به وضعیت نگران‌کننده آبشارها ، آتش‌سوزی‌های پی‌درپی جنگل‌ها، و ورود فاضلاب کارخانه ها و  بیمارستان‌ها و روان‌آب‌های شهری به رودخانه بشار  ، بوی نامطبوع و آزاردهنده در مرکز استان که معظل اساسی این ایام شهروندان بوده ، ورود فاضلاب های برخی شهرهای مناطق گرمسیری استان به روان آب ها و سرازیر شدن آنها به سد کوثر ، واگذاری اراضی کوه دنا برای احداث سد ماندگان عملاً موجب نگرانی عمومی درباره آینده تنوع زیستی، اقلیم و سلامت محیط زندگی در استان شده است.

در خصوص مدیریت بحران هم تاکنون اقدام مؤثری برای تأمین تجهیزات و امکانات ضروری مانند هلی کوپتر آبپاش ، پایش آنلاین مناطق حفاظت شده و تجهیزات فنی بروز ،جهت حفاظت از منابع طبیعی انجام نشده و همچنان استان از امکانات ابتدایی برای اطفای حریق، و مدیریت بحران‌های زیست‌محیطی استفاده می‌کند.

در بُعد مدیریت شهری و روستایی، وضعیت نابسامان معابر، بی‌توجهی به زیباسازی شهری، عدم ترمیم خرابی‌ها و عدم اجرا و تکمیل طرح هادی در بسیاری از روستاهای استان و لزوم پیگیری جهت تخصیص اعتبار  اجرای طرح هادی در این روستاها  ،  نشان‌دهنده فقدان برنامه‌ریزی و هدایت مؤثر است.  مدیریت منفعل شهری نه تنها جلوه توسعه‌یافته شهرها را نابود کرده، بلکه موجب کاهش کیفیت زندگی، بروز تصادفات، افزایش فشار روانی شهروندان و کاهش حس تعلق به شهر شده است.

در بخش طرح‌های عمرانی و زیرساختی، خلأ برنامه‌ریزی مؤثر، وضعیت نابسامان پروژه‌هایی همچون پل سوم بشار و غیره ، و بی‌اطلاعی عمومی از روند طرح‌ها، همگی نمایانگر نبود اولویت‌سنجی و سیاست‌گذاری هدفمند است. این در حالی‌ست که استان با بحران‌های گسترده‌ای در حوزه راه‌ها، ایمنی جاده‌ای  ، کمبود زیرساخت‌های توسعه‌ای و نبود اشتغال عمرانی پایدار مواجه است.

(به استناد مصاحبه خبری سرپرست اورژانس ۱۱۵ استان طی دو ماهه اول سال جاری، بیش از ۲۸۴۰ نفر در تصادفات جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد مصدوم شده‌اند که نشان‌دهنده افزایش چشمگیر حوادث رانندگی و نیاز مبرم به توجه بیشتر به ایمنی راه‌ها است.)

تجمعات اعتراضی اقشار مختلف مردم در ماه‌های گذشته مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد، اعم از آبداران، نانوایان، تاکسی‌داران، فعالان محیط زیست و کارگران شهرداری، نشان‌دهنده انباشت مطالبات پاسخ‌داده‌نشده و ضعف در پیگیری وظایف نظارتی معاونت عمرانی بر دستگاه‌های اجرایی است.

برگزاری جلسات پرتعداد، بازدیدهای رسانه‌ای و انتشار کلیپ‌های تبلیغاتی در فضای مجازی، هیچ‌گاه جایگزین عملکرد واقعی و نتیجه‌محور نخواهد شد. منطقی‌تر آن است که آقای شهامت، به‌جای اتکاء به بازتاب‌های رسانه‌ای، با اقدامات مؤثر، ساختاری و ملموس، حضور خود را در ذهن مردم تثبیت کند؛ چرا که مردم به نتیجه نگاه می‌کنند، نه به حاشیه.

در شرایطی که پروژه‌های عمرانی بزرگ اشتغال‌زا در استان تعریف و اجرا نمی‌شوند، و با وجود ظرفیت‌های غنی در حوزه معادن، گردشگری، کشاورزی و منابع طبیعی، هنوز ظرفیت‌های بالقوه استان به بالفعل تبدیل نشده‌اند، باید پرسید که نقش معاونت عمرانی در فعال‌سازی این امکانات و توانمندی‌های خدادادی استان چه بوده است؟

در کنار این چالش‌ها، نباید از یک اصل بنیادین غفلت کرد: انتصاب مدیران و مسئولان نباید بر اساس سفارش‌های محفلی یا فشار نمایندگان مجلس انجام شود، بلکه باید بر پایه شایستگی، تعهد، تخصص و کارآمدی صورت گیرد. چنین انتصاب‌هایی ظلم به نخبگان، خیانت به سرمایه‌های انسانی حامی دولت و بی‌اعتنایی به مطالبات بدنه رأی‌آور دولت است. اگر این روند ادامه یابد، نه تنها موجب دلسردی عمومی خواهد شد، بلکه کارنامه‌ای ضعیف و پرچالش برای دولت در استان بر جای می‌گذارد.

از استاندار محترم و دیگر مسئولان عالی‌رتبه انتظار می‌رود که اصل استقلال مدیریتی استان‌ها را پاس بدارند و مدیران خود را بر اساس کفایت و حسن سابقه برگمارند، نه با اتکا به سفارش و فشار. همچنین نمایندگان مجلس بهتر است وظیفه ذاتی خود یعنی نظارت بر اجرای قانون را دنبال کنند، نه مداخله در امور اجرایی و انتصابات که موجب تضعیف سرمایه اجتماعی ، نابودی سرمایه انسانی و  تزلزل در ساختار مدیریت اجرایی خواهد شد.

و در نهایت، نباید فراموش کرد که پذیرفتن یک مسئولیت، به معنای استفاده تبلیغاتی از یک عنوان نیست؛ بلکه یعنی کنار گذاشتن آسایش شخصی برای ساختن فردای بهتر. مدیرِ واقعی، آن است که وجدان بیدار و انصاف را سرلوحه کار خود قرار دهد، از رفاه شخصی بکاهد و خود را وقف خدمت کند؛ نه آنکه تنها از جایگاه برای رزومه‌سازی استفاده کند. مردم عملکرد را می‌سنجند و با وجدان جمعی‌شان قضاوت می‌کنند؛ نه با شعارهای زرق‌وبرق‌دار یا ویدیوهای تبلیغاتی.

(مطلب منتشر شده نظر نویسنده است و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن توسط سایت افتونیوز نیست) 



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 4 نظر

  • 1 شهروند 1404/3/6 6:13:21

    سلام نویسنده نشان داده که با آگاهی و تسط به سخن پرداخته اما نکته حائز اهمیت اینه که بانگاهی غضب آلود،تمام مشکلات ساختاری استان و شهریاسوج ازابتدای انقلاب تاکنون را به پای معاون عمرانی ریخته که ازانصاف به دوراست

    پاسخ
  • 2 حیدری 1404/3/5 22:18:11

    واقعا متاسفم جناب دکتر کریمی کاملا مشخصات فرایند تشکیل گروه های فشار علیه انسان با شهامتی چون دکتر شهامت در متن نگار شما معلوم است

    پاسخ
  • 3 کارگر شهرداری سی سخت 1404/3/5 18:58:23

    کارگر شهرداری سی سخت هستم .برای رضای خدای بیاید ببینید ما چغد معوقه داریم ۱۸ماه معوقه .یعنی هیچ کس دراین استان نباید دلش برا ما بسوزه .جرأت نمی‌کنیم بگیم پولمون رو می‌خوایم خدا ازتون نگذره به حق علی

    پاسخ
  • 4 دهدشت 1404/3/5 18:53:13

    کاملا درست است ..... با ....... فقط دنبال ......... هستن

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها