واقعیت مدیران 50 میلیاردتومانی و نقش «تاجگردون» در بحران مدیران اینستاگرامی!

مدیران 50 میلیاردی، همان مدیران ناکارآمد و ناتوان هستند و مدیران 1000 میلیاردی مدیران توانمند و کارآمد هستند. این دسته‌بندی تنها بر اساس مدیریت پولی یا مالی بوده و نتایج مدیریت 1000 میلیارد تومانی ناسالم (فسادانگیز) را درنظر نگرفته‌اند.

واقعیت مدیران 50 میلیاردتومانی و نقش «تاجگردون» در بحران مدیران اینستاگرامی!

افتونیوز|  اسلام ذوالقدرپور
مدیریت امور عمومی نیازمند دانش و هنر مدیریت است. این دو مؤلفه دانش و هنر مدیریت برای حکمرانی یک کشور یا مدیریت امور یک استان و شهرستان یا شهر نیز ضروری است.

در شرایط کنونی ایران و استان کهگیلویه و بویراحمد، بسیاری از مدیران نه‌تنها دانش لازم برای مدیریت را ندارند، بلکه هنر مدیریت را نیز نداشته و آسیب‌های بزرگ به نظام اداری و سیاسی وارد کرده‌اند. اما برخی مدیران ایرانی هستند که دانش لازم و کافی برای مدیریت امور را دارند اما از هنر مدیریت بی‌بهره بوده و در نهایت علاوه بر انسداد امور، آبروی علمی خود را نیز خدشه‌دار نموده‌اند.

پیام یا بیانیه اینستاگرامی اخیر جناب آقای غلامرضا تاجگردون پیرامون مدیریت شهری گچساران که بر ناکارآرمدی و ناتوانی شهردار محترم گچساران دکتر رضا قشقایی تمرکز داشته را می‌توان یک واقعیت الگوی مدیریتی استان و گچساران برشمرد که دارای مؤلفه‌های خاص خود می‌باشد:

1- مدیریت 50 میلیارد تومانی: غلامرضا تاجگردون که دارای پیشینه کاری بیش از 30 ساله در ساختار اقتصادی، بودجه و مدیریت کلان کشور هستند برای دسته‌بندی مدیریت و مدیران استان خود از یک الگوی ساده مالی و پولی بهره برده و مدیران استان را میان دو دسته اصلی مدیران 50 میلیارد تومانی و مدیران 1000 میلیارد تومانی تقسیم نموده‌اند.

مدیران 50 میلیاردی، همان مدیران ناکارآمد و ناتوان هستند و مدیران 1000 میلیاردی مدیران توانمند و کارآمد هستند. این دسته‌بندی تنها بر اساس مدیریت پولی یا مالی بوده و نتایج مدیریت 1000 میلیارد تومانی ناسالم (فسادانگیز) را درنظر نگرفته‌اند.

2- الگوی مدیریت اینستاگرامی از نماینده مجلس تا مدیر شهرستانی: نماینده محترم گچساران و باشت در مجلس به جای پیگیری امور دو شهرستان در چارچوب‌های قانونی و اداری، به اینستاگرام پناه برده و اینستاگرام و فضای مجازی را کارتابل کار نمایندگی خود قرار داده‌اند!

الگوی مدیریت اینستاگرامی غلامرضا تاجگردون که در بدنه سیاسی و اداری دو شهرستان نیز قابل مشاهده بوده و مدیران دولتی به شدت بر نمایش خود در اینستاگرام و فضای مجازی اصرار دارند، گونه ای مدیریت کاریکاتوری را شکل داده که تنها سبب تمسخر آنان از سوی افکار عمومی می‌گردد.  

3- مدیریت قوی و ساختار نابسامان: واقعیت کنونی مدیریت شهری گچساران که رضا قشقایی به عنوان شهردار توان مدیریت چالش‌های فزاینده سیاسی و اجتماعی درون ساختار شهرداری و شورای شهر را ندارند بر همگان آشکار است. توان علمی شهردار کنونی گچساران در گرداب تنش‌ها و بحران‌هایی سیاسی و اجتماعی شورای شهر، شهرداری، فرمانداری و ... که پیامد انباشتگی مشکلات در چند دهه اخیر بوده، محدود و ناکارآمد شده است.

اتهام قوی نبودن مدیریت شهری گچساران که از سوی غلامرضا تاجگردون طرح شده است، ساختار نارکارآمد و نابسامان شهرداری که پیشینه آن به چند دهه گذشته برمی‌گردد را فراموش نموده و تنها به مدیریت کنونی یعنی رضا قشقایی حمله می‌کند. نباید فراموش نمود که مدیریت شهری قوی بدون اصلاح ساختار نابسامان و بیمار شهرداری گچساران، امکان‌پذیر نیست. 

4- تلف شدن منابع: اشاره نماینده گچساران در مجلس به تلف شدن منابع مالی پولی گچساران به‌ویژه منابع مالی شهرداری، اگر چه واقعیتی آشکار برای همگان است، اما این اتهام تنها به دوران مدیریت آقای قشقایی خلاصه نشده و مدیریت شهری دوره‌های پیشین را نیز شامل می‌شود.

تلف شدن منابع مالی شهرداری به شیوه‌های گوناگون در چند دهه اخیر رخ داده و آقای تاجگردون که خودشان بیش از 10 سال در جایگاه نمایندگی مجلس در همه امور شهرستان دخالت داشته‌اند همواره به آن اشاره نموده اما هرگز راهکاری برای پیشگیری، مقابله و پایان این فرآیند حیف و میل منابع طراحی و اجرایی نکرده‌اند! 

همین روند تلف شدن منابع مدیریت شهری گچساران و عدم شفاف‌سازی هزینه‌کرد که در طرح‌هایی مانند طرح زیباسازی خیابان شهید بلادیان، طرح مجتمع اداری روی کانال جنب سینما، پارک بزرگ دریاچه و ... قابل مشاهده است و سبب شده تا آسفالت و زیباسازی گچساران مانند روستاهای سیستان و بلوچستان باشد. 

5- معیارهای مدیریت استان: معیارهای مدیریت 50 میلیارد تومانی تنها به رضا قشقایی شهردار گچساران محدود نمی‌شود، بلکه بسیاری مدیران شهرستانی مانند حوزه نفت و گاز گچساران، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، آب و ... را شامل شده و مدیران استانی را نیز دربرمی‌گیرد.

مدیرانی استانی که ناتوانی و ناکارآمدی آنان سبب می‌شود تا زیر سلطه نمایندگان مجلس بوده و انتصاب مدیران ناکارآمد شهرستانی را نیز با دستور نمایندگان مجلس انجام داده، چرخه ناکارآمدی مدیریتی یا همان مدیران 50 میلیارد تومانی استانی و شهرستانی را شکل دهند. 

6- محدوده اختیارات نماینده مجلس: غلامرضا تاجگردون در جایگاه ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همواره ادعای اثرگذاری ملی در مدیریت امور عمومی کشور داشته‌اند، جایگاهی که پیامد آرای شهروندان گچساران بوده اما سودی برای شهروندان این دو شهرستان نداشته است!

ادعای جایگاه ملی و توانمندی تاجگردون در تمام امور استان، اکنون در این بیانیه اینستاگرامی خودشان مخدوش شده است، زیرا ایشان مدعی هستند که " از این مرحله به بعد، اختیارات من در حد تذکر و اطلاع‌رسانی به شما و دیگر مراجع است تا مطلع از اوضاع پیرامون‌تان باشید."

این بخش از پیام آقای تاجگردون اگر چه یک تهدید برای مدیران استان و شهرستان قلمداد می‌گردد، اما تاکتیکی برای پاکسازی جایگاه خویش از بحران‌های پیش‌رو یا یک اعلام ناتوانی در انجام وعده‌های انتخاباتی از سوی آقای تاجگردون نیز می‌باشد!

****

بیانیه اینستاگرامی آقای تاجگردون با اتهامات بزرگی به استاندار، شهردار و شورای شهر گچساران همراه است. اتهام انفعال مدیریتی، باندبازی، رفیق بازی و طایفه گرایی که نظام و ساختار مدیریتی استان را با چالش مشروعیت نیز روبرو کرده است.

الف: اتهام طایفه گرایی که می‌تواند شامل حال استاندار محترم برای حمایت از رضا قشقایی شود. نشان می‌دهد استاندار که دست‌نشانده آقای تاجگردون معرفی می‌شوند نیز از اتهام انفعال و طایفه گرایی در امان نیستند!

ب: نباید فراموش نمود که مدیریت شهری تنها به شهرداری و شورای شهر محدود نیست و مدیریت شهری به‌ویژه در گچساران افزون بر شهردار و شورای شهر، فرماندار و شرکت نفت و گاز گچساران را نیز دربرگرفته و آتان نیز در وضعیت نابسامان کنونی شریک هستند.

آقای تاجگردون؛

آیا فرماندار گچساران و مدیرعامل نفت و گاز گچساران که از نیروهای طرفدار جنابعالی هستند نیز در اتهامات مدیریت انفعالی، طایفه بازی، رفیق بازی و ... شریک هستند؟

آیا فراموش نمودید که برای تغییر و کنار زدن مهندس اردلان زینل زاده از شهرداری گچساران و جایگزینی مهره خود به جای ایشان چه تلاش‌هایی کردید و از همان زمان بذر فساد و ناکارآمدی را در شهرداری گچساران کاشتید؟

آیا مدیران استانی مانند استاندار، معاون عمرانی، معاون اقتصادی استاندار و رئیس سازمان برنامه و بودجه در (تلف کردن) حیف و میل اعتبارات گچساران شریک نیستند و نباید مورد بازخواست شما قرار گیرند؟

چرا انتقاد و بازخواست مهمی از ناکارآمدی معاونین استاندار و ریاست سازمان برنامه و بودجه استان ندارید؟

چرا به صراحت با شهروندان گچساران به‌‌ویژه طرفداران خود سخن نمی‌گوئید که منافع آنان را بازیچه کسب حمایت برخی شخصیت‌ها و نهادهای خاص استان کرده‌اید که از مدیران ناتوان و ناکارآمد استان حمایت می‌کنند؟

چرا از جوانان توانمند و کارآمد گچساران و باشت برای کادرسازی مدیریتی حمایت نکردید و انتخاب بسیاری از مدیران دو شهرستان تنها بر اساس همراهی شخصی یا تراز آرای طایفه‌ای در حمایت از شما بوده است؟

 ****

نگاهی به رویکرد غلامرضا تاجگردون در پیگیری امور حوزه انتخابیه گچساران و باشت نشان می‌دهد که ایشان نمایندگی اینستاگرامی را دستورکار خود قرار داده و تلاش دارند با پیام‌ها و بیانیه‌های اینستاگرامی به تحریک افکار عمومی بپردازند.

اگر چه پیام اینستاگرامی مدیران 50 میلیارد تومانی یا مدیران 1000 میلیارد تومانی غلامرضا تاجگردون، بخشی از واقعیت اداره امور عمومی استان به‌ویژه گچساران و باشت را شفاف نموده که ماهیت مدیران ناتوان دو شهرستان را مشخص می‌کند، اما این الگوی مدیریتی تنها به شهردار گچساران اختصاص نداشته و البته بخش مهمی از این فرآیند انتخاب مدیران ناتوان و ناکارآمد پیامد 10 سال نمایندگی آقای تاجگردون است که می‌بایست پاسخگوی آن باشند.

(مطلب منتشر شده نظر نویسنده است و انتشار آن در افتونیوز به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نمی‌باشد)



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها