انتقادات به عملکرد استاندار به رسانه مهم اصلاح طلب رسید/ روزنامه هم میهن: انتصابات کهگیلویه و بویراحمد در سایه نمایندگان قرار دارد

عملکرد رحمانی در این مدت آنقدر در حاشیه نقش نمایندگان بوده است که اگر اقدام مثبت و رو به جلویی هم انجام داده باشد، چندان مورد توجه فعالان سیاسی قرار نگرفته است.

انتقادات به عملکرد استاندار به رسانه مهم اصلاح طلب رسید/ روزنامه هم میهن: انتصابات کهگیلویه و بویراحمد در سایه نمایندگان قرار دارد

افتونیوز| عملکرد رحمانی در این مدت آنقدر در حاشیه نقش نمایندگان بوده است که اگر اقدام مثبت و رو به جلویی هم انجام داده باشد، چندان مورد توجه فعالان سیاسی قرار نگرفته است، در همین راستا روزنامه مهم اصلاح طلب “ هم میهن” وضعیت دولت در کهگیلویه و بویراحمد را مورد بررسی انتقادی قرار داده است.

فعالان سیاسی در کهگیلویه و بویراحمد از زمانی که بحث تغییر استاندار پس از روی کار آمدن دولت چهاردهم مطرح شد، از احتمال به حاشیه رفتن فعالیت‌های استانداری در این استان ابراز نگرانی می‌کردند، از اینکه استاندار نتواند نماینده اول دولت در استان باشد و نقش اجرایی و سیاسی خود را به خوبی انجام ندهد، یکی از بزرگترین نگرانی‌ها، نفوذ نمایندگان این استان در انتخابِ استاندار، انتصاب‌های استاندار و نفوذ در بدنه استانداری بود؛ تا جایی که یکی از دلایلی که برای انتصاب زودهنگام استاندار کهگیلویه و بویراحمد بعد از روی کار آمدن دولت چهاردهم مطرح می‌شود، سهم‌خواهی نمایندگان این استان از رئیس‌جمهور عنوان می‌شد. در میانه گمانه‌زنی‌ها و ارائه لیست‌های مختلف از سوی گروه‌ها و فعالان سیاسی در این استان نیز، این موضوع مطرح بود که نمایندگان مجلس با جریان‌های سیاسی در این استان به‌ویژه اصلاح‌طلبان و اعضای ستاد پزشکیان مشورت چندانی نداشته و همین نیز اعتراض و ابراز نارضایتی آن‌ها را در پی داشته است.

جریان‌های سیاسی محو شدند

گزینه‌های متعددی برای تصدی این سمت در کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛ از سیدضیا هاشمی، سرپرست اسبق وزارت علوم گرفته تا غلام‌محمد زارعی، نماینده ادوار مجلس و فتاح محمدی، معاون اسبق سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در میان کاندیداها حضور داشتند. ستاد پزشکیان در استان نیز هشت نفر (۱-محمدکاظم نظری ۲-اردوان ایزدپناه ۳-محمدرضا نیک‌بخت ۴- غلام‌محمد زارعی ۵-فتاح محمدی ۶- حسن نوروزی ۷- هادی زارع‌پور ۸- عبدالرحیم رحیمی) را به عنوان گزینه‌های خود به وزیر کشور اعلام کرد. نمایندگان استان نیز بر روی پنج گزینه (هوشنگ صیدالی، هادی زارع‌پور، پژمان نیک‌اقبالی، و حشمت‌الله صمیمی) اتفاق نظر داشتند.

نام یدالله رحمانی در میان اولین گمانه‌زنی‌ها برای انتصاب استاندار جدید وجود داشت، اما در میان لیست‌هایی که منتشر می‌شد خبری از نام وی نبود. از او به عنوان گزینه چند استان دیگر نیز یاد می‌شد اما در نهایت در استان کهگیلویه و بویراحمد استاندار شد. او مورد حمایت جریان‌های سیاسی نبود اما مورد حمایت نمایندگان استان بود. نقش پررنگ نمایندگان در انتخاب استاندار باعث شد جریان‌های سیاسی مختلف با وجود گزینه‌های متعددی که برای تصدی این سمت معرفی کرده بودند اما در سایه تصمیمات عده‎ای از نمایندگان محو شدند.

رحمانی اصالتاً ترک قشقایی است. وی نخستین بار در دولت سازندگی به عنوان کارشناس مطالعات اداره کل امور عشایر استان فارس استخدام شد و سه سال به‌عنوان کارشناس مسئول مطالعات سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد مشغول به کار شد. سرپرست سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد، معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس از جمله سمت‌هایی است که وی در آن‌ها ایفای نقش کرده است.

از نمایندگان تشکر می‌کنم

گمانه‌زنی‌ها و نگرانی از تاثیر پررنگ نمایندگان مجلس در جلسه تودیع و معارفه به صورت رسمی و از سوی استاندار پاسخ داده شد؛ اسکندر مومنی، وزیر کشور در روز معارفه رحمانی با اشاره به روش‌های انتخاب استانداران که براساس برخی شاخص‌های تعیین‌شده انجام می‌شود تاکید کرد که یک تفکر، قوم یا گروه خاص نمی‌تواند کشوری بزرگ را اداره کند و همه باید در اداره کشور سهیم باشند.

رحمانی نیز در این مراسم با اشاره به تعلق خاطری که به استان دارد، تاکید کرد که وفاق و همدلی را سرلوحه کارهای خود قرار خواهد داد و در امر اقتصادی نیز اقتصاد مقاومتی را دنبال خواهد کرد. استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که پاسخ اعتماد مردم را با عملکرد خوب خود خواهد داد و در این مراسم صراحتاً از حمایت نمایندگان مجلس تشکر کرد: «از نمایندگان استان که در پی این انتخاب همراهی کردند، تشکر می‌کنم.» 

اگرچه انتخاب رحمانی را به دلیل قرابت نزدیکی که با یکی از نمایندگان این استان داشته است، مورد حمایت دیگر نمایندگان بوده و دست بالای نمایندگان در استان نسبت به جریان‌های سیاسی امری راحت و بی‌دردسر بیان می‌شود، اما راه او در ادامه مدیریت و اداره استان کار دشواری بیان شده است. دخالت نمایندگان هم در انتصابات و هم در امور اجرایی کار را برای وی سخت کرده است و در این میان، صدای بلند دخالت‌ها و برنامه‌هایی که خود او برای کهگیلویه و بویراحمد در پیش گرفته است را کمرنگ جلو داده است.

انتقاداتِ گسترده‌

به گفته رسانه‌های محلی این استان، در یکی از نشست‌های شورای اداری استان که با حضور نمایندگان مجلس، استاندار و مدیران وی و به منظور بررسی وضعیت پروژه‌های استان برگزار شد، نماینده گچساران انتقادات جدی به ناتوانی در جذب اعتبارات، تاخیر در اجرای پروژه‌ها و موضوعاتی مربوط به بودجه مطرح کرد. انتقادها به نماینده گچساران اگرچه درست و قابل قبول مطرح می‌شود اما رسانه‌های محلی این انتقادها را تحقیر مدیران استانداری قلمداد کرده‌اند. نماینده گچساران که خود یکی از افراد مورد انتقاد به دلیل دخالت بیش از اندازه وی در استانداری یاد می‌شود، انتقادات تندی به استاندار داشته که مجموعه مدیریت شهر و استان در زمینه هزینه‌کرد بودجه‌های استان «منفعل، باندبازی و رفیق بازی و طایفه‌گرایی می‌کنند و حقوق مردم تضییع می‌شود.»

عملکرد رحمانی در این مدت آنقدر در حاشیه نقش نمایندگان بوده است که اگر اقدام مثبت و رو به جلویی هم انجام داده باشد، چندان مورد توجه فعالان سیاسی قرار نگرفته است. براساس اخبار رسانه‌های محلی، او در پروژه نهضت مسکن‌سازی در تلاش است استان را در زمره سه استان برتر کشور در حوزه مسکن قرار دهد و طرح‌های مقاوم‌سازی مسکن روستایی را نیز در پیش گرفته است.

او در انتصابات نیز به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است؛ به‌ویژه از سوی اصلاح‌طلبان استان که معتقدند نظر آن‌ها نه در انتخاب استاندار تاثیر داشته و نه در انتصاب‌های صورت‎گرفته از سوی استاندار توانسته‌اند نقشی داشته باشند.

حزب عدالت‌طلبان مبارزه با مفاسد اقتصادی در جنوب کشور(تشکل اصولگرا) در نامه‌ای خطاب به استاندار ضمن انتقاد از عملکرد کوتاه‌مدت وی، با اشاره به دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها عملکرد وی را نشان‌دهنده ‌عدم اقتدار، عدم استقلال، عدم درک واقعی از نیازمندی‌های استان، عدم ارتباط با دلسوزان انقلاب اسلامی و عدم تصمیم‌گیری براساس واقعیت‌های موجود دانست. برخی دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب استان نیز نسبت به انتصاب‌های وی انتقاد داشتند؛ متقیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در استان با انتقاد از برخی انتصاب‌های رحمانی در صفحه شخصی خود نوشت: «گوش نکردی و وفاداری خود را به رقیبان اصول‌گرا و زیاده‌خواهان منطقه تمام کردی. دم خروست کامل پیدا شد. منتظر پیامد کارهای نادرستت باش.»

همه انتخاب‌های رحمانی

فتاح محمدی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری، عیسی شهامت، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، علیرضا رحمانی، مدیرکل دفتر حوزه استانداری، سیدمسعود حسینی، معاونت پشتیبانی و توسعه منابع استانداری، علی‌اکبر فرهنگی‌نسب، مدیرکل سیاسی انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری، آصف رحیمی، مدیرکل فناوری و اطلاعات استانداری، سید حامد داربام، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری، شمس‌الله نوری، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری، نادیا صداقت، مدیرکل سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری، علی پاک‌نژادی، مدیرکل اداری و مالی استانداری، سیدایرج کاظمی‌جو، فرماندار کهگیلویه، منوچهر محمدی، فرماندار بویراحمد، سیداحمد نشاطی، فرماندار گچساران، موسی محتشم، فرماندار لنده، عباس رسولی، فرماندار شهرستان دنا بخشی از انتصاب‌های رحمانی در مدت ۹ماهه حضور وی در فرمانداری است.

اما او در این مدت به ویژه در پروژه‌های اجرایی نه توانسته است نظر نمایندگانی که به حمایت آنها به این سمت رسیده را جلب کند و نه فعالان سیاسی استان را. رحمانی این روزها متهم است که بودجه‌های عمرانی و اجرایی استان را با تعلل در اجرای پروژه‌ها به هدر می‎دهد و کابینه وی نیز در معرض انتقاد است. 

در همین راستا و در گفت‌وگو با سیدرضا عسکری فعال اصلاح طلب و حسنعلی عزت خواه عضو حزب موتلفه  به بررسی بیشتر این موضوع پرداختیم.

حسنعلی عزت‏‌خواه عضو حزب موتلفه در استان کهگیلویه و بویراحمد: رویکردهای استانـدار براساس وفاق نیست

حسنعلی عزت‌خواه، عضو حزب موتلفه در استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با هم‌میهن می‌گوید دخالت نمایندگان در امور استانداری در این استان به حدی زیاد است که اداره استان عملاً در اختیار برخی نمایندگان از جغرافیای خاص است.

حسنعلی عزت‌خواه، عضو حزب موتلفه در استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با هم‌میهن می‎گوید دخالت نمایندگان در امور استانداری در این استان به حدی زیاد است که اداره استان عملاً در اختیار برخی نمایندگان از جغرافیای خاص است. او معتقد است ادامه اداره استان با چنین شرایطی یأس بیشتر مردم را نسبت به نظام در پی خواهد داشت و بهتر است مسیر مدیریت استان به ریل مناسب خود بازگردد. 

‌آیا فضای سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد از زمان روی کارآمدن استاندار جدید در این استان تغییراتی داشته است؟ 

 

بله تغییرات کاملاً مشهود است و این تغییرات تنها براساس جغرافیا و نه براساس خط و مشی‌ها است که انجام شده است. در کهگیلویه و بویراحمد جغرافیا حاکم است چراکه نمایندگان مجلس از جغرافیای خاص در این استان هستند، بنابراین تغییر و تحولات نیز براساس جغرافیای حضور نمایندگان است که رقم می‌خورد، نه خط و مشی سیاسی حاکم و نه چیز دیگری؛ در این استان قومیت و جغرافیای عده‌ای خاص است که حرف اول را می‌زند.

‌این به معنی دخالت نمایندگان در انتصابات و امور اجرایی استانداری است؟ 

بله کاملاً همین است. من براساس آنچه که در آموزش و پرورش بیشتر می‌بینم اینگونه معتقدم که نمایندگان در امور اجرایی و انتصابات دخالت دارند. ببینید شرایط در استان به گونه‌ای است که اگر فردی مناسب یک پست در استان باشد و رای و نظر مثبت نماینده‌ای را نداشته باشد اما از نظر کارایی و شایستگی در صدر باشد، از آنجایی که به نماینده رای نداده و یا نظر مساعد او را با خود ندارد عذر وی را می‎خواهند. فضا الان در استان ما به گونه‌ای پیش رفته است که حتی اگر فرد به آقای پزشکیان هم رای داده باشد اما طرفدار نماینده مجلس نباشد، از دایره مدیریتی اخراج است.

‌با این اوصاف وزنه سیاسی نماینده مجلس از استانداری بیشتر است. درست است؟ 

کاملاً مشهود است.

‌آیا در دوران استانداران قبلی نیز چنین فضایی حاکم بود و یا اینکه در این دوره و با حضور استاندار جدید چنین فضایی ایجاد شده است؟ 

در این دوره شاهد چنین فضایی هستیم. شما می‌توانید از کارکنان ادارات مختلف بپرسید، در این صورت متوجه تفاوت فضا در استان خواهید شد. در این دوره کاملاً یک‌طرفه اداره استان در اختیار جغرافیای خاصی از استان است.

‌در کدام جغرافیای خاص است که نمایندگان آن بیشتر اختیار امور استانداری را به دست گرفته‌اند؟ 

جغرافیای دو نماینده که حرف اول را می‌زنند و بیشتر جغرافیای خود را در انتصابات مد نظر قرار داده‎اند.

‌این نماینده‌ها در انتخاب استاندار نیز دخالت داشتند؟ 

بله، ایشان ترک قشقایی است و استاندار نیز قشقایی است. در زمان انتخابات نیز تصاویر و عکس‌ها مشخص است.

‌آیا آقای رحمانی گزینه مناسبی برای استانداری این استان - با توجه به میزان دخالت‌هایی که به آن‌ها اشاره دارید - بودند؟ 

از آنجایی که شناخت کافی از زندگی ایشان ندارم نمی‌توانم قضاوتی داشته باشم، اما زمانی که شرایط اداره استان در دست نمایندگان است، خیر، نمی‌توانستند انتخاب خوبی برای استان باشند. استاندار باید از خود استقلال داشته باشد تا بتواند تصمیمات درست و به موقع بگیرد. زمانی که این استقلال از وی سلب می‌شود اداره استان بسیار سخت خواهد بود.

‌آقای تاجگردون در دوره‌های قبلی نیز نماینده بودند، در ادوار گذشته نیز این اعمال فشاری که از آن سخن می‌گویید را در انتصاب‌ها داشته‌اند؟ 

نه تا این اندازه. در این دوره بیشتر شده است چراکه با دولت هماهنگ‌تر است و ارتباطات بیشتر و تاثیرات بیشتری هم با آن‌ها دارد.

‌عملکرد استاندار کهگیلویه و بویراحمد در امور اجرایی چگونه بوده است؟ 

از آنجایی که از پروژه‌ها اطلاعات کاملی ندارم، نمی‌توانم پاسخ صریح دهم اما استاندار هرجا که می‌رود فقط قول می‌دهد و کلنگی می‌زند.

‌آیا استاندار این قدرت را دارد که با مقامات ملی و کشوری برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد رایزنی و تعامل داشته باشد و یا اینکه از نفوذ نمایندگان برای ارتباطات استفاده می‌کنند؟ 

از ظواهر اینطور استنباط می‌کنم که تعامل با دولت مرکزی و مقامات ملی بیشتر متکی به نمایندگان باشد.

‌آیا استاندار توانسته از جریان‌های سیاسی مختلف در کابینه استانی خود استفاده کند و به‌طور کل گفتمان وفاق ملی را در کهگیلویه و بویراحمد محقق کند؟ 

رویکردهای استاندار براساس وفاق نیست، حتی کسانی که به آقای رئیس‌جمهور هم رای دادند اگر با نماینده‌ها همسو نباشند جایی در کابینه ندارند و با آن‌ها برخوردهای قاطعی شده است.

‌کسانی که در سمت‌های مدیریتی منصوب شده‌اند از کدام جریان‌های سیاسی بوده‌اند؟ 

عرض کردم، جغرافیا و قومیت ملاک انتصاب‌ها بوده است و نه جریان سیاسی و وابستگی به جبهه سیاسی خاصی.

‌با توجه به مشکلاتی که استان کهگیلویه و بویراحمد با آن روبه‌روست، باید چه رویکردی از سوی استاندار در پیش گرفته شود؟ 

استاندار و برخی مدیران از جمله مدیرکل آموزش و پرورش باید غیربومی باشند. چراکه اینجا طوایف‌الملوکی است و وقتی استاندار از قومیتی خاص باشد، شبانه‌روز در خانه وی هستند و رایزنی می‌کنند اما اگر استاندار غیربومی باشد این رویه‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند. در دوره‌هایی که استاندار غیربومی بوده، عملکردها در استان ما خیلی بهتر بوده است.

‌نظر جریان‌های سیاسی به این فضایی که به آن اشاره می‌کنید در استان جاری است و رویکردی که استاندار در پیش گرفته، چه بوده است؟ 

در فضای مجازی بسیار بوده است، حتی مسئول ستاد آقای پزشکیان و استاندار نیز در فضای مجازی باهمدیگر بحث و جدل دارند و از درون خودشان پیدا است که با همدیگر دچار چالش هستند؛ فکر نمی‌کنم کسی از اعضای ستاد آقای پزشکیان عضو کابینه آقای رحمانی شده باشد.

‌این جدال اعضای ستاد پزشکیان با استاندار به همان دخالت نمایندگان بازمی‌گردد؟ 

بله همین‌طور است.

‌و نکته آخر؟ 

استان‌هایی که در آن‌ها قاعده ملوک‌الطوایفی جریان است، در صورتی که شایسته‌سالاری حاکم شود، طبعات منفی در اداره استان در آینده کمتر خواهد بود. زمانی که جغرافیا و قومیت حاکم باشد، یأس مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایجاد خواهد شد و امیدواریم که شرایط به گونه‌ای پیش نرود که مردم از نظام مأیوس شوند. همچنین امیدواریم اداره استان نیز به درستی و آنگونه که منجر به رشد استان خواهد شد پیش برود.

سیدرضا عسکری فعال سیاسی اصلاح‌‏طلب: دخالت نمایندگان اقتدار استاندار را سلب کرده است

رضا عسگری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با هم‌میهن معتقد است رای مردم کهگیلویه و بویراحمد در انتخابات ریاست‌جمهوری برای تغییر بود و می‌خواستند که نمود آن را در استان خود نیز مشاهده کنند.

رضا عسگری فعال سیاسی اصلاح‌‏طلب: دخالت نمایندگان اقتدار استاندار را سلب کرده است

 عسکری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با هم‌میهن معتقد است رای مردم کهگیلویه و بویراحمد در انتخابات ریاست‌جمهوری برای تغییر بود و می‌خواستند که نمود آن را در استان خود نیز مشاهده کنند. اما شرایط اداره استان حاکی از تغییرات گسترده‌ای نیست. در ادامه این گفت‎و‌گو می‎آید.

 

‌عملکرد استاندار کهگیلویه و بویراحمد را از زمان روی کار آمدن با توجه به انتقاداتی که نسبت به این انتصاب وجود دارد چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

استاندار این دولت با اتفاقاتی که رخ داد و ترکیبی که در آن شکل گرفت همین خواهد بود که در استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد آن هستیم. از نگاه حامیان آقای پزشکیان و اصلاح‌طلبان انتصاب ایشان خیلی رضایت‌بخش نبود. البته تاکنون نیز عملکرد استاندار به صورت کامل رضایت‌بخش نیست اما در مجموع نمره مشروط نگرفته است و فعلاً نمره قبولی دارد، هرچند که الان برای قضاوت هم زود است.

‌انتظارات شما چه چیزهایی بوده و چرا برآورده نشده است؟ 

ببینید رای ما به آقای پزشکیان برای تغییر و نه گفتن به شرایط موجود بود، که دولت، مدیریت‌ها و فضا تغییر کند. در تغییر فضا و مدیریت‌های دولت به نظر می‌رسد اتفاق خوبی رخ نداد و انتظارات مردم برآورده نشد، کمااینکه همه کنشگران سیاسی و حامیان آقای پزشکیان نیز به آن اشاره کردند. از سوی دیگر در استان کهگیلویه و بویراحمد انتظار داشتیم که تغییر جدی و حداکثری رخ دهد، با توجه به اینکه دو نماینده استان از آقای پزشکیان حمایت کردند و در آن شرایط رایی که مردم این استان به آقای پزشکیان دادند، رای معناداری بود.

اما حالا و با شرایطی که رخ داده است نمی‌توانیم بگوییم به آن هدف تغییر رسیده‌ایم. دولت نمی‌توانست در توسعه استان ما و برنامه‌های عمرانی قدم‌های مهمی بردارد، اما الان هم شرایط دولت خوب نیست. با توجه به این شرایط انتظار نمی‌رود که در حوزه عمرانی و توسعه استان اتفاق مهمی رخ دهد اما آنچه که باید به صورت محسوس رخ می‌داد و تغییرات نمایان می‌شد، تغییرات مدیریتی استان بود که این اتفاق رخ نداده است. از ۲۸۰ پست موثر و کلیدی در استان، کمتر از ۱۰۰ تغییر رخ داده است که از این میزان ۸۰ درصد یا قابل قبول و یا قابل تحمل است و بقیه انتصاب‌ها مخالف نظر مجموعه حامیان ستادی آقای پزشکیان است.

ضمن اینکه برخی از اینها مدیران آقای رئیسی هستند که جابجا شده‌اند که حدود ده درصد را شامل می‌شوند. فرمانداران استان همگی تغییر کرده‌اند اما دو نفر آن‌ها قابل قبول اصلاح‌طلبان و ستاد پزشکیان هستند و تقریباً می‌توان گفت در هر حوزه‌ای فرمانداران را با نظر نمایندگان انتخاب کرده‌اند. در مجموع مدیرانی هم که تغییر کرده‌اند به همین صورت و با نظر نمایندگان انتخاب شده‌اند البته که از حامیان آقای پزشکیان بودند اما حداکثری نبود.

باید به این نکته هم اشاره کنم که اکثریت تغییرات مانده و دستگاه‌های کلیدی از جمله سازمان صمت، جهاد کشاورزی، حوزه انرژی، ارتباطات و… هنوز تغییر نکرده‌اند. در مجموع می‌توان گفت فضای دولت اینگونه است که تغییرات کُند و حداقلی است اما در استان ما با توجه به شرایطی که داشتیم و انتصاب استاندار که جزو اولین استان‌ها بود، انتظار می‌رفت سرعت بیشتری داشته باشد. باید منتظر ماند و دید که در پایان دوره یک‌ساله ارزیابی از ایشان مثبت است یا منفی. تا اینجای کار فکر می‌کنیم تقریباً به آنچه که خواستیم نرسیدیم.

‌دخالت نمایندگان در انتصاب‌ها چقدر بوده است؟ 

فکر می‌کنم نقش استاندار در انتصاب‌ها کمتر از ۵۰ درصد بوده است و بیشتر نمایندگان و نهادهای دیگرِ قدرت تاثیرگذار بودند.

‌در اجرای پروژه‌های عمرانی تاکنون چه عملکردی داشته‌اند؟ 

شرایط کشور و دولت به گونه‌ای نیست که بتوانیم انتظار ایده‌آلی داشته باشیم اما به نسبت استاندار قبل در حوزه اجرا و توسعه استان می‌توان گفت عملکرد قابل قبول‌تری دارد. ایشان کارشان سازمان مدیریت بوده و نگاه برنامه‌ای و توسعه دارد و اعداد و ارقام را می‌فهمد. اما در حوزه سیاسی می‌توان گفت در لبه تیغ راه می‌رود و اگر همین روند را ادامه دهد به زودی مشروط می‌شود.

در مجموع معتقدم ابتدا باید به عملکرد دولت نگاه کرد و بعد از آن استاندار را ارزیابی کرد. باید به اقتصاد کلی کشور نگاه کرد و عملکرد استاندار را در بسیاری از مسائل ارزیابی کرد؛ اینها به همدیگر مرتبط هستند و نمی‌شود یک نگاه جداگانه‌ای به آن‌ها داشت. در مجموع به آنچه که خواستیم نرسیدیم، کمااینکه در کشور هم به آن نرسیدیم.

‌در انتصاب زنان عملکرد استاندار کهگیلویه و بویراحمد را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

در این حوزه عملکرد خوبی داشته‌اند و نسبت به قبل قدم‌های اساسی‌تری برداشته‌اند. ایشان سه مدیرکل در حوزه استانداری منصوب کرده که دو تای آن‌ها جزو مدیران خوب استان هستند. خارج از حوزه استانداری نیز چندتا از معاونین مدیران کل استان و مدیران شهرستان‌ها از بانوان منصوب شده‌اند. نسبت به دوره‌های قبل به‌ویژه دوره قبل قدم‌های خوبی برداشته شده که گامی رو به جلو محسوب می‌شود.

‌در استان کهگیلویه و بویراحمد انتقادها نسبت به دخالت نمایندگان در امور استانداری بسیار زیاد است. شما هم در مطالب خود به دخالت آن‌ها اشاره کردید. نظرتان در این مورد چیست؟ 

نمایندگان در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری به موضوع ورود کردند و برای فضای حاکم هم خوب بود اما انتظار می‌رود همه چیز با نظر نمایندگان تدوین نشود و شاهد اختیار استاندار هم در امور استانی باشیم. استاندار مقتدر می‌توانست توازن برقرار کند و این توازن در حال حاضر در استان وجود ندارد.

‌در مجموع گفتمان وفاق ملی در استان عملیاتی و اجرایی شده است؟ 

عملاً اینگونه است. چراکه اگر اینطور نبود الان باید ۹۰ درصد تیم مدیریتی استان تغییر می‌کرد. درحالی‌که الان با تیم آقای رئیسی کار می‌شود. در مجموع باید بگویم مردم می‌خواستند که تغییر رخ دهد و الان نه‌تنها آن اتفاق رخ نداده بلکه ناامید و سرخورده شده‌اند. کنشگران سیاسی، افراد تاثیرگذار و فعالین سیاسی و اجتماعی و فرهنگی تقریباً می‌توان گفت از رای خود که به آقای پزشکیان دادند راضی نیستند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 جلالی 1404/3/18 10:22:30

    سلام. استاندار، تسلیم محض نمایندگان است. تمامی فرمانداران با نظر نمایندگان انتخاب شده اند یا با نظر تهران نشینان. درود بر افتونیوز تنها صدای رسای اصلاحات استان.

    پاسخ
  • 2 انشقاق و جاه طلبی 1404/3/18 8:31:0

    با عرض سلام و احترام خدمت مخاطبین رسانه افتو نیوز . پیام شما سراسر آغشته به دروغ گویی ، نفاق و دشمنی و جاه طلبی است . شما پیوسته در فکر حفظ موقعیت و رسیدن به منافع شخصی خود هستید.از این رو دایم خود را در تزاحم و درگیری با صاحبان قدرت می بینید و چنانچه منافع شما حاصل نگردد به اختلاف، نزاع و درگیری دامن خواهید زد . در صورت تداوم کشمکش‌های جاه طلبانه شما ،بی شک خود را نزد مردم کوچک و در بیرون رسوا و.... خواهید ساخت. دکتر رحمانی علاوه بر عملکرد خوب نسبت به سنوات گذشته تا به امروز دارد از محبوبیت بالایی هم نزد اصولگرایان و اصلاح طلبان برخوردار می باشد . در خصوص ادعای دخالت نمایندگان در انتصابات به عرضتان می رساند اگر چنین بود که بعد از گذشت ۹ ماه از عمر دولت دکتر پزشکیان به قول حضرتعالی ، اکثر سمت ها هنوز از دولت گذشته است. حبّ جاهتان موجب شده که برای حفظ موقعیت پنداری خود، شیوه دوگانه و منافقانه را در رفتار و گفتارتان اختیار کنید و در خلوت چیزی باشد و در میان مردم به رنگ و لباسی دیگر. با تجدید احترام میلاد میرباقری رئیس سابق کمیسیون ارتباطات و اطلاعات ستاد دکتر پزشکیان

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها