رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی

مهمترین آسیب شهریه‌ های سنگین، تبدیل آموزش از یک حق همگانی به یک کالای لوکس است

رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی

جناب آقای ایوب رضایی،

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد،

سلام علیکم:

احتراما یکی از چالش‌ های بنیادین و فاجعه‌ بار در نظام آموزشی ایران، خصوصا استان محروم کهگیلویه و بویراحمد، به‌ ویژه در دهه اخیر، رشد قارچ‌ گونه مدارس غیرانتفاعی با شهریه‌ های گزاف و پیامد های ناگوار آن، بر کیفیت آموزش و عدالت آموزشی است، آنچه که در ابتدا قرار بود راهکاری برای تنوع‌ بخشی به نظام آموزشی و ارائه خدمات بهتر باشد، اکنون به معضلی تبدیل شده که ریشه‌ های اصلی آموزش و پرورش را تهدید می‌کند.

مهمترین آسیب شهریه‌ های سنگین، تبدیل *آموزش* از یک حق همگانی به یک *کالای لوکس* است، زمانی که کیفیت آموزش تابعی از توان مالی خانواده‌ ها می‌شود، شکاف عمیقی میان دانش‌ آموزان و فرصت‌ های آموزشی ایجاد می‌گردد، خانواده‌ های کم‌ برخوردارتر، حتی اگر فرزندانشان از استعدادهای درخشانی برخوردار باشند، از دسترسی به آنچه که مدارس خوب تلقی می‌شود، محروم می‌مانند. این نابرابری، سرمایه اجتماعی کشور را تضعیف کرده و به تداوم چرخه فقر و محرومیت دامن می‌زند.

یکی از خطرناک‌ ترین ابعاد این معضل، تأثیر مستقیم آن بر سیستم ارزیابی و نمره‌دهی است، در بسیاری از موارد، پرداخت شهریه‌ های سنگین می‌تواند به نوعی تضمین‌ کننده قبولی دانش‌ آموزان باشد، فارغ از شایستگی‌ های علمی واقعی آن‌ها، وقتی *پول* به جای *دانش* و *تلاش* ملاک قبولی قرار می‌گیرد، اعتبار امتحانات، نمرات و حتی مدارک تحصیلی به شدت زیر سوال می‌رود، این امر نه تنها روحیه تلاش و رقابت سالم را در دانش‌ آموزان از بین می‌برد، بلکه معلمان را نیز در یک دوراهی اخلاقی قرار می‌دهد؛ فشارهای مالی و مدیریتی ممکن است آنها را وادار به نادیده‌ گرفتن ضعف‌ های تحصیلی دانش‌ آموزان و ارائه نمرات غیر واقعی کند، این وضعیت به تدریج منجر به تربیت نسلی می‌شود که فاقد عمق علمی لازم بوده و صرفاً با اتکا به *امتیازات مالی،* مسیر تحصیلی خود را طی کرده‌اند،

این رشد بی رویه و گاه بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی،

مدارس دولتی را در وضع بسیار نامناسبی قرار داده، و با جذب معلمان باتجربه بواسطه حقوق بالاتر در مدارس غیرانتفاعی،

مدارس دولتی را عملا از نظر کیفیت و امکانات به حاشیه و رانده،

و بنوعی فرار نخبگان و دانش اموزان مستعد را از مدارس دولتی تشدید می کند،

*و شاید این خط قرمزتری باید*

اما واکنش شتاب زده به جشن یک مدرسه در یاسوج که بخشی از برنامه های آن مدرسه ایجاد فضای شاد و نشاط در ابتدای سال تحصیلی بیانگر این است که مجموعه تحت مدیریت حضرتعالی برنامه مشخصی برای برگزاری ایجاد شور و‌نشاط در مدارس ندارد

چرا این واکنش ها به آمار بالای خودکشی در دانش آموزان و آسیب های اجتماعی و استعمال سیگار و قلیان و‌رواج دیگر مخدرات در بین دانش آموزان دل شما را به درد نیاورد و واکنشی نشان ندادین .

دستگاه های متولی چه برنامه هایی برای اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان داشتند

برای رشد وضعیت آموزشی در مدارس استان چه برنامه هایی داشتید جنابعالی چندسال معاون آموزشی مدیران کل بودید و الان مدیرکل آموزش و‌پرورش استان ولی شاهد پایین ترین نمرات امتحان نهایی در چندسال اخیر بودیم

برنامه های تحولی و نخ تخیلی تیم مدیریتی شما برای برون رفت از این بحران چیست؟

شاید جمله کوتاه آن نوجوان در حضور نماینده بویراحمد و دنا که گفت معلمان در کلاس درس به خوبی درس نمی دهند و ما را هدایت می کنند به سمت کلاس های خصوصی خود آن در این شرایط سخت اقتصادی خانوارها

جناب آقای ایوب رضایی امیدواریم تا دیر نشده عیوب مدیریتی خود را در آموزش و پرورش استان و‌مدارس سامان دهید و رفع کنید.

به نظر می رسد واکنش شتاب زده روابط عمومی آموزش و پرورش استان و شما به این شادی چند دقیقه ای نه از سر دلسوزی برای دخترکان معصوم بوده بلکه ترس از دست دادن صندلی خود بوده است.

آموزش و‌پرورش استان از سیاست زدگی رنج می برد و اینگونه است که دچار بحران و‌ حاشیه است.

 

__^^^^^^____

رضا حیدری مهرماه ۱۴۰۴



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها