در شورای آموزش و پرورش استان عنوان شد


تاجگردون: کارشناسان تحلیل دقیقی از وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمد ارائه دهند/ بهرامی: باید به حوزه آموزش توجه جدی شود

نیاز است مسوولان آموزش و پرورش واقعیت‌های جامعه دانش‌آموزی را بررسی کنند و بر اساس اولویت‌بندی برای بهبود وضعیت تحصیلی نسل آینده شبانه‌روزی تلاش کنند.

تاجگردون: کارشناسان تحلیل دقیقی از وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمد ارائه دهند/ بهرامی: باید به حوزه آموزش توجه جدی شود

افتونیوز|  نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت با اشاره به گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از افت تحصیلی در بین برخی از دانش‌آموزان گفت:کارشناسان و مسوولان آموزش و پرورش استان تحلیل دقیقی از این وضعیت ارائه دهند.

غلامرضا تاجگردون یکشنبه شب در دوازدهمین جلسه شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با ارائه گزارشی در مورد اُفت تحصیلی برخی از دانش‌آموزان استان، بر لزوم چاره‌اندیشی برای رفع این "شکاف عمیق آموزشی" تأکید و اعلام کرد: «ما وظیفه داریم، خودمان به فکر خودمان باشیم.»

جزییات آمار افت تحصیلی در رشته ریاضی

وی وضعیت تحصیلی و میانگین معدل در رشته ریاضی و فیزیک را بحرانی دانست و بیان داشت: آمار نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۳ ، بین ۶۷ تا ۶۸ درصد از دانش‌آموزان این رشته معدل زیر ۱۰ کسب کرده‌اند و این رقم بیانگر عملکرد ضعیف آموزشی در یکی از رشته‌های اصلی و پایه است.

تاجگردون وضعیت معدل در رشته ادبیات و علوم انسانی را نگران‌کننده‌ توصیف کرد و افزود: در این رشته، ۷۸ تا ۸۰ درصد از دانش‌آموزان معدل زیر ۱۰ گرفته‌اند و تنها ۱۳ درصد معدل بین ۱۰ تا ۱۴ و حدود هشت درصد معدل بالای ۱۴ کسب کرده‌اند.

به گفته وی، این آمار به عنوان یک "آسیب جدی" در نظام آموزشی استان معرفی شده است.

واکنش و درخواست برای اقدام

تاجگردون با بیان اینکه به عنوان یک غیرمتخصص فقط اعداد را ارائه می‌دهد؛ از کارشناسان و مسوولان آموزش و پرورش خواست تا تحلیل دقیق‌تری از این وضعیت ارائه دهند.

وی از همه مدیران، معلمان و اعضای شورا خواست این موضوع را جدی بگیرند و با همکاری یکدیگر، راهکارهای عملی برای بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ارائه دهند.

تاجگردون این اعداد را نه تنها یک هشدار، بلکه "ضرورتی برای اقدام فوری" به منظور رقم‌زدن آینده‌ای بهتر برای دانش‌آموزان عنوان کرد.

نماینده مردم در مجلس با اشاره به دشواری رقابت با استان‌های بزرگی مانند یزد، کرمان و گیلان، بر عزم جدی همه مسوولان برای "شکستن این دیوار سنگین" تأکید کرد.

تاجگردون تصریح کرد: پشت سر گذاشتن این چالش و عبور از "فاصله ۲ درصدی" فعلی، اگرچه سخت اما هدفی قابل دسترسی است.

توجه جدی به حوزه آموزش

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون نیز در این جلسه با تأکید بر رویکرد ارزیابی مبتنی بر شاخص‌ها، این روش را برای شناسایی نقاط قوت و ضعف، بسیار مؤثر و ارزشمند دانست و گفت: در این راستا، حوزه آموزش و پرورش استان از جمله بخش‌هایی تشخیص داده شد که "شرایط مناسبی ندارد." این وضعیت متأثر از شرایط کلی کشور معرفی شده و بهبود آن نیازمند گذر زمان و فرهنگ‌سازی در سطوح مختلف است.

محمد بهرامی اضافه کرد: اگر چه استان از نظر شاخص‌های توسعه در رتبه‌های پایانی کشور قرار دارد، اما یک نکته مثبت در حوزه آموزشی وجود دارد، روند کاهشی عملکرد تحصیلی در این استان در مقایسه با کاهش میانگین کشوری، بهتر است و این استان در بین پنج استان برتر از این نظر جای گرفته است.

وی بیان داشت: با وجود این نکته مثبت ،هشدار جدی درباره ۲ موضوع حیاتی دیگر از جمله وضعیت نگران‌کننده تحصیلی دانش‌آموزان که سازندگان آینده کشور هستند و تهدیدات گسترده‌تر برای آینده از قبیل "کاهش نرخ باروری" و افزایش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد در میان جوانان که آینده کشور را می‌خواهند اداره کنند، وجود دارد.

بهرامی افزود: انتظار می‌رود آقای تاجگرون به عنوان رییس کمیسیون برنامه و بودجه و عضو کلیدی کمیسیون تلفیق، با همکاری دولت و مدیران ارشد، "کمک بیشتری" برای بهبود شرایط تحصیلی استان داشته باشند.

وی با اشاره به مسوولیت سنگین همه نهادها در قبال جامعه و نسل‌های آینده ادامه داد: نیاز است مسوولان آموزش و پرورش واقعیت‌های جامعه دانش‌آموزی را بررسی کنند و بر اساس اولویت‌بندی برای بهبود وضعیت تحصیلی نسل آینده شبانه‌روزی تلاش کنند.

آموزش و پرورش اولویت اول توسعه استان است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در نشست شورای آموزش و پرورش این استان با تأکید بر نقش محوری آموزش و پرورش در تربیت نیروی انسانی توانمند اعلام کرد: "از بدو ورود به عنوان خادم مردم، تأکیدم به اعضای شورای آموزش و پرورش این بود که اولویت کار خودمان را بر مبحث آموزش بگذاریم."

یدالله رحمانی افزود: تنها با ایجاد تحرک در آموزش و پرورش و آموزش عالی می‌توان استان را در مسیر توسعه قرار داد.

نقد عملکرد آموزشی و نیاز به تحول

استاندار با تقدیر از افزایش میانگین نمره معدل دانش‌آموزان در یکسال اخیر این دستاورد را کافی ندانست و هشدار داد: معدل هشت، ۹ و ۱۰و حتی تا ۱۵، معدلی نیست که ما برای رسیدن به آن فکر کنیم و یک مشکل اساسی است.

رحمانی تأکید کرد : برای رسیدن به نقطه مطلوب نیاز به کار شبانه‌روزی وجود دارد و اگر شبانه‌روزی هم کار بکنیم باز هنوز کم است.

راهکارهای پیشنهادی برای بهبود کیفیت

رحمانی ایجاد رقابت سازنده بین دانش‌آموزان ، توجه به کیفیت در تربیت معلم و اجرای شایسته‌سالاری در انتصابات را از جمله راهکارهای اساسی برای بهبود کیفیت تحصیلی دانش آموزان دانست و گفت: باید در نظام آموزشی شایسته‌سالاری در اولویت آموزش و پرورش باشد.

استاندار با تشکر از همراهی نمایندگان و مدیران، استانی ابراز امیدواری کرد که با تداوم همدلی و همراهی، بتوان قدم‌های محکم‌تری در مسیر پیشرفت استان برداشت.

کاهش فاصله‌ با میانگین کشوری

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز در این جلسه تصریح کرد: هدف اصلی آموزش و پرورش کاهش فاصله‌ با میانگین کشوری است و به عنوان یک اولویت دنبال خواهد شد.

ایوب رضایی اضافه کرد: فاصله قابل توجهی ایجاد شده است و تلاش ما این است که امسال این فاصله را نسبت به میانگین کشوری کاهش دهیم.

وی ادامه داد: هر چند کاهش میانگین برخی استان‌ها که وضعیتشان قرمز بود، بسیار شدیدتر از میانگین کشوری بوده است و تلاش می‌شود که این وضعیت نزولی را متوقف و این روند کاهش را کنترل کنیم تا استان ما نیز از وضعیت فعلی خارج شود.

رضایی استقبال کم دانش‌آموزان از رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و غایبین در امتحانات نهایی را از دلایل اصلی میانگین معدل پایین دانش آموزان این استان اعلام کرد.

وی افزود: در شهرهایی که میانگین نمرات خوب است، متأسفانه دانش‌آموزان استقبالی از رشته‌های فنی ندارند و فشار بر رشته ادبیات و علوم انسانی بسیار زیاد است. افتی که ما در دانشگاه‌ها شاهد هستیم، بخشی از آن به این موضوع برمی‌گردد که دانش‌آموزی که در هدایت تحصیلی باید به سمت فنی برود، به دلیل استقبال نکردن و یا فشار ، وارد رشته علوم انسانی می‌شود.

به گفته وی ، این وضعیت در آمارها به طور کامل مشخص است.

غایبان در امتحانات نهایی

رضایی ادامه داد: عامل دیگر در بحث کاهش میانگین نمرات، بحث غایبان در امتحانات نهایی است که در استان ما نسبت به جمعیت متأسفانه زیاد است.

وی تصریح کرد: هر دانش‌آموزی که در سال سوم حضور پیدا می‌کند، اگر در امتحان نهایی غایب باشد، نمره‌اش صفر محسوب می‌شود و بالا بودن درصد غایبان، عامل مهمی در کاهش کل میانگین نمرات است و باید تلاش کنیم حضور دانش‌آموزان در جلسات امتحان را تضمین کنیم.

کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی افزون بر۷۲۶ هزار نفر و بیش از ۱۷۲ هزار دانش‌آموز، همچنان با چالش‌های متعددی در نظام آموزش و پرورش خود مواجه است.

منبع: ایرنا



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها