-
«وفاق» به مویی بند است
محسن خرامین
-
به مهمان شلیک کردیم آنهم مهمانی هُمچشم!
محمد مختاری
-
شکاف قومیتی و تصمیمات تلخ سیاسی پایتخت نشینان/ دخالت افشانی با هماهنگی موحد
ناشناس
-
ایل احساس کوچید
قاسم یزدانی
-
بازآفرین هویت و تاریخ
یادداشت مخاطبان
-
«ساختارشکنی از دو منظر؛ ژاک دریدا و فریدون داوری»
علی خرم
-
"فریدون داوری" شاعر عشق و حماسه
ایرج اقبال فر
-
فریدون داوری در چهار پرده
فضلالله یاری
-
کوچ ابد مرد ادب ایل و فریدون فرهنگ
سید غلام بلادی
-
یاسوج؛ شهری که شیخ شاخصش پیشهزن بود!
محمد مختاری
نظام آموزشی و جامعه امروز
چندی پیش و طی چندین بار اخباری مبنی بر ضرب و شتم غیر متعارف دانش آموزان شنیدیم، -غیر متعارفی که عرض کردم خود بیانگر این است که تنبیه فیزیکی به میزانی که آثار مشهودی نداشته و جنجالی نشود اگر چه رو به کاهش اما امری طبیعی و متعارف است- (البته نه در همه جا و غالبا هرچه از دایره مرکزی مدیریت کشور و مراکز استانها فاصله بگیریم این موضوع نمود بیشتری خواهد داشت) واقعیت آن است که فارغ از تنبیه بدنی، اشتباهات و کژکارکردهای دیگری در حوزه آموزش اتفاق میافتد که تبعات آنها به مراتب بدتر و زیانبارتر از موضوع یاد شده است و نه تنها خراشی سطحی بر بدن دانش آموز که جراحتی عمیق بر پیکر جامعه ایجاد میکند، و اینها همه ریشه در معضلی عمیق تر دارند و آن هم نوع نگرش و نحوه نگارش سیاستهای آموزشی و پرورشی است.
مکتوب حاضر نه تنها بر آن نیست که خطای افراد معدودی را به پای جمعیت بزرگ معلمین ارزشمند و کلیت جامعه آموزش و پرورش بنویسید، بلکه خود معلم را نیز قربانی فقدان پارامترهای فرهنگ و آموزش اجتماعی و افول شاخصهای تربیتی و حتی علمی در نظام آموزشی کشور میداند، چرا که او خود تابع ابلاغات و ملزم به اجرای سیاستهای مدون است و فیالمثل همین سیاستهای نظام آموزشی بوده که با نسخه افسار گسیخته قبولی به هر قیمت، ایستگاه مردودی در مدارس را عملا حذف کرده و با الزام به آمار قبولی و نمره بالا حاکمیت و تسلط معلم بر روند تحصیلی و پایش علمی دانش آموز را هم از بین برده است، و رسالت خطیر تعلیم و تربیت را تا سرحد برگزاری فیزیکی کلاس و اعطای نمره دستوری و مدرک مصلحتی تنزل داده است.
حقیقت این است که نظام آموزشی و سیاست محیطهای تحصیلی ما به همان میزان که بر رتبه علمی و کنکوری و نمرات درسی و ارائه آمارها تمرکز کرده و دلخوش نمودهاند، از پایش معیار فرهنگی اسلامی و پردازش امور تربیتی غافل شده و این موارد عملا در زمره شاخصهای ارزیابی کمیت و کیفیت آموزشی قرار نمیگیرند، در صورتی که در ارزشیابی و اعتبار سنجی حقیقی یک محیط آموزشی "اینها همه هست و این همه نیست"؛ که رشد فکری، فرهنگی، انسانی، اخلاقی، معنوی و اجتماعی و خصوصا امور تربیتی که از مؤلفههای کلیدی یک جامعه ایدهآل است، هرکدام ابعاد وسیع و دامنهداری هستند که میبایست در گستره همین محیط آموزشی برای دانش آموز فراهم شوند.
اما امروز تعریف تئوریک و نمادینی که از آموزش و فرهنگ و خروجی مورد انتظار مراکز تحصیلی موجود است فرسنگهایی در حد تناقض با واقعیات مشهود جامعه فاصله دارد، و مادامی که نظام آموزشی ما رشد اخلاقی، تکامل فرهنگی، عیار تربیتی و شعور اجتماعی دانش آموزان را متناسب و همگام با رشد علمی و نمره درسی و رتبه کنکور وی ارتقاء نداده و در درجه دوم و یا چندم اهمیت قرار دهد، بخش قابل توجهی از خروجی این سیستم حاوی علمی خالی از اخلاق و حامل مدرکی عاری از درک و بیگانه با ارزشهای وجودی و حقیقی جامعه خواهند بود؛ و می شود مشتی بر گونه یک پزشک یا پزشکی که بود و نبود ارزشهای دنیا را جز ویزیت و حق العمل نمی بیند، یا معتادان یقه سفید و بزهکاران تحصیلکرده و یا روشنفکرمآبان کجفهم و سیاستزدگان بدفهم و ...
اگر قائل به این باشیم که شالوده فکری و بینش اجتماعی یک کودک در همان دبستانی شکل می گیرد که پلکان اول آموزش و پرورش است و همین دانشآموزی که فردا با هر شغل و کسبه ای وارد طبقات جاری اجتماع میشود باید امروز توسط همین فردی که معلمش مینامیم مهندسی فکری و معماری شخصیت بشود، و می تواند بخش قابل توجهی از جامعه را به فجیعترین نابسامانیها و آسیبها آلوده نماید و یا ماندگارترین افتخارات را به منصه ظهور بنشاند، بی تردید میتوان ریشه خیلی از بزهکاریها و آسیبها و منشا بسیاری از اصلاحات و افتخارات را به نظام آموزشی و مجموعه آموزش و پرورش منتسب نمود. (نقش خانواده و ابعاد آن محفوظ است و ورود نمیکنیم)
پس اینجا گزینش مبتنی بر شاخص های فرهنگی و مهارت های تربیتی در خصوص معلمین و مسئولین آموزشی و حتی جذب نخبگان جامعه در حوزه آموزش و متعاقبا تأمین بودجه پاسخگو مطرح می شود، و ناگزیر باید تعریف الزامات فرهنگی و تأکید بر امور تربیتی اولین اولویت نظام آموزش و حتی مقدم بر رشد علمی لحاظ شود.
مخلص کلام اینکه مشکل تنبیه فیزیکی دانشآموز و تست روانی و ارجاع معلم متخلف به هیئت تخلفات اگر چه اتفاقی مقطعی و درمان نقطهای است اما جامع مشکلات و درمان قاطع نخواهد بود چرا که در مقابل، برخورد فیزیکی دانش آموز با معلم و حرمت شکنیها و نبود اهرمهای کنترل و تنبیه بدون خشونت و سازوکارهای تربیتی نیز مطرح است؛ لذا مساله و نیاز امروز نظام آموزشی ما، تدوین استراتژی مقید به تربیت فرهنگی و اخلاقی دانشآموز است و ضرورت اینکه در سیاستگذاری و نوع نگاه به آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نماد فرهنگی و نهاد تربیتی، تحولی بنیادین و حتی تغییرات ساختاری در راستای تأمین اهداف تربیتی و فرهنگی و تضمین آینده اجتماعی جامعه ایجاد گردد.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 تصادف پژو ۴۰۵ و تریلر در محور یاسوج - اصفهان یک مصدوم بر جا گذاشت
- 2 تکمیل و بهرهبرداری از راههای روستایی از اولویتهاست/ کمبود اعتبار مهمترین مانع سر راه تکمیل پروژه هاست
- 3 رفع تصرف ۱۵۴۹۳ مترمربع از اراضی ملی
- 4 سیزدهمین اهدای عضو امسال در کهگیلویه و بویراحمد ثبت شد
- 5 آماده باش زمستانی راهداری در ۷۰ گردنه برفگیر کهگیلویه و بویراحمد
- 6 راه اندازی سیستم APN اورژانس در کهگیلویه و بویراحمد
- 7 قطعه اول محور لنده - تراب به بهره برداری میرسد
- 8 پیام تسلیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پی درگذشت فریدون داوری شاعر آئینی و انقلابی
- کسب رتبه برتر اداره کل راهداری و حملونقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد در جشنواره شهید رجایی
- بهزیستی
- وضعیت شرکت گاز استان؛ ثبات سازمانی یا آرامش قبل از طوفان؟!
- فرماندار دنا: انتصاب سرپرست جدید اداره کار، تعاون و امور اجتماعی شهرستان را به رسمیت نمیشناسم/ اجازه برگزاری تودیع و معارفه را نمیدهم
- تصاویر افتتاحیه نمایشگاه هفته پژوهش در یاسوج با حضور استاندار و سایر مسئولان استانی
- ۱۷۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت گیاهان دارویی رفت+تصاویر
- پیام تبریک سرپرست بهزیستی گچساران به مناسبت روز جهانی معلولان
- دستگیری تیم سارقان حرفهای/ کشف قریب یک تن لوله سرقت شده از شرکت نفت گچساران
- برگزاری کارگاه آشنایی با مدیریت پسماند ویژه پاکبانان شهرداری دوگنبدان با همکاری اداره حفاظت محیطزیست
- انتصاب سرپرست امور مالی شرکت بهرهبرداری نفت و گاز گچساران
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!